Recovery ExtFS drives (Raid 0/1)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-09 13:15
Een (kleine?) vraag:

Ik heb lange tijd een Iomega NAS gehad met daarin 2 1TB schijven erin. Van de ene op de andere dag deed de NAS het niet meer, waarschijnlijk controller defect. Anyhow: ik kon niet meer bij de data komen.
Aangezien ik over de twee schijven 1TB aan data kon opslaan vermoed ik dat ze in een RAID opstelling hebben gezeten.

Nu heb ik de schijven in een windows machine hangen, en met Paragon ExtFS voor windows kan ik in ieder geval de schijf mounten in Windows. So far so good.
Explorer laat slechts twee mappen zien: images, lost & found en een swapfile.
Nu stonden er films en series op de schijf, en die data zie ik dus niet (nog).
Nu de vraag: hoe krijg ik de opgeslagen data weer terug? Dien ik beide schijven in mijn systeem te hangen en dan een recovery programma runnen? Zo ja: welke?
Heb even geen idee hoe ik nu verder moet en welke SW ik daar bij dien te gebruiken (als het uberhaupt al kan uiteraard).

Windows Machine: 8.1

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk zit er Linux software raid op de schijven. Het makkelijkste is even vanaf een Linux live-cd te booten (bijv. Ubuntu). Met wat geluk herkent die direct je raidset en kun je direct bij je data.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Linux en Snuffel: no go...
Echt, ik heb er totaal geen verstand van, en eerlijk gezegd.... dat wil ik zo houden.
Ja, ik ben een neptweaker, roep dat maar alvast :P

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Dan wordt het tijd om je backuptapes uit de kast te halen >:)

Dus je wilt wel je data terug, maar een cdtje branden (of bootable usb-stickje) en booten en dan kijken of je een icoontje van een disk met je bestanden ziet, is te moeilijk ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Zoals ik al zeg: ik kan dat allemaal doen, maar ik weet niets van Linux. Dat start ik linux op. En dan?
Hoe krijg ik mijn data weer terug op mijn schijf zodat het onder windows werkt? heb ik daar SW voor nodig? Zo ja welke?
Vragen... vragen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Snuffel schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:39:
Zoals ik al zeg: ik kan dat allemaal doen, maar ik weet niets van Linux. Dat start ik linux op. En dan?
Dan heb je een gui, met icoontjes voor alle disken die hij herkent.
Hoe krijg ik mijn data weer terug op mijn schijf zodat het onder windows werkt? heb ik daar SW voor nodig? Zo ja welke?
Vragen... vragen....
Als je er nog een schijf aan hebt hangen waar je ruimte hebt, kun je gewoon net als in windows met sleur en pleur je bestanden kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
Hmm... dat klinkt easy inderdaad.
Maar is zoiets onder windows niet te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik ben dan weer niet zo thuis in windows, maar ik geloof dat die niet met Linux software raid kan omgaan. En dan blijft er weinig keus over.
Maar ik zou zeggen probeer het gewoon. Veel kan er niet mis gaan met een live-cd , je hoeft niets te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

mace

Sapere Aude

Zoals vaak vergaar je kennis heul snel uit noodzaak. Dat lijkt mij hier ook aan de orde.
Sluit die schijven aan en gooi gewoon lekker een ubuntu 14.10 livecd in je PC. Het is écht niet moeilijk of eng, geloof me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 15:35
Toevallig een Iomega IX2-200 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
1
Uitzoeken welke file systeem erop staat.
2
Een copie van je schijven maken, zodat je altijd bij het begin kunt beginnen, en dit heb je al fout gedaan door aan windows te hangen.
3
Dan met copie gaan recoveren.

Om bovenstaande te vermijden, maak in het vervolg een backup, dan zet je je backup terug en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
jan99999 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:31:
1
Uitzoeken welke file systeem erop staat.
2
Een copie van je schijven maken, zodat je altijd bij het begin kunt beginnen, en dit heb je al fout gedaan door aan windows te hangen.
3
Dan met copie gaan recoveren.

Om bovenstaande te vermijden, maak in het vervolg een backup, dan zet je je backup terug en je bent klaar.
1. Zul je eerst de raidset moeten assemblen, de partition type is waarschijnlijk Linux raid.
2. Windows doet niets met je schijven als die niet herkent worden (tenzij je echt domme dingen gaat doen zoals op formatteren klikken). Je wilt dus eerst 2 mirrored partities van bijna 1TB kopieëren, dan van die kopieën de Linux raid weer samenstellen (kan wel, maar dan moet je wel in de CLI aan de gang) en dan pas kopieëren ? Ik zie het (als de TS al 3TB ruimte ergens heeft om het uit te voeren) niet direct gebeuren.

Gewoon even een live cd gebruiken, ik zou Mint aanbevelen, dat lijkt veel op de oudere windows versies vwb menu's en werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Het kopieren eerst doen zodat je altijd met schone schijf kunt beginnen, dus voordat je ook maar iets doet.
Als je veel moet proberen, dan heb je tenminste de mogelijkheid, om bij elke recovery software schoon te beginnen, en zonder dat de schijf misschien gewijzigd is.
Dit geld zeker als je weinig van recovery weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
jan99999 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:56:
Het kopieren eerst doen zodat je altijd met schone schijf kunt beginnen, dus voordat je ook maar iets doet.
Als je veel moet proberen, dan heb je tenminste de mogelijkheid, om bij elke recovery software schoon te beginnen, en zonder dat de schijf misschien gewijzigd is.
Dit geld zeker als je weinig van recovery weet.
Over het algemeen heb je gelijk, maar in dit geval is het totaal onpraktisch. IMHO.

Pagina: 1