Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Wintersport] Auto week stil in parkeergarage

Pagina: 1
Acties:

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:33
De 2e week van januari gaan we een week op wintersport in Val Thorens.
autovrij dorp, dus het is de bedoeling dat je je auto parkeert in een parkeergarage.

De vorige keer dat ik hier was, waren we nog met een Volkswagen Transporter. Niet een oud barrel ofzo, maar gewoon een nette VW Transporter. Toen we na een week weer weg wilde rijden, wilde de auto niet starten en moest er een mannetje bijkomen die de auto weer heeft doen starten en na het aftikken van € 200,- konden we weer weg.

Bovenstaande wil ik graag voorkomen dus wil graag weten wat ik het beste kan doen. Kan ik de auto beter een paar keer in de week starten en een tijdje stationair laten draaien of hebben we gewoon pech gehad en moet het goedkomen?

N.b; het gaat om een Toyota Auris Hybride uit 2012 (mijn vader zijn auto, kan niet doorstarten want startknop).
Zelf rijd ik in een Seat Ibiza ST uit 2011.

Verwijderd

Ik schat dat je gewoon pech hebt gehad. Iedere normale recente auto kan prima een week stilstaan.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Die hybride zou genoeg accu's moeten hebben. ;) Ik denk dat het meestal wel goedkomt. De locals zullen er ook wel mee te maken hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Check je accu, vertrouw je deze niet helemaal meer, gooi er een nieuwe in. Heb je meteen een nieuwe accu en kan je er weer tegenaan :)

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
Goeie accu erin en zeker weten dat je geen sluip verbruik hebt (alarm wat de accu leeg maakt).

Tussendoor starten doet meer kwaad dan goed, de stroom die de startmotor trekt heb je niet in 10"minuten bijgeladen.

En als je een diesel hebt waar ik vanuit ga (want transporter) dan moet je in ieder geval even fatsoenlijk voorgloeien, dus wachten tot het spiraaltje op je dashboard uit is. En starten met lampen en radio uit. Dan moet het goedkomen

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jorisjan schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:44:
En als je een diesel hebt waar ik vanuit ga (want transporter) dan moet je in ieder geval even fatsoenlijk voorgloeien.
De meest wijze uitspraak van mijn koudstart mentor.
No glow, no go
Maar wel even een kanttekening erbij:
• vanaf -20C telt elke graad
• vanaf 5 graden is gloeien niet nodig

Maar aangezien het hier om een hybride gaat denk ik niet dat het een diesel hybride is dus is bovenstaande niet nodig buiten het volgende:

• de motor goed warm uitzetten. Je wilt geen ijsvorming hebben ter hoogte van de elektrode.
Ook alleen geldig vanaf de -10C

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:01

VPI

Wat denk je van een accuschakelaar?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dacuuu schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:43:
Check je accu, vertrouw je deze niet helemaal meer, gooi er een nieuwe in. Heb je meteen een nieuwe accu en kan je er weer tegenaan :)
Laten we hem gewoon een compleet nieuw accu-pakket in de auto leggen joh :p Een hybride heeft geen losse startaccu, maar gebruikt daar het hybride-systeem voor.

Wat betreft de angst dat de auto niet wil starten, ik ga ervan uit dat er in die parkeergarage geen arctische temperaturen heersen. Een beetje goed onderhouden auto zou daar dus probleemloos moeten kunnen starten. Ga maar na, je bent niet de enige die de auto daar een week of langer stalt en zou het zo veel problemen geven, dan stond de pechdienst daar wel permanent ;)

Niet te veel zorgen maken en gewoon lekker genieten van je vakantie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Oudere accu's op koude temperaturen doen raar. De spanning die ze vast kunnen houden wordt minder.

Je hebt er accuhoezen voor, die de accu enigzins beschermen tegen de kou. Je kunt ook gewoon een nieuwe in huis halen. Leg 'm een week van te voren aan een druppellader neer, en zorg bij parkeren dat alle verbruiksdingen gewoon uitstaan (niets in sigarettenaansteker houden enzo).

• Robbie T
Ik zal in elk geval voor de tijd nog even de accu laten checken bij de kwikfit. Ik verwacht geen problemen, nog niks van gemerkt in elk geval in de tijd dat ik de auto heb.

Bij mijn vader is het dus nog weer anders lees ik wel, omdat het een hybride is heeft ie geen aparte start accu meer begrijp ik?

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
*Ervaringsdeskundige meldt zich:

Je maakt je druk om niets. Je accu zit bomvol na de lange heenrit. Een week stilstand in een kelder is niets bijzonders. Zoals gezegd: als je accu gewoon normaal functioneert: lekker gaan wintersporten en juist niet tussentijds gaan starten!

