Upgrade systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 17:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Upgrade van de videokaart.

Wat is je budget?
Ongeveer 150 tot 200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn systeem nu;

ASUS PBH67 Moederbord (http://www.asus.com/nl/Motherboards/P8H67/)
HD6850 van Radeon
Intel I5 2500K
8GB Ram
128GB SSD & 1TB 7200RPM
Windows 8

Ik speel nu ETS2, COD Black Ops 2, GTA 4 (wil straks 5 :9 ) en eigenlijk staat er nog op de planning om Far cry 4 en de nieuwe Assassins Creed aan te schaffen.

Met de games die ik nu speel, is er met dit systeem nog heel goed te leven. Toch zit ik er voorzichtig aan te denken om de videokaart te vervangen voor een betere.

Heeft het met dit systeem nog nut om dat te doen? Als ik wil upgraden, wil ik dat graag met een 2e hands videokaart doen. In welke hoek moet ik zoeken?

Ik draai nu compleet standaard.

[ Voor 4% gewijzigd door bartus1989 op 21-12-2014 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voeding?

2e hands een 290 met non-reference koeler. Ben je vaak net iets meer dan 200 kwijt. Anders nieuw een 280 nonX, zit je ruim onder de 200 euro. Een 280 is al een hele flinke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Voeding, tuurlijk;

MS-TECH 550W

Het systeem is verder nog wel geschikt voor een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Buh, die mag je er wel meteen uitgooien. MS-Tech is aan alle kanten troep. Rest van je systeem kan echt nog prima mee. Als je wat game benchmarks (dus geen cpu benchmark achtige sites) zoekt, zul je zien dat die het niet slecht doet ten opzichte van de nieuwste cpu's.

Dus, nieuwe voeding, nieuwe gpu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
De hele kast is van MS-TECH. http://ic.tweakimg.net/ext/i/1296643561.jpeg

Dus of die voeding dan vervangen kan worden?

2 jaar terug 500 euro betaald voor het ding, inclusief BENQ 24 inch scherm via marktplaats.

MS-tech is gewoon slechte kwaliteit? Wat kan er mis zijn met een voeding? Hoeveel vermogen heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zeer brakke interne componenten. 550W kan die dan ook niet trekken en met een beetje pech frituurt die bij een nieuwe gpu je hele pc.

Overigens denk ik wel dat het twee aparte onderdelen zijn, want de pricewatch: MS-Tech CA-0300 Raptor staat los in de PW. Ook op de productsite wordt er niet over een voeding gerept.

Qua nieuw voeding is pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W een voeding waar je de komende 7-10 moeiteloos alles aan kan hangen zonder angst te hoeven hebben voor een frituurpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 12:19
Kleine aanvulling op br00ky,

Ik zou persoonlijk dan voor deze voeding gaan
voor 5 euro volledig modulair
pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
en een fan die draait op fdb fan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Dan zeker weten een nieuwe voeding. Deze zuigt aan de onderkant van de kast en blaast aan de achterkant, zo te zien doen de meeste voedingen dat.

Dan de videokaart. Die R9 280 ziet er wel goed uit, maar eigenlijk net iets aan de te hoge prijskant...

En zoiets;
http://link.marktplaats.nl/m881581365

http://link.marktplaats.nl/m881503843

http://link.marktplaats.nl/m880432695

http://link.marktplaats.nl/m881114919

[ Voor 25% gewijzigd door bartus1989 op 21-12-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Hoezo? Voor €180,heb je al keuze zat?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Oja! Ik zat op marktplaats te kijken, maar daar wordt je echt niet wijzer van.

Hier in de pricewatch staan er zat. Maakt het ook nog uit welk merk? Ik zie Sapphire, MSI, XFX, Asus etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
De pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing is mijn favoriet. Goedkoop, backplate, snel, redelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 21:51

Thomg

Aww yiss

De
pricewatch: MSI Radeon R9 280 Gaming 3G
en
pricewatch: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD
hebben wel aanzienlijk betere koelers, maar de prijs is er wel naar.

Ik zou zelf lekker die twintig in de zak steken aangezien je het al redelijk duur vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Ja, zo'n kaart is natuurlijk bijna meer waard dan de computer zelf. Maargoed, het is net als met een auto..

