Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10
Ik heb 7 jaar geleden een Canon Powershot A700 gekocht en weinig gebruikt. Ik krijg binnenkort een kind en ik voorzie dat ik veel ga fotograferen, met name binnen. Ik vroeg me daarom af wat deze 7 jaar oude digitale camera (destijds nieuwprijs +/-€300) nu nog waard is voor het binnen fotograferen.

Graag heb ik jullie input op de volgende vragen, gericht op binnen fotograferen:
  • Kan ik de oude camera nog gebruiken of dat ik beter een nieuwe kan kopen?
  • Hoe verhoudt deze kwaliteit zich met een nieuwe digitale camera van bijvoorbeeld +/-€150?
  • En hoe verhoudt het zich tot de betere smartphonecamera's?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 16:05
Ik zou met die camera nu al binnen foto's gaan maken van bijvoorbeeld je vrouw/vriendin en kijken of je van die foto's vrolijk wordt. Zo ja? camera houden. Zo nee, verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Dat ligt er maar net aan wat je van de camera verwacht en hoeveel tijd je aan het fotograferen zelf besteed.

Voor simpele huis tuin en keuken kiekjes zal de camera zeer waarschijnlijk nog prima zijn.

Het beste is inderdaad zoals PdeBie al aangeeft probeer hem gewoon uit (zoveel mogelijk met verschillende standen etc.) en bekijk de foto's ben je hier tevreden mee dan kan je hem gewoon houden.
Valt dit toch wat tegen kan je kijken voor een nieuwere camera. bedenk dan wel op wat voor vlakken de camera tegen valt en ga op zoek naar een nieuwere camera die beter scoort op die punten.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 22:38

Garyu

WW

Natuurlijk kan je met een camera van 7 jaar geleden nu nog net zo'n mooie foto's maken als toen, het is immers een digitaal apparaat, die kwaliteit is niet slechter geworden. Dus wat betreft je eerste punt, ja je kan de camera nog gebruiken.

Wat betreft je tweede en derde punt, voor 150€ krijg je nu nog steeds geen kwaliteitswonder. Het is een segment dat steeds minder interessant aan het worden is, omdat de meeste telefoons beter worden, en het verschil tussen een goedkope camera en een duurdere smartphone is dan niet meer interessant - je kan bij wijze van spreken beter het geld bijleggen op je volgende telefoon en dan heb je in ieder geval een acceptabele camera die je altijd meeneemt. Immers, de beste camera is degene die je bij je hebt als je een foto wil maken :).

Wil je echt een sprong in kwaliteit, dan zul je (m.i.) weer bij ongeveer vanaf 250-300€ landen, want daarmee kom je in een gebied waar de beeldsensor opeens groter wordt, en dat verschil zie je direct in de foto's. Betere controle over DOF, minder ruis, beter in het donker, etc., etc. De Nikon 1 J2 bijvoorbeeld is echt een van de allergoedkoopste camera's met een iets grotere sensor, nu voor rond de 250€ te krijgen. Niet de nieuwste camera, maar wel een pak beter dan het meeste echte compact-camera grut. De meeste camera's met een degelijkere beeldkwaliteit beginnen zo vanaf die prijs tot oneindig :+.

For your reference, hier zie je het verschil in grootte qua sensor voor verschillende camera's (Nikon CX is wat de Nikon 1 serie gebruikt, maar ook bijvoorbeeld de Sigma RX100, misschien nog wel een betere keus want aanzienlijk compacter):
Afbeeldingslocatie: http://meistertech.net/NIKON/sensorsizes.jpg
Je Canon Powershot A700 doet het met een sensor size van 1/2.5", dat is dus kleiner dan het kleinste vierkantje op dit plaatje ;). APS-C is wat de meeste spiegelreflex-camera's aan sensor hebben, hoewel full-frame meer en meer beschikbaar/betaalbaar wordt. Maar in ieder geval een stuk buiten jouw price-range.

De verbeteringen op compact-camera gebied zijn voor mijn gevoel vooral op het gebied van de extra's: Wifi, GPS, iets meer MP, etc. wel een stuk handiger geworden, maar qua beeldkwaliteit niet wereldschokkend verder gekomen.

Als je het geld als "top-up" voor een smartphone wil inzetten, dan is daar ook de sensorgrootte één van de (niet de enige!) doorslaggevende factoren. Dus voor de volledigheid ook nog even een plaatje met sensorgroottes voor verschillende telefoons:
Afbeeldingslocatie: http://www.allaboutsymbian.com/images/features/misc/sensorsizes.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Garyu op 22-12-2014 14:21 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 20:13

Yero

Reviewer
Ik zou filmen ook als belangrijke factor beschouwen. Dat ga je (waarschijnlijk) veel meer doen als je een kind hebt en dat is ook echt erg leuk voor later. De A700 filmt in 640x480, dus daar ga je echt niet blij van worden. Ik heb zelf ook divers oud digitaal videomateriaal en als je dat in dit 1080p/4k tijdperk terugkijkt dan is dat echt schrikken. Niet alleen vanwege de resolutie, maar ook vanwege de hoeveelheid ruis bij slecht licht (en andere beeldfouten die vroeger 'acceptabel' waren).

