Software van HDD van Asus N56JN-CN089H laptop nr SSD...hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2003
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 18:18
Hallo,

Ik heb zojuist een Asus N56JN-CN089H besteld. Deze wordt geleverd met een 500 GB HDD (5400). Zover ik weet zal Windows 8.1 voorgeïnstalleerd zijn (ik vrees dat er geen aparte, losse DVD bij zal zitten). Ik wil een SSD gaan inbouwen (Samsung EVO 840 of Crucial MX100 (256GB)).

Mijn vragen:

1. Kan ik de voorgeïnstalleerde Windows-versie (inhoud HDD) overzetten naar genoemde SSD? Zo ja, wie heeft een stappenplan, hoe pak ik dit aan?
2. Kan ik een MX100 (of een EVO) zonder hulpmiddelen in de HDD bay plaatsen of moet er een soort caddy worden gebruikt? NB: ik wil NIET de DVD-drive opgeven (dus geen caddy die ik daarin moet plaatsen).

Alvast dank voor jullie reacties!
Groet
Hans

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gewoon een Windows 8.1 ISO van internet plukken en installeren. Licentie zit in je BIOS gebakken dus neemt ie automatisch over bij herinstallatie :)
En ja, je kan een 2,5" disk gewoon vervangen voor een andere 2,5" disk (SSD dus)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heeft dit te maken met aankoopadvies?

Move naar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:45
Beste Bonzo,

Ik ben momenteel bezig met een Asus N53SV, omdat deze 2 bad blocks weergeeft uit de SMART info via HD Tune. (750 GB Seagate 500 serie HD)

Vanmiddag al even kort gesproken met de supportlijn van Asus NL en het antwoord is vrij simpel: Maak de recovery set van xx DVD's (sommige series ondersteunen ook ISO files), wissel de HDD voor de SSD, DVD recovery set erin en wachten maar.

Meer was volgens hun niet nodig.

Moet het zelf nog uittesten, maar het klinkt erg geloofwaardig ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SSD aan USB hangen (behuizing of bare-bones adaptertje gebruiken) en dan een DVDtje CloneZilla branden om daar mee het hele zwikkie van de hardeschijf naar de SSD te kopieren.

Dan wissel je de harddisk voor de SSD en je bent helemaal de man :)

Eventueel kan je er dan ook nog voor kiezen om, als je een USB behuizing hebt, de originele harddisk als externe schijf te gebruiken.

Edit: dit trucje werkt ook prima met een schijf waar bad sectors op zitten trouwens. Zolang het systeem nog wel boot met de oude schijf, is het in de regel probleemloos over te planten (mits je error ignore aan zet in Clonezilla) en boot het daar na ook gewoon weer zonder problemen.
Alleen de data in de bad sector(s) ben je dan eventueel kwijt.

En het werkt uiteraard ook als je van groot naar klein gaat, mits er niet meer data op de oude schijf staan dan wat op de nieuwe past. Automatisch partities resizen is één van de leuke opties die er in zit.

Uiteraard zijn er nog meer tools hier voor te bedenken, zoals Acronis True Image en dergelijke, maar dat kost geld en Clonezilla is gratisch/Opensource.

[ Voor 50% gewijzigd door McKaamos op 22-12-2014 17:55 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:45
Paar uurtjes klussen/prutsen en die truc van Asus werkt heerlijk :)

@McKaamos: Jouw punt kan indd ook goed werken, maar dan ben gebonden aan partitie grootte (die moet passen). De Asus truc kijkt niet krap.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

D_Jeff schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:12:
Paar uurtjes klussen/prutsen en die truc van Asus werkt heerlijk :)

@McKaamos: Jouw punt kan indd ook goed werken, maar dan ben gebonden aan partitie grootte (die moet passen). De Asus truc kijkt niet krap.
Nee, dat is dus niet zo ;)
Clonezilla (en praktisch alle andere commerciele tools) kan on-the-fly resizen. Zolang er niet méér daadwerkelijke data op de schijf staat kan de partitie kleiner gemaakt worden tijdens het kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
McKaamos schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:48:
Uiteraard zijn er nog meer tools hier voor te bedenken, zoals Acronis True Image en dergelijke, maar dat kost geld en Clonezilla is gratisch/Opensource.
Valt wel mee, Samsung levert Data Migration Software mee en Crucial een licentie van TrueImage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

In een package deal wel idd. Ligt er maar net aan in welke vorm je een SSD koopt. Upgrade pack of gewoon los.
Uiteindelijk betaal je er alsnog voor iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QwaftZefoni
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 20:42
Ik vind zelf EaseUS ToDoBackup een geweldig freeware programma voor dit soort klusjes, google het maar eens
Pagina: 1