HTPC | Future proof | First Build | ±€500.-

Pagina: 1
Acties:

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
In mijn huidige setup gebruik ik een laptop (BTO X-Book 15CL48) om films af te spelen op mijn TV (LG 47LM640S Zwart) via HDMI-over-UTP convertors (omdat ik 10m moet overbruggen).
De films bevinden zich op een NAS (Synology DiskStation DS213j)
Echter heeft deze setup het nadeel dat:
  • De laptop teveel herrie maakt.
  • HDMI-over-UTP convertors voor teveel kwaliteitsverlies zorgen.
  • De TV geen 5.1 audio doorgeeft aan de SPDIF(Optisch) uitgang, die weer aan mijn oude Philips versterker (FR994) hangt.
En daarom heb ik besloten om zelf een HTPC in elkaar te zetten. Maar omdat dit mijn 1ste keer is heb ik nog wat hulp/bevestigingen nodig.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Films kijken op mijn TV (3D "SBS" / 1080P (in de toekomst eventueel 4K bij upgrade TV))
  • Via XMBC/Kodi op een windows machine.
  • TV kijken via een Anysee E30TCPlus, (werkt momenteel in de huidige setup nog niet via XBMC maar zou moeten lukken)
  • Ambilight aansturen via arduino (Boblight), (werkt al met de huidige setup)
  • Eventueel wat simpele games spelen (console emulators)
Wat mag het systeem gaan kosten?
±€500.- exclusief windows 7 licentie.
Maar als het veel voordelen heeft om windows 8.1 te kopen dan wil ik dat ook overwegen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 87,95€ 87,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 53,95€ 53,95
1Silverstone Milo ML04€ 66,95€ 66,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,95€ 30,95
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 72,15€ 72,15
1LG DVR-BluRay Combo Zwart€ 39,-€ 39,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,85

APU
  • Zuinig (TDP 65W en kan zelfs naar 45, dus dit zou het systeem stiller moeten maken)
  • Krachtig genoeg?
  • Ondersteund 4K
  • Vraag: Waar moet je vooral opletten bij de GPU, die hierin zit? want dit is een Radeon R7, maar wat is het verschil met bijvoorbeeld een Radeon HD8470D
MB
  • Past bij de APU toch?
  • Ondersteund 4K
  • uATX
  • Heeft een header voor SPDIF (want dit heb ik nodig want moet een coax verbinding hebben naar de FR994 ivm de enige optical al gebruikt is voor de TV)
    hiervoor zoek in nog wel een lowprofile bracket met coax SPDIF, echter krijg ik deze niet gevonden, dus misschien moet ik zelf maar iets in elkaar solderen.
Case
  • Prima behuizing dacht ik
  • De vrouw keurt hem ook goed.
  • Alleen hoe weet je zeker dat alles erin past? want hier heb ik nog geen ervaring mee.
Fan
  • Prima stille fan dacht ik.
Geheugen
  • 8GB is teveel maar..
  • De APU zou beter moeten kunnen werken op sneller DDR3-2133 geheugen.
  • En 2x maal om dual channel te ondersteunen.
(2 reepjes van 2GB bestaan volgens mij niet op deze snelheid. daardoor deze keuze)
Maar ga ik veel van deze prestatie winst merken???

BR speler
  • Tja hier twijfel ik nog over, maar als ik hem er voor een paar tientjes bij kan krijgen dan ga ik dat doen.
Voeding
  • Stil, toch?
  • Genoeg vermogen, toch?
  • En daardoor hoeft hij minder hard te werken dus zou hij nog stiller moeten zijn.
SSD
  • Lekker snel
  • Groot genoeg
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar AMD zou voordelen moeten hebben voor HTPC's ivm betere video prestaties

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stil
  • Beetje zuinig
  • Moet een tijdje mee kunnen.
Ga je overklokken?
Nee

Vragen
  • Gaat dit allemaal passen?
    Bijvoorbeeld, past het geheugen onder de koeling?
  • Werkt dit allemaal goed met elkaar samen?
  • Ben ik nog onderdelen vergeten of zie ik iets over het hoofd?
  • Heeft er iemand goede ervaringen met een afstandsbediening met aan de achterkant een toetsenbord? of kan ik beter een HDMI CEC controller aanschaffen. of werkt de bediening via een iPhone/iPad beter?
Verder zijn alle tips welkom, en alvast bedankt voor jullie advies.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De Radeon R7 is een nieuwere versie dan de HD8470D. Of deze ook echt beter is... ik dacht van wel, maar ik kan het ok fout hebben.

