Media server: Apple Tv of Mac Mini?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:01
Dag Tweakers,

Ik ben stilaan erg ingeburgerd in het Apple ecosysteem. Zo heb ik al mijn muziek in iTunes en ook al een beperkte selectie films op deze manier aangekocht.

Ik zoek nu een goede oplossing om al deze media op mijn Tv / receiver af te spelen. Momenteel zijn al mijn componenten (ps4, digicorder) op de receiver aangesloten via HDMI.

Eerst dacht ik aan Apple Tv als makkelijkste oplossing, doch ik heb al gewacht op een nieuwe generatie en die lijkt er niet direct te komen? Het lijkt me wat een gedateerde aankoop.

Aangezien ik eveneens van plan ben mijn oude Windows desktop te vervangen door een Mac mini, dacht ik eraan deze misschien eveneens te kunnen gebruiken als media server? Ik vraag me echter af of het wel praktisch is zeker op vlak van aansluiting, kabels.. Hij moet zowel als desktop als media server gaan dienen.

Zijn er mensen hier die wat ervaring hebben met het aansluiten van Apple materiaal op een receiver? Dan hoor ik graag jullie advies! Bedankt!

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 20:49
Zelf heb ik een AppleTV gekocht.
Ik had al een mac mini, en die kan mijn itunes library weergeven via airplay,
Nadeel daarvan is dat je films etc om moet zetten, maar de Beamer app heeft dat dan weer niet, hier schijn je amper iets voor te converteren :)

Ik vind een mac mini als mediaserver voor de meeste mensen eigenlijk overkill, meeste deel van de dag staat t ding voor Piet Snot aan, en met dingen als netflix en youtube enzo geintegreerd in de Apple TV is dit dus een prima aankoop voor de "gemiddelde" Jan-Henk..

Ergo, het ligt eraan wat je nou precies wil met je mediaserver, alleen media streamen, of bijv. Ook torrents downloaden etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Het lijkt me dat je al een mac device hebt.

Ik zelf heb vandaag toch een apple tv bestelt puur en alleen omdat m,n macbook toch het main systeem is. Je zal met een mac mini toch een compleet systeem naast je huidige setup moeten draaien. En het is volgens mij nog steeds zo dat je niet alle files zo maar kunt delen tussen die twee systemen, dan zal er een nas of iets moeten zijn. M.A.W. Je bent al gauw veel duurder uit.

ps, No sleep is een handig tool als je wilt dat je macbook aanblijft als je de deksel sluit. Handig om een filmpje op die manier te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ligt er inderdaad aan wat je wilt.
Persoonlijk vind ik de ATV makkelijker als media apparaat. Inderdaad Netflix en mijn muziek via iTunes Match.

Onder de ATV staat bij mij een Mac Mini. Basismodel met een i5 erin. Daar staat iTunes op plus apps als Handbrake, Photoscope (altijd mijn hele iPhotobibliotheek bij de hand op de iPads).
Daar zou je ook je mediabibliotheek van iTunes op kunnen installeren (films, muziek) of op een losse HDD die je op de mini aansluit. Mijn iPhoto- en iMovie bibliotheek staan op de Mac Mini. Mijn iTunes bibliotheek (met bijv. +/-100 kinderfilms) op een NAS. Is een beetje overkill, ik weet het.

Gekochte films in iTunes, kun je toch via je ATV blijven afspelen zonder daar andere apparaten voor nodig te hebben dacht ik? Daar hoef je het niet voor te doen dus?

Maar als je je desktop gaat vervangen en het is mogelijk om een net HDMI kabeltje tussen de mini en je receiver te leggen, zou ik daarmee beginnen. Meer heb je niet nodig namelijk. Via je MacBook of iPad kun je de Mini evt bedienen.
Hoe het dan gaat met films kijken weet ik niet? Dat doe ik dus via de ATV.

En kijken of je daarmee uit de voeten kan. Dan kun je later voor 89,- alsnog een ATV voor het gemak kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 18:29
Als je een mac hebt en een ATV, dan zou ik zeker Plex + PlexConnect niet vergeten. (plexconnect source)

Je hoeft niets meer te transcoden en je kan je Plex library direct kijken via je ATV - zonder jailbreak. En dit ziet er gewoon uit zoals je gewend bent van de ATV (ala netflix).

Bijkomend voordeel, alle channels van Plex werken ook en als iemand z'n library met je heeft geshared dan kun je die ook gewoon bekijken. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan een andere oplossing, werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:01
Bedankt voor het advies.

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen met enkel de mac mini, aangezien deze toch op 5 meter van m'n receiver komt is een HDMI kabeltje trekken geen enkel probleem. Als ik dan een film of muziek van itunes naar m'n Tv/surround wil is dat ook maar een kleine moeite. En intussen is er misschien al meer nieuws over een eventuele opvolger van de ATV?

Groeten

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-05 14:22
Als je toch voor de mac mini gaat: Je kan de mac mini bedienen met de (infrarood) Apple afstandsbediening. Is vanaf de bank een stuk makkelijker dan via je telefoon/ipad/toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Darks schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:34:
Bedankt voor het advies.

Ik denk dat ik eerst eens ga proberen met enkel de mac mini, aangezien deze toch op 5 meter van m'n receiver komt is een HDMI kabeltje trekken geen enkel probleem.
In dat geval zou ik zeker Plex gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
of Kodi/XBMC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellep3tje
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11-2024
Sinds de update naar yosemite wil mijn apple remote niet meer werken op mijn mac mini :/. Maar los van dat, ik heb zowel de apple TV3 en mac mini in gebruik voor media. De Apple tv is een netflix/youtube box. En mijn mac mini draait als media server voor itunes/boxee/plex. Ik heb een externe 3TB aangesloten voor alle films, documentaires en series. Ik speel alles af via boxee (fijne interface), via plex kan ik alles icm de plex app streamen naar mijn ipad en iphone en itunes staat altijd te draaien om de iOS devices up to date te houden met mijn muziek library die op de interne hdd staat.
En een kleine extra is dat mijn mac mini het 2010 model is wat nog een optical drive heeft voor eventueel wat dvd's.

Al met al gebruik ik de mini meer dan de ATV.

MacBook Pro Retina 13" 128GB 8GB 2014 Mac mini 2010 120GB SSD 8GB (HTPC) Mac Pro 1.1, 128GB SSD +3 x 1TB HDD, 8GB, ATI Radeon 5770 -OS X 10.10-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Jellep3tje schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 20:21:
Al met al gebruik ik de mini meer dan de ATV.
Je hebt Plex - kijk eens naar PlexConnect (de hoofdontwikkelaar van Plex - gebruikt dit zelf ook). Dan heb je gewoon Plex op je AppleTV en dat werkt feilloos.
Pagina: 1