Glasvezel naar een tv met alleen een coax aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 643808

Topicstarter
Help,

Heb door mn huis glasvlezel liggen. Heb echter beneden een tv met alleen coax. Hoe verbind ik deze met een UTP kabel?

Heb iets gelezen over een echobox, maar ben op zoek naar een goedkopere/andere oplossing. Bestaat er een UTP naar coax kabel?

Heb boven wel een smart tv met UTP en je kan alleen of UPC (coax) of een interactief (UTP) abonnement afsluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 643808 op 21-12-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:49

thof

FP ProMod
Je hebt vijf mogelijkheden:
- Kabel naast de coax leggen
- Coax vervangen door de UTP kabel
- Powerline adapters gebruiken
- De door jou al aangegeven coax-utp converter boxen (prijzig)
- Wireless bridge

[ Voor 5% gewijzigd door thof op 21-12-2014 20:54 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik wel graag glasvezel gebruiken want hen boven wel een tv met UTP.

Anders moet ik 2 providers gaan gebruiken.

Dan blijft denk ik alleen een convertor box over als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://s3.amazonaws.com/...0f032Q/media-20141206.jpg

kwam deze foto op tweakers tegen.
Werkt dit? En waar haal je deze kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 16:11
Volgens mij snap je niet helemaal wat je zelf hebt. Glasvezel door je huis liggen? Die kans lijkt me extreem klein. Bedoel je niet dat je UTP kabel hebt liggen en een glasvezelabonnement hebt?

Zo ja, dan heb je voor de TV een decoder gekregen. Die decoder wordt aangesloten met UTP kabel vanuit je glasvezelmodem. En niet met coax. Probleem opgelost lijkt me dan. En van decoder naar de TV standaard met een HDMI kabeltje. ALs je TV beneden ouder is en dus alleen een SCART aansluiting heeft dan sluit je de decoder dus aan met een Scart kabel.

De UTP kabel gaat niet rechtstreeks in de TV voor je glasvezeldiensten. Daar zit nog een decoder tussen.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 21-12-2014 21:11 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wacht ff....
Je roept allerlei dingen door elkaar. Wat heb je nou liggen? Glasvezel of UTP? want dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Dit is glasvezel:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Fiber_optic_illuminated.jpg

Dit is UTP:
Afbeeldingslocatie: http://xmsnet.nl/uploads/service/images/utp-kabel-1.jpg

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het om UTP gaat, met van die 8-polige RJ45 stekkers.

Vertel eerst eens wat voor service je gebruikt om TV te kijken? Digitale TV van UPC? Want UPC komt voor zover ik weet gewoon binnen via een Coax kabel.
Die kabel komt ergens je huis binnen en er zijn gewoon splitters en signaalboosters voor te krijgen.
Bij je abbo op digitale TV heb je namelijk altijd ook recht op gebruik van analoge TV en dat zit op dezelfde kabel.

Gezien Coax gewoon een stuk koperen kabel met 2 aders is, kan je prima stekkertje daar voor nemen en die aan een UTP kabel knopen. Dan gebruik je gewoon niet alle 8 draden van een UTP kabel, maar slechts 2.
Als de afstand niet te gek groot is, kan dat best zonder groot verlies in kwaliteit.
En uiteraard er van uit gaande dat die UTP kabel rechtstreeks loopt en er verder niks meer tussen zit, zoals een switch. Dat gaat namelijk niet werken.

Zelfde trouwens als die betreffende TV een ingebouwde decoder heeft. Dan heb je alleen een extra pasje nodig (kost een paar euro per maand extra) en een CI+ module (eenmalig een euro of 80) voor de TV. Kijk je ook daar digitaal.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry ben geen expert. Heb inderdaad mogelijkheid tot glasvezel.

Ik begin overnieuw ;) :

Heb nu UPC via coax (snoer door de kamer want uit mn muur komt UTP)
Ik wil over naar interactief via UTP want deze aansluiting zit in de woonkamer.

Probleem: tv beneden heeft geen UTP ingang.

Tv boven heeft wel UTP dus coax kabel naar boven trekken is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tv is wat ouder, vandaar geen UTP en ook geen mogelijkheid tot CI +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:49

thof

FP ProMod
Voor televisie van glasvezel providers hebben altijd een setupbox nodig indien er gebruik gemaakt wordt van het zogeheten 'IPTV'. Deze zet, kort door de bocht, het signaal op de UTP kabel om in een HDMI signaal.

