Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkoop aantal BlackBerry-toestellen daalt naar 1,9 miljoen

Pagina: 1
Acties:

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Geachte redactie,

In het artikel: "Verkoop aantal BlackBerry-toestellen daalt naar 1,9 miljoen" schrijft de betreffende nieuwsposter het volgende:

"BlackBerry staat aan het eind van de streep nog wel in het rood, maar het verlies is sterk afgenomen. In de derde periode van 2014 is een verlies van 148 miljoen dollar geleden, ofwel 120 miljoen euro."

Vorenstaande zou sterk genuanceerd moeten worden, het verlies waarover in het nieuwsbericht gesproken wordt is een GAAP net loss in dit geval een strikt boekhoudkundig verlies:
"The GAAP net loss includes a non cash charge associated with the change in the fiar value of the debentures of $150 million (the "Q3 Fiscal 2015 Debentures Fair Value Adjustment")...."

Het verlies is dus een non-cash charge, oftewel een afschrijving op de balans, een puur boekhoudkundige aangelegenheid dus, zonder dat BlackBerry ook daadwerkelijk geld verliest.

Sterker nog de adjusted profit, waarin rekening gehouden wordt met het feit dat de het verlies een louter boekhoudkundige aangelegenheid is en het geen impact heeft op de werkelijke resultaten, is positief:
"Non-GAAP profit for the third quarter was $6 million or $0.01 per share, reversing a loss of $0.02 last quarter."

Ik wil graag dat een en ander in het artikel verwerkt wordt, omdat de cijfers in perspectief moeten worden gezien / genuanceerd zou moeten worden, BlackBerry heeft daadwerkelijkheid geen geld verloren.

--------

En dan nog iets:
Als Tweakers dan toch een artikel schrijft over de kwartaalcijfers van BlackBerry, waarom worden dan zo goed als alleen de cijfers die voor het bedrijf negatief uitvallen, genoemd?

Niet genoemd wodt bijvoorbeeld dat:
BlackBerry de afgelopen drie maanden cashflow positief was, BlackBerry heeft $43 miljoen dollar meer op haar rekening mogen bijschrijven dan er afgeschreven werd, hetgeen door CEO John Chen een mijlpaal wordt genoemd.

en:
Er zijn 6,8 miljoen BES 10 licenties uitgegeven aan bedrijven, dat is een verdubbeling van het aantal licenties ten opzichte van vorig kwartaal, 30% van de licenties is uitgegeven aan bedrijven die van een concurerend MDM-platform komen.

en:
De outlook die het bedrijft geeft is positief, ze verwacht dat haar vermogen stabiel blijft en ze verwacht break-even of een positieve cash-flow. Dat vermogen is overigens in het afgelopen kwartaal gegroeid van 3,098 miljard naar naar 3,11 miljard...

Als u dan toch een artikel schrijft over de kwartaalcijfers van BlackBerry, dan moet je mijns inziens alle relevante cijfers noemen en niet alleen de negatieve cijfers over boekhoudkundige resultaten en smartphoneverkopen.

Dit is mijns inziens des te belangrijker, omdat BlackBerry tegenwoordig veel meer is als een Smartphonemaker, zij richt zich steeds meer op Software en Services als MDM, secure communications, embedded software (QNX), etcetera...

Ik verneem graag van u.

Mvg,
Rubén89

p.s.
de cijfers en feiten in deze forumpost kunnen hier teruggelezen worden:
http://press.blackberry.com/content/dam/bbCompany/Desktop/Global/PDF/Investors/Documents/2015/BlackBerry%20Announces%20Third%20Quarter%20Fiscal%202015%20Results.pdf

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Korrie
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-03-2021
Ik heb het stuk nogmaals gelezen en ik vind het artikel niet zozeer negatief. Het verlies is sterk afgenomen en dat wordt benoemd. Ik heb verder gekeken naar de wijze waarop andere media dergelijke artikelen schrijven en zij gebruiken ook veelal de GAAP-cijfers. Er wordt ook beschreven waaraan het geld wordt verdiend. 46 procent hardware, enz.

