Veiligheidschroeven/anit-sabotage schroeven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:29
Beste Tweakers,

Voor een hobby-project ben ik op zoek naar veiligheidsschroeven/anti-sabotage schroeven. Ze hoeven niet echt aan specifieke eisen te voldoen behalve dat ze geen gangbare schroefkop mogen hebben. Het moet namelijk wel mogelijk zijn om ze te demonteren (Daarom zijn one-way schroeven geen optie). Ik wil de kans gewoon verkleinen dat iemand het zomaar los kan schroeven.

Nu ben ik eens gaan zoeken en op o.a. wikipedia vind ik een hele lijst aan 'tamper-resistant' schroefkoppen (http://en.wikipedia.org/w...es#Tamper-resistant_types).

Voorbeelden zijn;
De pentalobe, tri-point en tri-wing, o.a. gebruikt door bijvoorbeeld nintendo en apple voor electronica.
Daarnaast heb je wat industriële varianten zoals de Spline, Torq-set (niet te verwarren met torx), TA en de triple square om er een paar te noemen.

Het probleem is dat ik echter van nagenoeg alle genoemde koppen op de wikipedia pagina de schroeven zelf niet kan vinden. Zowel google, websites zoals conrad maar ook de lokale bouwmarkt kunnen geen oplossing leveren. Bits worden regelmatig aangeboden, zeker voor bijvoorbeeld de pentalobe of de tri-wing omdat mensen nog wel eens zelf een gameboy of een iphone willen openmaken maar van de schroeven zelf is niets te vinden. Ik kan me voorstellen dat sommige varianten wellicht gepatenteerd zijn of niet zomaar verkocht mogen worden maar er moeten toch niet-gangbare schroeven zijn die je kunt kopen?

Hebben jullie enige idee waar je dergelijke schroeven kunt krijgen (het liefst met bijbehorende bits).

Groeten,

Silvos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een ijzerwarenzaak zoals Fabory ofzo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

http://www.ebay.nl/itm/St...&var=&hash=item1e74fda928

Bijvoorbeeld, op Ebay kun je vanalles vinden. Ik zocht gewoon op "tamper proof screws" en die ad stond behoorlijk bovenaan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Njah das gewoon Security Torx. De bitjes daar voor zitten tegenwoordig gewoon in elke willekeurige bitjes set van de Aldi. Niet echt tamper-proof meer dus ;)
Maar Ebay is wel 'best bet' als je het online zoekt, denk ik.

Maar wat Thinkpad al zegt. Een fatsoenlijke ijzerwarenzaak.
E-Norm heeft hier in de buurt een flink stuk van de winkel voorzien van rekken met allerlei schroefjes en boutjes en ze kunnen van alles bestellen.
Fabory is ook typisch een zaak waar je zoiets kan vinden, danwel bestellen.

edit: Fabory heeft iig wel wat op de site staan.
Pancylinderkopschroeven (2gaats)
http://www.fabory.nl/nl/c...079_0000093080_0000093083

Platbolkopplaatschroef met Tri-Wing:
http://www.fabory.nl/nl/c...079_0000093080_0000093087

[ Voor 36% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2014 21:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FemkeToele
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-04-2024

FemkeToele

madebyfat.com

Als je dan ook nog verschillende soort & formaat schroeven gebruikt wordt het al helemaal een gedoe om het los te krijgen. Er is altijd een bitje kwijt.... :)

aliexpress hebben ze ook (van)alles.

facebook.com/FATcasemodding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enermax verkocht vroeger setjes voor pc's met "veiligheidsschroeven". Deze zijn vergelijkbaar met de anti-diefstalbouten voor de velgen van een auto.

referentie: UC-SST8, prijs die hier nog vind is +/- 10€ excl btw

Ik heb deze in grote aantallen verkocht aan systeembeheerders in scholen, dit voorkwam dat studenten het ram geheugen uit de desktop pc's stolen.

Als je wil zoek ik eens in de restvoorraad of ik nog een setje kan vinden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
Ik heb deze ook nog gevonden: http://www.secufast.com/secufast-nl/7-star.htm

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:34

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Loctite een optie? :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 12:22
Wat je zoekt heet een anti-inbraak schroef : zoiets bijvoorbeeld : https://www.gamma.nl/asso...chroef-20-stuks/p/B702645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Da's zo'n 1 weg schroef, en dat zoekt TS dus niet.

Overigens ben ik zelf security-torx nog niet tegengekomen in mijn bitjes-set, 2-pins bitjes heb ik wel in mijn el cheapo Lidl-setje.

