Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies: Dual-boot laptop voor data-analyse +/- 750 euro

Pagina: 1
Acties:

• Spec87
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar advies omtrent de aanschaf van een nieuwe of tweedehands laptop

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop aanschaffen, primair voor de studie/onderzoek. Ik ben namelijk bijna klaar met mijn opleiding cognitieve neurowetenschap en ben nu bezig met mijn afstudeerstage. Ik wil op de laptop een dual-boot draaien met Windows 7/8 voor Matlab, tekstverwerken, internet en dergelijke en een Linux-distributie voor UNIX software zoals FSL. Waarschijnlijk CentOS, Ubuntu of Debian als distributie.

Deze analyses vragen veel rekenkracht. Voor 1 bijzonder intensief proces is inmiddels een GPU-versnelde variant die aanzienlijk veel sneller is, vandaar dat ik ook een laptop zoek met een Nvidia videokaart die CUDA ondersteunt.

Wat is je budget?
Ongeveer 800 euro. Inclusief een SSD en evt. extra RAM wil ik onder de 1000 euro blijven. Tweedehands/refurbished is eventueel ook een optie.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Redelijk vaak, maar dan voornamelijk s'ochtends naar kantoor en s'avonds weer terug. Niet continu naar meetings e.d.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Schermgrootte: tussen 13" en 15.6"
Videokaart: mid-level Nvidia kaart die CUDA ondersteunt
Processor: Intel i5 of bij voorkeur i7
RAM: min 8GB (maar kan er evt. ook zelf extra bijprikken)
HDD: wil SSD er in zitten, evt via HDD caddy naast de standaard HDD
Resolutie: full HD zou mooi zijn, niet noodzakelijk
USB 3.0 (minimaal 1 poort)

Pre's:
VGA video out (voor schermen/beamers)
Redelijke accu-duur
Mat & helder scherm

Bij voorkeur ook een laptop die degelijk gebouwd is en niet na 2 jaar al uit elkaar valt.

Ik heb zelf via pricewatch de volgende laptops gevonden, maar sta open voor andere suggesties (ook 2e hands dus):

Lenovo Thinkpad Edge E540 (20C600JHMH) - 690 euro
HP Pavilion 15-p045nd - 699 euro
Asus N551JK-CN157H - 833 euro

[ Voor 3% gewijzigd door Spec87 op 22-12-2014 15:12 . Reden: shortlist aangepast ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Samenvattend je zoekt een Ferrari voor de prijs van een Polo....

Mijn advies zou zijn om te kijken naar iets als een high-end Dell Latitude (6520, 6530 of 6540) of Dell Precision, HP Elite Book of iets als een Lenovo Thinkpad T540. Dat zijn doorgaans allemaal zwaarder uitgevoerde laptops met Core i7 CPU en vaak ook een Nvidia Quadro kaart. Gezien je wensen lijstje sluiten deze laptops er het beste bij aan. Alleen moet je dan minimaal 1000 euro willen besteden of tweedehands er eentje vinden.

Zakelijke laptops zijn doorgaans ook wat steviger gebouwd waardoor ze langer meegaan, zeker als je ze elke dag van en naar kantoor sleept. Consumenten laptops zijn slapper gebouwd en hebben vaak een behuizing van zachter plastic waardoor ze sneller beschadigen. Zakelijke laptops hebben of een behuizing van hard kunststof of zelfs metaal-achtig.

Overigens als je Linux erbij wil draaien, waarom niet als virtuele machine? Dan hoef je niet steeds te herstarten om je andere OS te gebruiken. Met Hyper-V in Windows 8.1 of VMWare Workstation gaat dat prima.

Welke rol moet de videokaart eigenlijk spelen? Ga je die hier gebruiken voor berekeningen van je software?

• Spec87
Bedankt voor je reactie. Qua hardware lijkt goedkoop ook wel een optie, maar de bouwkwaliteit is dan inderdaad mogelijk te zwak.

Op mijn desktop gebruik ik nu VMWare maar dan kun je niet de volledige rekenkracht van de computer gebruiken.