Als je er dan weer 2-3 jaar meer voort kan :)

Ik moet zeggen, ik heb op het moment ook niet heel erg het gevoel dat ik adem tekort kom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Even een nachtje over geslapen en dit gaat 't worden;

https://www.computerland....ion-520-watt/details.aspx

https://www.computerland....ng-3gb-pci-e/details.aspx

Zoals jullie zien ga ik volledig af op de kennis hier :9

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2rnewwj.jpg

Voor de zekerheid nog even een foto van de kast nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris_vHien
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-02 12:19
die twee lijken mij perfect !

let nog even op met je videokaart want die is 269 mm, moet volgens mij passen maar meet het voor de zekerheid nog even na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 20:02
Waarom neem je niet een geminde r9 290 tri-x(eerst even kijken of je een 305 gpu kwijt kan) heb met iemand contact die ze voor 190 weg doet met nog 1 jaar garantie.

/edit je kast kan tot 320mm dus dat is geen probleem. En je i5 2500 trekt dat prima

[ Voor 20% gewijzigd door loki504 op 22-12-2014 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
27cm past makkelijk inderdaad :)

De MSI Radeon R9 280 Gaming lijkt me voldoende, ik heb besteld.

Om het draadje goed af te ronden zal ik mijn bevindingen nog even posten zodra het spul erin zit.

[ Voor 87% gewijzigd door bartus1989 op 22-12-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Het spul is inmiddels binnen. Wat een mooie nieuw spulletjes!

Goed, oude kaart eruit en nieuwe erin. Eerst kijken of het werkt, niet dus. Hij draait wel, maar geeft geen beeld.

Mijn oude 6850 zat alleen aangesloten op de voeding via een 6 pins, bij de 280 zit er ook nog een 8 pins aansluiting naast. Is deze essentieel? In de handleiding staat ''alleen indien aanwezig''.

De voeding snap ik helemaal niets van, had gehoopt dat deze ook plug en play zou zijn. Bij mijn oude MStech gaan de draadjes naar binnen, waar er een aantal gesoldeerd zitten. Gelukkig zijn er bij de seasonic kabeltjes meegeleverd..

Is het nu een kwestie van oude kabeltjes van de voeding verwijderen en de harde schijven, videokaart, moederboard etc voorzien van de nieuwe kabeltjes?

Eerst maar eens zorgen dat die videokaart werkt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:53
gewoon kabels eruit trekken,voeding eruit halen.
Die kabeltjes die erbij zitten moet je in de voeding drukken.

Op de voeding zelf is wel aangegeven wat waar moet.
En anders even in de manual kijken.
Er staat op de stekkers vaak op wel wat wat is.

Belangrijk is wel,kijk wel uit met de pci express kabels en de stekker voor het mobo.Deze lijken op mekaar, maar moeten absoluut niet verwisselt worden..
Dan bedoel ik dus de 4p[ pen 8p stekker

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 24-12-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
@freaky35; gelukkig kan dat eigenlijk niet. Aansluiting van CPU bestaat uit 2x2 en sluit je aan op het moederbord?

Dit is de achterkant van de voeding
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/6r2dcm.jpg

Dan wil ik er 2 die in cpu/pci zitten naaf de videokaart. 1 in de 3 en die andere maar de 4.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2ljt7d3.jpg

Deze voor de harde schijven/dvd & fans kast
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/5bur1x.jpg

Deze voor het moederbord, geplaatst in de mb van de voeding.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2mpycts.jpg

En tot slot deze die ook in de cpu/pci van de voeding zit op het moederbord/cpu
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/35i39mx.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door bartus1989 op 24-12-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Het waren 2 leuke weken.

Gisteren kreeg ik tijdens Euro Truck Simulator 2 ineens een blauw scherm. Reageerde nergens meer op, daarop maar de reset knop van de computer ingedrukt. Wil heel windows ineens niet meer opstarten, hij begint wel maar daarna krijg ik een zwart scherm en lijkt de computer in een ruststand te gaan. Paar keer geprobeerd met systeemherstel terug te zetten en ineens werkte het allemaal weer.

Goed, kan gebeuren natuurlijk. Vandaag weer spellen gaan doen en ineens halverwege krijg ik eens een heel patroon van strepen op mijn scherm en bevriest de computer weer. Reset knop weer ingedrukt en windows gaat starten..

Krijg een paar keer een ''aangesloten HDMI'' en wat geflikker in mijn scherm en alles bevriest weer. En dan kan het ook zo weer werken. Ga ik weer een spel doen begint het na een paar minuten weer van voor af aan!

Oude HD6850 er weer in en windows start zo in een keer op & er crasht niks meer.