Je kunt je televisie als volgt aansluiten:
router provider --> utp kabel --> setop box --> hdmi --> TV
router provider --> utp kabel --> powerlan --> electriciteits netwerk --> powerlan --> utp --> setop box --> hdmi --> TV
router provider --> utp kabel --> mediaconverter --> coax --> mediaconverter --> utp --> setopbox --> hdmi --> TV

Om gebruik te maken van televisie via het glasvezel netwerk gaat meestal het volgende op:
interactieve tv: setopbox nodig, utpbekabeling nodig, hdmi aansluiting op tv
digitale tv: geen setopbox nodig, coaxbekabeling herbuikbaar, niet alle zenders, niet interactief, weinig providers die dit nog bieden.

[ Voor 21% gewijzigd door thof op 21-12-2014 21:24 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt hier heb ik wat aan.
Als ik het goes begrijp is door middel van een HDMI kabel en een set op box het probleem opgelost.

Tnx

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 643808 op 21-12-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Klopt. Maar als jet een wat oudere TV hebt zit er vaak geen HDMI op. Zeker niet als het geen platte TV is. Dan moet je een SCART kabel gebruik van de settopbox naar de TV.

Niet om vervelend te doen maar je provider geeft al deze informatie ook gewoon hoor. Op hun website, in het installatiepakket, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef anders eens exact aan wat voor merk & type TV dat is, dan kunnen we zien wat voor aansluitingen het wel en niet heeft, en als het echt alleen maar coax heeft (museumstuk :P ), wat dan de opties zijn.

In dat laatste geval kun je bij TVs vanaf ongeveer 1980 vaak gebruik maken van de zgn "VCR kanalen" die ooit bedoeld waren om bij dat soort TV's signaal van een videorecorder binnen te laten komen. Je kunt dan een modulator (klein kastje) kopen die ander signaal (HDMI, RGB, S-Video, Composite etc) op die coax zet.
Probleem daarbij is dat tegenwoordig geen hond meer die mogelijkheid gebruikt en dus zijn TV-aanbieders die kanalen zelf gaan gebruiken. Dat gaat dus alleen werken als je geen ander signaal (zoals die van UPC) op de kabel hebt.

En is de TV van voor 1980... dan wordt het echt klussen - maar dan heb je het echt over vintage spul waar allicht liefhebbers je aan het handje vast willen houden :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor interactieve TV bij UPC ben je aan een settop box verbonden. Die hebben voor het signaal beiden coax nodig. Doet aan je TV niks af, die mag misschien een UTP ingang hebben omdat het een smart TV is, maar daar ga je geen signaal van UPC op kunnen krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-06 13:17

MikeVM

- Baloo -

er zijn tal van oplossingen voor uw probleem, maar die zijn allemaal heel ingewikkeld en/of duur.

- draadloos van ene TV naar de andere verzenden - Duur
- Sever draaien die het beeld omzet in een stream, die je dan weer kan ontvangen aan de TV, en dan moet je nog dat beeld omzetten van een pc of iets dergelijk naar je tv, (welke hopenlijk ook wel component ingang heeft)

het signaal van coax kan je niet over een gewone utp kabel sturen. dat is niet mogelijk.

Kortom een coax kabel trekken is noodzakelijk.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Of van provider veranderen en via glasvezel gaan kijken. Providerkeuze genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barre73 schreef op zondag 21 december 2014 @ 23:34:
Of van provider veranderen en via glasvezel gaan kijken. Providerkeuze genoeg.
Verandert probleem TS niet, of je signaal het huis binnenkomt via coax of glas, interactieve TV zal sowieso per default via iets anders dan coax de TV in moeten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dion_b schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:04:
[...]

Verandert probleem TS niet, of je signaal het huis binnenkomt via coax of glas, interactieve TV zal sowieso per default via iets anders dan coax de TV in moeten.
Dan moet je even de eerste post lezen. Door het hele huis ligt UTP. Maar TS heeft UPC. Dus het is wel heel lastig om het signaal van UPC over de UTP naar de kamers/TV's te krijgen. Als hij/zij overstapt naar glasvezel is het probleem opgelost. Want dan zet je de STB naast die TV, daar gaat je UTP bekabeling in en vanaf de STB met een HDMI of Scart de TV in. Standaard opstelling dus.

