• iuppi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-10-2025
Dussss... Ik heb een twee week geleden een nieuwe game-pc gekocht en ik ben nogal chagrijnig over het feit dat hij het nu al niet meer doet.

Specs:

NZXT Source 340
Cooler Master Hyper 212 Evo
ASUS R9270X-DC2-4GD5
WD Green WD30EZRX
Corsair CX Series Modular CX750M
Samsung 840 EVO Basic
Crucial Ballistix Sport
Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz
Gigabyte Z97P-D3

Probleem:

Ik was eergisteren WoW aan het spelen en toen crashte mijn PC, ik dacht toen al van: "Dafuq, bro, kheb je net?" Misschien draaide ik hem op iets te hoge graphics, maar ik had geen merkbare FPS drop, dus ik denk niet dat dit een probleem zou moeten zijn. Na de crash bleef hij vasthangen en heb ik hem geforced gereset. Toen ik hem had gereboot, deed hij exact hetzelfde, alleen had ik nu gekleurde strepen in mijn scherm (doet me vermoedden dat het mijn videokaart is?)

Gisteren heb ik toen weer WoW gestart en crashte hij na 5 mins ofzo al, vervolgens wilde hij niet meer booten, hij kreeg stroom, maar hij wilde verder niks doen. Toen ik mijn kast opendeed merkte ik dat hij alle fans aandeed en vervolgens weer uit en dan in een soort standby in die staat bleef hangen (geen beeld, niks verder, alleen de aanknop bleef branden) ik moest hem ongeveer 10 seconden indrukken om hem te forcen om uit te gaan.

Op advies heb ik toen mijn RAM eruitgehaald, met 1 ram ging hij in cycle hangen van fans aan, fans uit, fans aan, fans uit, etc. Met een hoog zoemend geluid, alsof de beste jongen een hoop moeite met het leven had. Als ik beide RAM plaats, start hij weer normaal op, doet verder alles (ook al wil hij bepaalde toepassingen niet meer opstarten zoals League of Legends). En als ik WoW draai dan doet ie het 10 minuten voordat hij weer crashed. En dan weer de staat ingaat dat hij niet wil opstarten (geen beeld, fans heel even aan en vervolgens niks). Gisteren nadat ik de RAM had uitgehaald en opnieuw geplaatst had heb ik hem nog 1 keer getest met de PC liggend met de cooler liggend op de processor, dit leek wat langer te duren voor hij weer hetzelfde probleem kreeg, maar uiteindelijk dus hetzelfde resultaat. Zojuist druk ik hem aan start hij gewoon, maar zodra ik WoW een minuut had lopen crasht hij weer.

Nu kan WoW me geen bal schelen, ik wil gewoon dat een systeem met dit prijskaartje en net 2 weken oud, niet dit soort bullshit gaat vertonen. Ik ben zelf ook geen expert qua computers, khoud gewoon van gamen en zit behoorlijk met mijn handen in mijn haar.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:21
Begin eens met deze door te nemen, dat is een guide om opstartproblemen te troubleshooten

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Is de pc zelf gebouwd of heb je de pc door de winkel in elkaar laten zetten? In het tweede geval zal ik sowieso daar eens contact mee opnemen, je zal vast wat garantie hebben op de build in zo'n geval.

Maar naar jouw verhaal te hebben gelezen vermoed ik heel sterk dat de videokaart de verdachte is, als het goed is heeft dat moederbord ook zelf video ingangen... dus even videokaart eruit en de monitor op de gpu die in de processor zit. Start dan eens WoW om te kijken of het nog steeds crashed... met lagere instellingen zou WoW nog prima moeten lopen op die gpu... als het dan goed loopt weet je eigenlijk al genoeg.