Nieuwste drivers zijn geinstalleerd...

Fout in de kaart of zie ik wat over het hoofd?

Edit; mag ik een move naar videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Videokaart gaat terug en ik krijg een nieuwe thuisgestuurd. Zit gelijk alweer te denken om maar van de gelegenheid gebruik te maken en een nog wat betere te bestellen met bijbetaling...?

http://www.computerland.n...d5-3gb-pci-e/details.aspx

[ Voor 21% gewijzigd door bartus1989 op 05-01-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:44
Een upgrade van een 280 naar een 280x lijkt mij persoonlijk een te kleine stap. Daarmee ga je 5 a 15% meer prestaties neerzetten, iets wat geen groot verschil is. Als je slim bent spaar je dan even door, en bestel je een r9 290 bij een andere webshop (zorg er wel voor dat het niet een 290 is met de reference koeler, die is namelijk zwaar ondermaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Gut wat een prijs, voor hetzelfde geld haal je inderdaad een 290 in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Het is uiteindelijk gewoon weer dezelfde 280 Gaming geworden. De boel was al verwerkt, ik vindt het wel goed ook zo. Je moet een keer tevreden zijn.. Toch? En zeker met de HD6850 (iemand kopen?) is het een hele verbetering!

Nu het volgende; net even met een flink possie Asetto Corsa loopt de temperatuur toch wel op hoor.

De 4 cores zitten rond de 70 en de Videokaart heeft gepiekt op 80 (auto fan snelheid). Ik trek de zijkant van de kast eraf en er hangt me toch een hitte in de kast! Aan de zijkant van de kast zitten 2 fans die naar binnen blazen, aan de voorkant zit er ook 1. De videokaart en processor zijn standaard gekoeld.

Nu heb ik nog 1 plek voor een extra fan, deze mag dan naar buiten blazen.

http://www.computerland.n...12-pwm-120mm/details.aspx

Dit vind ik wel een mooie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 22:20
Probeer aan de voorkant een fan te hebben die naar binnen blaast en aan de achterkant 1 die naar buiten blaas. (of bovenkant). Fans aan de zijkant vind ik altijd maar vrij nutteloos, omdat je probeert van voor naar achter een luchtflow te creëren. Als je daar dan toch fans wilt, denk ik dat ze beter naar buiten kunnen blazen. Je hebt nu 3 fans die naar binnen blazen dus de warme lucht kan er moeilijk uit,

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
je bedoeld de cores van je cpu? ja je hebt een stock koeler.. ik zou voor een aftermarket koeler gaan kijken. En lekker je processor een lichte overclock geven.

Deze ene casefan gaat niet je temperaturen omlaag halen direct..

ik heb ook een i2500k en ben naar een corsair h60 koeler gegaan omdat ik merkte dat mn fps instabieler werd bij hogere temperaturen. Met deze koeler ging ik naar een 4.3ghz overclock en kwam niet boven de 60 graden uit.

En videokaart 80 graden dat is bekend bij de r9 series. Dat kan ook geen kwaad. Als het je stoort kan je handmatig de fan tijdens het gamen wat harder laten draaien. Maak wat profiles aan en met wat macro's is het binnen een seconde gefixt.

Zij fans zijn niet echt nodig afaik.. Gewoon voor de fans lucht er in laten blazen, en boven en achter er uit. Of je zij fan gewoon omdraaien

[ Voor 8% gewijzigd door legendareN op 22-01-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:50
legendareN schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:19:
Zij fans zijn niet echt nodig afaik.. Gewoon voor de fans lucht er in laten blazen, en boven en achter er uit. Of je zij fan gewoon omdraaien
80 graden is inderdaad geen enkel probleem voor een amd videokaart.

Fans aan de zijkant moeten altijd naar binnen blazen, zo wordt de videokaart (en deels cpu) voorzien van koele lucht.
Als je ze naar buiten laat blazen creeer je een 'vacuum' en dan kunnen de videokaart en cpu koeler moeilijker koele lucht aanzuigen.

Voor/onder inderdaad altijd intake, achter/boven altijd exhaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
mitsumark schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:51:
[...]

80 graden is inderdaad geen enkel probleem voor een amd videokaart.

Fans aan de zijkant moeten altijd naar binnen blazen, zo wordt de videokaart (en deels cpu) voorzien van koele lucht.
Als je ze naar buiten laat blazen creeer je een 'vacuum' en dan kunnen de videokaart en cpu koeler moeilijker koele lucht aanzuigen.