[ Voor 8% gewijzigd door LaserJet op 22-12-2014 18:29 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

deepbass909 schreef op maandag 22 december 2014 @ 17:20:
[...]
Laten we hem gewoon een compleet nieuw accu-pakket in de auto leggen joh :p Een hybride heeft geen losse startaccu, maar gebruikt daar het hybride-systeem voor.
Dus niet. Een Toyota hybride heeft gewoon ook een kleine startaccu. Hiermee start de auto op (booten zoals een PC zegt maar). Voor de aandrijving zorgt de grote hybride accu. Heeft de start accu te weinig spanning? Dan kun je dus niet opstarten en wegrijden (been there, done that).

Je kunt een hybride wel forceren tot het laten draaien van de motor, dat is een kwestie van de kachel aanzetten. Startknop indrukken en dan de kachel lekker hoog zetten. Dan moet de motor wel aanslaan. Wellicht moet je hem ook nog even in D zetten.
Mijn Yaris FH had na 2 maanden een startprobleem. Enige tijd stil gestaan en op een heel koude morgen startte hij dus mooi niet op. Daar sta je dan met je startknop en een half opstartende auto.... Gelukkig was het gewoon voor de deur thuis. Na enige tijd opwarmen in de zon, startte hij weer zonder problemen. Daarna heeft de garager ernaar gekeken en volgens mij de software geupdate. Het probleem is daarna niet meer voorgekomen. De ANWB (en ADAC etc) weet hoe ze moeten omgaan met een hybride met startproblemen.

This footer is intentionally left blank

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Maar waarom zou je 200 euro aftikken als even iemand vragen voor een jumpstart voldoende is :P Ik ben zelfs wel jongelui met een barrel tegengekomen die elke keer gestart moesten worden. Na de eerste keer was dat dus doei :+

Ik ben wel eens teruggekomen van de winterstart met alle (4) voorgloeibougie (oid) stuk. Gelukkig was het niet koud en begon de boordcomputer pas echt te zeuren op een paar honderd meter van huis.

Bottomline: mik een setje startkabels in de auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 22-12-2014 19:22 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Het gaat om een fatsoenlijke auto uit 2012. Naast gezond verstand heb je niets aan voorzorgsmaatregelen nodig, die auto kan na een weekje winterkou prima starten. En een weekje extra stilstaan is ook geen probleem, zelfs als het hard vriest.

Dat is nou een van de voordelen van een moderne, goed onderhouden auto: om zaken zoals startproblemen hoef je je niet druk te maken.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:22:
Maar waarom zou je 200 euro aftikken als even iemand vragen voor een jumpstart voldoende is :P Ik ben zelfs wel jongelui met een barrel tegengekomen die elke keer gestart moesten worden. Na de eerste keer was dat dus doei :+
Dat krijg je als je de lokale ANWB belt en zij met voertuig en al moeten uitrukken.

Een ANWB europees lidmaatschap is zo gek nog niet hoor.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Jumpstarten was voldoende geweest inderdaad. En een nette Transporter kan ook zo 7 jaar oud zijn (ik noem maar wat) waarbij de accu gewoon slecht is geworden, accu's gaan nou eenmaal een keer dood en ze zijn onvoorspelbaar. Maar die Auris uit 2012 zal het nog prima doen, al zou je die ook kunnen verrassen met een dooie accu. Ik zou je er geen zorgen over maken, en als je ruimte hebt nog een setje startkabels mee. Of eigenlijk niet eens meenemen, maar gewoon daar kopen indien nodig. 200 euro voor jumpstarten is wel heel veel ja, maar als je geen abbo hebt moet je dik betalen.

@diesel discussie, een echte diesel start in de kou ook wel zonder voorgloeien })
Mijn 30 jaar oude Landcruiser had een 6pk startmotor, als ik was vergeten voor te gloeien (automatische voorgloei werkte niet meer) startte hij toch wel, ook in de kou. Misschien liep hij dan even niet op alle cilinders maar lopen deed hij :P

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 22-12-2014 21:30 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Denk dat je je nergens druk over hoeft te maken. Trouwens ik zet mijn auto een week later in de parkeergarage in Val Thorens, maar dan één onder het complex en volgens mij nog verwarmd ook :p

Verwijderd

Een auto-accu houdt het meestal 3 jaar uit. Dan spreek ik over merkaccu's zoals Varta ofzo. Noname's of chinese accu's mag je blij zijn als je 2 jaar haalt. Je kunt aflezen aan je accu uit welk jaar het komt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:03:
Een auto-accu houdt het meestal 3 jaar uit. Dan spreek ik over merkaccu's zoals Varta ofzo. Noname's of chinese accu's mag je blij zijn als je 2 jaar haalt. Je kunt aflezen aan je accu uit welk jaar het komt.
Zo kort.
Ik heb gewoon z'n goedkoop rommelding met 4 jaar garantie gekocht.

