Advies voor een scherm voor slecht ziende moeder

Pagina: 1
Acties:

• def1987
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 16:13
Hallo Mede Tweakers,

Ik heb de volgende situatie, waarbij ik wat advies/suggesties zoek:

Mijn moeder is geopereerd aan dr ogen, en helaas is niet alles goed verlopen.
Dit alles heeft tot gevolg dat alle (digitale media) vergroot moet worden om goed leesbaar te zijn voor haar.

Nu heeft ze een Nexus 10inch tabblet gehad, waarbij ze alle goed kan vergroten doormiddel van zoomen.
Dit is redelijk werkbaar voor de kleinere werkzaamheden. Maar e-mails typen hierop, en verslagen voor haar werk maken zijn niet optimaal.

Nu heb ik haar achter mijn eigen pc gezet, 24inch full hd. Met een ingestelde resolutie van 1024*768 en de icoontjes via de windows instellingen op groot.
Dit was redelijk leesbaar /werkbaar voor haar.

Mijn redenatie zou dus zijn, een 27inch scherm zou het weer werkbaar moeten maken voor haar.

Nu zit ik met de volgende vragen;

- Klopt mijn redenatie, "bigger=better" ?
- Zouden er (aanwijsbare) voordelen zijn voor een tv t.o.v. een monitor?
- Zijn er misschien tweakers met een zelfde ervaring? en hoe was zijn jullie hier mee omgegaan?
- Of heeft iemand nog andere suggesties/ tips ?

PS: ik heb de optie 'vergrootglas' van Windows al een keer laten zien aan haar, maar daar wordt ze vooral misselijk van omdat je daarmee het overzicht kwijt lijkt te raken.

Alvast allen bedankt voor de input

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-01 12:02
Misschien een idee om haar te vertellen dat je met control+scrollen de letters kan vergroten in word/mail/web etc.? Dan kan ze de tekst net zo groot maken als ze zelf wil.

• def1987
Omisys schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:45:
Misschien een idee om haar te vertellen dat je met control+scrollen de letters kan vergroten in word/mail/web etc.? Dan kan ze de tekst net zo groot maken als ze zelf wil.
Thx voor de tip. Ik geloof dat ik deze al een keer gemeld heb, maar de kracht van herhaling kan nooit kwaad.
Verder zit het probleem naast het mailen en word, ook in het normaal gebruik van de PC.
'Als je Office niet kan vinden, dan kan je ook niets typen' .. beetje onder dat motto.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien een idee om juist niet voor een al te gek grote monitor te gaan en dan zo'n vergrootglas op tafelstandaard erbij te zetten?

Windows kent vziw ook hoog-contrast thema's. Misschien helpt dat ook mee?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou alsjeblieft (native) resolutie van monitor en tekengrootte uit elkaar :X

Een 1920x1080 monitor nemen en die op 1024x768 instellen geeft je om te beginnen een foute aspect ratio, los daarvan is het beeld veel minder scherp dan mogelijk en dat geeft ook bij slechtzienden problemen.

1) stel ALTIJD monitor in op native resolution
2) voorzover tekens te klein zijn, die in OS vergroten (Ctrl-scroll etc)

Verder zou ik eens kijken naar een kleine TV. 32"-40" met 1920x1080 resol geeft je alvast flink grote pixels. Vervolgens grote lettertypes en iconen instellen en je hebt iets heel goed leesbaars voor zelfs slechte ogen. Enige aandachtspunt verder is dat de TV 1-op-1 doorgifte van HDMI-signaal moet doen (en dus niet tig overscan of andere bewerkingsopties erop los moet laten).

Oslik blyat! Oslik!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Bij windows configuratie scherm kan je ook instellen hoe alle groottes moeten zijn ongeveer. Dus dat het allemaal sowieso wat groter dan normaal is.

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Uhm, misschien dat de volgende informatie kan helpen:

- Ga naar configuratiescherm -> toegankelijkheid -> beeldscherm
Dan komt er een scherm waarop je ALLE tekst in windows van 100% naar 150% (groot) kan zetten. In bijvoorbeeld Chrome kun je het zoomniveau ook veranderen zodat het iedere keer op ...% opstart, dat kun je ook doen in Word en andere programma's mocht dat nodig zijn.

- Daarnaast is er ook nog het 'vergrootglas' wat je in kan typen in de windows verkenner en dat vergroot een sectie van het scherm, dat stuk van het scherm volgt je muis en je kan dus eenvoudig zoeken naar de tekst of andere zaken door je muis eroverheen te bewegen.

- Je kan ook nog 'Cleartype'(?) tekst veranderen waardoor de dikte van letters en tekst aangepast kan worden

Nou zie ik zelf ook niet helemaal helder, maar je resolutie zou ik toch echt op (native) 1920x1080p zetten, want anders wordt het scherm juist waziger en zie je meer pixels waardoor tekst nog minder leesbaar wordt.

• def1987
dank u allen voor de tips & tricks.
Ik denk dat ik weer wat stappen kan maken op zoek naar een passende oplossing.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 22:48

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Wat een rotsituatie! Ik ben zelf ook aan mijn ogen geopereerd (gelukkig zeer goed gegaan) enkele jaren geleden, dus ik snap de impact ervan.

Maar hier zijn oplossingen voor op IT gebied, gelukkig. Om te beginnen, doe iedereen een lol en stel je display in op de de native resolutie (waarschijnlijk 1920*1080).

Vervolgens stel je cleartype goed in (wizard doorlopen) en stel je de schaling voor items op 150% in, in de display settings.

Wat mogelijk helpt is het instellen van een hoog contrast thema in Windows, maar of dat nuttig is, is afhankelijk van de handicap aan d'r ogen.

Ik vermoed dat dit nog steeds te klein is voor je moeder, dus de volgende stap is het installeren van de gratis software Virtual Magnifier. Hiermee kun je middels een hotkey een (zelf in te stellen) vergrootglas oproepen rond de cursor. Stel deze tool in om automatisch met windows op de starten (in configscherm), dat scheelt weer zoeken naar een icoontje. Maak de magnifier niet te klein. Op een 1920*1080 resolutie zou ik hem op bijvoorbeeld 768*256 instellen, dus een horizontale rechthoek, dat is makkelijk met zinnen lezen.

Verder is het inderdaad handig als je moeder leert/weet dat ze met CTRL + muiswiel heel makkelijk in de meeste applicaties kan in & uitzoomen. Met name in IE is dit prettig, lijkt me.

Succes ermee!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• def1987
Voor de mensen met interesse,

Inmiddels heeft mijn moeder een 24" FHD scherm met normale resolutie thuis. met de windows instellingen op groot(150%). clearlettertype. En onder de sneltoetsen zitten de opties voor het 'zwart/wit' maken van het scherm? (geen idee hoe het precies heet).

Het is nu voor haar prettig werken.

Op haar werk hebben ze nu 'Zoomtekst' aangeschaft.

http://www.care4vision.nl...Mi46Ojf88UCFaPnwgod5oUAiw

Waar ze erg over te spreken is. Dus mogelijk dat we dit nog in de toekomst ook voor thuis gaan aanschaffen.

Maar namens mn Moeder, Iedereen bedankt voor het meedenken _/-\o_
Pagina: 1