Voor/onder inderdaad altijd intake, achter/boven altijd exhaust.
Oke weer wat wijzer geworden :) . Zelf nooit fans aan de zijkant gebruikt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Wat ik nu gedaan heb is een ontzettende simpele 120mm fan achterin de kast geplaatst. Deze blaast naar de warme lucht eruit. Voorin de kast zit dan een 120mm fan die aanzuigt. De fans aan de zeikant heb ik uitgezet. Scheelt zo'n 10-15 graden met hoe het eerst was.

Is een aftermarket koeler op een CPU zetten net zo makkelijk als ik het uberhaupt al vind met de rest van de computer? En dat geld ook voor overclocken? Dat is simpel een paar knopjes?

Waterkoeling zie ik niet zo zitten, kast begint behoorlijk vol te raken..

Edit; ik blijf aan de gang. Zit te bedenken, ik werk nu met een BenQ G2400W uit het jaar 2008, zal het zin hebben om met een budget van ca 150-200 euro deze ook te upgraden? Een wat mooiere beeldervaring is het beste... Wellicht een Qhd scherm?

Edit 2; dit vind ik wel wat; pricewatch: LG 25UM65-P Zwart al kan het haast niet wat zijn voor dat geld. Lees eigenlijk alleen negatieve reacties over de voet..

[ Voor 31% gewijzigd door bartus1989 op 25-01-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Subtiele Up;

Kan ik met deze Fan wat bereiken?
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Lees vooral problemen met het monteren.. Als ik een overclock wil naar ca 4,3ghz zou het willen met deze Koeler? of ik kan ik beter gaan voor..

pricewatch: Scythe Mugen 4

Foto van de ruimte die in de kast over is;
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2ik36s0.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door bartus1989 op 26-01-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor alle mensen die niet precies aan een plaatje kunnen zien welke kast het is, welke hebben we het over?

Qua montage zijn de meeste aftermarket koelers vrij nasty, zeker als je moederbord al gemonteerd is, zoals nu. Dus daar zou ik de keus niet van laten afhangen (al is de Mugen 4 beter geschikt voor overklokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Het gaat om een; http://ic.tweakimg.net/ext/i/1296643561.jpeg

MS-TECH CA-0300.

SPECS;
max. lengte grafische kaart
320 mm
Eigenschappen
Twee 120mm fans in de zijkant met groene LED
Casefans
Beschikbaar
3x 120 mm
Afmetingen (BxHxD)
180 x 420 x 510 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen officiële data kunnen vinden zo snel, maar een user review spreekt over maximaal 13,5cm. Als dit klopt, is dit erg mager. De twee koelers die je hierboven noemt passen dan al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Oke..

Als ik wat wil begint het erop te lijken dat het toch een Corsair H60 moet worden. Dan de hamvraag, vind ik het 65 euro waard om mijn CPU te overclocken naar 4,3 GHz...

Ga ik zoiets merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Ja dat ga je wel merken hoor! Je gemiddelde fps in games zoals battlefield wat je speelt gaat wel een stuk omhoog.

Sowieso is een aftermarket koeler aan te raden, zelf ook de h60.

Want zodra je CPU wat hogere temps bereikt met de stock koeler ga je fps instabiliteit krijgen, en het is nu winter, maar zodra het warmere weer er aan komt ga je daar zeker problemen mee krijgen. Want je speelt CPU intensieve games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Dus zelfs al zou ik niet overclocken, zou een H60 nog zinvol zijn. Net ook even 20 minuten het apparaat laten stressen, maar 75 graden haalt hij makkelijk..

Overclocken heb ik me ook in verdiept, maar dat ziet er zo ingewikkeld uit allemaal dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin in heb...

Edit; Corsair H60 gekocht en gelijk opgehaalt :)

Edit2; en we zijn watergekoeld.

Edit3; 65 graden na 20 minuten onder full load.

[ Voor 18% gewijzigd door bartus1989 op 26-01-2015 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Toch niet helemaal tevreden mee. Kan het zijn dat het komt doordat ik geen extra pasta heb gebruikt dan de standaard van Corsair die er al opzat? Ik laat de fan van de radiateur naar binnen zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Heb je een foto van hoe je de H60 in de case hebt gehangen en ook van de front intake fan met hdd cage?

