Comperator werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 20:01
Hey,

Wij zijn bezig met ons PWS en maken daarvoor gebruik van IC's en breadboard. We lopen nu echter tegen een probleem aan. Onze comperator werkt niet zoals we hadden verwacht en we komen er niet achter hoe we het wel goed kunnen aansluiten. Dit is hoe we het nu hebben aangesloten (om te testen):
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/67e7q4ild/comparator.jpg
In dit plaatje zijn de weerstanden allebei 330 Ohm en de comperator is van het type LM339. De spanning is 5v en aan de + kant van de comperator is een potmeter aangesloten.
Wij hadden verwacht dat als het voltage over + hoger is dan over - dat er dan een hoog signaal/het voltage van vcc uit de output van de comperator zou komen. Dit gebeurt helaas niet. Er komt namelijk nooit een spanning uit. 8)7
We hebben al een andere IC geprobeerd, dus we weten bijna zeker dat deze niet kapot is. Wat doen we verkeerd? Weet iemand misschien hoe we dit wel werkend kunnen krijgen? Alvast bedankt voor de reacties! en natuurlijk fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je schema ziet er zo 123 prima uit. Weet je zeker dat er wel spanning op je schakeling staat (desnoods direct op de pootjes van je IC meten) en je breadboard niet gaar is?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Sprite_tm schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:19:
Je schema ziet er zo 123 prima uit. Weet je zeker dat er wel spanning op je schakeling staat (desnoods direct op de pootjes van je IC meten) en je breadboard niet gaar is?
Ben ik het niet met je eens, dit is volgens mij een open-collector comperator, je hebt een pull up weerstand nodig aan de uitgang. Hij connect dat intern naar de ground voor je 0V output als ie correct verschil meet. Zelf zal hij dus nooit een output voltage geven en stroom doorlaten via de output.

[ Voor 10% gewijzigd door MB113 op 22-12-2014 18:53 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

MB113 schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:50:
Ben ik het niet met je eens, dit is volgens mij een open-collector comperator, je hebt een pull up weerstand nodig aan de uitgang.
Ah crap, je hebt helemaal gelijk, ik was dat aspect van vele comparatoren compleet vergeten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
[...]

Ben ik het niet met je eens, dit is volgens mij een open-collector comperator, je hebt een pull up weerstand nodig aan de uitgang. Hij connect dat intern naar de ground voor je 0V output als ie correct verschil meet. Zelf zal hij dus nooit een output voltage geven en stroom doorlaten via de output.
Bedankt voor de reactie! Hier kan ik wat mee denk ik. Ik kijk er morgen even wat utgebreider naar, want het is nu wel tijd om te gaan slapen.
Ook Sprite_tm bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Bullseye, comparators zijn open drain/open collector. Daardoor kun je met comparatoren hysteresis maken en met opamps niet. Dus of een pull up aan de uitgang, of een opamp (die single supply 5v kan werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik las ook dat deze speciaal bedoeld zijn om op TTL niveau te kunnen communiceren. Idd met een 5v pull up weerstand kan je alle spanningen aan de opamp aanbieden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Flake schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:32:
Bullseye, comparators zijn open drain/open collector. Daardoor kun je met comparatoren hysteresis maken en met opamps niet. Dus of een pull up aan de uitgang, of een opamp (die single supply 5v kan werken).
[...]

memphis schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:23:
Ik las ook dat deze speciaal bedoeld zijn om op TTL niveau te kunnen communiceren. Idd met een 5v pull up weerstand kan je alle spanningen aan de opamp aanbieden.
Bedankt voor alle reacties!
We hebben geprobeerd wat jullie zeiden en een nieuw schema gemaakt en getest:
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/v8jkurv2x/comparator2.jpg
Het werkt alleen nog steeds niet 8)7 We hebben op internet gezocht of we wat verkeerd doen met de pull-up weerstanden, maar we komen er niet achter wat er fout is. Wat klopt er niet aan het schema en wat moeten we dus veranderen? Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Wat zijn de waarden van R3 en R4?
Wat is jullie vcc spanning?
Wat voor LED gebruiken jullie (kleur)?

Snelle gok als jullie een rode LED gebruiken, probeer 470 ohm voor R3 en R4 dan weglaten.