Maar, zo kun je iedere schroef wel vergeten, triwing kun je ook gewoon makkelijk kopen, en allerlei gekke bitjes ook wel, dankzij hetzelfde Ebay.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Waar is het precies voor? Misschien scheelt het doel nog wat in de aanbevelingen die gedaan worden. Kan me voorstellen dat een object waar je niet bij bent uitgerust moet worden met veiligere schroeven dan een object waar je bij in de buurt bent.
En hoe groot is de kans dat iemand het los gaat halen als je een security torx/andere veiligheidsschroef gebruikt? Diegene moet maar net dat bitje bij zich hebben op dat moment.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
VasZaitsev schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:05:
geef me een kniptang en het is gewoon een 2 weg schroef 8) goed vastknijpen in de rand en je draait ze zo los. dus vandaar waarvoor word het gebruikt en hoe ziet het eruit?

die schroeven met 2 putjes heb ik laatst geopend met een griptang met 2 schroeven. als je bitje gebroken is moet je wat 8)

wat is de tijd en de locatie waar ik het zou moeten open krijgen? O-) alles kan. is een popnagel een idee? dan moet je boren om het open te krijgen. dat heb je niet zomaar in je broekzak.

[ Voor 17% gewijzigd door DECOY88 op 24-12-2014 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een tang ook niet he :p of loop je altijd met zo'n leatherman opzak?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
(overleden)
Damic schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:53:
Een tang ook niet he :p of loop je altijd met zo'n leatherman opzak?
afhankelijk wat ik die dag van plan ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:29
VasZaitsev schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:47:
http://www.ebay.nl/itm/St...&var=&hash=item1e74fda928

Bijvoorbeeld, op Ebay kun je vanalles vinden. Ik zocht gewoon op "tamper proof screws" en die ad stond behoorlijk bovenaan.
Ik heb naar aanleiding van je reactie gezocht op ebay naar tamper-proof screws maar ook alle specifieke schroefkoppen die op de wikipedia stonden. Ik kom echter niet veel verder dan security torx en een paar reservesetjes schroeven van een macbook of een gameboy. Wel veel bitjes.
McKaamos schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:21:
Njah das gewoon Security Torx. De bitjes daar voor zitten tegenwoordig gewoon in elke willekeurige bitjes set van de Aldi. Niet echt tamper-proof meer dus ;)
Maar Ebay is wel 'best bet' als je het online zoekt, denk ik.

Maar wat Thinkpad al zegt. Een fatsoenlijke ijzerwarenzaak.
E-Norm heeft hier in de buurt een flink stuk van de winkel voorzien van rekken met allerlei schroefjes en boutjes en ze kunnen van alles bestellen.
Fabory is ook typisch een zaak waar je zoiets kan vinden, danwel bestellen.

edit: Fabory heeft iig wel wat op de site staan.
Pancylinderkopschroeven (2gaats)
http://www.fabory.nl/nl/c...079_0000093080_0000093083

Platbolkopplaatschroef met Tri-Wing:
http://www.fabory.nl/nl/c...079_0000093080_0000093087
Bedankt voor je reactie, ik heb contact gezocht met Fabory en zij hebben naast bovengenoemde niet veel andere opties. Helaas zijn de twee bovengenoemde opties niet in de gezochte maat leverbaar, ze gaan maar tot M4.8 en ik heb M5 nodig.
FemkeToele schreef op zondag 21 december 2014 @ 21:55:
Als je dan ook nog verschillende soort & formaat schroeven gebruikt wordt het al helemaal een gedoe om het los te krijgen. Er is altijd een bitje kwijt.... :)

aliexpress hebben ze ook (van)alles.
Aliexpress is inderdaad nog een optie. Echter indien mogelijk liever een Nederlandse leverancier dan dat ik ze uit China moet halen.
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 08:41:
Enermax verkocht vroeger setjes voor pc's met "veiligheidsschroeven". Deze zijn vergelijkbaar met de anti-diefstalbouten voor de velgen van een auto.

referentie: UC-SST8, prijs die hier nog vind is +/- 10€ excl btw

Ik heb deze in grote aantallen verkocht aan systeembeheerders in scholen, dit voorkwam dat studenten het ram geheugen uit de desktop pc's stolen.

Als je wil zoek ik eens in de restvoorraad of ik nog een setje kan vinden voor je.
Ik heb even gezocht op Enermax via google maar ik kon jou genoemd setje niet vinden. Het punt is dat mocht het hobbyproject slagen dat ik nogal een flink aantal nodig heb. Restvoorraad verdient dan niet de voorkeur, uiteraard wel bedankt voor het aanbod :)
Mooie vondst, hij is echter helaas alleen leverbaar in M6 en ik heb eigenlijk M5 nodig.
VasZaitsev schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:05:

Overigens ben ik zelf security-torx nog niet tegengekomen in mijn bitjes-set, 2-pins bitjes heb ik wel in mijn el cheapo Lidl-setje.