Dan, het moederbord. Past :) De APU werkt erop, en past in de kast.

Zover ik kan zien past alles in de kast, dus daar zit je goed. Voeding is méér dan sterk genoeg. Fan is prima...

Een APU heeft inderdaad baat bij een snellere RAM. Dualchannel helpt hier inderdaad ook een handje bij. 4GB bestaat wel, maar is het niet waard qua prijs.

Lijkt me eigenlijk prima zoals je hem nu hebt, niks meer aan veranderen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Tinusvolkel
  • Nu online
Bedankt MK1998NL voor de bevestigingen en de antwoorden.

Mooi dat ik al goed zit :)
het heeft dus toch zin gehad om de afgelopen tijd de topics hier in de gaten te houden :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik zag trouwens dit nog staan:
Wat mag het systeem gaan kosten?
±€500.- exclusief windows 7 licentie.
Maar als het veel voordelen heeft om windows 8.1 te kopen dan wil ik dat ook overwegen.
De OS X gebruiker zegt Windows 8 :) Betere ondersteuning voor SSD, lichter voor de PC en dus sneller, nieuwer en daarom dus langere ondersteuning (volledige ondersteuning vervalt als ik het goed heb voor Windows 7 in 2015, daarna beperkte ondersteuning). Vind je de Windows Tiles niks, dan kan je altijd iets als Classic Shell downloaden, of Start Menu 8...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-03 11:26
Mobo is een Micro-ATX (µATX) en past gewoon in de kast aangezien de kast de volgende Form Factors ondersteund: Micro-ATX (µATX), Mini-DTX, Mini-ITX.

Overigens zou ik er wel een BD speler in doen (geen brander), ik gebruik het persoonlijk best vaak en als je 3D materiaal wilt gaan afspelen dan is ook wel handig :)

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Tinusvolkel
  • Nu online
MK1998NL schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:17:
De OS X gebruiker zegt Windows 8 :) ...
Misschien dan maar meteen overgaan op windows 10? komt over een maandje uit (en ik heb nog geduld :) ), of kun je beter wachten tot de kinderziektes van windows 10 er uit geupgrade zijn en dan pas "gratis" over gaan van windows 8.1 naar windows 10.
JerX schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:30:
Mobo is een Micro-ATX (µATX) en past gewoon in de kast aangezien de kast de volgende Form Factors ondersteund: Micro-ATX (µATX), Mini-DTX, Mini-ITX.

Overigens zou ik er wel een BD speler in doen (geen brander), ik gebruik het persoonlijk best vaak en als je 3D materiaal wilt gaan afspelen dan is ook wel handig :)
Ik dacht zelf ook al dat het mobo zou passen :) maat twijfel meer over:
  • Voeding <-> BD speler
  • Geheugen <-> koeling
En idd een BD speler is denk ik wel altijd wel makkelijk, brander hoeft niet.

• MK_
  • Niet online

MK_

Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:01:
[...]
Misschien dan maar meteen overgaan op windows 10? komt over een maandje uit (en ik heb nog geduld :) ), of kun je beter wachten tot de kinderziektes van windows 10 er uit geupgrade zijn en dan pas "gratis" over gaan van windows 8.1 naar windows 10.
Dat ligt volledig aan jou, hoe Windows 10 presteert weet nog niemand (behalve de bèta-testers)
[...]
Ik dacht zelf ook al dat het mobo zou passen :) maat twijfel meer over:
  • Voeding <-> BD speler
  • Geheugen <-> koeling
En idd een BD speler is denk ik wel altijd wel makkelijk, brander hoeft niet.
Dr be quiet! is 140mm, dus dat past :) Koeler wordt krap door die vinnenidioterie, maar als het goed als zou het moeten passen

• Tinusvolkel
  • Nu online
Mooi dat het gaat passen :) en denk dat het windows 8.1 gaat worden en die later upgraden naar windows 10

