Op zoek naar een goede, snelle SSD?

Pagina: 1
Acties:

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Beste Tweakers,

Ben momenteel in de markt voor een SSD voor snelheidswinst.
reden dat ik een SSD wil is omdat ik me vreselijk irriteer aan de snelheid, alles gaat zo langzaam, hoop met een SSD een flinke vooruit gang te boeken.
Het plan is om er Windows op te zetten en een aantal programma's daardoor heb ik aan 128GB genoeg.
Al mijn andere dingen zoals film's en Muziek die staan op de HDD.
Heb een vrijstandaard PC met een ASUS Moederbord P5KPL-AM EPU
Word voornamelijk gebruikt voor office zaken en veel internetten af en toe word er ook een film mee gekeken.
Ben al een tijd op zoek maar door het grote aanbod weet ik niet welke geschikt is voor mij, verder heb ik waarschijnlijk er een stuk minder verstand van dan jullie.

Uiteraard heb ik voor onderzoek gedaan, en daar kwam dit lijstje naar voren.

pricewatch: Crucial M550 2,5" 128GB
pricewatch: Crucial MX100 128GB
Volgens Specs heeft de 256GB een hogere schrijf snelheid, is helaas wel een stuk duurder en van het extra geheugen ga ik waarschijnelijk geen gebruik van maken.
pricewatch: Crucial MX100 256GB

pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
De Samsung goede specs maar volgens review's zegt dat vrij weinig verder is die niet beschermd tegen stroom uitval.

Bij deze is mij nou niet duidelijk of die bescherm is tegen stroom uitval aangezien ik via Google ergens heb gelezen dat die daar wel tegen beschermd is?
pricewatch: Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 128GB

Ik zoek een?
Een goede 128GB of meer SSD die betrouwbaar en snel is.
Het liefst eentje die tegen stroom uitval kan, voor de zekerheid niet dat er belangenrijken gegevens verloren gaan.

Wat is je budget?
Mijn Budget is ongeveer tussen de 0 en de 75 euro, daar zit nog wat rek in.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet echt een merk voorkeur, maar moet wel redelijk bekent zijn dus geen exotische merk die je uit China moet importeren.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast heel erg bedankt.

Mvg, Michael.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-02 16:53

filthy rich

löp wa los

MX100 nemen. Die heeft wel power loss protection.

Sandisk heeft sandforce controller dat zou ik niet doen.

Ik zou overigens altijd voor de 256GB gaan, maar dat terzijde.

[ Voor 24% gewijzigd door filthy rich op 22-12-2014 22:10 ]

en aans löpt wa vast

• michael3
filthy rich schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:44:

Volgens specs heeft die Marvell SS889175 controller dat is dus geen probleem.
Waarom zou jij dan voor meer geheugen gaan als dat toch niet word gebruikt?

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Goedkoper per GB én ze zijn theoretisch sneller.

offtopic:
Geheugen is trouwens wat anders hè ;).

• michael3
br00ky schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:47:
Goedkoper per GB én ze zijn theoretisch sneller.

offtopic:
Geheugen is trouwens wat anders hè ;).
Opslag dan haha

• michael3
Kan iemand mij svp helpen met een goede keuze.
Ik weet echt niet welke ik nou moet nemen.

Sorry voor de kick, ik wil er heel graag er eentje bestellen, maar ben bang dat ik een verkeerde keus maak zonder hulp van jullie.

Mvg, Michael.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
MX100. Wat let je nog?

• michael3
De motivatie waarom ik voor die zou moeten gaan?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De 256 GB versie is goedkoop per GB, heeft powerloss en heeft een betrouwbare controller. Hij is theoretisch ietsje trager, maar alleen in benchmarks die er niet toe doen in het dagelijks leven.

De eerste en derde reden zijn veruit de belangrijkste.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

120GB ga je spijt van krijgen....

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• michael3
Maar wat vinden jullie dan van BV de M550 die is iets sneller en kost niet zo heel veel meer?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die snelheid ga je nooit wat van merken, zeker niet omdat je op je moederbord geen SATA600 hebt... Overigens maakt dat de stap van je huidige HDD niet minder groot, dat verschil is nog steeds extreem groot.

