Het goeie OS voor mijn NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:19
Hallo ben al enige tijd bezig om het goede/beste os voor mijn zelfbouw nas te vinden.
Wat ik al geprobeerd heb aan distro's zijn xpenology,heeft wat hickups bij mij en geen zfs waardoor ik al een keer al mijn data kwijt was.
Zfsguru liep verschillende keren vast op de sabnzbd service.
Omv leuk maar had eerst geen zfs nu wel maar duurt lang voordat mijn hdd's er in te zien en te gebruiken te waren.
Freenas zelfde als omv en ik vindt het zelf niet fijn werken gewoon.
Mijn favoriete os blijft zfsguru maar is ook nog volop in ontwikkeling.
Mijn eisen/wensen zijn goede bescherming voor mijn data,sabnzbd cp sb autosub erop kunnen draaien.
En mettertijd ook als backup voor mijn laptop en vanmijn dochter te kunnen maken.
Ook wil ik eigenlijk niet meer mijn kast open moeten maken om omv op een enkele schijf te instaleren.
Ik heb verder 9x2tb-1x4tb-1x3tb hdd's erin zetten en een ssd om het os van te laten booten.
Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:18
Volgens mij heb je de populaire allemaal al gehad, waar ik toch wel goede verhalen over lees en hoor. Ik ga binnenkort starten met Xpenology en wil graag weten tegen welke hickups jij aangelopen bent.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
MM de hickups zijn 1 x in de week spontaan uitgaan vd server op random tijden en meer kleine kleine dingetjes die ik zo niet kan duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 00:06

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Vertel eerst eens wat meer over je hele setup:
  • Wat heb je exact voor hardware.
  • Wil je virtualisatie? (kan je systeem het uberhaupt aan).
Het systeem moet uiteindelijk dusdanig dummy-proof zijn zodat je er eigenlijk niet meer naar hoeft om te kijken. Ik heb het idee dat je teveel experimenteert met de boel en linux/freebsd wellicht te hoog gegrepen voor je is. (Op basis van je posts/ervaringen in het ZFS-topic).

Omdat Xpenology geen ZFS heeft wil dat niet zeggen dat je daardoor al je data kwijt bent geraakt, dat heeft waarschijnlijk aan iets anders gelegen. Er zijn genoeg mensen in deze wereld die non-ZFS raid-setups draaien en die zonder problemen jaren plezier beleven aan hun systeem zonder dataverlies.

Heb je unRAID al eens geprobeerd? (Dit werkt ook met cp, sab, plex etc etc zover ik kan vinden op Google).

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ik heb gewoon standaard consument spul
asus mobo met amd 965 4quore cpu en 16 gb non ecc geheugen en dan met al die hdd's erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

ikkeenjij36 schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:09:
Ik heb gewoon standaard consument spul
asus mobo met amd 965 4quore cpu en 16 gb non ecc geheugen en dan met al die hdd's erin
IMHO een beetje magere extra info, vlgs de spec sheet doet de CPU AMD virtualisation, dus ESXi zou een optie zijn.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is een linux vm draaien binnen virtualbox, ZFSGuru heeft een virtualbox extensie. Geen idee/ervaring mee, maar Google bied vast uitkomst.

Een andere optie is om volledig voor Linux (ZoL) te gaan, neem FireDrunk's blog erbij en je komt vast een end.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-09 21:04
Ik draai sindskort Ubuntu Server 14.04 op mn thuisservertje. Werkt perfect met CP/SB/SabNZBD e.d. ZFS heb ik nog niet aan de praat gekregen maar schijnt mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik denk dat er ook rekening gehouden moet worden met de expertise van de TS. Ik denk dat een mooie GUI wel een vereiste is. In ieder geval iets waar een mooi schilletje omheen zit.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Je zegt dat je data belangrijk is, maar je verliest je data, dan heb je gewoon geen backup gemaakt.
Met ZFS of zonder ZFS maakt geen verschil, dan heb je nog steeds een backup nodig.
Zoek hier op het forum hoe je een backup maakt, ook eentje die niet online is, en een die online is.
Dan verlies je geen data.

Je kunt zelfs windows gebruiken om dit te doen.
Linux met desktop gaat ook.
De andere en freenas zijn goed, maar je moet handleidingen gaan lezen, en veel proberen, nadeel is als je een recovery hebt, of opnieuw moet gaan installeren, dus van te voren kijken wat je wilt.
Vaak is het simpel houden eenvoudiger.

