Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cat7 netwerkkabel monteren

Pagina: 1
Acties:

• dubbi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 20:39
Hi Tweakers,

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb een kabel laten leggen tussen twee gebouwen (ondergrondse loze leiding). Ik had de persoon in kwestie gevraagd een outdoor cat6 kabel te leggen maar er is per ongeluk een cat7 outdoor kabel gelegd.
Nu heb ik geen ervaring hoe ik deze kabel het beste kan afwerken. Ik heb aan beide kanten een switch en er zitten geen connectoren op.

Wat kan ik het beste doen? Connectoren erop krimpen of keystone's monteren? En welk materiaal incl. tangen kan ik het beste gebruiken?

Thanks!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Connectoren niet. CAT7 is enorm stug. Ook al zou je er een connector op krijgen, dan nog is het niet handig.. Door de dikte van de kabel zal er veel kracht op de connector komen te staan.

2 opties: een keystone of wall outlet monteren, of met een junctionbox 'doorpatchen' naar een meer hanteerbare (patch)kabel.

Ik gebruik soms dergelijke kabels voor tijdelijke outdoor projecten. Daar is CAT5e al voldoende, dus dog ik gewoon een kort aansluitkabeltje via een junctionbox erop. Die junctionbox kun je netjes vastschroeven en de kabel netjes vast voormonteren. (Alleen doosje vastzetten is niet verstandig, zet de kabel ook goed vast)

Ik vraag me alleen af waarom je tussen 2 gebouwen anno 2014 nog koper legt. Dat vergroot het risico op blikseminslag en potentiaalverschillen en beperkt je in de toekomst ook behoorlijk.

Kun je niet beter een glaskabeltje trekken? Daar heb je veel meer aan ook in de toekomst.

• dubbi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 20:39
DJSmiley schreef op maandag 22 december 2014 @ 16:31:
Connectoren niet. CAT7 is enorm stug. Ook al zou je er een connector op krijgen, dan nog is het niet handig.. Door de dikte van de kabel zal er veel kracht op de connector komen te staan.

2 opties: een keystone of wall outlet monteren, of met een junctionbox 'doorpatchen' naar een meer hanteerbare (patch)kabel.

Ik gebruik soms dergelijke kabels voor tijdelijke outdoor projecten. Daar is CAT5e al voldoende, dus dog ik gewoon een kort aansluitkabeltje via een junctionbox erop. Die junctionbox kun je netjes vastschroeven en de kabel netjes vast voormonteren. (Alleen doosje vastzetten is niet verstandig, zet de kabel ook goed vast)

Ik vraag me alleen af waarom je tussen 2 gebouwen anno 2014 nog koper legt. Dat vergroot het risico op blikseminslag en potentiaalverschillen en beperkt je in de toekomst ook behoorlijk.

Kun je niet beter een glaskabeltje trekken? Daar heb je veel meer aan ook in de toekomst.
DJSmiley, bedankt voor je antwoord! Ik heb nu inderdaad junctionboxen besteld. Wist niet eens dat ze bestonden.
Er is gekozen voor koper omdat ik vrij weinig ervaring heb met glasvezel. Daarom heb ik gekozen voor koper. In de toekomst zal ik vaker glasvezel in overweging nemen nu ik me er ook meer in hebt verdiept. Dacht dat dit altijd veel duurder was.