Sensor voor garage in te rijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-08 18:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Vrienden Tweakers:)
Ik heb sinds kort een garage met een mooie elektrische deur en ik ben naar iets op zoek zodat ik kan zien hoe ver ik achteruit moet rijden om net goed in de garage te staan.
Ik wil met mijn neus zo dicht mogelijk bij de deur staan (parkeer achteruit in) en ik zoek iets van een waarschuwing (licht) zodat ik weet dat ik precies binnen ben en kan stoppen/deur weer dicht kan doen.
Ik heb electra aan beide kanten van de deur als het echt noodzaak is maar liever heb ik er maar 1 in gebruik.
Ik ben nu bijvoorbeeld aan het denken om dit setje te kopen: http://www.ebay.com/itm/2...ain_2&hash=item4d21bd21f7 en die vervolgens boven elkaar te plaatsen met een reflector aan de andere kant.
Hieraan koppel ik dan een adaptertje en een rode kleuren ledstrip oid en zodra ik achteruit rijd zie ik vanzelf het licht uit gaan als mijn neus voorbij de sensor is.
Is dit een goed idee of zijn er betere wellicht?
Ja ik heb achteruitrijsensoren op mijn auto maar ik rijd achteruit naar een werkbank en daar zal ook weleens iets voor staan waardoor de ruimte achter mijn auto niet iedere keer gelijk is…
Greetz DRuw

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 21:52

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Zet auto op de juiste plek in de garage en doe een of meerdere van de volgende zaken:
- leg een balkje tegen beide achterwielen en maak deze aan de vloer vast
- zet een streep/kleurtje/latje op de muur waar jij achter het stuur tegenaan kijkt
- hang touwtje/draadje van plafond tegen achterruit

Bij het naar binnenrijden kun je nu de auto rustig tegen de balkjes aan laten rollen, zien of het merkteken aan de muur op de goede plek zichtbaar is of zien of het draadje al tegen de achterruit zit.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53
Draadje met een tennisbal eraan ophangen? Balletje tegen de achterruit en je staat goed.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Low tech: http://www.ebay.com/bhp/garage-parking-aid

Wat ik heb: http://www.ebay.com/itm/P...Parking-Aid-/301431671846

Werkt perfect, alleen rijd ik wel vooruit de garage in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:04
Wij hebben een moertje aan een touwtje in de garage hangen zodra deze tegen de ruit tikt sta je goed.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:27
Of gewoon een (dik) stoot-rubber/schuim tegen je muur schroeven en er (zachtjes) tegenaan rijden :)

(ok allicht niet de oplossing die je dacht maar het kán wel)

Een echte tweaker pakt natuurlijk een microcontroller (of Arduino) met een afstandmetertje (zo'n ding wat werkt met de weerkaatsing van geluidsgolven bijv). Via Bluetooth verbinding maken met een OBD adapter in je auto et voila de motor slaat automagisch af als je goed staat :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn geloof ik gewoon kant en klare oplossingen voor te vinden. Bij een kennis van me heb ik een sensor aan de muur gezien, met even verderop wat led-indicatoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

Op een van mijn werk locaties hebben we een lepel die de auto zelf de garage in trekt. Het is dan ook wat smal om uit te stappen ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik zat aan iets digitaals te denken (ben ook tweaker he;)) mede omdat de plaats in mijn garage niet 100% vast ligt.
ik kan in de breedte alle kanten op (garagedeur is 3 meter breed en de garage zelf is 5,4 breed bij 6,2 lang).
Een touwtje met een bal gaat hem niet worden omdat ik dan een hangende hond heb in no-time waar ik tegenaan moet rijden maar iets anders ophangen is natuurlijk een optie.
Ik vraag me wel af of ik het goed ga zien maar dat kan ik zo bekijken natuurlijk.

