SSD maximum aantal keer schrijven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:31
Hallo,

Ik loop al een tijd rond met een vraag, en heb tot op heden geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Een SSD bestaat volledig uit EEPROM's, nou heeft iedere eeprom een maximum aantal keer dat het een bestand kan wegschrijven bijvoorbeeld 30K.
Wat gebeurt er als dat maximum is bereikt?

Je ziet namelijk steeds meer dat windows op een ssd wordt gezet, en windows geneert cache files, wat snel oploopt. Dan lijkt het mij dat de ssd snel defect. Klopt dit, of is er een manier om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Jordy.T schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:01:
Hallo,

Ik loop al een tijd rond met een vraag, en heb tot op heden geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Een SSD bestaat volledig uit EEPROM's, nou heeft iedere eeprom een maximum aantal keer dat het een bestand kan wegschrijven bijvoorbeeld 30K.

Je ziet namelijk steeds meer dat windows op een ssd wordt gezet, en windows geneert cache files, wat snel oploopt. Dan lijkt het mij dat de ssd snel defect. Klopt dit, of is er een manier om dit te voorkomen?
Het aantal schrijfacties dat een SSD aankan is dusdanig hoog dat dit makkelijk 5 a 10 jaar kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
In 4 maanden tijd heeft mijn 1TB Evo nog geen 2TB geschreven. Dit met Windows erop en alle spellen die ik heb. Als je dan ziet dat alle schijven makkelijk een paar 100TB kunnen schrijven gaat een SSD lang genoeg mee. Bij mij is het meeste van die 2TB nog gekomen door alle spellen te installeren en niet door normaal gebruik. Nadat alles geinstalleerd is loopt de teller nog maar erg langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Zoals bij de buren ook eens getest is met Samsung 840 ssd's.:
http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013

En dit gaat om een van de eerste ssd's met TLC NAND (geen eeprom) ipv mlc dat minder lang mee gaat.

Hun conclusie was dan ook dat bij intensief gebruik de levenduur alsnog >20 jaar is.
En nand heeft de eigenschap dat het zodra het stuk is, niet meer beschreven kan worden maar nog wel leesbaar is. In principe zou je dan dus nog een schijfkopie kunnen maken naar een andere disk en verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Hallo,

Vreemd dat je dat nooit hebt gevonden, zoals al andere hebben gelinkt hier in het topic... Er is genoeg over te vinden...
De SSD's worden meestal afgezet tegen een gemiddelde levensduur en dat is 3000 write/delete cycles per page.
Als je die 3000 cycles hebt bereikt, geeft de SMART data aan dat de drive 0% van zijn levensduur over heeft en vervangen moet worden, maar het meeste NAND gewoon nog functionerend en kun je gemakkelijk je data eraf krijgen.

Ga je doorpushen, dan kan het voorkomen dat een NAND page niet meer beschreven kan worden en wordt het omgeruild voor de reserve NAND pages die een controller heeft gereserveerd.
Push je nog verder, dat er daadwerkelijk NAND defect is en geen vervanging, dan is er bij kwaliteits SSD's de mogelijkheid om nog steeds aan je data te komen, omdat er pariteit bits worden gebruikt.

Ga je nog eens verder, dan is het byebye data...
Windows Cache, Pagefile, Superfetch, al die blaat...
Die zijn voornamelijk write once, read many...

Je hoeft niet paranoïde te zijn, dat het normaal fungeren van windows je SSD om zeep helpt...
Het enige waarmee je je SSD zo snel mogelijk om zeep helpt, is door in een extreme vorm continue dat ding te beschrijven zoals in de tests die de andere tweakers al hebben aangekaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 22-12-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:31
Hallo iedereen,

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb de diverse links doorgelezen, en dit neemt zeker mijn twijfels bij SSD's af.
Pagina: 1