Kan mijn Pi niet benaderen via Wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-04 09:17
Hey Tweakers,

Ik weet niet of dit het juiste topic ervoor is, maar ik probeer het toch even.
Ik heb op mijn Raspberry Pi een Raspbian Turnkey Mix (Image file) geïnstalleerd en ingesteld. (Ik volgde deze tutorial omdat ik relatief nieuw ben tot de RasPi. Tijdens de installatie heb ik een Ethernet kabel gebruikt. Toen alles was ingesteld en dergelijke heb ik een USB Wifi stick erin gezet en geconfigureerd in /etc/network/interfaces en een "shutdown -r now" gedaan. Hij startte gewoon op (zonder ethernet kabel) en gebruikt ook het draadloze netwerk.

Het probleem wat ik nu ondervind is dat ik de Pi niet kan benaderen via webmin, shellinabox of SSH terwijl ik dat wel kon doen als hij verbonden was aan de kabel.

Heeft iemand enig idee hoe ik het wel werkend kan krijgen? Ik heb de poorten op mijn router geforward (22, 12320 en 12321).

Alvast bedankt O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Headshifter op 22-12-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:54

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Zou je eens kunnen kijken of het IP dat je Pi heeft op de wifi-stick overeen komt met het IP dat in je router de port-forwards bevat? Denk dat daar wellicht de fout zit. :)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:12

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Duw je netwerkkabel er eens terug in, en kijk even wat voor ip adres je WLAN interfeest gekregen heeft.
commando: (sudo) ip addr show

Welke USB wifi stick heb je er in geduwd?

-edit- Ook niet geheel onbelangrijk, waarvandaan probeer je verbinding te maken? Gewoon lokaal vanuit je eigen netwerk, of ergens anders vandaan? Het lijkt me dat je poort forwarding niet voor niets heb ingesteld?

-edit2- Je kan ook een scantooltje gebruiken om alle devices in je netwerk te scannen om het IP te achterhalen!

[ Voor 57% gewijzigd door De_Koele_Man op 22-12-2014 12:48 ]

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik geloof dat Raspbian standaard een licht afwijkende iptables configuratie heeft.
Ik kijk het even na op mijn eigen Pi :)

Edit: Raspbian houdt zich netjes aan de default iptables configuratie, RaspBMC heeft wél een aantal standaardregels toegevoegd.

[ Voor 37% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-12-2014 12:49 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat het hier een gevalletje is van portforwards gezet op het IP-adres welk etho0 heeft gehad, terwijl wlan0 via DHCP natuurlijk een ander IP krijgt. Check gewoon even in de router welke devices er aan hangen, en dan zie je ook welke IP's er in het netwerk gebruikt worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Ik heb hier een korte gallery gemaakt met foto's/screenshots.
192.168.1.134 is als hij aan de Wifi zit, 192.168.1.135 is als hij aan de kabel zit. Zoals je kan zien op de eerste foto geeft hij aan dat hij op 134 zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Post eens de output van:

code:
1
iptables -L

Kan je omgekeerd overigens wel pingen (dus van de Pi naar je PC)?

[ Voor 39% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-12-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Die ziet er als volgt uit:

Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

EDIT:
Nu met foto. De Pi heeft nu weer de wifi (134) en mijn pc zit aan de kabel (135). Ik kan niet vanaf mijn Pi mijn desktop pingen, maar wel bijvoorbeeld google.nl (zie foto)

[ Voor 26% gewijzigd door Headshifter op 22-12-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:12

TommieW

Numa numa.

Een beetje off-topic, maar ik raad je sterk aan om SSH op een custom port te draaien. Zolang het binnen je eigen netwerk blijft, is er uiteraard weinig aan de hand, maar als je gaat portforwarden is dit wel het geval.
Er is een gigantische hoeveelheid scriptkiddies die poorten scannen en vervolgens gaan proberen in te breken. Dit doen ze met veel gebruikte useraccounts en wachtwoorden. De kans dat ze er in komen - er van uit gaande dat je een fatsoenlijk wachtwoord hebt ingesteld - is erg klein. Wat wel een probleem is, is dat al die inlogpogingen voor een RPi veel CPU en bandbreedte kosten.

Mocht je tóch SSH op port 22 willen draaien, dan kan je er ook voor kiezen om fail2ban te installeren. Alleen moet je dan wél heel erg opletten dat je jezelf niet buiten sluit. :+ Been there, done that.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je hebt niet toevallig isolation aan staan op je router/access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
@TommieW, bedankt voor de tip, als ik hem werkend krijg zou ik dit zeker in gedachte houden!