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Natuurlijk;

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/313t1k7.jpg

Zeker die onderste Fan lijkt me eigenlijk kansloos zo..
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2hz3ecg.jpg

Kast verdient van binnen uberhaupt geen schoonheidsprijs.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/sn29li.jpg

Eerlijk is eerlijk, ik had de fan van de H60 verkeerd omgehangen waardoor die lucht uit de kast aanzoog door de radiator heen. Fan omgedraaid, zuigt nu frisse lucht van buiten. na 20 minuten stressen; 56 graden. Verder verteld Aida64 mij dat CPU op 3500MHZ draait? Dat is 200MHZ meer dan standaard..

Update; tijdens Asetto Corsa blijft het allemaal hangen op max 51 graden. Dat was eerst dik in de 70.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door bartus1989 op 27-01-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Dat zijn betere temps inderdaad. Persoonlijk zou ik de radiator 180 graden draaien indien mogelijk. Nu worden de slangen opgewarmd door de gpu en verder zou ik ook een beetje kabelmanagement toepassen tbv de luchtstroom
Al die kabels doen geen goed voor de verse koude lucht aanvoer aan de voorkant. Kan je de ssd en hdd niet kwijt in de 5.25 plaatsen vd case?
Verder kan je nog eeen extra fan op de h60 raiator zetten zodat het push & pull wordt. Al deze tips kunnen je max 5 tot 10 graden koeler helpen

[ Voor 3% gewijzigd door Majin Buu op 27-01-2015 21:56 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Goede tips!

Heb de Harde schijven onder de DVD speler gelegd, de kabels wat netter weggewerkt zodat dit meer een bundel is en niet meer als een wirwar onderin ligt.

Push en Pull geprobeerd maar dan past de zijkap met de fans er niet meer op.

De H60 180 graden draaien zie ik niet zo zitten als ik dat zo lees op internet. (geborrel, minder koelen etc).

Maar toch, met de harde schijven hoger en kabels gebundeld 5-3 graden winst weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Tja, overclocken blijkt niet mogelijk te zijn met mijn MB..
Het staat me eigenlijk een beetje tegen dat ik nu een watergekoelde, overclockbare processor heb, maar niet kan overclocken! Eigenlijk moet er dan ook nog maar een ander MB in. Dan heb ik echt bijna een compleet nieuwe pc :)

Het moet dus een MB worden die kan overclocken en een socket van 1155 heeft, ik heb nu een geheugen DDR3 en er moeten minimaal 4 sleuven geheugen inkunnen voor eventuele uitbreiding. Verder accepteerd mijn kast standaard ATX. Goed, als je dat gaat afvinken word keus al wat makkelijk, maar het blijft eigenlijk lastig. Er staat naar mijn weten namelijk niet bij of een MB kan overclocken?

Ik kwam zelf op deze;
pricewatch: ASRock P67 Pro3

Waarom? Niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste...

Dan nog een vraag; Kun je de processor er zo uitpakken met koeling en al of moet er straks nieuwe pasta tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Je moet er sowieso nieuwe koel pasta op plaatsen. Verwijder de oude met terpetine bijvoorbeeld. (In ieder geval een substantie wat een super hoog alcohol percentage bevat, geen wodka :P).

Als je verder niks met je processor doet behalve lekker je multiplier verhogen is deze mobo meer dan uitstekend!

Wat aan te raden is is een tweede fan op je h60 te plaatsen, aan de binnenkant van je case als het ware. Dat scheelt ook weer een paar graden.

Maar stoer van je dat je toch gewoon er voor gegaan bent en er zelf bent uitgekomen!

TIP: Overclocken tot 4.3 ghz gaat je waarschijnlijk lukken door de multiplier enkel op 43 te zetten. Wel zou ik vanaf de 3.8 (38 multiplier) om de 100 wat benchmarks draaien om je temperaturen en stabiliteit te checken.

Ga je boven de 4.3 Zul je waarschijnlijk met je voltages e.d moeten gaan vervelen, wat ik zelf niet aanraad en zelf ook niet heb gedaan.

[ Voor 27% gewijzigd door legendareN op 06-02-2015 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Zie alleen dat de ASRock P67 Pro3 (ik wil hem 2e hansd) kaarten met PCI 2.0 accepteerd en mijn MSI Radeon R9 280 Gaming is 3.0..

