Gezocht: een OCR programma voor Race licenties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advena
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 17:28
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een OCR programma dat Race licenties kan inlezen en de informatie (indien mogelijk gesorteerd) in een database (bijv Excel/Acces) kan plaatsen.

Ik ben hier even mee bezig geweest en tot zover heb ik alleen maar programma's gevonden die Business cards kunnen inlezen. Ik heb hiervoor software van Presto, Abbyy en Irislink gebruikt, maar deze geven allen niet het gewenste resultaat.

Ik heb ook Driver License software proberen te gebruiken, maar ook deze herkennen alleen rijbewijzen en geen race licenties.

Ik ben benieuwd of iemand van jullie misschien een idee heeft welke software ik hiervoor kan gebruiken. Ik moet over 2 weken namelijk zo'n 500 licenties inscannen en de informatie in een database verwerken.
Ik hoop dat ik dit niet handmatig hoef te gaan doen.

Meer informatie nodig? Ik hoor het wel.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat wil je nu precies? Abby moet zonder meer een race licentie (wat dat dan ook moge zijn, niet iedereen zit in elk wereldje ;) ) kunnen OCr'en, maar je bent niet duidelijk wat dan ontbreekt aan het resultaat. Wat wil je precies in die database hebben en hoezo lukt dat niet?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het handmatig zou moeten: huur een fa twee man in via een uitzendbureau

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt dat bepaalde delen van de gescande kaarten worden gebruikt om bepaalde velden te vullen? Als er niet een voorgedefinieerd model voor is dan zal je die zelf moeten maken (of laten maken) in een OCR/ICR-programma dat dit toelaat (misschien eerder Abbyy Flexicapture dan Abbyy Finereader, ik dat weet niet zeker welke versie voldoet). Als je vastloopt bij het 'bouwen'/configureren dan moet je inderdaad even aangeven waar je dan vastloopt.

Als het eenmalig 500 stuks is dan is overtypen idd misschien sneller (doch minder des tweakers :P ) dan zorgen dat auto-herkenning op een voldoende niveau komt. Ik zou dan wel adviseren alles 2x te laten overtypen (en de twee te matchen).
2x500 is ook weer niet zo veel. Vergeleken met de licentieprijs + ontwikkel-/configuratietijd is overtypen goedkoper (stel incl. pauzes gemiddeld 1 minuut per kaart dan ben je er met het inhuren van 2 mensen voor 1 goedvoorbereide werkdag als je er zelf ook een paar meedoet).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• advena
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-07 17:28
@Lustucru

Een racelicentie is vergelijkbaar met een rijbewijs. Echter staat hier net wat andere informatie op. Hoewel echter rijbewijzen door verschillende programma's herkend worden (omdat de layout hetzelfde is) zijn racelicenties niet in die databases opgenomen omdat er meer verschil in zit. Zowel in layout als informatie.

@F_J_K

Het overtypen is zeker een laatste optie, maar ik had gehoopt dat dit niet nodig hoefde te zijn. Met de huidige technologie is er zeer geavanceerde OCR mogelijk. Helaas echter nog niet in de vorm die ik op dit moment zoek. Abbyy Flexicapture lijkt wel te kunnen naar wat ik wil. Ik heb Trial Request verzonden. Ik hoop dat dit iets oplevert.
Ik ben het met je eens dat de kosten het misschien niet waard zijn, maar het automatiseren is wel de wens

Bijgevoegd zijn 3 verschillende licenties. Zoals je al kunt zien verschillen deze enorm qua Layout en qua informatie.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/i3rlzc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/1zbxgcz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/16lae8n.jpg
Alle informatie die op de licenties staat is voor ons relevant. Dat dit bij het ene meer dan bij de ander is maakt niet uit.
Voor een eerste proef is het ook nog niet nodig om de informatie gegroepeerd te hebben. Als alle informatie maar goed herkent wordt en geexporteerd kan worden naar Excel of Acces (Dan kunnen we met de zoekfunctie al zoeken op Licentie nr of Naam)

In Excel zou dit er bijv als volgt uit kunnen zien:
DMSBInternational competitor's/driver's license grade cname:***First name:***etc. etc.
Federation internationale de l'automobilethe lithuanian automobile sport federationinternation driver's license no. 2014-r/231etc etc
MSAMotor sportsassociationunited kingdom2015 competition driver/entrant*** ***etc etc

Al lijkt het erop dat Flexicapture hier wel beter mee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je suggereert dat de verschillen dusdanig groot zijn dat er over alle licenties heen geen enkele structuur is. Kan je dan niet 'domweg' per kaart alles zonder structuur scannen? Zoeken op varianten van 'naam' gaat bijvoorbeeld al fout in je derde voorbeeld. En het is ook niet direct duidelijk wat de uitgevende instantie is (bij de tweede Federation internationale de l'automobile, of LASF? Of bij alle drie FIA?).

"Ergens" staat een naam, een geboortedatum (in diverse formaten, maar dat is te herkennen), en een vormvrij nummer.

Misschien heb je kans als je het voorstelt als visitekaartjes en daar wat tweaken met de configuratie.

offtopic:
Kan je niet van de mensen zelf een gestructureerde digitale tekst krijgen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt ook eens contact opnemen met Keesing Technologies:

https://www.keesingtechnologies.com/automated-id-checking/

Zij hebben producten waarmee officiële documenten automatisch gescand kunnen worden en gevalideerd.
Dat betreft verschillende soorten ID documenten en licenties indien voor die documenten gebruik wordt gemaakt van gestandaardiseerde technologie.

Middels speciale documentscanners kunnen deze documenten worden gescand en gevalideerd. Ze leveren ook verschillende tools en toolkits / SDK waarmee je zelf applicaties kunt (laten) bouwen die automatisch data van de ID bewijzen in een database of ander document kunnen schrijven.

Ik weet niet of hun validatiedatabase ook out-of-the-box Racelicenties kan valideren (een bellletje kan je meer vertellen) maar indien de bewijzen bijvoorbeeld een RFID chip bevatten kunnen deze documenten ook worden uitgelezen. Je hoeft dus misschien niet eens gebruik te maken van OCR als een RFID scanner ook gebruikt kan worden ;-)

*Ik ben op het moment gedetacheerd bij een bedrijf waar met deze technologie documenten worden gescand. Dit is niet bedoeld als reclame, als er andere aanbieders zijn kun je die uiteraard ook vergelijken.
Het is meer bedoeld als een duwtje in de richting dat je niet alleen naar OCR hoeft te kijken en dat er bedrijven zijn waar men kennis en ervaring heeft met dit soort documentscans.
Pagina: 1