SSD herkent in bios, maar boot niet

Pagina: 1
Acties:

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-01 14:35

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Ik heb een pc met de volgende componenten:

Asus p7p55d deluxe moederbord
Intel i7 870 2.93 GHz
8 gig RAM geheugen
AMD Radeon HD5570
OCZ Vertex 2 SSD
1 TB opslag (weet merk even niet meer)

Nu wilde ik de OCZ vervangen door een samsung evo 840.

Ik zet pc uit trek de 1 TB schuif los hang de Samsung erbij en start op nieuw op.
Nu geeft hij aan dat hij niet kan booten vanaf de OCZ schijf (vind windows niet)
Ze zijn wel bieden zichtbaar in de bios.
Als ik een verse instal doe op alleen de samsung gaat alles goed.
Maar ik wil kunnen booten van de OCZ schijf want daar staat nog vanalles op (incl productcodes van adobe, ms office, ms windows).

Nu heeb ik uiteraard al zelf gezocht, maar de enige oplossing wat ik kan vinden is dat de schijf retour moet omdat hij stuk is. :?

Keep it calm...en lek mig de zuk

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-01 07:11
Is het niet zo dat je MBR op de 1TB opslag schijf staat? (dus: hij start ook niet met alleen de OCZ schijf aangesloten?)
In dat geval kun je de hem bij de opstart opties proberen te zetten in windows (handmatig of met iets als easyBCD)

Of je hangt ze er alle 3 in en wisselt van primaire boot schijf? genoeg opties lijkt me :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
SSD waar je van wilt booten op je 1e poort zetten.

In bios de hardware kiezen die mag booten.
Dan in de bios, de volgorde instellen van de bootable apparaten.

• kromme

kromme

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:42:
SSD waar je van wilt booten op je 1e poort zetten.

In bios de hardware kiezen die mag booten.
Dan in de bios, de volgorde instellen van de bootable apparaten.
Dan werkt niet.

Ik heb ook al geprobeerd alles in de oude volgorde weer in te steken.

Hij weigerd te booten. Anders had ik met samsung migration fijn alles van oude schijf kunnen klonen naar nieuwe.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Prik die HDD er eens terug erbij en kijk wat dan gebeurd...

Boot alles dan wel weer normaal vanaf de OCZ SSD, dan is je windows reserved partitie (waar boot gegevens staan) op de HDD en niet de SSD...
Dan kun je fijn alle gegevens bekijken die je wilt.

Ga je daarna alles op de Samsung installeren, zorg dat je alles correct doet:

Dat doe je door de schijf waarop je windows gaat installeren op poort 1 te zetten.
Extra voorzorgmaatregel om ervoor te zorgen dat de windows reserved partitie niet ergens anders gaat rondzweven, is om ervoor te zorgen dat de schijf waarop je windows wilt hebben, als enige aan het systeem hangt.

Maar ga nu maar eens eerst de HDD bijprikken weer en kijken hoe het systeem dan reageert...

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 22-12-2014 12:24 ]

• kromme

kromme

Topicstarter
Swordlord schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:18:
Prik die HDD er eens terug erbij en kijk wat dan gebeurd...

Boot alles dan wel weer normaal vanaf de OCZ SSD, dan is je windows reserved partitie (waar boot gegevens staan) op de HDD en niet de SSD...
Dan kun je fijn alle gegevens bekijken die je wilt.

Ga je daarna alles op de Samsung installeren, zorg dat je alles correct doet:

Dat doe je door de schijf waarop je windows gaat installeren op poort 1 te zetten.
Extra voorzorgmaatregel om ervoor te zorgen dat de windows reserved partitie niet ergens anders gaat rondzweven, is om ervoor te zorgen dat de schijf waarop je windows wilt hebben, als enige aan het systeem hangt.

Maar ga nu maar eens eerst de HDD bijprikken weer en kijken hoe het systeem dan reageert...
Zoals ik boven aangaf dat is het eerste wat ik heb gedaan....Geen resultaat

Na het updaten van bios etc werkt de oude config wel.
En idd de 1 TB schijf lijkt de opstart schijf te zijn.
Kan dit kwaad? En vraag 2 kan ik nu makkelijk de OCZ schijf klonen en over zetten naar de Samsung?

[ Voor 10% gewijzigd door kromme op 22-12-2014 12:54 ]

• Swordlord
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik raad je aan een clean install te doen, dus dat alle gegevens op 1 plek staan.
Dan ben je niet afhankelijk van de status van je HDD.

• kromme

kromme

Topicstarter
Schijf 0: 100mb door systeem gereserveerd, in ord (systeem,Actief, Primaire partitie) D: 931.41GB in orde primaire partitie

Schijf 1(samsung): F: 100MB in orde (actief, Primaire Partitie) E: 232.79 GB in orde (primaire partitie)

Schijf 2 (OCZ): 55.90 In orde (Opstarten,wisselbestand,actief, crashdump Primaire partitie)

Daar krijg ik natuurlijk nooit een goede van of wel?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ziet er naar uit dat je systeempartities zijn verdeeld over de diverse disks.
Ik zou alleen de SSD erin prikken waar je je OS op wilt gaan draaien, een clean install doen (en daarbij gelijk alle oude partities weggooien) en daarna de andere drives erbij te prikken.

Dit gaan proberen te klonen gaat geheid heel veel gezeur kosten om weer werkend te krijgen.

• kromme

kromme

Topicstarter
Ok helder. Echter op schijf 0 D: staan al zijn foto's (fotograaf) ben een beetje huiverig om daar aan te gaan kloten.

Verwijderd

Daarvoor wordt er ook gezegd, eerst alleen de nieuwe SSD erin doen, installatie uitvoeren en daarna pas de oude schijf er bij prikken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

kromme schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:26:
Ok helder. Echter op schijf 0 D: staan al zijn foto's (fotograaf) ben een beetje huiverig om daar aan te gaan kloten.
Sowieso trek je die los bij het herinstalleren zodat er niets mee gebeurd.

En mocht er toch wat fout gaan, dan kun je altijd je backup er weer op terugzetten natuurlijk.

• kromme

kromme

Topicstarter
mmm, ik had de schijf gecloned met de samsung software...deze zit er nu alleen in en hij boot gewoon windows 7 (oude omgeving) op de nieuwe schijf. Het lijkt dus gewoon netjes te werken. Als ik nu de 1 tb schijf erbij kan hangen heb ik me een hoop werk bespaard lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door kromme op 22-12-2014 13:31 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als die installatie gewoon stabiel is kun je dat wel doen ja.
Zelf ben ik nooit zo'n voorstander van clonen, maar dat kan ook meer een gevoelskwestie zijn.

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ben het met TERW_DAN eens. Met clonen ga je verder op de oude meuk die je al had. Met clonen heb ik ook het gevoel dat je een gloedjenieuwe mooie Porsche GT3 koopt, maar dan wel met de oude 1300cc motor van die Kever die je daar op hebt ingeruild...

• kromme

kromme

Topicstarter
Klopt helemaal, maar een verse installatie + installatie programmas gaat me teveel tijd in zitten.

Probeem 2 als ik de 1 TB schij erbij zet krijg ik kan windows niet starten. Dit heeft natuurlijk met die opstart partitie te maken wat er op die 1 TB schijf staat. (daar staat ook alle data op).

Ik ga eens kijken of ik de boot volgorde kan aanpassen.

Dit werkt, hij start door met de Evo schijf.
Ben het eens dat het niet de optimaalste oplossing is. Maar ik kan er niet meer uren insteken en apparaat moet om 5 af zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door kromme op 22-12-2014 15:10 ]

Pagina: 1