Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draagbare 13" met goede batterij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een 13" laptop voor een budget van 700 euro. Eventueel op te trekken tot maximaal 800 euro indien de kwaliteitswinst significant is.

Deze laptop zal dienen voor standaard taken zoals surfen, tekstbewerking, films bekijken, muziek beluisteren. Een i3 lijkt me daarvoor voldoende. Het is belangrijk dat de laptop draagbaar is, liefst rond 1,5kg, en dat de batterij wel even mee kan.

Nu heb ik nog een aantal vragen:
-Kan ik met een gewone HDD comfortabel genoeg werken qua snelheid en geluid? Of is een SSD tegenwoordig echt wel aan de orde?
-Is 4GB voldoende geheugen, of zoek ik beter naar 8GB?

Ik kwam volgende opties tegen in de pricewatch:

Acer aspire V3
https://tweakers.net/pric...3-371-39jc/specificaties/
Deze is goedkoop, heeft fullHD en SSD, maar het lijkt me dat er een reden moet zijn waarom hij zo goedkoop is. Is dit een degelijke computer?

Asus RX303LA
https://tweakers.net/pric...3la-r5143h/specificaties/
Zelfde specs, lagere resolutie, mooier, maar veel duurder. Waarom?

Lenovo Yoga 2 Pro
https://tweakers.net/pric...3-01133%29/specificaties/
Betere cpu, maar geen SSD. Is dit que kwaliteit de beste optie?

Lenovo U330
http://shop.lenovo.com/nl...4:000417FF:#tab-customize
Ik heb liever geen touch, maar ziet er verder wel een goede computer uit.

Ik weet niet hoe het zit met Dell, maar blijkbaar kan je daar met kortingen ook heel wat bereiken.
Wie kan me helpen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gewone HDD v.s. SSD en 4GB v.s. 8GB is vooral de hamvraag wat je er mee wil gaan doen.

Voor het zuinige hoef je de vergelijking HDD/SSD iig niet te trekken. In tegenstelling tot de algemene opvattingen is een (snelle) SSD marginaal zuiniger dan een notebook HDD. Alleen de tragere SSD's (die alsnog erg rap zijn trouwens) zijn in de regel zuiniger.
Maargoed, dan praten we alsnog over een max van 3 a 4 Watt, wat je niet of nauwelijks terug zal zien in de accuduur.

Doe je het voor de snelheid, dan zeg ik: altijd doen. SSD's zijn heerlijke dingen.
Harddisks zijn altijd het onderdeel waar je op zit te wachten bij normale 'office' taken.

Wat betreft RAM: Sja, ik ben wel fan van 8GB of zelfs meer, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik in de regel twee monitoren (met elk een apparte taskbar) ramvol heb staan met allerlei dingen die op zichzelf niet heel veel vreten, maar collectief toch easy 80% RAM vulling voor elkaar kunnen krijgen bij 8GB.

Anyway, wat merken betreft... sja, nooit echt fan geweest van Acer. Teveel brakke spullen van gezien, al schijnt het recentere spul degelijker te zijn, maar daar heb ik (obviously) geen ervaring mee. Ik vermeid het merk als de pest.

Lenovo ben ik wel erg van gecharmeerd. Het meeste spul is dat typische IBM Think-pad/station/vision design. Strak, zwart, mat, en meestal zo'n fel rode clit midden in het toetsenbord (acupoint muis dus ;) ).
Ook degelijk spul. Keertje laten vallen, in een krappe tas proppen, er naast in slaap vallen en er overheen rollen... daar maalt een Lenovo niet echt om.
Plus dat de accuduur bij Lenovo erg prettig is. Wat ze aangeven wat het maximum is, is ook bijna iets haalbaars (op 6 uur een half uurtje minder als je de besparingsfuncties aan hebt staan).

Asus ben ik persoonlijk redelijk neutraal over. Ken het niet zo goed van de laptops, maar het zou prima apparatuur moeten zijn.
Van andere hardware (zoals videokaarten en moederborden) ken ik ze wel en het is meestal vrij probleemloos spul. Dus zeker een optie om te overwegen.

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 22-12-2014 18:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
Out of the box: Een Macbook air? Functioneel perfect voor je wensen. Kwalitatief uitstekend, alleen is de goedkoopste net onder de 900 euro (student).

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
roffeltjes schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:27:
Out of the box: Een Macbook air? Functioneel perfect voor je wensen. Kwalitatief uitstekend, alleen is de goedkoopste net onder de 900 euro (student).
ik wou er net over beginnen: pricewatch: Apple MacBook Air 2014 13,3" 4GB, 128GB

Verwijderd

Topicstarter
Een MacBook Air ligt toch teveel boven mijn budget, zelfs met korting.
Ik maak verder op dat Lenovo als merk aangeraden wordt, maar heeft iemand ook ervaring met een van de twee Lenovo laptops die ik boven vermeld?