Zelf vind ik het beste om een aparte data opslag en,
downloaden op een andere pc, zodat je je opslag pc nooit hoeft te wijzigen, en dus bijna niet fout kan gaan.
En de ander pc kun je gewoon alles wijzigen en testen wat je wilt, je data op je andere pc blijft goed.
En dan nog heb je backups nodig, alles gaat defect.
Hoe lang blijft je backup goed? Antwoord 1 seconde!!!!!!! kan het defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ja dat klopt wel,gelukkig had ik belangrijke foto's en documenten op een losse disk staan die ik elke week doe updaten.
Het waren dus media bestanden die verdwenen waren alsook de fotos en docs.
Media is niet erg alswel erg hinderlijk om alles weer binnen te krijgen.
Daarom kijk ik toch weer naar een oplossing met zfs waardoor het toch wat veiliger is als shr(syno) en gewone raid.
Daarom de vraag welk os het best veiligst en makkelijkst is.
Omv vindt ik hinderlijk om eerst weer mijn kast open te maken om t te kunnen te installen op enkele schijf en daarna weer alles aan te sluiten en te wachten op het builden van mijn disks van 20tb+ waar ook freenas/nas4free last van hebben.
Waar zfsguru mijn disks/pool direct beschikbaar is.
Dus daarvoor mijn vraag voor het beste os voor mijn nas.
Alle tips zijn nog steeds welkom hoor.
Ook alternatieven zijn welkom als het niet te ingewikkeld wordt moet het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik denk persoonlijk dat elk OS aan jouw mensen voldoet. Of het nu OpenMediaVault, ZFSGuru, FreeNAS of NAS4Free is. Eerst goed inlezen en de documentatie doornemen is gewoon een must. (Je moet weten waar je mee werkt).

Installeer alleen eerst eens de basis opnieuw in ZFSGuru (dus puur alleen de schijven inrichten) en kijk eens een tijdje aan hoe dat draait. Ik snap trouwens alleen niet waarom het in FreeNAS zo lang duurt eer je pool beschikbaar is. Als je een ZFS pool aanmaakt, dan zou deze volgens mij direct beschikbaar moeten zijn. Je kunt natuurlijk ook de pool aanmaken in ZFSGuru en weer netjes importeren in FreeNAS (wel eerst netjes exporteren in ZFSGuru).

[ Voor 29% gewijzigd door FREAKJAM op 22-12-2014 12:51 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok ga ik eerst maar eens even doen om de pool te maken in zfsguru.
Die gebruik ik toch het lieste omdat die toch iets meer rekening houdt met ons nl-ers.
Freenas heeft geen autosub geloof ik.
Omv heeft dan wel weer een manier om hem in standbye te laten gaan en weer op te starten.
Zou daar een scriptje voor te maken zijn in Zfsguru?
Ben er zelf niet in thuis wat jammer is anders had ik hetzelf ervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Spindown is al vaak genoeg besproken in het ZFS-topic. Even zoeken op "spindown" in het ZFS-topic:
Verwijderd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:23:
[...]

Ik zie daar allemaal 'ada' disks staan; dus klik op een disk en kijk of je de APM kunt instellen. Niet altijd gaat de detectie goed, dus kun je het niet altijd via de GUI instellen. Wel via het ZFSguru script dat dit bij elke boot automatisch instelt.

1. Inloggen met SSH
2. Wordt root met 'su'
3. Edit het runcontrol bestand met 'ee /etc/rc.conf'
4. Edit naar wens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
zfsguru_enable="YES"
# APM or Advanced Power Management controls power saving features of your hard
# drives. To disable the dreaded 'headparking' feature, it is common to enable
# APM to a setting of 254, to disable headparking altogether.
zfsguru_apm_enable="YES"
zfsguru_apm_disks="ada0 ada1 ada2 ada3 ada4 ada5 ada6"
zfsguru_apm_level="254"

Edit: dit werkt alleen voor AHCI-disks. Je hebt ook disks op SCSI/SAS controller die 'da' heten in plaats van 'ada'. Deze ondersteunen geen APM/AAM/TRIM/Normale spindown enzovoorts. Je enige mogelijkheid is via een DOS-utility WDIDLE.EXE uit te voeren en de timer op 300 seconden in te stellen. Of overstappen op een AHCI controller maar dat is lastig.
Verder is deze post volgens mij ook nog wel interessant. Autosub is nog eventueel af te vangen met de subdownloader in XBMC en/of Plex zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 22-12-2014 15:04 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok maar ik was meer op zoek dat de hele nas in sleep/srdby gaat en dan zeg maar uit van 24:00 tot 07:00 en dan weer automatisch aangaat.
Ik hoop dat je het snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik denk persoonlijk dat het niet zo heel erg verstandig is om je systeem elke dag aan/uit te zetten. Een NAS is juist gemaakt om 24/7 te draaien. (Net als sommige schijven die speciaal zijn ontwikkeld voor NAS-systemen). Daarnaast is het bij elke shutdown van groot belang dat je ZFS pool netjes wordt geëxporteerd. Het continue dagelijks importeren/exporteren van je ZFS-pool is niet aan te raden denk ik zo. Je moet er in ieder geval zeker van zijn dat je shutdown clean is, anders bestaat een kans dat het mounten van je pool niet vlekkeloos verloopt.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ok en mijn schijven in spindown zetten zou dan wel een stroombesparing op moeten lever?
Dit vraag ik omdat ik niet zeker weet of de spindown in guru werkt met 12 disks waarvan er ook een paar op de lsi controller zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Ow ja en hoe sickrage erin krijgen?
Ik vindt de gui enzo fijner werkenals de standaard sickbeard versie
Pagina: 1