Maar wat heb jij verder nog meer nodig bij het samenstellen van een PC?
  • Koelpasta? of zit dit al bij de CPU/koeling?
  • Kabels? of zit alles er al bij?
  • .....
Off-topic:
Weet niet precies hoe ik een PC in elkaar zet, maar ben op dit moment wel bezig voor het werk met een PCB wat onderdeel word van een super computer :)
wat bestaat uit een:
  • een PCB van 16cm x 32cm 14 laags
  • met daarop 12 processors met ieder 8 DSP cores.
  • waarbij iedere processor weer 9x1 GB DDR chips heeft.
  • verder zit het bordje vol met voedingen, waaronder 12 core supplies van ieder 30A
  • dit alles verbonden met SRIO en 40Gb Ethernet
  • wat totaal neer komt op 8000 componenten.
  • en dit alles zit dan weer tig keer in een cabinet
:P

• MK_
  • Niet online

MK_

Tinusvolkel schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:55:
Mooi dat het gaat passen :) en denk dat het windows 8.1 gaat worden en die later upgraden naar windows 10

Maar wat heb jij verder nog meer nodig bij het samenstellen van een PC?
  • Koelpasta? of zit dit al bij de CPU/koeling?
  • Kabels? of zit alles er al bij?
  • .....
Koelpasta komt meegeleverd bij de koeler in een tubetje, een klein beetje in het midden van de CPU doen en niet uitsmeren. Kabels, alle stroomkabels komen met de CPU en normaal krijg je 2 SATA-kabels bij je moederbord.
Off-topic:
Weet niet precies hoe ik een PC in elkaar zet, maar ben op dit moment wel bezig voor het werk met een PCB wat onderdeel word van een super computer :)
wat bestaat uit een:
  • een PCB van 16cm x 32cm 14 laags
  • met daarop 12 processors met ieder 8 DSP cores.
  • waarbij iedere processor weer 9x1 GB DDR chips heeft.
  • verder zit het bordje vol met voedingen, waaronder 12 core supplies van ieder 30A
  • dit alles verbonden met SRIO en 40Gb Ethernet
  • wat totaal neer komt op 8000 componenten.
  • en dit alles zit dan weer tig keer in een cabinet
:P
Nou, als dat lukt, moet een HTPC toch ook wel lukken :D

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38
Gigabyte F2A88XM-D3H
http://www.gigabyte.com/p...page.aspx?pid=4716&dl=#sp
1 x HDMI port, supporting a maximum resolution of 4096x2160
* Support for HDMI 1.4a version.

HDMI 1.4a kan 4K resolutie maar aan tot 30 Hz (niet met 60 Hz, daar is HDMI 2.0 voor nodig). Voor een toekomstbestendig moederbord zou ik daarom ook kijken naar een FM2+ moederbord waarop een DisplayPort aansluiting zit.

5700X | RX 6600

• Tinusvolkel
  • Nu online
Goed punt.

Alleen de MSI A88XM Gaming heeft een FM2+ CPU socket en een displaypoort echter heeft deze weer de volgende Graphics specs:

Graphics
• 1 x VGA port, supporting a maximum resolution of 1920x1200 @60Hz, 24bpp
• 1 x DVI-D port, supporting the maximum resolutions of 2560x1600@60Hz, 24bpp/ 1920x1200 @ 60Hz, 24bpp
• 1 x HDMI port, supporting the maximum resolutions of 4096x2160@24Hz, 36bpp*/ 3840x2160@30Hz, 36bpp*/1920x1200@120Hz, 36bpp and 1920x1200@60Hz, 36bpp
• 1 x DisplayPort, supporting a maximum resolution of 4096x2160@24HZ, 24bpp**
** The DisplayPort does not support "Hot-plug".

Dus ik ga nog maar is even nadenken wat ik ga doen met 4K........ :/

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:38
Hmmm apart. Ik had net even gekeken bij intel S1150 moederborden en daar is het ook niet veel beter.
http://tweakers.net/categ...WJoYQygCqyAJJkZGRGUi4thYA
- Supports DisplayPort with max. resolution 4096 x 2160 @ 24 Hz / 3840 x 1600 @ 60 Hz

In dat geval zou ik hier niet naar kijken en er gewoon later een budget GPU bijprikken (van <50 euro) zodra je een 4K monitor hebt staan.

5700X | RX 6600

Pagina: 1