Edit; zie nu dat mijn Asus P8H67 ook 2.0 is :)

[ Voor 12% gewijzigd door bartus1989 op 07-02-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Een PCI-e 3.0 kaart past op een PCI-e 2.0 slot hoor, dat heb ik momenteel ook. Theoretische zal er prestatieverlies optreden, maar dit is vaak minder dan 1%.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Het enige noemenswaardige verschil tussen PCIe 2.0 en 3.0 is dat 2.0 de helft van de bandbreedte heeft van 3.0. 16 PCIe 2.0 lanes zijn vergelijkbaar met 8 PCIe 3.0 lanes. Dat is nog meer dan genoeg dus, want als men SLI of Crossfire doet op een Z87/97 moederbord, hebben de videokaarten ook elk 8 lanes en daar is ook geen prestatieverlies.

Het is wel balen dat je je moederbord moet vervangen, dan blijft er tegenover je pc van een paar maanden geleden bijna niets meer hetzelfde. Als je dan toch zo'n ingrijpende verandering doet, kun je dan ook niet de behuizing vervangen? Met die MS-TECH ga je nooit de kabels mooi weggewerkt krijgen omdat die veel te smal is. Dat scheelt in temperatuur, en het ziet er mij ook maar een gammel en lawaaierig ding uit. Veel te duur voor wat het is ook zo te zien.

Een Core i5 2500K kopen in combinatie met een H67 moederbord was trouwens niet echt een slimme zet. Dan had je even goed een niet K processor kunnen nemen. Het verwondert mij dat moederbord fabrikanten toen nog geen manier hadden om met de H67 chipset te overklokken. Ik was dat helemaal vergeten omdat het nu met Haswell wel mogeiljk is om K processoren te overklokken op alle chipsets (bij bepaalde fabrikanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MacPoedel schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:40:
Een Core i5 2500K kopen in combinatie met een H67 moederbord was trouwens niet echt een slimme zet. Dan had je even goed een niet K processor kunnen nemen. Het verwondert mij dat moederbord fabrikanten toen nog geen manier hadden om met de H67 chipset te overklokken. Ik was dat helemaal vergeten omdat het nu met Haswell wel mogeiljk is om K processoren te overklokken op alle chipsets (bij bepaalde fabrikanten).
Dat het kan betekent niet dat het altijd een slim idee is.
Voor je significante overkloks gaat doen controleer even of de moederbord het zelf wel aan kan en gebruik je gezonde verstand.

Oja.
http://www.techpowerup.co...I-Express_Scaling/21.html

Impact van lagere bandwidth lijkt gelinkt te zijn aan de fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Thomg schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:44:
[...]

Voor je significante overkloks gaat doen controleer even of de moederbord het zelf wel aan kan en gebruik je gezonde verstand.

Oja.

Uiteraard, de meeste H81/B85/H87/H97 hebben minder goede stroomvoorziening en koeling van power phases dan Z87/Z97 moederborden, al zijn er ook Z moederborden die nauwelijks geschikt zijn voor overklokken. Ik bedoelde gewoon dat de multiplier gewijzigd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

MacPoedel schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 21:16:
[...]

Uiteraard, de meeste H81/B85/H87/H97 hebben minder goede stroomvoorziening en koeling van power phases dan Z87/Z97 moederborden, al zijn er ook Z moederborden die nauwelijks geschikt zijn voor overklokken. Ik bedoelde gewoon dat de multiplier gewijzigd kan worden.
Ik wil voorkomen dat iemand dit leest, zijn bios flasht en zijn 4790K immens gaat overklokken op een 30€ budgetplank, better be safe than sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Thomg schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 23:45:
[...]

Ik wil voorkomen dat iemand dit leest, zijn bios flasht en zijn 4790K immens gaat overklokken op een 30€ budgetplank, better be safe than sorry ;)
Het is ook zeer af te raden dat iemand een 4790K immens gaat overklokken op pakweg een pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER. Die is qua power design weinig beter dan een budget plank. Dan moet je die ook waarschuwen, dat als je een Z moederbord koopt, je nog steeds niet zomaar kunt overklokken, er zijn verschillende, populaire, Z borden die net zo geschikt zijn voor overklokken als een €30 budgetplankje. Overklokken hoor je simpelweg niet ongeïnformeerd te doen, en bovendien in kleine stapjes, zodat duidelijk is wat de limieten zijn van het moederbord. Trouwens, tegenwoordig zou de pc gewoon weigeren om op te starten met een te zware overklok en instellingen terug naar standaard zetten na een paar gefaalde pogingen. De dagen van het smelten van moederborden en processoren zijn zo goed als gepasseerd. Een Pentium G3258 overklokken naar 4.3GHz is trouwens heel goed mogelijk op veel H81 bordjes, dus waarom zou dan iemand een goedkoop Z97 moederbord moeten nemen als die H81 even goed overklokt. Asrock heeft zelfs een H87 moederbord specifiek voor overklokken gemaakt (gekoelde VRM's, 8 power phases, dat is wel wat beter dan een ROG Ranger).