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalshot op 23-12-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
Het makkelijkste is om een FET aan de uitgang van je comperator te hangen en daarmee de LED te schakelen. Je pull-up weerstand is meestal iets in de ordegrootte van 3.3kOhm. De spanning over je LED zal te klein zijn om hem te laten geleiden, waardoor je circuit dus niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of gewoon de LED (met weerstand) als pull-up gebruiken. Doet hij het wel omgekeerd, maar als hij het dan doet gewoon de ingangen omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Lethalshot schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:27:
Wat zijn de waarden van R3 en R4?
Wat is jullie vcc spanning?
Wat voor LED gebruiken jullie (kleur)?

Snelle gok als jullie een rode LED gebruiken, probeer 470 ohm voor R3 en R4 dan weglaten.
Sorry, ik was de waarden vergeten te vermelden. R3 en R4 zijn beide 330Ohm en de LED is inderdaad rood. We hebben op het moment geen 470Ohm weerstand op voorraad, dus die zullen we vanmiddag even moeten halen. Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat het nu wel werkt :)
Capacitor schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:31:
Het makkelijkste is om een FET aan de uitgang van je comperator te hangen en daarmee de LED te schakelen. Je pull-up weerstand is meestal iets in de ordegrootte van 3.3kOhm. De spanning over je LED zal te klein zijn om hem te laten geleiden, waardoor je circuit dus niet werkt.
Sorry dat ik het niet duidelijk heb gemaakt, maar er loopt wel genoeg spanning door de led bij de tweede schakeling; hij gaat alleen niet uit als hij uit zou moeten gaan, maar misschien ligt dat inderdaad aan de waarde van de weerstand.
Sissors schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:33:
Of gewoon de LED (met weerstand) als pull-up gebruiken. Doet hij het wel omgekeerd, maar als hij het dan doet gewoon de ingangen omwisselen.
Dat hebben we ook geprobeerd en dan brandt het LEDje helaas ook nooit (niet als hij wel zou moeten branden en niet als hij dat ook niet zou moeten doen).
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:33:
Bingo! Als de comparator een 'hoog' signaal geeft dan is de uitgang hoogohmig (dus een weerstand met een hoge waarde), daardoor zal die LED op deze manier niks doen.

Je kan gewoon R3 als voorschakelweerstand van je LED gebruiken. Als de comparator dan hoog is, dan loopt de stroom vanaf +5V, via R3 en je LED naar massa (0V) toe.

Gaat je comparator dan open, dan is het een kortsluiting vanaf zijn uitgang naar massa, dus dan wordt de onderkant van R3 met massa verbonden. Daardoor kan er geen stroom door je LED heen lopen (die hangt dan met allebei de poten aan massa).

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Als ik jullie reactie lees gaat mijn idee niet werken.
Die 470 ohm is een beetje uit de lucht gegrepen, 330 ohm of 2x 330 ohm zal ook werken.
LED goed aangesloten (niet verkeerd om)?
Hebben jullie de spanning op de + input van de opamp wel eens gemeten?
En als jullie aan de potmeter draaien zien jullie deze dan veranderen?

*edit*
Bij nader inzien, de comparator kan als je een rot exemplaar hebt, maar 6 mA pull-down trekken (worst case typical 16 mA).
Zorg dus voor voldoende grote weerstanden.
Nu zou je met het idee van Scissors wel de LED moeten zien branden, dus dat is dan wel weer raar.

[ Voor 29% gewijzigd door Lethalshot op 23-12-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
Stoney3K schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:43:
[...]

Bingo! Als de comparator een 'hoog' signaal geeft dan is de uitgang hoogohmig (dus een weerstand met een hoge waarde), daardoor zal die LED op deze manier niks doen.

Je kan gewoon R3 als voorschakelweerstand van je LED gebruiken. Als de comparator dan hoog is, dan loopt de stroom vanaf +5V, via R3 en je LED naar massa (0V) toe.