De videokaart is eigenlijk voornamelijk voor CUDA, vandaar alleen Nvidia.
(Referentie: http://journals.plos.org/...1371/journal.pone.0061892 )

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lenovo Z50-70-01418NL

Pricewatch

Bij paradigit nu van €849,- voor €644,- ;

Ruim binnen je budget, SSD erin, de eigen hdd extern gaan gebruiken en je hebt een nette laptop

heb het net zelf ook maar besteld :+

[ Voor 31% gewijzigd door ThatsHollywood op 21-12-2014 19:40 ]

• CMD-Snake
Spec87 schreef op zondag 21 december 2014 @ 18:41:
Op mijn desktop gebruik ik nu VMWare maar dan kun je niet de volledige rekenkracht van de computer gebruiken.
Zorg ervoor dat je een CPU hebt die VT-x en VT-d ondersteund. Dan gaat virtualisatie heel goed en kan de VM ook de kracht van de CPU volop benutten. Zakelijke laptops hebben bijna altijd een variant van een i5 of i7 aan boord die beide technieken ondersteund. Bij consumenten laptops is dat minder het geval.
De videokaart is eigenlijk voornamelijk voor CUDA, vandaar alleen Nvidia.
(Referentie: http://journals.plos.org/...1371/journal.pone.0061892 )
Je hebt het dus echt nodig.

Let overigens dat veel van je keuzes een U-variant hebben van een i5 of i7, die zijn niet gelijk aan de reguliere laptop uitvoeringen van de i5 en i7, ze zijn gericht op minder stroomverbruik. Je verliest daar dus wat aan rekenkracht.

• Spec87
CMD-Snake schreef op zondag 21 december 2014 @ 19:03:
[...]

Zorg ervoor dat je een CPU hebt die VT-x en VT-d ondersteund. Dan gaat virtualisatie heel goed en kan de VM ook de kracht van de CPU volop benutten. Zakelijke laptops hebben bijna altijd een variant van een i5 of i7 aan boord die beide technieken ondersteund. Bij consumenten laptops is dat minder het geval.

[...]

Let overigens dat veel van je keuzes een U-variant hebben van een i5 of i7, die zijn niet gelijk aan de reguliere laptop uitvoeringen van de i5 en i7, ze zijn gericht op minder stroomverbruik. Je verliest daar dus wat aan rekenkracht.
Bedankt voor de tips!

Hoe kan ik zien welke modellen i5 of i7 die VT-x of VT-D ondersteunen? En is er behalve gemak een reden waarom een VM beter zou zijn dan een dual-boot?

• Spec87
ThatsHollywood schreef op zondag 21 december 2014 @ 18:45:
Lenovo Z50-70-01418NL

Pricewatch

nu van €849,- voor €644,- ;

Ruim binnen je budget, SSD erin, de eigen hdd extern gaan gebruiken en je hebt een nette laptop

heb het net zelf ook maar besteld :+
Had ik inderdaad ook gezien. Scherm schijnt alleen nogal tegen te vallen, maar hij staat op de shortlist. Bedankt!

• CMD-Snake
Spec87 schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:48:

Hoe kan ik zien welke modellen i5 of i7 die VT-x of VT-D ondersteunen?
Op de site van Intel kan je een bepaalde processor opzoeken en dan kan je alle features zien. Zorg ervoor dat de CPU zowel VT-x als VT-d heeft.
En is er behalve gemak een reden waarom een VM beter zou zijn dan een dual-boot?
Ik vind een VM flexibeler. Je kan in beide OS'sen tegelijk werken, je hoeft niet te herstarten. Bovendien kan je een virtuele machine zo aanpassen als het nodig mocht blijken. Erg handig. Je hoeft ook je schijf niet te partitioneren, de virtuele hardeschijf is gewoon een bestand dat groeit indien nodig.

• Spec87
CMD-Snake schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:55:
[...]

Op de site van Intel kan je een bepaalde processor opzoeken en dan kan je alle features zien. Zorg ervoor dat de CPU zowel VT-x als VT-d heeft.

[...]

Ik vind een VM flexibeler. Je kan in beide OS'sen tegelijk werken, je hoeft niet te herstarten. Bovendien kan je een virtuele machine zo aanpassen als het nodig mocht blijken. Erg handig. Je hoeft ook je schijf niet te partitioneren, de virtuele hardeschijf is gewoon een bestand dat groeit indien nodig.
Ik weet alleen nog niet of de CUDA functionaliteit ook werkt in de VM, maar dat zoek ik dan wel even uit. Anders kan ik er altijd nog een dual-boot van maken.

• Spec87
Nog even een final update:

Uiteindelijk op marktplaats een prima deal gevonden, een Lenovo Y580, in bijna nieuwstaat, voor 450 euro:
i7-3610QM (quad-core)
Nvidia GTX660M met 2GB
8GB RAM
30GB caching SSD
1TB HDD
Windows 8.1

Zelf mogelijk de accu vervangen en de SSD vervangen door een groter exemplaar (deze is maar 30GB, maar wel met een 1TB HDD ernaast)

Bedankt voor de hulp in ieder geval
Pagina: 1