Prbleempje is een beetje dat de enige vast afstand die tot de deur is en juist die dus open staat bij het inrijden.
Vandaar het idee van de lichtsluis gezien ik die net voor de deuropening kan doen.
Ik kan ook geen sensor bij de achterkant doen gezien daar juist zoveel mogelijk afstand moet blijven (en de achterklep moet nog open kunnen).
De eerste oplossing van een stootblok bij mijn wielen kan maar ik heb liever niet iets waar ik over struikel als ik aan het klussen ben in de garage zonder auto:)
Iets digitaals lijkt mij dus de beste oplossing (naast een touwtje wat ik vanmiddag ff ga proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

DRuw schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:30:
Ik zat aan iets digitaals te denken (ben ook tweaker he;)) mede omdat de plaats in mijn garage niet 100% vast ligt.
ik kan in de breedte alle kanten op (garagedeur is 3 meter breed en de garage zelf is 5,4 breed bij 6,2 lang).
Een touwtje met een bal gaat hem niet worden omdat ik dan een hangende hond heb in no-time waar ik tegenaan moet rijden maar iets anders ophangen is natuurlijk een optie.
Ik vraag me wel af of ik het goed ga zien maar dat kan ik zo bekijken natuurlijk.

Prbleempje is een beetje dat de enige vast afstand die tot de deur is en juist die dus open staat bij het inrijden.
Vandaar het idee van de lichtsluis gezien ik die net voor de deuropening kan doen.
Ik kan ook geen sensor bij de achterkant doen gezien daar juist zoveel mogelijk afstand moet blijven (en de achterklep moet nog open kunnen).
De eerste oplossing van een stootblok bij mijn wielen kan maar ik heb liever niet iets waar ik over struikel als ik aan het klussen ben in de garage zonder auto:)
Iets digitaals lijkt mij dus de beste oplossing (naast een touwtje wat ik vanmiddag ff ga proberen)
Inderdaad, al die "iets aan een touwtje" dingen zijn veel te low tech. Wat jij nodig hebt is dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pale.org/wp-content/uploads/2012/05/IMG_9879_v1.jpg

Een Arduino met Sonar board. te koop voor een paar euro. Als je er RGB ledjes aan hangt kun je de ledjes afhankelijk van de afstand groen, oranje, rood laten branden...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:30
Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:35:
Of gewoon een (dik) stoot-rubber/schuim tegen je muur schroeven en er (zachtjes) tegenaan rijden :)

(ok allicht niet de oplossing die je dacht maar het kán wel)

Een echte tweaker pakt natuurlijk een microcontroller (of Arduino) met een afstandmetertje (zo'n ding wat werkt met de weerkaatsing van geluidsgolven bijv). Via Bluetooth verbinding maken met een OBD adapter in je auto et voila de motor slaat automagisch af als je goed staat :)
Werkt dit ook als je met 20 km/h je schuur in rijd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Dacuuu schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:49:
[...]

Werkt dit ook als je met 20 km/h je schuur in rijd? :P
Als je ook de remmen kan bedienen via OBD dan zie ik geen probleem :)

(wel even goed timen en rekening houden met de delay in bluetooth :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 18:15
Een andere mogelijkheid is 2 spiegels aan de wand monteren (1 ter hoogte van de achterkant en 1 ter hoogte van de bestuurder). Misschien is 1 spiegel waarbij je de voorkant van de auto kunt zien i.c.m. een merkteken aan de andere zijde van de muur ook mogelijk.

Elektrisch is mooi maar als er iets ontregeld is heb je schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-08 17:49
Kwam een vergelijkbaar project als Mike2k tegen toen ik laatst bezig was met een arduino. Denk dat als je hem ombouwt door aan het plafon te hangen en zo te programmeren dat hij groen geeft als de grond weer gezien kan worden je wel een heel eind komt :)

http://www.instructables....duino-Adventure/?ALLSTEPS

Nog veel meer varianten :D
http://www.instructables.com/howto/arduino+garage+parking/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DRuw schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:30:

Als je hem aan de deur vastmaakt hangt hij alleen laag als de deur open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14

Rmg

Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:35:

Jammer genoeg (gelukkig misschien :+) kan je via OBD niet je motor uitschakelen ;) tis alleen een diagnostiek poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38

Dogooder

dus...

