Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies benodigd; van WiFi naar vaste LAN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag beste leden,

Ik zit even met een vraag/ probleem, en zou het erg fijn vinden om jullie feedback aan te horen.

Het volgende is er aan de hand. We hebben sinds 2 jaar een alles in 1 Ziggo abo. En daarbij ondervinden we gewoon erg veel last van de onregelmatige verbindingen, ook naar de 1e verdieping toe. Het betreft een jaren 90 woning met betonvloeren. Het modem is geinstalleerd in de meterkast. Om de verbinding te versterken hebben we al eens een Netgear range extender aangeschaft. Opzich werkt dit prima, maar ook deze laat af en toe te wensen over. We resetten daarbij ook regelmatig.

Wat gaat er bij ons op de wifi:
- smart tv
- home cinema
- game console
- 2 smartphones
- 2 laptops
- decoder

Je kunt je voorstellen dat dit niet altijd tegelijk aanstaat, maar het is gewoon erg veel voor weinig mb.

Wat mijn idee voor dit alles is:
Ik wil vanuit de meterkast een CAT6 aanleggen. Deze zou dan door de kruipruimte naar de COAX inbouwdoos in de woonkamer gaan. Alleen de laatste 20cm komt deze samen in een doorvoer pvc. De rest ligt los in de kruipruimte.
De Coax/fm aansluiting die er nu zit wil ik gaan vervangen voor een Coax/utp doos. Hier wil ik dan een utp Cat5e aansluiten naar een switchpanel voor de tv,home cinema, gameconsole, decoder. De laatste poort kan ik evt voor de laptop gebruiken.

Wat ook nog een optie leek:
Coac naar utp omvormers. BV Hirschmann moka 16. Maar is de werking wel net zo goed als een vaste LAN, dat denk ik niet. En het is best prijzig.

Mijn vraag dus:
Is dit technisch gezien verantwoord? En krijg ik geen problemen met de Cat6 die op de cat5e overgaat?
Zouden de apparaten al op cat6 aansluitingen zijn voorzien (doelend op de hoge prestaties)?
En welk type Cat kabel zou ik dan nodig hebben ivm de afscherming. En welke switchpanel zou ik dan het beste kunnen nemen?
En wanneer is er sprake van ''internet over de kabel''?

Ik heb zelf best wel wat gelezen over dit alles, maar zou toch graag voor deze situering een feedback zien.
Alvast dank voor de komende reacties.

Gr Frans

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 12:58 ]

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Hoi Frans,

Ik heb geen ervaring met dergelijke omvormers, maar ik zou het niet spannender maken dan het is.
De cat5e/cat6-combinatie zal geen probleem zijn. In de praktijk hoef je overigens ook niet té zwaar te tillen aan cat6. Zowel 5e als 6 is gecertificeerd voor gbit tot 100 meter. 10Gbit (toekomst..) lukt, officieel, op 5e tot 45 meter en op 6 tot 55 meter. Nu weet ik niet hoe groot jouw huis is, maar ik verwacht dat je ook met 45 meter een eind komt ;)

Of het volgens het boekje 'technisch verantwoord' is, geen idee. Werkt het in de praktijk prima? ja. Ik heb talloze kabels getrokken door kruipruimtes, geen probleem.

Qua 'switchpanel' zou ik gewoon een huis-tuin-en-keuken switchje halen. De te leggen kabel sluit je in de meterkast aan op je bestaande router op een van de LAN poortjes en aan de andere kant op deze switch. Gezien de aan te sluiten spullen zou ik voor een 8 ports switchje gaan. Gezien de uplink naar je meterkast betekent dit dat je nog 7 poortjes over hebt. Een switch heb je van simpel (unmanaged) tot zeer uitgebreid (duur-duurder-duurst), maar zolang je niet van plan bent (of indien het je uberhaupt niets zegt) om je met zaken als VLANs, QoS etc. te gaan bemoeien hoeft het allemaal niet zo spannend te zijn.. Ik zal je zo even een linkje naar de Pricewatch sturen voor een leuke en betaalbare optie. Succes!