Maar goed, dit heeft niets meer met het onderwerp te maken. De TS moet een P67, Z68 of Z77 moederbord kopen als hij zijn Sandy Bridge processor wilt overklokken. Deze zouden allemaal moeten werken met een i5 2500K: http://tweakers.net/categ...AxFVdUBQvAsTOHyuyUXBxX8Bg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Even over de luchtstroom: 1x outtake is veels te mager. Zeker als je 3x of meer intake fans hebt. Zo creeer je overdruk, en volgens mij wil je dat niet. Het zorgt ervoor dat warme lucht langer in je kast blijft hangen. Nee, die zijfans zou ik rustig lucht uit de kast laten blazen. Dan heb je onderdruk en ik denk betere tems. Probeer maar eens!

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dan moet je wel uitkijken dat de zijfan niet teveel lucht van de videokaart weg trekt. Ik zou zelf eerder die zijfan eruit slopen, 1/2 fans voor en 1 achter is voor ongeveer ieder systeem een prima keuze.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Interresante stof :)
Thomg schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:44:
[...]

Oja.

Ik heb deze computer begin 2013 2e hands gekocht met de Benq G2400W voor 500 euro, wist ik veel dat met het H67 bordje niet kon overclocken.. Was toen ook niet echt aan de orde :)

Ik heb nu voor die voeding, videokaart & H60 €310 uitgegeven. Dat is toch best wat geld..

Als ik marktplaats mag geloven krijg ik voor mijn oude P8H67 nog ongeveer 40 euro, als ik nu V&A aangeboden: Asus P8P67-M PRO (3.0) 60 euro uitgeef aan een moederbord waarmee ik kan overclocken ben ik voor een paar euro misschien weer klaar... :9

Dus stel; ik overclock mijn oude (maar nog wel goede als ik het zo lees) I5 2500K richting de 4,3 ghz door alleen de multiplier te verhogen en niet te gaan hannesen met voltages, kan ik dan met mijn huidige;

i5 2500k @ (4,3 ghz)
MSI Radeon R9 280 Gaming
Moederbord (asrock, asus uit ongeveer 2011-2012)
Samsung 830 series SSD 128 gb
1 TB Seagate
Seasonic 520 watt voeding

setup 2 jaar zorgeloos vooruit zonder verder te investeren (scherm uitgezonderd).

Case geloof ik wel even zo, het is wel iets beter geworden nu als op de laatste foto's. De onderste fan voorin zuigt trouwens ook af, alleen de onderste aan de zijkant blaast lucht naar binnen richting de videokaart.

Edit; wat foto's
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/34dq4vm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2na4ehh.jpg
Kansloze luchtafvoer, dat wil toch niet door zulke sleufjes? De videokaart blaast de warme lucht aan de ene kant precies naar deze fan trouwens. Komt onder belasting dan ook flink wat warme lucht uit :9

[ Voor 8% gewijzigd door bartus1989 op 08-02-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Ja hoor, 2 jaar zeker. Zelf verwacht ik ook nog een jaar of 2 te doen met mijn 290x en 2500k. Daarna is de rek er wel uit, in ieder geval bij de processor schat ik zo.

Maar dat ligt maar net aan je verwachtingen, sommige mensen zijn met 40 fps tevreden. (Ik niet :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Ik kijk niet eens naar FPS. Zolang het maar niet zichtbaar en irritant stottert 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

4.3 zonder aan de spanning te zitten lijkt me wel erg optimistisch, 4 zie ik soms nog gebeuren, maar 4.3...
Natuurlijk zijn er ook van die uitzonderingen die je het "idee" geven dat het niet "hoeft", maar in de realiteit verhogen ze de spanning van de proc via de auto instelling.

Controleer dit even met CPU-Z, alhoewel de uitgelezen spanning niet altijd juist is, is het wel consistent. Als je verandering ziet na het overklokken zou ik er toch wel wat aandachtiger naar kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 09-02-2015 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Ik draai ook op 4.3 zonder aan voltages te komen.

http://i.imgur.com/qxjMgPR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
V&A aangeboden: ASRock Fatal1ty P67 Performance

Deze gekocht, we gaan t beleven. Nu nog even en tube pasta scoren ergens..