Als ik jou was zou ik daarom toch op zoek gaan naar een nieuwe camera. Zo'n moment (een kind krijgen en de fase daarna) doe je namelijk niet meer over. Het liefst een camera die zowel goed is wat betreft fotografie als video, maar dat geldt gelukkig voor de meeste moderne camera's van dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door Yero op 22-12-2014 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Voor 150 euro heb je niet echt iets waar je heel veel blijer gaat worden, dan is wellicht een moderne smart phone meer iets voor je, hoewel je daar voor 150 euro ook geen wonderen van kunt verwachten, maar wellicht rek je je budget voor een smart phone wat meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 13:13
Is het niet verstandiger weer €300 uit te geven, zodat je weer 7 jaar vooruit kan?

Met €150 kom je niet ver, en zal je voornamelijk teleurgesteld worden. Dat is jammer, vooral ook omdat de eerste twee levensjaren van je kind erg leuk zijn om later goede foto's van te hebben.

Houdt er trouwens rekening mee dat binnen mooie foto's maken altijd lastig is. Probeer je verwachtingen daar op af te stemmen, en probeer zo veel mogelijk foto's te maken bij natuurlijk licht. Dat kan buiten zijn, maar ook gewoon in de buurt van een zonnig raam. De neiging is al snel om foto's te maken 's avonds, want dan heb je vaak meer tijd daarvoor, maar dat zullen niet de mooiste foto's worden.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:10
Allen hartelijk bedankt voor de input, het helpt me enorm met het maken van de juiste keuze! Het idee van een camera van <250 is bij dezen in de prullenbak beland. Ook ben ik ervan overtuigd dat ik beter materiaal moet aanschaffen, vooral het video-argument speelt daarin een rol (had ik nog helemaal niet aan gedacht!).

Aangezien ik binnenkort ook nog een smartphone wil aanschaffen zit ik nog met twee hoofdopties in gedachte:
- dure smartphone aanschaffen met goede camera.
- midrange smartphone aanschaffen en voor 300 een camera

wat zijn jullie gedachten hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 23:20
Qua fotokwaliteit is zo'n A700 niet meer van deze tijd, vooral qua ruis bij schemer en voor wat betreft het filmen. Dat wil niet zeggen dat je hem weg hoeft te gooien (inruilen kan, maar tegen de €0,=), je kunt hem nog steeds gebruiken voor overdag en voor situaties waar je het risico loopt stuk te gaan (dagje strand en zo). Als die stuk gaat is er geen man over boord.

Voor €150,= krijg je wel een flinke verbetering, maar het is nog steeds (op dit deel van het forum) "bagger". Een goede smartphone doet het beter en heb je altijd bij je. Dus die € 150,= kun je net zo goed in je zak houden. Die smartphone is ook nog eens minimaal net zo goed als je A700 en vermoedelijk al een wereld van verschil. Bij schemer (= bij je kind vooral binnen op de luiertafel en zo ;) ) blijft het allemaal een compromis, een compacte van € 150, je smartphone en over de A700 hebben we het al helemaal niet meer.

De belangrijkste vraag zou natuurlijk moeten zijn of je wel wilt fotograferen of filmen. Met een kind in aantocht kan die vraag eigenlijk alleen maar ja zijn, want anders sla je je over een jaar of 10-20 voor je kop. Als je dat zelf niet doet dan doen het je kinderen wel, want die van ons kijken nog regelmatig in hun album (was toen nog analoog trouwens) en genieten volop van de macabere video's met de video8.

Smartphone of een € 300,= camera? Dan moet je je smartphone vooral op de camera kiezen en niet op andere features. Duur hoeft namelijk niet altijd beter te zijn. Als je zelf al over een midrange nadenkt moet je eigenlijk eerst even inventariseren welke aanbiedingen er zijn op camera gebied.
APS-C of MFT zou qua beeldkwaliteit wel een stap in de goede richting zijn. Dat hoeft geen nieuw topmodel te zijn, maar mag best wel een model van vorige jaar zijn dat met een flinke korting in de winkel ligt. De kans is anders dat je vele malen over je budget heengaat terwijl de beeld kwaliteit niet met dezelfde snelheid meegroeit. De vraag is natuurlijk of je hem meeneemt als die wat groter is.

Een heel fraai alternatief is dan overigens de reeds eerder genoemde RX100 van Sony. Net boven je budget van 300, maar het overwegen waard. Die is eigenlijk al uit het assortiment, maar is voor de helft van zijn introductieprijs in de opruiming te krijgen en nog steeds erg goed en lekker klein. Uit eigen ervaring weet ik dat de video ook erg goed is, ook in het schemer bij concerten bijvoorbeeld. Dus voor thuis is dat geen probleem bij een huilconcert van je kind ;).
Pagina: 1