Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Sony STR-DN1050 en dan... welke speakers?

Pagina: 1
Acties:

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb jaren lang goede audio gehad, maar door verhuizen en fusies draait ons huis nu op een alles-in-één setje van €65,- zonder extra in- of uitgangen.

Ik het plan opgevat de klassieke muziek, jazz, soms wat happy hardcore, radio, cd en tv shows en films in ons huis weer van een goede basis te voorzien. Wellicht gaan we ook spotify proberen of al onze cd's op een NAS zetten.

Receiver wordt de pricewatch: Sony STR-DN1050
Nu focus ik op mijn volgende stap: welke speakers vindt ik er goed bij klinken?

Het is heel persoonlijk wat je fijn vindt klinken. Voor mij is het ongeveer dit:
Zang goed verstaanbaar, saxofoon en fluit articuuleren, vrolijke muziek moet licht blijven klinken, maar moeten bij een dag luisteren niet vermoeien. De pauken en contrabas idealiter goed gedefinieerd.

Wat hebben jullie aan vergelijkbare Sony versterkers hangen?

Ik zie al voorbeelden:

[ Voor 67% gewijzigd door djwice op 22-12-2014 23:00 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11 19:22
De keuze hangt af van persoonlijke voorkeur, dus loop eens een hifizaak binnen en ga lekker luisteren!

• christiaans
En: ik weet niet of je de versterker al hebt, maar ik zou eerst de speakers uitzoeken en een matchende versterker dan pas kiezen:)

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Maar wel niet in de hifizaak kopen :) Gewoon het model onthouden en dan hier in pricewatch opzoeken.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 10:51
Uiteraard wel kopen in de hifi zaak,
Dergelijke winkels hebben enorm veel last van de moordende concurrentie online dus als je gaat luisteren etc in de winkel, koop het dan daar ook!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zoals hierboven gezegd, zou ik je ook adviseren om te gaan luisteren in een hifi zaak naar diverse speakers die binnen je budget range vallen. Neem een stapel cd's mee met muziek die je goed kent, ga luisteren, vergelijken en wegstrepen. Dan vind je vanzelf de speaker die het beste bij jou past.

Na een dergelijke actie heb ik zelf de speakers ook gekocht in de zaak. Het is toch ook een kwestie van willen gunnen. In mijn geval was ik prima geholpen dus vind ik dat die zaak ook iets aan mij mag verdienen.

Verder nog een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

• christiaans
thibautb schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:32:
Maar wel niet in de hifizaak kopen :) Gewoon het model onthouden en dan hier in pricewatch opzoeken.
Dat is behoorlijk asociaal als je het mij vraagt.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
christiaans schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:10:
[...]

Dat is behoorlijk asociaal als je het mij vraagt.
Misschien wel, maar je bespaard dan gewoon veel meer geld, de tv's die je bv: in de mediamarkt koop zijn daar 2650 en online kan je ze kopen voor 1800. Dus dan vindt ik dat toch niet zo asociaal hoor. Het is gewoon geld besparen.

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

thibautb schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:41:
[...]

Misschien wel, maar je bespaard dan gewoon veel meer geld, de tv's die je bv: in de mediamarkt koop zijn daar 2650 en online kan je ze kopen voor 1800. Dus dan vindt ik dat toch niet zo asociaal hoor. Het is gewoon geld besparen.
moreel niet echt verantwoord maar niet verboden, maar zelf zou ik ze wel wat gunnen bij goede service, maar het moet niet te gek worden.

Cititzen of Ladonia

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
thibautb schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:41:
[...]

Suiker en melk meenemen van je werk is ook geld besparen, maar het blijft stelen. Wel de winkel misbruiken voor de dienst, maar ze vervolgens geen beloning gunnen vind ik wel asociaal hoor.

Ook wordt audio apparatuur vaak voor de adviesprijs verkocht, meestal kan er nog wel iets vanaf.

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hartelijk dank voor jullie reacties en tips.

Samengevat lees ik: kijk eerst naar welke speakers je wilt.
Mag ik hieruit concluderen dat de versterkers tegenwoordig weinig meer verschillen?

Ik ben gaan kijken in mijn buurt, ik heb dan 4 keuzes;
  • Technics
  • B&O
  • Harman/Kardon
  • Bose
Of all-in-one sets onder de €200,- incl. speakers, versterker en blue ray of dvd speler met 5.1 boxjes van nog geen 7cm in het vierkant.

Een Sony STR-DN1050 staat er niet in de winkel, zelfs niet 20 minuten voietsen.
En geen van de speaker merken die ik op tweakers vond ( zie boven) staan opgesteld...

Heb ik alleen marge handelaren in de buurt? Is de speakermarkt verzadigd zodat elke regio andere merken heeft?
Een Technics (bijvoorbeeld) met een goede versterker en de juiste dsp instellingen klinkt vast niet als de Jamo, B&W, KEF of Dali? En een installatie van €200,- vast ook niet.

Maar ben al een tijdje uit de audio techniek. Dus wellicht is mijn ongeloof onterecht, compact camera's hebben immers ook al filters die een donkere avond opname zonder flits er uit laten zien alsof het overdag was, incl. kleur verzadiging. Dus is een microfoon, temperatuur, luchtvochtigheid sensor, sound processor en test signalen waarmee de installatie zich corrigeert voor de installatie output en omgeving wellicht al gewoon ingeburgerd. (Als ik het zo opsom zou de techniek inderdaad niet zo duur meer zijn, je kunt alleen moeilijk compenseren als bepaalde output gewoon niet komt, en de vraag is hoe ver zijn de algoritmen).

Vandaar dat ik dus zoek naar wat hebben anderen. Opzoek naar een logische samenhang.
Met welke winkels hebben jullie goede luister ervaring? Als ik dan meer dan 20 minuten ga fietsen kan ik beter wel naar de juiste shops fietsen (zeker met die regen en wind van de laatste dagen ;) ).

En uiteraard als ik een winkel voor mij laat bedienen en adviseren, en ik heb er echt wat aanwaar. Vind ik het fair om die service niet omzeep te helpen door voor een paar tientjes minder de instalatie elders te kopen. Desnoods geef ik een service fee als de installatie elders echt significant goedkoper is (een slechte inkoop positie kan ik ook niet verbeteren, wel het stimuleren van het geen waar ze goed in zijn).

[ Voor 95% gewijzigd door djwice op 26-12-2014 23:55 . Reden: zinsbouw (bondiger) en opmaak, iets aangevuld onderaan ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Pagina: 1