Gezien de afmetingen van de garage en het gegeven dat je zo dicht mogelijk bij de voordeur wilt staan. Dus zo ver mogelijk van de achterwand. Zou ik gaan voor een lichtsluis bij de deur. Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn met een arduino en dan maak je er een ledje aan die je kan zien vanaf de bestuurdersstoel. kwestie van achteruit rijden tot het ledje uitgaat (of aan, maar dan staat ie bijna altijd aan :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rmg schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:27:
[...]

Jammer genoeg (gelukkig misschien :+) kan je via OBD niet je motor uitschakelen ;) tis alleen een diagnostiek poort
Naja met een Arduino onder de motorkap en wat relais kom je een hele eind dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 10:31
En zulke spiegels?

Als je een ronde/ovale aan de rechterkant van de garage hangt (waar de bestuurderskant van de auto komt te staan als je achteruit in parkeert) kan je gemakkelijk je eigen banden zien. Streepje op de vloer en klaar, toch?

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

https://www.conrad.nl/nl/...ntvanger-12-v-191344.html

Links en rechts aan de muur monteren op de juiste afstand van de deur ten hoogte van de neus?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
@ Memphis:
dat is een leuk ideetje met een leuk tweaker gehalte:)
kan met de voeding gelijk een 12V strip aansluiten:)
Gezien het bereik 18 meter is kan ik ze ook boven elkaar zetten met een reflector aan de andere kant toch?
Nu nog een enclosure waar dit in kan zodat ook mijn garagedeur met regen open kan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-08 23:33
Behalve balletje aan een een touwtje oplossingen kun je ook een simpel lichtsluisje gebruiken inderdaad.

heb je geen eens een microcontroller bij nodig. straal onderbroken is rode led aan, straal ononderbroken is rode led uit.
Is de auto weg of geparkeerd is de led uit (dus geen nutteloze verlichting 24/7) en zodra je de garage in komt rijden gaat de rode led aan voor zo lang als je in de weg rijdt (kun je ook heel snel zien als hij niet zou werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-08 16:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Stukje tape aan de zijwand van de garage op de plek waar de spiegel zit?
Hebben wij ook, gewoon terugstoten tot de spiegel parallel zit aan de tape en je staat goed. Ik zou me hier echt niet meer moeite aan gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kuusj op 23-12-2014 23:11 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Met een soort aan/uit schakelaar op de positie van de garagedeur open kan je het systeem inschakelen zodat het ook weer uitschakelt als de garagedeur dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Marktplaats.nl, iets in de vorm van onderstaande kopen, lampje erop en klaar.
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronicagoedkoop.nl/8030-12650-large/pem30dn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn opa had altijd een houten balk in zijn carpord liggen. Als hij met zijn wielen die balk raakte stond hij goed.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb je een speciale reden om altijd achteruit de garage in te willen rijden? Ik zie om me heen wel meer mensen dit doen, vaak mensen, verneem ik van ze, die in het leger hebben leren autorijden. De achtergrondgedachte daar is dat ze sneller kunnen vertrekken en dat ze voor parkeren meestal alle tijd hebben.
Zelf rij ijk altijd vooruit m'n garagebox in, omdat ik dit gemanoeuvreer en gepuzzel daarmee omzeil en in de tweede plaats dat er daarmee nooit uitlaatgassen in de garage blijven hangen.
Bovendien, dat "legerargument" zal voor de doorsnee automobilist niet gelden, waarom bij velen dan toch die voorkeur, daar ben ik een beetje nieuwsgierig naar. Want het is voor het overige toch hetzelfde? Zij het dat je nooit met deze puzzel zult hebben te maken als je niet achteruit rijdt. Lijkt me alleen maar voordelen te hebben. Of is het domweg gewenning van wat ze hebben geleerd?

Edit:
Als ik de reacties zo lees op mijn bericht, realiseer ik me dat er inderdaad situaties zijn die er voor pleiten voor deze manier van inrijden, ik geef het onmiddellijk toe. Op ons garagepleintje met 15 autoboxen heb ik deze hindernissen nooit, dat maakt wel verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 24-12-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:12

_Apache_

For life.