Oef, om de hoek..

V&A aangeboden: Corsair Obsidian 350D Window

Wordt er erg hebberig van :/

[ Voor 30% gewijzigd door bartus1989 op 09-02-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Hij zit erin en alles werkt! Alleen de CPU fan van de H60i draait nu standaard op volle toeren? Hij zit gewoon op CPU1 van het moederbord met 4 stekkertjes...

EDIT; alles in de bios staat op auto en de CPU is echt niet warm met 25 graden..

Edit2; level 1 toegepast en bij 55 graden pas sneller.

Edit3; is het nu eigenlijk verstandig om nog drivers te installeren ofzo?

Edit4; Multiplier op 43 gezet. Nu na 30 minuten stressen op 4290 MHZ staat de CPU fan weer vol te loeien en bedragen de temperaturen zo rond de 55 graden. Opvallend is dat ik de computer terwijl hij aan het stressen is nog enigzins kan gebruiken. Eerder op standaard 3300 MHZ was dit niet echt mogelijk.

Hij heeft in die 30 minuten geen een keer gethrottled.

Ik denk dat ik dik tevreden kan zijn!

Edit4; videokaart blijft hangen op 72 graden tijdens gamen op dezelfde settings; was voorheen 80.

[ Voor 83% gewijzigd door bartus1989 op 14-02-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Stel je voor dat ik hier een 25 inch LG scherm aan zou hangen, heeft dat dramatisch effect op FPS?

pricewatch: LG 25UB55-B Zwart

pricewatch: LG 25UM65-P Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zonder te weten wat je huidige monitor is, wordt dat lastig schatten. Daarnaast, 21:9, seriously? Heb je dat wel eens in het echt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Ja, in de winkel en vind het er wel tof uit zien..

Ik heb nu een BENQ G2400W uit 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Toch zou ik het nog eens heroverwegen, 21:9 wordt lang niet altijd goed ondersteunt. Neem bijv. FC4 uit je openingspost, lijkt me toch niet echt ideaal.

Overigens is het verschil in aantal pixels 20% meer op een 2160x1080 scherm vergeleken met je huidige scherm. Gemiddeld zul je dus wel iets gaan inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Oke, ik ben om..

Zie hier nu bijvoorbeeld ook; YouTube: Assetto Corsa Nordschleife 7:25 Mercedes SLS AMG GT3 TubroMaster 21:9 Widescreen

Dat je balken krijgt en bij een wat minder hoog scherm hou je dan toch weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
V&A aangeboden: Fractal Design Define R3 (Zwart)

Is dit een grote verbetering met dat ding wat ik nu heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Mooie resultaten en temperaturen met je overclock. Ik denk fat je tevreden kan zijn. Ik heb vergelijkbare resultaten.

Over kasten kan ik je weinig vertellen. Ben daar niet zo in thuis. Eens in de 3 jaar oid schaf ik er een aan die op dat moment aan mijn eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

The Fractal Design R serie kasten is mooi en stil! zeker een goede vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Ik heb de kast opgehaald voor 35 euro, deze stond op 5 kilometer van mijn huis.

Zeker onder nullast/surfwerk is de kast mooi stil, maar je hoort hem zeker wel. Het ding ziet er in ieder geval een stuk beter uit als dat groene geval met al die bouwlampen. krijg alleen de led van deze niet werkend..

Temperaturen van de videokaart zijn weer gezakt naar max 72 graden, dit bleek toch 80 te worden met die andere kast! CPU is ook zo'n 3 graden gezakt weer. Ik heb bovenop 1 extra fan die afzuigt, dan achterin de Corsair H60 fan en voorin de kast onderin ook een fan die de lucht naar binnen blaast. Dan zit onderin nog de voeding die lucht uit de kast pakt.

Zijn we er dan voor nu? Ik ben bang dat er nog een ander scherm komt, maar ik moet eerst zeker weten dat ik er met een budget van 200 euro wel op vooruit ga met het scherm wat ik nu heb. Daar moet ik me eerst nog in verdiepen :).

Trouwens ook mijn logitech X-140 vervangen voor een Logitech Z523, net een tandje beter met wat Bass erbij! Deze stond toevallig voor 15 euro op de vraag en aanbod Facebook pagina in de buurt. Voor dat geld kon ik die niet laten staan :9
Pagina: 1