Micro-ATX Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:19
Het lijkt erop dat vanmiddag mn processor of mobo overleden is en aangezien het toch al tijd was voor een upgrade, gaat dat nu maar gewoon gebeuren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voornamelijk om te gamen op 1080p, het ziet er ook niet naar uit dat dit snel meer zal worden. Daarnaast wil ik in de toekomst eventueel wel gaan streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor deze upgrade heb ik tussen de 400-450 budget beschikbaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een hoop kan ik meenemen uit mijn oude systeem. De volgende onderdelen heb ik al:
Voeding: XFX 550W Pro
SSD's: 60GB & Sandisk 120GB
HDD's: ook genoeg
Graka: MSI R9 270
Geheugen: GeIL Black Dragon 8G

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, goede koeling voor proc en kleinere behuizing.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren het liefste MSI of Asus, maar geen hele goede onderbouwing voor. Alles kan dus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het mag er leuk uitzien aangezien de case met window is. Verder vind ik stilte wel belangrijk, dus custom cpu-cooler wil ik er graag bij.

Ga je overklokken?
Vind ik leuk om te doen, maar lijkt me niet haalbaar voor deze prijs. Daarnaast vind ik de snelheidswinst niet opwegen tegen het bedrag dat je ervoor dient neer te leggen.

Mijn eigen opzet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Asus H97M-PLUS€ 89,-€ 89,-
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 83,48€ 83,48
1Noctua NH-U9B SE2€ 46,90€ 46,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,38

De processor is zo ongeveer de beste bang for buck van dit moment en de behuizing lijkt me voornamelijk persoonlijke voorkeur. Mochten er andere suggesties zijn qua behuizing, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ik heb hier echter wel al veel naar gekeken, en heb op het moment een MSI R9 270(deze wordt in Januari vervangen) waardoor ik niet te klein kan gaan.

Verder een goede build? Suggesties voor moederbord? Andere proc-koeler beter? Alvast heel erg bedankt voor eventuele respons! De planning is om vandaag of morgen alles te bestellen 8)

Edit: Een H97-moederbord kan natuurlijk beter, als ik toch niet wil overklokken. Een MSI H97M-G43 beter dan?
Edit 2: Moederbord aangepast, thanks br00ky! Nu andere processor koeler zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Dude360 op 21-12-2014 17:01 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Helemaal eens met je edit. Een Z moederbord is nergens voor nodig. De layout van de MSI is echter wel vrij crappy, waardoor kaarten met een backplate niet passen.

• Dude360
En waar komt dat precies door dan? Zit de kaart te dicht tegen andere componenten aan dan, of hoe moet ik dat zien? En eventueel alternatieven?

Edit: Ah, antwoord al gevonden, blijkbaar zijn de geheugen-clipjes aan de onderkant het probleem. In dat geval zou Asus H97M-Plus dus beter zijn. Lijst in OP aangepast.

Edit2: Zie nu dat de processor koeler 5mm te hoog is voor de case, cooler 125mm case 120mm, andere suggesties dan? Na het zien van een hoop benchmarks meende ik dat kant en klare watercooling niet echt meer voordeel opleverde. Misschien in dit specifieke geval wel?

[ Voor 71% gewijzigd door Dude360 op 21-12-2014 16:57 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-03 22:56
Dat komt omdat het het eerste slot (van bovenaf gezien) al gelijk het PCIe slot is waar de videokaart in moet. Dit betekent dat videokaarten met een backplate, die dus dikker zijn, erg dichtbij je CPU koeler komen, of ermee in aanraking komen. De meeste normale ATX borden hebben het PCIe slot op de tweede plaats zitten, waardoor er een grotere ruimte tussen CPU koeler en videokaart zit.
Een bord als deze: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 heeft daar dus geen last van.

Verder: staat die kast al vast? Die kast is niet speciaal gebouwd op stilte, maar op airflow. Een kast als deze: pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart is hoogstwaarschijnlijk stiller, en heeft ook een goede airflow (lees ook even de review erbij).
In die kast past ook deze koeler: pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
Dat is een grote koeler die erg stil is op lage toerentallen. Een goedkopere koeler die ook stil is en ook genoeg koelcapaciteit levert is deze: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
MartijnLoarne schreef op zondag 21 december 2014 @ 17:07:
Dat komt omdat het het eerste slot (van bovenaf gezien) al gelijk het PCIe slot is waar de videokaart in moet. Dit betekent dat videokaarten met een backplate, die dus dikker zijn, erg dichtbij je CPU koeler komen, of ermee in aanraking komen. De meeste normale ATX borden hebben het PCIe slot op de tweede plaats zitten, waardoor er een grotere ruimte tussen CPU koeler en videokaart zit.
Een bord als deze: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 heeft daar dus geen last van.

Verder: staat die kast al vast? Die kast is niet speciaal gebouwd op stilte, maar op airflow. Een kast als deze: pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart is hoogstwaarschijnlijk stiller, en heeft ook een goede airflow (lees ook even de review erbij).
In die kast past ook deze koeler: pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
Dat is een grote koeler die erg stil is op lage toerentallen. Een goedkopere koeler die ook stil is en ook genoeg koelcapaciteit levert is deze: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
In de titel staat dat een mATX build gewenst is.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Dude360
jorisvdelsen schreef op zondag 21 december 2014 @ 17:19:
[...]

In de titel staat dat een mATX build gewenst is.
Excuus, dit had ik inderdaad duidelijker nog kunnen vermelden. Bedankt voor de toevoegingen in ieder geval! Ik houd het toch even bij deze case, na een aantal reviews gelezen te hebben vind ik het niet erg als ie iets minder stil is, mits de koeling goed zit. Dat gaat we lukken dus.

Verder wordt de processorkoeling waarschijnlijk deze: Scythe Big Shruken 2 Rev. B. Meer dan genoeg positieve reviews, lijkt een prima koeler voor dit systeem.
Pagina: 1