@Petervankelyen To be honest, ik zou geeeneens weten waar ik dat aan zou moeten zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je niet van LAN naar WLAN kan komen is dat meerstal de schuld van je router. Dat kan isolation zijn, maar ook gewoon een brakke bridge configuratie waarbij de interfaces voor LAN en WLAN niet aan elkaar geknoopt zijn en afzonderlijk (binnen dezelfde range) ge-NAT zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Welke router heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Ik heb een Linksys E2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Log eens in op http://192.168.1.1 en ga naar Wireless -> Advanced settings, kijk daar of "AP Isolation" op "Disabled" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Ik heb hier geen optie voor AP Isolation staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Je moet naar het "WLAN"-tabje daarnaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Petervanakelyen schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:13:
Je moet naar het "WLAN"-tabje daarnaast ;)
Lekker wakker ben ik ook zeg. In dat tabje staat AP-Isolatie uit en Frame-burst ingeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt voor je Pi dus 2 IP adressen, te weten 192.168.1.134 en 192.168.1.135. Die eerste is wifi, de tweede is kabel. Als je met wifi bent verbonden en geen kabel erin hebt, dan is het nogal logisch dat een ping naar 135 resulteert in Destionation Host Unreachable. Er is geen apparaat op het netwerk met dat adres.

Ga eens na welk IP adres je PC heeft en probeer die dan te pingen vanaf de Pi, terwijl deze verbonden is met wifi. Wat krijg je dan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshifter
Hero of Time schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:14:
Ga eens na welk IP adres je PC heeft en probeer die dan te pingen vanaf de Pi, terwijl deze verbonden is met wifi. Wat krijg je dan?
Dat was inderdaad een snelheidsfout. Ik krijg, als ik mijn PC ping 100% packet loss.
Dit krijg ik als ik vanaf mijn PC mijn Pi probeer te pingen

Edit: zo in het screenshot is te zien is mijn PC-ip .130

[ Voor 6% gewijzigd door Headshifter op 22-12-2014 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je van beide systemen de router pingen? Heb je nog een smartphone die op je wifi is aangesloten, en kan je die pingen van beide systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:45

arie_papa

Running on Ubuntu

Weinig kaas hier van gegeten, maar wat valt op.

Via LAN heb je wel verbinding binnen je netwerk
Via Wifi heb je geen verbinding.

Of je hebt in je wifikant volgens mij geen gateway ingevuld of je doet je routing via de LAN terwijl hij niet is aangesloten.

- Kun je je Wifi ip pingen als de LAN kabel aangesloten is
- Kun je de complete settings van zowel LAN als Wifi eens posten zoals jij ze hebt ingesteld?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

skinlee78 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 19:23:
Of je hebt in je wifikant volgens mij geen gateway ingevuld of je doet je routing via de LAN terwijl hij niet is aangesloten.
Als hij geen gateway invult, zou hij nog steeds op 't lokale netwerk volledige connectiviteit hebben. Echter is het andersom, hij kan prima naar buiten (getuige het kunnen pingen van google.com). Maar naar z'n PC toe, of PC naar Pi wil niet als deze via wifi zit.
- Kun je je Wifi ip pingen als de LAN kabel aangesloten is
Waar moet die vandaan gebeuren, PC of de Pi?
- Kun je de complete settings van zowel LAN als Wifi eens posten zoals jij ze hebt ingesteld?
Die heeft hij al gegeven dmv screenshots. Pi op LAN is 192.168.1.135, op wifi is dat 192.168.1.134. Z'n PC is 192.168.1.130.

Headshifter, het schoot mij net te binnen, heeft je distro toevallig systemd aanwezig? Dat kan je verifiëren door 'systemctl' in te typen. Krijg je een scherm vol met output (die je sluit met 'q'), dan draait je 't. Krijg je 'command not found', dan heb je 't niet.
De reden dat ik 't vraag, is omdat met systemd je geen iptables meer gebruikt, maar firewalld. En die kan juist WEL ingesteld zijn en omdat je de installatie via LAN kabel hebt gedaan, zal het daar alle nodige regels voor hebben. Maar voor je Wifi een ander profiel selecteren waar die regels niet in staan. Nou weet ik niet meer of het default profiel van firewalld ping tegenhoud. Maar ik weet wel dat het standaard SSH toe staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:08
Kan je de output van 'netstat -altn|grep :22' posten? hiermee kan je zien of de ssh server draait en op welke interfaces hij luistert. Misschien is de server alleen configureert op de eth0 interface (zoals de screenshot doet vermoeden).
Pagina: 1