Gezien hij volgensmij nu minder word (jaartje of 3) laat ik 'm binnenkort eens testen en gaat ie dan lekker terug. Krijg ik mooi een nieuwe. :P

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
Hoewel niet onwaar, is het wel aardig pessimistisch.
Mijn meeste accu's doe ik zo'n 5jaar mee (2 auto's, 4 motoren versleten)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
Yellowtops FTW... werk in de revalidate branche en haalde uit oude scootmobielen met enige regelmaat Optima yellowtops terug van 8 jaar of ouder. Het record stond op een setje van 12 jaar oud wat volgens de sneltest nog prima was. Meeste accu's gaan er echter rond de 3-4 jaar aan. Maar ook dat ligt puur aan het gebruik. Kleine opmerking daar worden deep cycle accu's gebruikt geen tractie accu's.

Bij de normale busjes die we hebben rijden hebben we gedurende de lease periode zelden last van accu problemen. Maar bij de bakwagens mag er ieder jaar een nieuwe accu in. De laadklep wordt namelijk ook bedient van de start accu. Daardoor wordt de accu relatief ver ontladen. Het gebruik daana met veel korte ritjes maakt het natuurlijk ook niet beter.

@ diesel discussie... De LT waar ik 4-5 terug mee reed startte in de winter absoluut niet zonder voorgloeien. En meestal was de accu dusdanig brak dat je bij -10 sochtends eingelijk maar 2 pogingen had om het apparaat aan te zwengelen. De truuk was om gewoon 3x achter elkaar voor te gloeien en te starten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:19
Al behoorlijk wat jaren op vakantie geweest met de auto. Eerst een peugeot 207 benzine en ook al een paar keer met mijn huidige lexus ct200h (hybride). De ene keer in de garage gestaan de andere keren ingesneeuwd etc. Dus alle situaties wel gehad en nooit problemen gehad. Denk dat je wat pech hebt gehad met je Transporter. Echer wat wellicht helpt is gewoon elke dag ff je auto starten en warm laten worden maar zeker als hij in een garage staat en niet is ondergesneeuwd zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Zeker niet met een nieuwe auto uit 2012. Dus je kan gewoon met een gerust hart op vakantie gaan hoor. No problem.

[ Voor 6% gewijzigd door thewizard2006 op 23-12-2014 08:38 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:14
Je maakt je zorgen om niets. Zorg voor een goede set startkabels en zet sluipverbruikers uit zoals telefoonladers etc. Een auto moet gewoon kunnen starten onder die omstandigheden.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
De Yellowtops zijn mooi, maar ik ken ook iemand die Optima start accu's in z'n Landcruiser had gedaan, hij wilde immers goed voorbereid zijn op zijn grote reis naar Afrika. Half jaar later in Afrika, Optima accu's dood :( Lokaal wat Chinese hatseflats accu's erin gezet en die deden het 5 jaar later nog :+
Misschien even checken of je dynamo niet te hoge spanning laad? :P
Het kan zo kort zijn, maar meestal gaat het toch wel langer mee.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Moet toch gewoon goed gaan? Neem anders startkabels mee voor de zekerheid

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
!null schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 09:09:
De Yellowtops zijn mooi, maar ik ken ook iemand die Optima start accu's in z'n Landcruiser had gedaan, hij wilde immers goed voorbereid zijn op zijn grote reis naar Afrika. Half jaar later in Afrika, Optima accu's dood :( Lokaal wat Chinese hatseflats accu's erin gezet en die deden het 5 jaar later nog :+
N=1... Bij ons gingen er 2 pallets per week door heen ;). Die voorzien van datum ingezet werden. Wat dodelijk is voor alle startaccu's is diepontlading. Een nieuwe accu moet je meteen opladen (je weet immers niet hoe lang de accu al stil staat sinds het verlaten van de fabriek). Zet je een nieuwe accu een half jaar weg zonder gebruik kan je die accu inderdaad weg gooien.

Ook mooie kwaliteit is Sonneschein of Hoppecke. MK en in iets mindere mate Landport hebben we te veel uitval op.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Robbie T
Iedereen bedankt voor de reacties. Maak me inderdaad ook niet al te veel zorgen, maar toch maar even checken voor de zekerheid :-).

Startkabels is inderdaad nog niet zon gek idee en in elk geval voor de tijd nog even een accu test laten doen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:28

DropjesLover

Dit dus ->

Sowieso heb ik altijd startkabels, een sleepkabel en wat lampjes en zekeringetjes in de auto liggen. Dat is gewoon standaard voorbereiding.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1