Gaat je comparator dan open, dan is het een kortsluiting vanaf zijn uitgang naar massa, dus dan wordt de onderkant van R3 met massa verbonden. Daardoor kan er geen stroom door je LED heen lopen (die hangt dan met allebei de poten aan massa).
we hebben geprobeerd wat je zei en ook dat werkte niet bij ons.... Misschien hebben we het niet goed begrepen. Heb je toevallig een schema van je idee? Of zou iemand anders dat misschien kunnen doen? Dan kunnen we controleren of het klopt wat we dachten.
Lethalshot schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 15:55:
Als ik jullie reactie lees gaat mijn idee niet werken.
Die 470 ohm is een beetje uit de lucht gegrepen, 330 ohm of 2x 330 ohm zal ook werken.
LED goed aangesloten (niet verkeerd om)?
Hebben jullie de spanning op de + input van de opamp wel eens gemeten?
En als jullie aan de potmeter draaien zien jullie deze dan veranderen?

*edit*
Bij nader inzien, de comparator kan als je een rot exemplaar hebt, maar 6 mA pull-down trekken (worst case typical 16 mA).
Zorg dus voor voldoende grote weerstanden.
Nu zou je met het idee van Scissors wel de LED moeten zien branden, dus dat is dan wel weer raar.
Ah dat is jammer. Het werkt inderdaad ook niet op de manier van scissors inderdaad, dus we hebben nu echt geen idee wat we fout doen. Heeft iemand anders misschien nog een idee?
In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Maak anders een goede foto van je breadboard, dan kunnen we zien hoe het zit.
Heb je ook gemeten of de voltages op pin 4 en 5 inderdaad zijn wat je verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 22:04

epic_gram

undercover moderator

WouterT13 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:07:
Ah dat is jammer. Het werkt inderdaad ook niet op de manier van scissors inderdaad, dus we hebben nu echt geen idee wat we fout doen. Heeft iemand anders misschien nog een idee?
In elk geval bedankt voor alle reacties tot nu toe!
Niet de LED er per ongeluk verkeerdom ingestopt ofzo?

Begin met dubuggen gewoon zo simpel mogelijk: controleer of je op je 2 ingangen spanningen krijgt die je verwacht, en doe alleen 1 pullup weerstand aan de uitgang en meet of je comparator schakelt. Als dat werkt kan je pas verder met je ledjes en dingetjes. :)

meet ook gelijk even of je +5 volt en ground kloppen :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• WouterT13
Sorry voor de veel tenlate reactie, maar ik heb nog geen tijd gehad een foto te maken van het breadboard. De kerstdagen zitten helaas volgepland :( Zal zo snel mogelijk ermee verdergaan en de resultaten meedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-10 11:35
Als je gaat stoeien met een schakeling verdiep je dan altijd eerst even in de datasheet van een IC. Zo zie ik in de datasheet dat de uitgang inderdaad rond de 16mA kan geleiden en er staat zelfs een voorbeeld in hoe je een eenvoudige comparator schakeling maakt met betreffende IC. Daarnaast is ook schematisch weergegeven hoe die comparator in elkaar zit. Daarin zie je dus dat de uitgang gewoon een transistor is die de uit-pin naar ground trekt of hoogomig maakt.
Misschien geeft dat je wat meer inzicht.

Ideetje, je kan de LED ook tussen R3 en de uitgang van je comparator zetten. R4 kan dan weg en de LED zal dan aangaan als de comparator de uitgang naar 0 trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterT13
aaitje schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 10:46:
Als je gaat stoeien met een schakeling verdiep je dan altijd eerst even in de datasheet van een IC. Zo zie ik in de datasheet dat de uitgang inderdaad rond de 16mA kan geleiden en er staat zelfs een voorbeeld in hoe je een eenvoudige comparator schakeling maakt met betreffende IC. Daarnaast is ook schematisch weergegeven hoe die comparator in elkaar zit. Daarin zie je dus dat de uitgang gewoon een transistor is die de uit-pin naar ground trekt of hoogomig maakt.
Misschien geeft dat je wat meer inzicht.

Ideetje, je kan de LED ook tussen R3 en de uitgang van je comparator zetten. R4 kan dan weg en de LED zal dan aangaan als de comparator de uitgang naar 0 trekt.
Bedankt voor je reactie! Ik heb inmiddels de comparator werkend op een manier die ik al eerder had gebruikt. Precies wat jij beschrijft. Kennelijk heb ik de vorige keer een foutje gemaakt bij de aansluiting :P Hartstikke bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Pagina: 1