iRacing Profiel

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Korrie schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:54:
Ik heb het stuk nogmaals gelezen en ik vind het artikel niet zozeer negatief. Het verlies is sterk afgenomen en dat wordt benoemd.
Dat het verlies is afgenomen wordt inderdaad in het artikel netjes meegenomen, maar dan blijft het nog steeds zo dat in het artikel alleen de negatieve gevens uit de kwartaalcijfers worden genoemd. Nogmaals: dat BlackBerry cashflow-positief is, dat de outlook positief is, dat de berg cash van BlackBerry toegenomen is en het uitgeven van 6,8 miljoen BES-licenties, waarbij 30% van de licentienemers afkomstig is van de concurrentie, dat wordt allemaal niet genoemd.

Terwijl de softwareoplossingen, het slijten van softwarelicenties (waaronder BES) van BlackBerry tenminste net zo belangrijk (en voor de toekomst nog belangrijker zijn) voor BlackBerry is als de smartphoneverkopen....

Daarbij komt nog dat het feit dat BlackBerry cashflow-positief is door de CEO wordt benoemd als zijnde een mijlpaal, ook iets wat denk ik in het artikel genoemd had kunnen en moeten worden.
Ik heb verder gekeken naar de wijze waarop andere media dergelijke artikelen schrijven en zij gebruiken ook veelal de GAAP-cijfers. Er wordt ook beschreven waaraan het geld wordt verdiend. 46 procent hardware, enz.
Sommige media gingen inderdaad uit van de GAAP-cijfers een groot aantal nieuwsmedia hebben echter ofwel alleen de adjusted profit genoemd, ofwel de adjusted profit en de GAAP-results:

Reuters:
"BlackBerry reports small Adjusted profit, positive cash flow"

Bloomberg Businessweek News:
"Blackberry posts 3Q adjusted profit, surprises Street"

Bloomberg Businessweek Video:
"BlackBerry Sees Surprise Profit in Chen’s Turnaround"

CNBC:
"BlackBerry reports adjusted profit, but revenue disappoints"

USA Today:
"Blackberry shares dip on mixed earning"
"Blackberry's adjusted earnings for the September-to-November period came in at $6 million or 1 cent per share. That beat the 5-cent loss projection of analysts surveyed by Fact Set."

Wall Street Journal:
"BlackBerry said it generated positive cash flow of $43 million–one quarter ahead of schedule–and it continues to see “sustainable” profitability in the next fiscal year as it gains traction from its software and device sales."

International Business Times:
"BlackBerry Ltd. (BBRY) Posts Minuscule Profit In Fiscal Q3 As Revenue Continues To Slide"

Cnet.com:
"BlackBerry squeaks out quarterly profit, disappoints on revenue"

Streetinsider.com:
"BlackBerry (BBRY) Posts Surprise Q3 Profit; Reports 100% Sequential Growth in BES10 Licenses"

Phonearena.com:
"BlackBerry reports a surprise operating profit for its fiscal third quarter"

Zoals je ziet is het feit dat veel nieuwsmedia de GAAP-cijfers gebruiken, niet echt een argument, daar een heleboel (vooraanstaande) nieuwsmedia de NON-Gaap cijfers gebruiken, vaak zelfs als headline (titel van 't artikel).
Maar los hiervan is nu juist het bijzondere dat BlackBerry een bedrijf is dat bezig is met een turnaround: ze is hard aan het werk om weer wisntgevend te worden, dat er sprake is van een adjusted-profit en dat zij cashflow-positief is, is mijns inziens daarom des te relevanter en het benoemen waard omdat het de eerste tekenen zijn van herstel.

Nogmaal: je hoeft geen overdreven positief verhaal te schrijven, maar geef ook gewoon de positieve cijfers neer, die zijn - zo meen ik - net zo relevant en zorgen voor een genuanceerder artikel dat zowel postieve als negatieve aspecten van de BlackBerry's resultaten belicht.

Ik verneem graag van u.

Met vriendelijke groet,
Rubén89

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro