Toon posts:

Samsung SSD 840 series Slow Reading speed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Wij hebben thuis een win7 pc met 2 harde schijfen. 1 Samsung SSD waar het OS op staat (max 2 jaar oud). En een harde schijf met alle bestanden.
Maar sinds een tijdje werkt de SSD niet meer goed, het duurt 3 kwartier om op te starten, en alles is erg sloom (Zie afbeelding voor reading speed - http://nl.tinypic.com/r/2zqfz2s/8 ). De laatste update is al geïnstalleerd, maar dat mocht helaas niet baten. Op internet is veel te vinden over een fout van Samsung met de 840 EVO SSD, maar dat is een andere versie en alle programma's voor het oplossen werken hier niet voor.
Zou iemand ons hier verder mee kunnen helpen, of is de harde schijf gewoon kapot en is het tijd voor een nieuwe?
Alvast bedankt,
Tico

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 22:50
Hoi Tico,

Het lijkt me sterk dat de harde schijf kapot is want de 840 is nog een vrij nieuwe serie. Ik heb ook een 840, de EVO versie. Je hebt vast al veel mogelijke oorzaken gevonden, maar zomaar een paar zaken die je kan controleren:
1. Heb je al gekeken bij de 2 tabs onder System Management of je alle instellingen goed hebt staan?
2. Zie je performance verschillen wanneer je RAPID Mode uitschakelt? (Ik neem aan dat die in deze mode staat omdat de schrijf en leessnelheden bijzonder hoog zijn).
3. Is je schijf vol? En staat "Over Provisioning" aan of uit?
4. Heb je enige vorm van encryptie aan staan?

[ Voor 21% gewijzigd door Wezelkrozum op 22-12-2014 19:11 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zie niks mis met je SSD. Ik denk dat er een andere oorzaak is. Als het Windows 7 is heb je laatste updates. En heb je Windows 7 er op gezet toen de SSD als enige in het systeem zat (anders misschien boot partitie op HDD). Kan ook rotte USB poorten zijn of andere problemen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
Thanks voor de reacties.
Er is niks veranderd aan de instellingen dus ik denk niet dat het daar aan ligt, de RAPID modus staat uit en deze kan ik ook niet inschakelen. Er is nog 30 gb vrij van de 120 en Over Provisioning staat op 10%.
Zo ver ik weet staat er geen encryptie aan en ik zou zo 123 ook niet weten waar ik dit kan zien.
Wim-bart, windows 7 is volledig up-to-date, de SSD is later aangeschaft en hier hebben wij toen het OS op geïnstalleerd, er was toen dus al een andere HDD verbonden met de computer.

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Heb je de 840 performance restoration tool van Samsung gebruikt? Misschien helpt dat ook.

[ Voor 38% gewijzigd door iPodKiller op 23-12-2014 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat deze tool alleen werkt voor de EVO serie, helaas beschikken wij over een andere versie.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

firmware ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Firmware: DXT09B0Q

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Windows al eens opnieuw geinstalleerd?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog niet, jullie denken dus dat het een software fout is? Dan zou dat wel de oplossing kunnen zijn.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Koppel de harde schijf es af en kijk es hoe lang het booten dan duurt?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wezelkrozum
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-01 22:50
De opstarttijd van 3 kwartier is wellicht te verklaren door een USB apparaat of je HDD. Wanneer ik al mijn USB apparaten loskoppel van me pc is de opstarttijd ook 10 seconden korter omdat Windows alle gekoppelde apparaten ontdekt tijdens het opstarten en daar op wacht. Koppel dus eens al je USB apparaten los.

In de tijd dat ik SSD's had die kleiner zijn dan 256 GB verplaatste ik mijn Users map altijd naar de HDD via de registery. Bij het opstarten worden ook deze bestanden gelezen vanaf de HDD dus dit kan ook de lange opstarttijd verklaren. Omdat in de Users map ook de AppData zit die bijna alle applicaties gebruiken startte de programma's toen ook langzamer op bij mij. Als je dit hebt verplaats je Users map dan weer terug naar de C schijf, maar maak een aparte Documenten map aan op je HDD. Via de bibliotheken structuur van Windows 7 kun je de standaard Afbeeldingen, Muziek, en Video mappen laten verwijzen naar de mappen op je HDD. Maar de AppData map staat dan op je SSD waardoor programma's sneller opstarten.
Wellicht dat het 1 van deze 2 oorzaken kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wezelkrozum op 03-01-2015 12:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Het was inderdaad een USB apparaat wat de storing veroorzaakte! Allen bedankt voor de reacties.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ah duidelijk, dat is denk ik op te lossen door de boot-volgorde in de BIOS te veranderen. Eerst HDD dan pas USB.

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1