Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microsoft Excel365 gebruikt opeens niet meer alle CPU power.

Pagina: 1
Acties:

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 10:40
Sinds vanochtend heb ik te kampen met een probleem in Microsoft Excel 2013.

Ik heb een Excel bestand waarin een redelijke hoeveelheid data met elkaar wordt gematcht en vergeleken om zo resultaten in kaart te brengen. Wanneer ik deze sheets laat herberekenen schoot mijn CPU gebruik normaliter naar 100% ( 8 Cores, i7). Dan duurde het 1 a 2 minuten voordat alle berekeningen klaar waren.

Sinds vanochtend duurt het allemaal veel langer (minimaal een tienvoud) en kwam ik er achter dat mijn CPU maar voor 13% wordt gebruikt, waarbij geen enkele core vol wordt belast. Throtlle schiet wel omhoog naar 100% van de snelheid.

Screenshot (klik)

Ik heb inmiddels gezocht op mogelijke oorzaken van het lage CPU gebruik, maar kan helaas niets vinden.
hierbij heb ik termen gebruikt als Excel 2013, CPU utilization, low, CPU usage.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat Excel weer mijn CPU volledig gebruikt?

PS. Ik heb nog niet de mogelijkheid kunnen creëeren om een andere PC te gebruiken en deze te testen. In verband met klantgegevens kan ik deze ook niet delen, dit is iets wat ik zsm wil proberen te regelen.

Specs
i7 4770 @3.4GHZ
Dell 0PC5F7 Moederbord
8GB DDR3
500GB HDD (7200RPM)
Windows 7
Office 365 / 2013

[ Voor 3% gewijzigd door tritimee op 22-12-2014 13:57 . Reden: screenshot toegevoegd ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 10:50
Ze hebben onlangs wel wat gewijzigd met scripting (heb zo de link niet: ging over vbscript elementen in een Excel sheet, zoals een button).

Als je zeker weet dat er niks aan de Excel sheet veranderd is, dan zou je die Excel updates tijdelijk ongedaan kunnen maken, om te kijken of het daar aan ligt.

nm, zo te zien is het al opgelost. Mocht je het willen weten, hier een link, maar het gaat denk ik toch over iets anders.
http://blogs.technet.com/...cember-2014-updates-.aspx

[ Voor 31% gewijzigd door _H_G_ op 23-12-2014 09:11 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Excel en Win7 zijn geen serversoftware, dus ik verplaats je topic Serversoftware en Windows Servers ==> CSA.

Zijn er misschien andere bottlenecks? (HDD? Virusscanner die er tussen zit?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• tritimee
F_J_K schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 11:07:
Excel en Win7 zijn geen serversoftware, dus ik verplaats je topic Serversoftware en Windows Servers ==> CSA.

Zijn er misschien andere bottlenecks? (HDD? Virusscanner die er tussen zit?)
Thanks voor het verplaatsen, had het daar neergezet omdat office bij de Tags verscheen.

@ _H_G_, Ik gebruik in mijn excelsheets geen scripts.

Wat ik heb geprobeerd
  • Grootte van de sheets maakt weinig uit (10K, 100K of 600K cellen om uit te lezen)
  • Nieuwe sheets hebben hetzelfde probleem.
  • Andere PC bood geen soelaas (i5 4690, 8GB DDR3, 256GB SSD)
  • Office helpdesk gebeld, medewerker gaf aan geen technische kennis te hebben }:O
Virusscanner uitzetten heb ik nog niet geprobeerd, ga ik zo doen. Een pc gebruikt Avira, andere Kaspersky, dus verwacht eerlijk gezegd geen resultaat.

Virusscanner was geen belemmerende factor.

Iemand anders nog ideeën? ga zo even office her-installeren. Dan zowel 32 als 64 bits proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door tritimee op 23-12-2014 11:40 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geheugen en schijf zijn ook geen bottleneck? <-- Waarbij geheugen natuurlijk bij de 32b-versie ophoudt na 4GB. Je kunt idd de 64b-versie proberen. Tenminste, als je geen VBA of externe plugins gebruikt.

Of heb je misschien recent iets verandert in de logica / code / kolommen / etc.? Een iets andere structuur kan naar het schijnt behoorlijk uitmaken voor de performance.

offtopic:
Het feit dat Office 365 cloud-producten in SWS passen, zegt weinig over Office clientsoftware. Windows staat als tag in Desktop Aankoopadvies maar daar ga je geen vragen stellen over algemene vragen over Windows :P

[ Voor 24% gewijzigd door F_J_K op 23-12-2014 12:13 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• tritimee
F_J_K schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 12:11:
Geheugen en schijf zijn ook geen bottleneck? <-- Waarbij geheugen natuurlijk bij de 32b-versie ophoudt na 4GB. Je kunt idd de 64b-versie proberen. Tenminste, als je geen VBA of externe plugins gebruikt.

Of heb je misschien recent iets verandert in de logica / code / kolommen / etc.? Een iets andere structuur kan naar het schijnt behoorlijk uitmaken voor de performance.

offtopic:
Het feit dat Office 365 cloud-producten in SWS passen, zegt weinig over Office clientsoftware. Windows staat als tag in Desktop Aankoopadvies maar daar ga je geen vragen stellen over algemene vragen over Windows :P
Heb zowel de 64 als 32 bits versie nu geprobeerd. Geheugengebruik blijft overigens erg laag.

Ik heb inmiddels het e.e.a. lopen experimenteren met compleet nieuwe sheets en random data. het lijkt er op dat de Countif functie problemen geeft.

Op het moment dat ik een relatief kleine hoeveelheid cellen aanspreek, dan schiet mijn CPU verbruik gewoon nog naar 100%. terwijl bij een grote data set Excel nauwelijks nog gebruik maakt van mijn CPU en RAM.

Waar de grens precies ligt heb ik nog niet gevonden.

offtopic:
Helemaal gelijk in, zal er in het vervolg even op letten
Pagina: 1