Als een auto net gestart is zijn de dampen erg schadelijk, je wilt daarom snel weg. -> achteruit parkeren.
Met achteruit parkeren kan je de auto beter bijsturen omdat je stuurwielen achter zitten -> achteruit parkeren
Met achteruit parkeren heb je - met gekantelde spiegels - beter zicht op waar je stuurt. -> achteruit parkeren

En omdat de parkeerplaatsen bijzonder krap waren bij mijn ouders, is achteruit parkeren voor mij eenvoudig.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Vooruit heb je toch dezelfde issue. Dan wil je de achterbumper net binnen hebben dus zul je waarschijnlijk alsnog iets van een markering willen.

En ik kan me wel voorstellen dat je liever 's middags op je gemak achteruit de garage in rijdt en 's ochtends lekker makkelijk weg kan rijden dan 's ochtends vroeg met je brakke hoofd achteruit de garage uit de weg op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
bijvoorbeeld ja;)
als ik achteruit mijn garage uit rijd zie ik de eerste 2 meter ook niet of er een fiets langs komt op weg naar school.
Het heet officieel operationeel parkeren volgens mij bij bedrijven en het is zodat als de boel snel ontruimt moet worden niet een of andere idioot met steken de hele boel ophoud maar dat terzijde.
Ik steek liever in de middag als sochtends met mijn brakke kop:)
Ik ga eens verder naar die lichtsluisje kijken (niet over MP nagedacht overigens TNX).
Moet wel lukken denk ik:)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 22:01

houthakker

Poehé

zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.jouwveilingen.nl/image/data/user_158/Parkeersensor-Elro-PARK3-Totaal.jpg

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ja die geven puur een afstand aan en dat zoek ik nou net niet.
Ik heb nu deze (EDIT : link vergeten: http://eud.dx.com/product...ack-844103417#.VJ6Kq7gb_A) gekocht en die zet ik boven elkaar met een reflector aan de andere kant (dan kan de voeding aan 1 kant:)) en daar zou het mee moeten lukken met een stukkie ledstriop die ik nog heb liggen.
ben benieuwd, ik laat het weten!

[ Voor 17% gewijzigd door DRuw op 27-12-2014 12:23 . Reden: link vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:55
Ik zou iets zoeken met een laser welke zichtbaar wordt wanneer je ver genoeg naar achteren bent gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doppler radartje ? + wat electronica

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
ondanks dat ik dus al iets heb aangeschaft, leuk spul:)
maar is dat niet een soort van snelheidsmeter?
Zo te zien pakt hij alleen echt bewegende objecten als ik het goed begrijp maar geen stilstaand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
HB100 backpack test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Heel leuk maar het blijft iets wat je moet inregelen en electronisch moet omzetten naar een schakelsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:11:
Heel leuk maar het blijft iets wat je moet inregelen en electronisch moet omzetten naar een schakelsignaal.
ja dat moet idd 1 x 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:18:
Draadje met een tennisbal eraan ophangen? Balletje tegen de achterruit en je staat goed.
Dit is inderdaad een goede en beproefde oplossing. Kost niets, werkt erg goed en kan tegen een stootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
We hebben een balk in de garage waar je met de voorwielen tegenaan rijd. Past precies.
Eigenlijk is het één dwarsbalk met twee balken die naar de achtermuur lopen zodat hij niet naar de muur schuift.
Mede omdat we er ook geen elektra hebben.

Kun je ook nooit per-ongeluk tegen de muur rijden als je sensoren het niet doen, want je moet over de balk heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroen3 schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:32:
We hebben een balk in de garage waar je met de voorwielen tegenaan rijd. Past precies.
Het klinkt alsof dat hier wel goed gaat, maar je moet met je wielen oppassen dat je je uitlijning niet stukje bij beetje om zeep helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mattie112 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:50:
[...]