• mati1983
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11 10:03
Bijvoorbeeld zoiets:

pricewatch: TP-Link TL-SG108

Ik ben zelf een redelijke TP-Link 'fan' wanneer het gaat om managed switches, kijkend naar functionaliteiten versus prijs. Kijkend naar dit unmanaged segment maakt het echter niet zo heel veel uit wat je haalt.. Je kunt ook even naar de locale IT boer lopen en een switchje halen. Waar je wel even op moet letten is dat deze gbit (1000mbit) poortjes heeft en geen 100mbit poortjes en uiteraard dat er genoeg aansluitingen op zitten.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Ik zou eigenlijk je UTP wel door een buisje leggen: het kost echt heeel weinig, 35 cent voor 3 meter ofzo, maar nu is de kans dat jij, of iemand anders, hem tijdens werkzaamheden kapot kan trekken eigenlijk niet meer aanwezig. Ook kan de kabel niet meer onder water komen te liggen, en als laatste maken eventuele knaagdieren geen kans meer.

Verder is 1x UTP naar de kamer, switch en dan cat5e een prima oplossing. Als je dan toch cat6 wilt snap ik niet echt waarom je niet ook je patchkabeltjes cat6 koopt, maar het maakt eigenlijk niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,
8 poorten is wellicht verstandiger. Maar als ik de keuze heb tussen 5e en 6 nu aanleggen pak ik liever de 6. wat betreft de patchkabels. Deze heb ik nu toch al, dan zou ik ze dus weer moeten verangen.

Btw is mijn kruipruimte droog. De groene coax lag origineel ook bloot. deze zit nu in de meterkast, van daaruit is er nu gesplitst. dat gaat tot nu toe gewoon goed.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:09:
8 poorten is wellicht verstandiger. Maar als ik de keuze heb tussen 5e en 6 nu aanleggen pak ik liever de 6. wat betreft de patchkabels. Deze heb ik nu toch al, dan zou ik ze dus weer moeten verangen.
Je had het zelf in eerste instantie over Cat6 met met een paar Cat5 patchkabeltjes. Cat6 is dus helemaal prima, enkel bij nieuwe installaties (dus een hele kabel trekken) is het verstandig om voor Cat6 te kiezen.
En wanneer is er sprake van ''internet over de kabel''?
Als je een internetabonnement bij Ziggo, UPC of een kleinere kabelboer afneemt. Die hebben zelf een groot glasnetwerk, maar leveren het laatste stukje (van wijkkast naar thuisaansluiting) over de coaxkabel. Dat dus.
Coac naar utp omvormers. BV Hirschmann moka 16. Maar is de werking wel net zo goed als een vaste LAN, dat denk ik niet. En het is best prijzig.
Klopt helemaal. Je was er inmiddels al uit, maar als het enige obstakel voor een fatsoenlijk netwerkkabeltje even stofhappen in de kruipruimte is, is dat een makkelijke keuze ;)

Verwijderd

Topicstarter
Enige punt waar ik dus nu nog even tegenaan loop is; je hebt wel combi coax utp contactdozen. Je hebt een ruime en goedkope keuze in cat5 aansluitingen. Alleen ben ik voor de cat6 nog maar 1 tegen gekomen. zal het veel uitmaken om een cat6 op een cat5 aan te sluiten?

Iemand al eens zo'n installatie uitgevoerd?

En voor de keuze van de cat6 kabel, volstaat hier een standaard stugge kabel of moet deze nog beter afgeschermd zijn?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 16:41 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik wil je hier wel graag nog even op wijzen dat die coax/utp inbouwdoosjes bij mijn weten meestal niet retourgeschikt zijn, dus als je gebruik maakt van interactieve tv en ToD o.i.d. dan kan je wel eens problemen krijgen.

De mooiste oplossing (vind ik persoonlijk) is nog een doosje erbij in (ernaast) boren, sleufje naar beneden waar je je pvc buisje in gooit en dan even een mooi bijpassend afdekraampje besteld. heb je van allebei het beste en het ziet er (naar mijn mening) ook mooier uit.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

Topicstarter
Annuk schreef op zondag 21 december 2014 @ 16:46:
Ik wil je hier wel graag nog even op wijzen dat die coax/utp inbouwdoosjes bij mijn weten meestal niet retourgeschikt zijn, dus als je gebruik maakt van interactieve tv en ToD o.i.d. dan kan je wel eens problemen krijgen.

De mooiste oplossing (vind ik persoonlijk) is nog een doosje erbij in (ernaast) boren, sleufje naar beneden waar je je pvc buisje in gooit en dan even een mooi bijpassend afdekraampje besteld. heb je van allebei het beste en het ziet er (naar mijn mening) ook mooier uit.
Ze zijn dus wel retourgeschikt..

Ben ik met je eens, alleen gaat het hier om een betonnen wand. Het is dus of coax en utp tezamen. Of een opbouwdoos ernaast en de utp doorboren. Optie 1 is dan dus het netste

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 16:57 ]

Pagina: 1