Sterker nog: Als je door je hele huis UTP hebt liggen en geen coax meer, is een glasvezelaanbieder eigenlijk perfect.Dan heb je nergens iets nodig om wat dan ook te converteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Anoniem: 643808 schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:16:
Sorry ben geen expert. Heb inderdaad mogelijkheid tot glasvezel.

Ik begin overnieuw ;) :

Heb nu UPC via coax (snoer door de kamer want uit mn muur komt UTP)
Ik wil over naar interactief via UTP want deze aansluiting zit in de woonkamer.

Probleem: tv beneden heeft geen UTP ingang.

Tv boven heeft wel UTP dus coax kabel naar boven trekken is zonde.
Nog even voor de zekerheid: Of je nou bij UPC, KPN of waar dan ook zit, die UTP aansluiting in de TV is daar soweiso niet bruikbaar voor. Dat zou een hele mooie oplossing zijn voor de toekomst maar nu nog niet. Die UTP aansluiting in je TV is bedoeld om je TV op internet aan te sluiten en zo gebruik te kunnen maken van Youtube en andere zaken die je TV fabrikant er op heeft gezet. Je gewone TV zenders kun je daar niet mee ontvangen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Barre73 schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:12:
[...]

Dan moet je even de eerste post lezen. Door het hele huis ligt UTP. Maar TS heeft UPC. Dus het is wel heel lastig om het signaal van UPC over de UTP naar de kamers/TV's te krijgen. Als hij/zij overstapt naar glasvezel is het probleem opgelost. Want dan zet je de STB naast die TV, daar gaat je UTP bekabeling in en vanaf de STB met een HDMI of Scart de TV in. Standaard opstelling dus.

Sterker nog: Als je door je hele huis UTP hebt liggen en geen coax meer, is een glasvezelaanbieder eigenlijk perfect.Dan heb je nergens iets nodig om wat dan ook te converteren.
Eeh, leuk die TV boven, maar TS heeft het over TV beneden als probleem in haar topicstart:
Heb echter beneden een tv met alleen coax.
Ongeacht welke aanbieder van interactieve TV je neemt, daar ga je daar tegen problemen aanlopen. Kortom, TS zal om dezelfde content op beide plekken te kijken linksom of rechtsom moeten investeren (coaxkabel naar boven vs modulater oid op bejaarde TV beneden). Dus maakt het geen biet uit.

Overigens kun je je afvragen wat de meerwaarde is anno 2015 van geld uitgeven voor willekeurig welke aanbieder van videostreams met vaste, door anderen bepaalde, content op vaste tijden. Dat is sooo last millennium ongeacht of het over coax, glas, utp of draadloos verspreid wordt. Als je gewoon zorgt voor IP-verbinding en een mediaspeler hebt (wat tegenwoordig vrij standaard in TV zit) is dat genoeg. Kortom, huidige situatie zou prima kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik geloof echt dat of niemand het snapt of dat TS het verkeerd verwoordt. Die TV beneden met alleen coax heeft echt wel scart of HDMI. Maar TS bedoelde volgens mij dat die TV geen UTP ingang heeft. Dus geen smart TV. Dat lees ik ook uit diens reacties. Een TV zonder scart is echt zeldzaam.

Dus blijft mijn vorige punt staan. Als TS bij UPC blijft moet er een coax kabel bij. Of overgaan op ITV, dus glasvezel.
Die modulator reken ik niet eens mee. IP signaal via coax kan nog met een Moca. Maar andersom is eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we geen aannames doen. Misschien heb je gelijk en verwoordt TS het onhandig, maar misschien is het exact zoals TS zegt en heeft dat ding echt alleen coax. Heb zelf zat dergelijke TV's gehad in de jaren '80 :P

Enige die hier uitsluitsel kan geven is de TS.

Oh, en TV kan over korte afstanden prima over UTP, althans als je niet veel meer wil dan TV-signaal:
http://www.dipolnet.com/b..._tv-lan_2_pcs__R94200.htm

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1