Asus Z97-PRO GAMER vs Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zoek een?
Goed kwaliteit moederbord voor de komende 4 jaar. Moederbord kan goed overweg met stevige OC.

Wat is je budget?
€150

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vergelijking tussen onderstaande twee tenzij hele sterke argumenten voor alternatief

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: G.Skill F3-2400C10D-16GTX
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: Club3D Radeon HD 7950 royalKing

Ik kan slecht kiezen tussen de:
pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER & pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5

Voor zover ik kan vinden hebben ze beide een echt 8-fase power design, maar heeft Asus een 2-phase voor het RAM waar Gigabyte een 1-phase voor heeft staan. Maar ja, RAM overclocken komt vaak als optimalisatie slag na een fatsoenlijke CPU OC.

Ik heb nu een P5K vanilla en daarmee sloeg ik de plank mis. Ondanks geadverteerd was dit eigenlijk een 3+1 power design met veel vdrop en vdroop en niet geschikt om een quadcore met stevige overclock continu te draaien. Stabiliteit op lichte OC is verder helemaal goed.

Ik neig naar de Asus omdat de P5K mij qua stabiliteit en bios updates nooit heeft laten zitten.
Ik neig naar de Gigabyte omdat meer mensen deze hebben (grotere community is meer guides en ervaringen, duidelijke plus) en voor de €10 minder.

Iemand een hakbijltje voor het knoopje?

De meeste mensen deugen!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De verschillen zijn eigenlijk minimaal, beide borden hebben nagenoeg dezelfde features. De enige 'opvallende' verschillen:

Gigabyte: Killer E2201 netwerkchip & Realtek ALC1150 audiochip.
Asus: Intel I218V netwerkchip & SupremeFX audiochip.

Beide netwerkchips zijn goed, hier ga je echt geen enkel verschil in merken in dagelijks gebruik. De SupremeFX audiochop is gebaseerd op de ALC1150 Realtek chip, maar dan met toevoeging van wat extra software gimmicks.

Ik ben zelf sinds m'n Asus ROG VII Ranger aankoop behoorlijk tevreden met Asus als moederbord supplier. De AISuite 3 software werkt heel erg prettig met 3-pins casefans via voltage te regelen; de fanexpert Asus software doet dit erg goed naar mijn mening. Verder vind ik ook de audio software prettig met wat leuke toepassingen. Daarnaast komen er vaak bios updates uit en werkt de bios ook prettig.

Ik heb helaas geen ervaring met de Gigabyte Gaming 5 maar het is gewoon een vergelijkbaar bord, maar dan € 8,- goedkoper volgens de pricewatch. Ik zou daarom in dit geval niet naar de prijs kijken, maar vooral naar het merk waar je het meest vertrouwd mee bent. Als je goede ervaringen met Asus hebt dan zou ik lekker weer een Asus nemen persoonlijk; never change a winning team.

Maar wellicht dat iemand ervaringen met een vergelijkbaar Gigabyte Z97 bordje kan delen :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