• stin00
  • Niet online
Koop AUB deze: pricewatch: Crucial MX100 256GB

Ik heb zelf een Samsung Evo 840 met 120 GB en dat ding stond direct vol. Windows 8 erop + programma's (photoshop, drivers) + 2 grote games en hoppa, je 120GB is propvol. Voor een kleine meerprijs heb je dubbel zoveel opslag. Mijn SSD kostte toentertijd rond de 100 euro en nu heb je voor 95 euro al dubbel zoveel opslag.

Je gaat, zoals eerder gezegd, echt spijt krijgen van 120 GB.. Ik heb er wel spijt van in ieder geval.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Ik ben tegendraads... ik zou de Samsung of de Sandisk nemen. Er zijn betrouwbaarheids issues met de MX100 (http://forum.crucial.com/...oot-sometimes/td-p/158815) en in tegenstelling tot wat hier wordt gesuggereerd is de power-loss feature nogal mager.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Bedenk echter wel dat mensen met problemen eerder posten ;). Er zijn net zo goed negatieve berichten te vinden over andere SSDs.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:43
stin00 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:38:
Koop AUB deze: pricewatch: Crucial MX100 256GB

Ik heb zelf een Samsung Evo 840 met 120 GB en dat ding stond direct vol. Windows 8 erop + programma's (photoshop, drivers) + 2 grote games en hoppa, je 120GB is propvol. Voor een kleine meerprijs heb je dubbel zoveel opslag. Mijn SSD kostte toentertijd rond de 100 euro en nu heb je voor 95 euro al dubbel zoveel opslag.

Je gaat, zoals eerder gezegd, echt spijt krijgen van 120 GB.. Ik heb er wel spijt van in ieder geval.
Ik wilde precies hetzelfde gaan schrijven. Ik zou nu iets meer geld inverteren in een wat grotere SSD. Daarnaast voelen ze zeer snel aan als je van een HDD komt. Dit omdat de zoektijden bijna verwaarloosbaar zijn geworden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
br00ky schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:19:
Bedenk echter wel dat mensen met problemen eerder posten ;). Er zijn net zo goed negatieve berichten te vinden over andere SSDs.
Dat zeg je, maar dat is in dit geval volgens mij niet hetzelfde. Ik lees niet van een zelfde probleem bij Samsung en/of Sandisk.

Ik bedoel: Er zijn best problemen met die merken, maar een onopgelost eenduidig probleem met dezelfde symptomen en wat meerdere sites haalt? Dan kom je alleen op het snelheids issue van Samsung, maar die is opgelost. Deze is niet opgelost.

Nogmaals, laten we volledig zijn. Crucial heeft bij bepaalde communities momenteel een erg slechte naam en er zijn geverifieerd problemen die ze vooralsnog niet kunnen oplossen. Daarom snap ik niet dat je elke keer roept "Koop een Mx100, einde verhaal". Zekert omdat het power-loss verhaal gewoon erg overdreven is, die power-loss feature is heel erg basic, kwestie van misleidende marketing en meeliften op de pro modellen die deze features wel hebben.

Kijk als we het hebben over flinke bedragen snap ik dat je dat risico wegwuift, maar de Sandisk zit in de zelfde prijsklasse en de Samsung is ook maar 10-20 euro daarboven. :?

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 24-12-2014 11:08 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het zegt helemaal niks, maar googlen op "samsung evo boot problem" levert 640k hits, "mx100 boot problem" 171k hits. Zolang er geen terugroepactie is, wat de afgelopen jaren alleen maar meer gebeurd, zou ik mij geen zorgen maken.

Van die overdreven powercaps claim ben ik het wel eens, echter, baat het niet, dan schaadt het niet in dit geval.

Neemt overigens niet weg dat de Samsung een slechte keus. Ik heb die zelf ook, maar gezien de prijs zou ik nu voor een Crucial kiezen.