Maar, zo kun je iedere schroef wel vergeten, triwing kun je ook gewoon makkelijk kopen, en allerlei gekke bitjes ook wel, dankzij hetzelfde Ebay.
Nou, gezien de moeite die ik heb om zeldzamere schroefkoppen te vinden lijkt me opzich dat ze wel degelijk nut hebben. De tri-wing en 2-pins schroeven zijn nog wel het meest gangbaar omdat ze ook in consumentenelectronica worden gebruikt. Van de andere soorten kan ik echter niets vinden.
Meelobee schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 08:57:
Waar is het precies voor? Misschien scheelt het doel nog wat in de aanbevelingen die gedaan worden. Kan me voorstellen dat een object waar je niet bij bent uitgerust moet worden met veiligere schroeven dan een object waar je bij in de buurt bent.
En hoe groot is de kans dat iemand het los gaat halen als je een security torx/andere veiligheidsschroef gebruikt? Diegene moet maar net dat bitje bij zich hebben op dat moment.
Het is voor een vrachtwagenaccessoire. Het zal dus ook wel eens onbemand achterblijven en gezien het er mooi uit gaat zien (hoop ik) verwacht ik dat het wel eens voor zou kunnen komen dat iemand het eraf wil jatten. Ik weet wel dat veiligheidsschroeven dit niet onmogelijk maken. Maar een dubbele hex schroef is bijvoorbeeld behoorlijk zeldzaam en heeft hopelijk een afschrikkende werking. Het is echter wel noodzakelijk dat de accessoire snel losgemaakt kan worden tijdens de periodieke onderhoudsbeurt.
DECOY88 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:31:
[...]

geef me een kniptang en het is gewoon een 2 weg schroef 8) goed vastknijpen in de rand en je draait ze zo los. dus vandaar waarvoor word het gebruikt en hoe ziet het eruit?

die schroeven met 2 putjes heb ik laatst geopend met een griptang met 2 schroeven. als je bitje gebroken is moet je wat 8)

wat is de tijd en de locatie waar ik het zou moeten open krijgen? O-) alles kan. is een popnagel een idee? dan moet je boren om het open te krijgen. dat heb je niet zomaar in je broekzak.
Zie bovenstaande reactie. Het moet echter makkelijk loskunnen met de juiste bitjes, popnagelen of one-way schroeven zijn geen optie. Het zal gebruikt worden in combinatie met kunststof, dus de ideale optie zou een kunststof schroef zijn M5x20, liefst dus met een zo oncourant mogelijke schroefkop. Ik ben echter nog niet veel verder gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-07 17:58
Ik zie dat je conrad al hebt bezocht, toch zelf ook maar even gekeken en daar kwam ik dit tegen. https://www.conrad.nl/nl/...M5&filterLengte~~m=0%2C02 .

Is deze keuze afgevallen vanwege de prijzen? De bitjes zijn over het algemeen makkelijker te verkrijgen dan de schroeven/bouten zelf...

• DECOY88
(overleden)
kunststof m5. schroevendraaier tegen de zijkant en een klap met een ander voorwerp en de kop rolt eraf :+

en bij torx kan je het puntje uit het midden breken door een paar tikjes met de punt van een schroevendraaier. en daarna met standaard torx loshalen.

wil je echt zeker zijn dat het niet loskomt moet je zelf dingen verzinnen >:) maar ik zou ze in elk geval verdiept maken zodat je aan de zijkant er geen tang op kan zetten. en de 2e optie voor de meeste schroeven is een platte schroevendraaier. want hun gaan de schroeven niet hergebruiken. als het maar loskomt.

[ Voor 69% gewijzigd door DECOY88 op 25-12-2014 00:41 ]

Anoniem: 454358

Als het echt hufterproof moet zijn, een scharnierende stalen plaat over de belangrijkste schroeven, en die aan 1 kant vastzetten met een hangslot?

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 22:37
En kan je geen houtbout gebruiken en deze vastzetten aan de binnenkant?
Afbeeldingslocatie: http://www.legerstock-lommel.be/upload/ijzerwaren%20houtbout.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-07 12:24
Zelf iets inslijpen in de schroef en dan zelf een soort key maken van een mooi ijzeren stangetje? Afhankelijk van hoe goed je bent in ijzerbewerking, dan krijg alleen jij hem nog maar open of iemand die ook goed in ijzerbewerking is.
Pagina: 1