Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar advies omtrent de aanschaf van een nieuwe of tweedehands laptop
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop aanschaffen, primair voor de studie/onderzoek. Ik ben namelijk bijna klaar met mijn opleiding cognitieve neurowetenschap en ben nu bezig met mijn afstudeerstage. Ik wil op de laptop een dual-boot draaien met Windows 7/8 voor Matlab, tekstverwerken, internet en dergelijke en een Linux-distributie voor UNIX software zoals FSL. Waarschijnlijk CentOS, Ubuntu of Debian als distributie.
Deze analyses vragen veel rekenkracht. Voor 1 bijzonder intensief proces is inmiddels een GPU-versnelde variant die aanzienlijk veel sneller is, vandaar dat ik ook een laptop zoek met een Nvidia videokaart die CUDA ondersteunt.
Wat is je budget?
Ongeveer 800 euro. Inclusief een SSD en evt. extra RAM wil ik onder de 1000 euro blijven. Tweedehands/refurbished is eventueel ook een optie.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Redelijk vaak, maar dan voornamelijk s'ochtends naar kantoor en s'avonds weer terug. Niet continu naar meetings e.d.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Schermgrootte: tussen 13" en 15.6"
Videokaart: mid-level Nvidia kaart die CUDA ondersteunt
Processor: Intel i5 of bij voorkeur i7
RAM: min 8GB (maar kan er evt. ook zelf extra bijprikken)
HDD: wil SSD er in zitten, evt via HDD caddy naast de standaard HDD
Resolutie: full HD zou mooi zijn, niet noodzakelijk
USB 3.0 (minimaal 1 poort)
Pre's:
VGA video out (voor schermen/beamers)
Redelijke accu-duur
Mat & helder scherm
Bij voorkeur ook een laptop die degelijk gebouwd is en niet na 2 jaar al uit elkaar valt.
Ik heb zelf via pricewatch de volgende laptops gevonden, maar sta open voor andere suggesties (ook 2e hands dus):
Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C600JHMH) - 690 euro
HP Pavilion 15-p045nd - 699 euro
Asus N551JK-CN157H - 833 euro
Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar advies omtrent de aanschaf van een nieuwe of tweedehands laptop
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop aanschaffen, primair voor de studie/onderzoek. Ik ben namelijk bijna klaar met mijn opleiding cognitieve neurowetenschap en ben nu bezig met mijn afstudeerstage. Ik wil op de laptop een dual-boot draaien met Windows 7/8 voor Matlab, tekstverwerken, internet en dergelijke en een Linux-distributie voor UNIX software zoals FSL. Waarschijnlijk CentOS, Ubuntu of Debian als distributie.
Deze analyses vragen veel rekenkracht. Voor 1 bijzonder intensief proces is inmiddels een GPU-versnelde variant die aanzienlijk veel sneller is, vandaar dat ik ook een laptop zoek met een Nvidia videokaart die CUDA ondersteunt.
Wat is je budget?
Ongeveer 800 euro. Inclusief een SSD en evt. extra RAM wil ik onder de 1000 euro blijven. Tweedehands/refurbished is eventueel ook een optie.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Redelijk vaak, maar dan voornamelijk s'ochtends naar kantoor en s'avonds weer terug. Niet continu naar meetings e.d.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Schermgrootte: tussen 13" en 15.6"
Videokaart: mid-level Nvidia kaart die CUDA ondersteunt
Processor: Intel i5 of bij voorkeur i7
RAM: min 8GB (maar kan er evt. ook zelf extra bijprikken)
HDD: wil SSD er in zitten, evt via HDD caddy naast de standaard HDD
Resolutie: full HD zou mooi zijn, niet noodzakelijk
USB 3.0 (minimaal 1 poort)
Pre's:
VGA video out (voor schermen/beamers)
Redelijke accu-duur
Mat & helder scherm
Bij voorkeur ook een laptop die degelijk gebouwd is en niet na 2 jaar al uit elkaar valt.
Ik heb zelf via pricewatch de volgende laptops gevonden, maar sta open voor andere suggesties (ook 2e hands dus):
Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C600JHMH) - 690 euro
HP Pavilion 15-p045nd - 699 euro
Asus N551JK-CN157H - 833 euro
[ Voor 3% gewijzigd door Spec87 op 22-12-2014 15:12 . Reden: shortlist aangepast ]