Als je ook de remmen kan bedienen via OBD dan zie ik geen probleem :)

(wel even goed timen en rekening houden met de delay in bluetooth :p)
Als je genoeg tijd hebt kun je alles via obd ;) en als je park assist hebt zelfs sturen O-) staat ergens op youtube dacht van defcon

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 23:24

DukeBox

loves wheat smoothies

2 spiegels, achterin boven en voorin boven beide in 45 graden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je overigens led gaat ophangen, zou ik niet voor rood gaan. Als je je rem intrapt zie je dat erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
francoski schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:52:
Als je overigens led gaat ophangen, zou ik niet voor rood gaan. Als je je rem intrapt zie je dat erg slecht.
Goeie tip!
Had ik nog niet over nagedacht:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-08 16:24
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:35:
[...]

Het klinkt alsof dat hier wel goed gaat, maar je moet met je wielen oppassen dat je je uitlijning niet stukje bij beetje om zeep helpt :)
Als dat serieus een probleem is, dan moet je bij de volgende keer uitlijnen vragen of ze alle boutjes ook weer vast zetten ;)

Nee, wat denk je dat er gebeurt als je met 120km/u in een kuil/gat/put op de snelweg rijdt?? Dat gaat wel iets harder dan met 0,1 km/u tegen een laag houten balkje (2cm hoog is meer dan zat namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisjan schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:38:
Als dat serieus een probleem is, dan moet je bij de volgende keer uitlijnen vragen of ze alle boutjes ook weer vast zetten ;)

Nee, wat denk je dat er gebeurt als je met 120km/u in een kuil/gat/put op de snelweg rijdt?? Dat gaat wel iets harder dan met 0,1 km/u tegen een laag houten balkje (2cm hoog is meer dan zat namelijk)
Je wil niet weten wat een kuil met 120 km/u met je ophanging doet :X Dan kan je zeker naar de uitlijner, als je gaat uitrekenen welke dynamische belastingen daarbij komen kijken schrikt je je het apezuur.

Ik snap de insteek hoor, maar ook lage snelheden kunnen bij herhaling funest zijn. Het is niet voor niets dat ze je met rijles leren dat je geen stoepjes moet meepakken bij het inparkeren. Naast het veiligheidsaspect is die herhaalde druk niet ideaal voor je ophanging. Het zal bij de eerste keer niet zo snel fout gaan, maar als je het iedere dag gaat doen is het toch suboptimaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kuusj98 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 23:10:
Stukje tape aan de zijwand van de garage op de plek waar de spiegel zit?
Hebben wij ook, gewoon terugstoten tot de spiegel parallel zit aan de tape en je staat goed. Ik zou me hier echt niet meer moeite aan gaan doen.
Dit lijkt me inderdaad verrweg de beste oplossing.

Tijd: 2 minuten
Benodigheden: Tape
Moeilijkheid: Kleuterschool

Waarom allemaal voorstellen over lasers, Arduino's en weet ik het als het antwoord zo simpel kan zijn? Het gaat er toch gewoon om dat je weet wanneer je moet stoppen met gassen? 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroenneman schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:13:
Waarom allemaal voorstellen over lasers, Arduino's en weet ik het als het antwoord zo simpel kan zijn? Het gaat er toch gewoon om dat je weet wanneer je moet stoppen met gassen? 8)7
Hetzelfde geldt voor de tennisbal hierboven. Dat is een oplossing die al jaren met veel succes over de hele wereld gebruikt wordt. Nu vind ik absoluut dat je zo nu en dan moeilijk mag doen om het moeilijk doen, maar hier is dat wellicht niet het handigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-08 16:24
Verwijderd schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:04:
[...]

Je wil niet weten wat een kuil met 120 km/u met je ophanging doet :X Dan kan je zeker naar de uitlijner, als je gaat uitrekenen welke dynamische belastingen daarbij komen kijken schrikt je je het apezuur.

Ik snap de insteek hoor, maar ook lage snelheden kunnen bij herhaling funest zijn. Het is niet voor niets dat ze je met rijles leren dat je geen stoepjes moet meepakken bij het inparkeren. Naast het veiligheidsaspect is die herhaalde druk niet ideaal voor je ophanging. Het zal bij de eerste keer niet zo snel fout gaan, maar als je het iedere dag gaat doen is het toch suboptimaal.
Je overdrijft.... Enorm!

T is niet dat de beste man met 20 tegen een stoeprand aan rijdt iedere dag in de garage....
Kom op zeg, hoe hard rij je nou met de laatste paar cm inparkeren |:(

[ Voor 4% gewijzigd door jorisjan op 29-12-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik quote even mijn eerdere uitspraak:
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:35:
Het klinkt alsof dat hier wel goed gaat
Hoe is dat overdrijven?

e moet gewoon wat voorzichtig zijn met je ophanging, want simpelweg inparkeren blijkt al met genoeg geweld te gaan om problemen te veroorzaken op de lange termijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2014 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Okee, toch weer even een klein adviesje nodig vrees ik:)
ik heb vandaag even zitten stoeien met de sensoren die ik recentelijk binnen heb gekregen (http://eud.dx.com/product...ack-844103417#.VJ6Kq7gb_A)
Ik heb ze op een plankje even als test met een 12V power adapter eraan.
Ik heb de plus ook doorgelust naar de +12v van een RGBW ledstripje (had ik nog over).
In de recieven zat een jumper welke je naar NC of NO kon zetten.
Ik heb zelf even de conclusie getrokken dat deze jumper de uitgangen van een klein relais zijn en de middelste pin naar de aansluiting gaat welke NO/NC heet.
nu kan ik gek zijn maar een COM poort geeft toch altijd aan dat dit de ingang is van een schakelrelais (van COM naar NC/NO dan toch?)
In de manual welke rechtstreeks een google translate vertaling is is de COM een uitgang?
Op de jumperconnecties heb ik de rode en de groene draad van de ledstrip aangesloten.
Hij is nu normaal groen en bij IR ontvangst wordt hij direct rood.
gek genoeg hoor je de relais niet schakelen maar so far so good.

nu was het de bedoeling om de zender en ontvanger boven elkaar te zetten en aan de andere kant een reflector.
probleem is nu alleen dat hij direct het ir signaal ontvangt.
Nu staat er wel een verhaal dat ze niet direct bij elkaar moeten zitten maar ik was er vanuit gegaan dat dit dicht tegenover elkaar was.
Wat ik er ook tussen zet (bijvoorbeeld aluminiumfolie) werkt dat niet totdat ik de folie er volledig overheen doe… gewoon een klein schotje werkt bijvoorbeeld niet.
Blijft een leuk projectie maar ik heb ff geen flauw idee wat ik fout doe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

NO = Normally Open
NC = Normally closed
COM = common

Het is gewoon een wisselschakelaar

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/76114_wechselschalter_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-08 16:35

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 00:16:
[...]

Ik quote even mijn eerdere uitspraak:

[...]

Hoe is dat overdrijven?

e moet gewoon wat voorzichtig zijn met je ophanging, want simpelweg inparkeren blijkt al met genoeg geweld te gaan om problemen te veroorzaken op de lange termijn.
En even een mini-sprongetje maken over een mislukte drempel met 140? Zou dat dan ook slecht zijn? Afgelopen week nog meegemaakt, en de ophanging is echt niet naar de klote. Dan heb je ofwel een wel heel erg verrot barrel of je gebruikt geen schroeven en bouten bij montage van iets :+ 8)7

Mag ik vragen hoe jij doet inparkeren? Ga je ook met 0,1 Km/h over een normale drempel heen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 17-01-2015 22:35 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kuusj98 schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 22:34:
En even een mini-sprongetje maken over een mislukte drempel met 140? Zou dat dan ook slecht zijn? Afgelopen week nog meegemaakt, en de ophanging is echt niet naar de klote.
Dan probeer je iets zwart-wit te maken dat het helemaal niet is. Mijn uitspraken in het extreme trekken verandert weinig aan de zaak :)

Waarom denk je dat auto's na zoveel tijd uitgelijnd moeten worden, en eerder als ze een keer een knauw hebben gehad? Niet omdat er niets gebeurd als ze een keer wat raken in ieder geval. Het ding rijdt echt nog wel, maar dat betekent niet dat er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
idd gewoon een wisselschakelaar.

De NC verbinding is in rust verbonden met COM en zodra het relais actief is is de verbinding verbroken.
De NO verbinding is in rust niet verbonden met COM en zodra het relais actief is wel.

Kan het niet zo zijn dat hij gevoelig genoeg is om nog steeds te reageren op IR licht dat weerkaatst wordt vanaf de muur aan de andere kant? En zodra je er een auto voor zet dat hij reageert op het weerkaatste IR licht via de carrosserie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
De plastic kap die er overheen zit is IR transparant, maar waarschijnlijk ook enigszins diffuus. Het IR licht straalt dus behalve recht vooruit, ook alle kanten op.
Dit setje is niet bedoeld om ze naast elkaar te zetten, maar misschien zou het kunnen werken als je ze effectief weet af te schermen van elkaar.
edit: wat timberleek zegt, een object zoals een auto kan ook genoeg IR reflecteren. Zit er niet iets op om de gevoeligheid af te stellen? misschien kun je daar nog wat mee, maar beter kun je ze gewoon tegenover elkaar monteren.

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 17-01-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Maar als een afscherming tussen de 2 modules niet werkt reageert hij dus ook op weerkaatst licht.

Evt kun je proberen om 2 tunneltjes te maken (als test bijvoorbeeld met 2 closetrollen). Dan zien de sensoren echt alleen recht van voren. Maar als het enkel gaat om een te gevoelig systeem zal dat mogelijk niet genoeg doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Die com->NC/NO heb ik dus goed:)
Ik heb al kleine rolletjes gemaakt van alufolie maar zelfs dat helpt niet lijkt het.
Er zit een soort trechtertje op de zend- en ontvangled met een halve bol daarop welke eraf kan zodat hij alleen maar rechtuit zou stralen maar met die halve bol eraf doet hij precies hetzelfde..
ik zal eens kijken of ik hem toch weg kan werken en tegenover elkaar te plaatsen.
Ik snap trouwens best dat IR gereflecteerd kan worden maar volgens mij gaat het nergens doorheen (of ik nu alufolie gebruik of toiletrollen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 18:15
Misschien kan je met de camera van je telefoon kijken hoe het infrarood licht straalt. (Meeste camera's kunnen infrarood licht "zien").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Dat werkt helaas niet… zou wel handig zijn geweest.
Maargoed na een dag klooien werkt het netjes:)
Er sit op de ontvanger ook een signaalsterkte indicator en daarmee kun je hem best goed afstellen.
Komt erop neer dat ik hem zo heb gezet (vlak achter de rail waar de deur over op en neer gaat) dat hij qua signaal al bijzonder scherp staat, zegmaar al half achter het profiel van de deur.
Hierdoor hoef je niet met een enorm voorwerp in de straal te bewegen om hem te triggeren.
Het viel me namelijk op dat als je vol de sensor tegenover de transmitter zet je met je hand rustig voorlangs kan gaan en dan zie je alleen de signaalsterkte minder worden maar hij triggert nog niet.
Nu aan beide kanten het ding goed gezet en een klein stukje ledstrip aan de kopse kant van het stopcontact geplakt.
Als ik nu achteruit rijd gaat hij op rood en zodra ik de bundel paseer gaat hij op groen en sta ik 5cm ongeveer van de deur af als hij dicht gaat:):):)
Ik moet het nog even netjes maken qua bedrading en ik moet ook nog een manier hebben dat als de deur open gaat de adapter stroom krijgt (iemand suggesties?) en nog even kijken hoe betrouwbaar hij blijft maar tot nu toe is het super!
het maakt ook niet uit met welke auto ik dit doe want ik heb de sensoren op 45 cm en daar zit bij iedere auto wel de bumper/kentekenplaat (niet vooruit met een auto met trekhaak proberen gok ik).
Ik post binnenkort wel even een fotootje mochten anderen ook dergelijke oplossingen willen toepassen.

Pagina: 1