SSD voor in laptop

Pagina: 1
Acties:

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:51
Ik zoek een?
Ik zoek een SSD voor in mijn laptop, ik wil mijn laptop er sneller mee maken.

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 40 tot 75 euro uitgeven (is dit reëel?).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Elders op dit forum las ik aanbevelingen voor een crucial mx100. Ik wil een SSD van minimaal 40 gig, dus kwam ik op deze uit. zitten er nog nadelen aan de crucial mx100, of zijn er betere alternatieven (ik hoor het graag)?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil het product gebruiken in een HP pavilion dv6-31801sd. Ik wil de HDD die er in zit verplaatsen naar de plek van de dvd drive en dan de ssd op de plek van de hdd zetten.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30
Crucial heeft veel fans, maar heeft toch ook wel wat criticasters. De MX100 is zeker niet voor iedereen zonder (boot)issues.

Qua betrouwbaarheid zegt men vaak; Intel, Samsung, Sandisk (in die volgorde)

• pimNH
Dan kom ik uit op deze pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB. Ik vind intel vrij duur voor vrij lage specificaties. Komt dat omdat je voor de naam betaald, of zitten er nog extra's op?

zit er veel verschil tussen de samsung of de sandisk, behalve de prijs?

• roffeltjes
Ik zou zeggen: Ga naar anandtech en lees de review voor de Sandisk Ultra 2, daar word besproken hoe hij t.o.v. de concurentie staat Lees; Samsung en Crucial). Kort verhaal lang: Samsung sneller (merk je waarschijnlijk niet) en heeft meer features (moet je voor jezelf beslissen of dat belangrijk is). Verder heeft Samsung al meer ervaring met dit type SSD.

En betreft Intel; wat je krijgt is de meest betrouwbare SSD die er is. Mij zou het persoonlijk niet boeien, ik heb geen kritische data op mijn laptop/game PC.

Wel een laatste opmerking: 128 GB is VEEL trager dan 256 GB (de helft van de channels), dus spaar liever even door. Sowieso is 128 GB niet echt cheap per GB (groter is doorgaans goedkoper).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2014 21:50 ]

• JFormsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-02 17:36
roffeltjes schreef op zondag 21 december 2014 @ 20:35:
Qua betrouwbaarheid zegt men vaak; Intel, Samsung, Sandisk (in die volgorde)
Crucial is ook zeker wel betrouwbaar, neem bijvoorbeeld de bescherming tegen stroomverlies

• roffeltjes
Tsja, het zal zo zijn, maar dat ze nu met twee modellen bootissues hebben gehad (en voor de MX100 is het nog niet opgelost). Ik ben hier niet dingen aan het verzinnen, dit is gewoon courante info.

En de power-loss protectie op de MX100 is bepaald niet volledig (http://www.anandtech.com/...sd-review-nda-placeholder).

Ik heb er verder geen belang bij hoor, maar ik vind dat als er juichend MX100 wordt aangeraden zonder de kanttekening van de bestaande problemen dat we niet volledig zijn.

• pimNH
Dan denk ik dat ik voor een Sandisk ga, ik weet nog niet hoe groot dan. Ik dacht dat een 128Gb even snel zou zijn als een 256Gb, omdat de aangegeven leessnelheid bij beide schijven ongeveer hetzelfde is. Heeft Sandisk ook een power-loss functie?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Powerloss aside (wat sowieso in een laptop discutabel nuttig is), ik lees toch vrij weinig over die bootissues eerlijk gezegd. Ik zou me wat beiden vrij weinig zorgen maken en goedkoopste per GB nemen die geen Sandforce controller heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 22-12-2014 20:46 ]

• pimNH
Bedankt voor al de reacties, ik ga binnenkort eensamsung 840 bestellen. omdat ik mijn laptop regelmatig gebruik zonder de accu er in en de samsung power loss heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door pimNH op 26-12-2014 12:36 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
De Samsung heeft geen power loss bescherming dus dat is geen valide argument, de enige die echt goede power loss geïmplementeerd hebben in consumer SSD's zijn Intel met de 730. Voor een consumer SSD doet power loss bescherming er eigenlijk ook niet zoveel toe, in laptops met accu zeker niet en zonder accu nog steeds niet. Ik heb zelf een oude 830 in mijn oude laptop steken die door oververhitting al eens uitvalt, en heb er nog geen dataverlies door gehad (moet die laptop eens uitblazen, maar er is een schroefje vast gedraaid :p).

Ik zou de goedkoopste 250GB nemen die je kunt vinden tussen de MX100, de Ultra II en de 840 EVO. Ze zijn allemaal kwalitatief en redelijk betrouwbaar. Er zijn kleine verschillen in verbruik (Samsung is heel zuinig), maar tenzij je laptop op zichzelf al redelijk zuinig is, gaat een 1W meer of minder het verschil niet maken.
Pagina: 1