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 24-12-2014 11:11 ]

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 22:49
Zelf heb ik in al mijn systemen Samsung SSD's vanwege de snelheid en betrouwbaarheid, deze raad ik ook al mijn vrienden aan.

Zelf heb ik momenteel de Samsung 850 256GB en in mijn tweede game PC en laptop de Samsung 830 128GB, dit is net even wat te krap, je bent vaak bezig met je schijf opruimen.

Wel zal ik voor de PRO versies gaan en de EVO versies vermijden. Het zijn wat duurdere SSD's, maar je zal er nog lang plezier van hebben.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De MX100 levert de meeste bang-for-buck, de absoluut snelste heb je bij dit systeem toch niet nodig.

Dat je het moederbord vermeld, maar hoe zit het met de rest van de hardware?
Als je opgescheept zit met zo'n fijne Pentium D en 1GB aan geheugen gaat een SSD niet zoveel voor je doen.

🖥️ | 🚗

• michael3
roffeltjes schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:05:
[...]
.

Kijk als we het hebben over flinke bedragen snap ik dat je dat risico wegwuift, maar de Sandisk zit in de zelfde prijsklasse en de Samsung is ook maar 10-20 euro daarboven. :?
Zal die Sandisk ook een keuze kunnen zijn dan.
MadMarky schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:16:
De MX100 levert de meeste bang-for-buck, de absoluut snelste heb je bij dit systeem toch niet nodig.

Dat je het moederbord vermeld, maar hoe zit het met de rest van de hardware?
Als je opgescheept zit met zo'n fijne Pentium D en 1GB aan geheugen gaat een SSD niet zoveel voor je doen.
Hier heb ik wat meer spec´s van de PC, zo dramatisch is het nou ook weer niet.
Intel Q8300
4 GB Ram, Merk geen idee.
Asus HD6770 Silent
Windows 7, 32bit
Hopelijk is het zo voldoende info.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Nogsteeds hoogstwaarschijnlijk geen SATA3/SATA600, dus de absoluut snelste is nogsteeds vrij zinloos.

Ben het trouwens niet eens met de opmerking dat een SSD niet zinvol is bij weinig werkgeheugen.
Windows heeft niet voor niets een Swapfile. Zodra het RAM vol staat, wordt er geschreven naar de Swapfile op de schijf. Als dat sneller gaat, wordt je systeem automagisch sneller.

En neem alsjeblieft een model met 200+ GB.
Schijf vulling gaat met Win7/8 ranzig snel. Even updates draaien vanaf clean install en Windows is al 2x zo groot geworden. Dan je drivers nog, office pakket en overige dingen die je gebruikt....

Verder zijn de grote merken allemaal wel prima. Het maakt weinig tot niets uit welke je pakt. Theoretisch heeft de een betere features dan de andere, maar of je dat echt gaat merken?
Mijn HTPC draait nog altijd met een eerste generatie OCZ Vertex. Powerloss... ja dus? Garbage Collection ipv TRIM? care.... Het is snel en doet het al jaren.

Heb hier nu 2 Crucial MX100's draaien, een Samsung 840 Basic, Corsair Force 1 en 2 en dus die first gen OCZ Vertex. Geen van allen issues mee.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 24-12-2014 13:46 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-02 00:16
Ik heb in mn laptop een evo 840 en in mn desktop een mx100 en merk geen verschil tussen deze twee. De MX100 is de betere keus op het moment. Koop wel en 256 GB anders ga je spijt krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Glenn023 op 24-12-2014 14:43 ]

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:27

spartacusNLD

This is Sparta!!

filthy rich schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:44:

de MX100 500 GB versie is sneller dan de 256GB versie

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-02 16:53

filthy rich

löp wa los

spartacusNLD schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:44:
[...]

de MX100 500 GB versie is sneller dan de 256GB versie
Klopt dit is echter ver boven zijn budget. En dat verschil merk je minder, daarnaast zit 128 inderdaad in no time vol

[ Voor 8% gewijzigd door filthy rich op 25-12-2014 20:22 ]

en aans löpt wa vast

Pagina: 1