• iuppi
Maybe belangrijk, ik heb Speccy op mijn PC en heb geen extreem hoge temperaturen gezien. Ik zie wel dat mijn graphics kaart vrij warm wordt bij het spelen (60-70 graden is het hoogste wat ik heb gezien). En hij voelde gisteren ook wat heet na een crash. Maar ik weet niet hoe hoog de temperatuur is wanneer hij crasht, aangezien ik moet alt+tabben om Speccy te checken. Het enige dat opvalt is dat hij vrij snel oploopt. Verder maakt de PC meer geluid bij het verwerken van gegevens (opstarten van applicaties) en lijkt hij wat trager.

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-02 01:25
60-70 graden is niet hoog voor een videokaart. Ik zou even een memtest uitvoeren.

• iuppi
Ik had dat al doorgelezen, maar veel daarvan klinkt als hocus-pocus voor mij ;-)

Het klopt inderdaad dat ik een onboard videokaart heb, ik ga dat eens testen! Thanks voor de snelle reactie!

Gisteren heb ik hem gebenchmarked, daar zag ik niets wat ik niet had verwacht, als dat is wat je bedoelt met een mem-test

[ Voor 24% gewijzigd door iuppi op 22-12-2014 17:51 ]

• iuppi
Gisteren heb ik hem gebenchmarked, daar zag ik niets wat ik niet had verwacht, als dat is wat je bedoelt met een mem-test :)

• iuppi
Ik krijg hem nu niet eens meer aan, hij krijgt stroom, maar doet verder niks. RAM opnieuw plaatsen heeft dus ook geen zin meer.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:21
iuppi schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:51:
Ik krijg hem nu niet eens meer aan, hij krijgt stroom, maar doet verder niks. RAM opnieuw plaatsen heeft dus ook geen zin meer.
Je zal allerlei combinaties moeten proberen om te achterhalen wat het probleem is... dus ook RAM, omdat je het 1x hebt getest sluit nog niet uit dat het niet het probleem is... als het de voeding uiteraard niet is, want dan zal niets gaan werken uiteraard.

Haal eens alle componenten los of uit het systeem behalve 1 bankje ram en de processor en start zo de computer eens... als de pc iig opstart en dan zegt dat er geen boot device is weet je dat die combinatie iig zover werkt. Vervolgens ga je een voor 1 alle onderdelen weer aansluiten totdat de pc weer problemen vertoont. Begin met de SSD/HDD waar Windows op draait en weer starten... dan eventueel extra hardeschijven, vervolgens een bankje geheugen erbij etc etc. en telkens bij wat nieuws aansluiten weer opstarten.

Als alle mogelijke combinaties niet werken dan zal het de voeding zijn of het moederbord... een defecte cpu komt zelden voor out-of-the-box, als het gebeurd is het vrijwel altijd door verkeerde handelingen bij installatie en/of koeling. Dus ook niet onmogelijk, maar dan moet er wel iemand heel erg aan het rommelen zijn geweest. Je zou de koeler en de pasta nog opnieuw kunnen plaatsen voor de zekerheid... gelijk checken of het niet teveel pasta is of eventueel een stukje folie onder de voet van de koeler (mij eens overkomen). Wees ook niet bang om de koeler goed strak te draaien, je zal niet de eerste zijn die te voorzichtig is en die laatste paar slagen niet durft te geven waardoor de koeler niet strak genoeg zit.

Maar wie heeft het systeem gebouwd? De winkel, jijzelf of heeft iemand je erbij geholpen?

[ Voor 29% gewijzigd door MicGlou op 22-12-2014 18:30 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:06

rdejongjr

Gnome

Gezien de koeler en symptomen wellicht een backplate met (scherpe) randjes die in de geheugen lanes prikken

probeer het systeem zo kaal mogelijk buiten de kast op te starten.
- cpu (met stock koeler)
- (dual channel) geheugen kit
- voeding

mocht het het backplate van de koeler zijn is het relijk simpel op te lossen door er een extra ringetje tussen te doen.

Succes!
Pagina: 1