Inmiddels de eerste 3 afleveringen gekeken. Ik ben zeker hooked maar ik snap ook dat sommige mensen niet hooked kunnen zijn. Ik snap ook waar de critici de kritiek vandaan halen maar de kritiek is -veels te ver- doorgevoerd zodat het allemaal erg negatief klinkt. Wat mij betreft zou de serie minimaal een 7 moeten krijgen, vooral als je ziet welke scores sommige shit series krijgen.
Ja, de vergelijking met Game of Thrones is snel gemaakt en het is een beetje dezelfde stijl. Maar wat ik ook sterk vond aan Marco Polo is juist de stilte in sommige scenes. Alleen maar beelden. En als je bij mij dan de aandacht erbij kan houden betekend het gewoon dat het qua camerawerk tot de absolute top hoort.
Enkele dingen die mij opvielen, eerst positief:
- CGI > Veel beter dan Game of Thrones. Bij GoT kon je gewoon zien dat bepaalde dingen -echt- nep waren. Hier, not so much. Het voelt -echt- aan, komt ook doordat het merendeel van de shots ook daadwerkelijk in Mongolië is opgenomen.
- Schaal > De keuze om wel CGI te gebruiken maar in mindere mate (meer acteurs/figuranten op paarden, meer dan bij GoT heb ik het idee) zorgt ervoor dat alles een stuk realistischer eruit ziet. Ja GoT is fantasty duh, maar low-fantasy en een berg met slecht geanimeerde CGI paarden vind ik nog steeds slecht.
- Passieve Marco Polo > Sommige mensen vinden dat Marco Polo te 'passief' is in de serie. Maar dit vind ik -juist- goed omwille van het historische aspect. Marco Polo was een schrijver, een handelaar en een 'observer'. Hoewel hij af en toe info verteld aan Kublai Khan is het over het algemeen toch niet meer dan een extra 'pair of eyes'.
- Keuze acteurs > Veel van de critici vinden dat Marco Polo niet echt goed wordt neergezet. Ben ik niet helemaal mee eens. De keuze om een onbekende acteur te gebruiken (die ook Italiaans is) vind ik -juist- een goede zet. Zo trekt Marco Polo niet de aandacht naar zich toe gedurende de scenes. Again, het historische aspect wordt hierdoor beter. Marco Polo observeerde meer, hij trok niet de aandacht naar zich toe. Benedict Wong als Kublai Khan speelt hier inderdaad denk ik de rol van zijn leven. Die zou in ieder geval minimaal een Emmy nominatie of iets dergelijks moeten krijgen.
Paar negatieve zaken:
- One-Hundred-Eyes > Ik vond dit een beetje te geforceerd en Kung-Fu-achtig funny.
- Hoeveelheid seks en naakt > Eye-Candy is helemaal niet verkeerd maar ik vond het af en toe een beetje te geforceerd borsten en poesje expliciet in beeld nemen.

Het had wat meer genuanceerd kunnen zijn. Vooral die naakt vecht-scene moest ik een beetje om lachen. Ik snap de boodschap erachter (hoeren zijn niet zomaar hoeren maar veel slimmer en 'cunning') maar wat mij betreft hadden ze het net iets anders moeten doen.
- Accenten > Klein dingetje maar toch het vermelden waard. Sommige acteurs gebruikte een zwaar Chinees accent, sommige spraken keihard 'proper' English. Ik zag wel dat de 'elite' 'proper' English spraken en de normale burgers wat meer met accenten.
Over het algemeen vind ik de serie tot nu toe een 8/10. Zal mijn post updaten zodra ik alle afleveringen heb gezien.