linux bestanden met onbekende userid deleten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Ik heb 2 linux systemen en was via NFS bezig om shares aan te maken. Ik had wat gekloot met rechten om het uiteindelijk goed te krijgen, maar nu heb ik op 1 van de machines een probleem.

Ik heb een map die wordt beheerd door een onbekende gebruiker en groep. En ik kan de map niet meer deleten.

Dit geeft ls -l:
drwxrwxrwx 3 102 users 12288 Dec 22 09:20 .
drwxrwxrwx 10 root root 4096 Dec 22 09:37 ..
-rw-rw-rw- 1 dsuser users 15364 Oct 3 18:07 .DS_Store
drw-rw-rw- 2 169 169 4096 Dec 19 15:35 Map2

Het gaat om Map2. Ik ben hier ingelogd als root en de map heeft rw rechten voor alle gebruikers, maar toch kan ik hem niet verwijderen. Ook chown werkt niet, ik kan zelfs niet in de map kijken. Ik krijg in alle gevallen een 'Permission denied'.

Ander bijkomstig probleem is dat ik hier op een Synology Diskstation zit en kan dus bijvoorbeeld geen nieuwe user met een specifiek UID aanmaken omdat adduser niet in het systeem zit.

Hoe kan ik de map en inhoud alsnog deleten? Of hoe kan ik de ownership van die map forceren naar een andere account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

code:
1
chmod u+x Map2

werkt niet?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
Nee, dan krijg ik:

chmod: Map2/: Operation not permitted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Misschien het delen van de map uitzetten, dan pas deleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:52
Ik heb een keer chown moeten doen voor ik een bestand mocht verwijderen

http://www.cyberciti.biz/...-chmod-and-chown-command/

o, ik zie nu dat je dit al geprobeerd hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door kzin op 22-12-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
@kzin had ik al geprobeerd.

@jan99999
Thanks dat werkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:11

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Mad_Cow schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:12:
Het gaat om Map2. Ik ben hier ingelogd als root en de map heeft rw rechten voor alle gebruikers, maar toch kan ik hem niet verwijderen. Ook chown werkt niet, ik kan zelfs niet in de map kijken. Ik krijg in alle gevallen een 'Permission denied'.
Of je bent toch niet root? rm -rf Map2 en het zou verdwenen moeten zijn. Een vreemd geval zou kunnen zijn dat Map2 momenteel gemount is. Dat zou je kunnen zien met mount.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-10 13:55

FREAKJAM

"MAXIMUM"

sudo chmod u+x Map2 zou gewoon moeten werken lijkt me. (Wat Killemov ook zegt). Gebruikte je wel sudo en/of rootrechten?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
@Killemov, @FREAKJAM
Ja ik was zeker als root ingelogd.

rm -rf werkte niet en chmod ook niet. Ik heb de map ge-unmount en toen kon ik m gewoon deleteten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als die disk2 gemount was, welke rechten had 't dan erna? Want daar heb je ook een probleem namelijk. Mappen moeten ALTIJD +x zijn, anders mag je er niet in. Daarnaast is 't eigenlijk altijd verstandig om overbodige mappen op de NFS server kant aan te passen en indien nodig verwijderen, dan vanaf de client kant. Dan weet je zeker dat NFS er niet tussen gaat zitten en roet in 't eten gooit.

Overigens zie je op 1 systeem heel mooi een userid van 169 staan, maar wie zegt dat dat ID niet op de andere systemen bestaat? Houd hier dus rekening mee als je met NFS werkt en de rechten goed wilt hebben zodat meerdere gebruikers over verschillende systemen erheen kunnen schrijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1