Vervanging stock cooler Intel i5 4440K

Pagina: 1
Acties:

• Cyhiraeth
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Een goedenavond iedereen, dit is mijn eerste post dus excuses als het niet geheel conform de regels is!

Ik zoek een nieuwe processor koeler
Ik ben op zoek naar een vervanger voor de stock koeler voor mijn Intel i5 4440K. De huidige koelt tussen de 56-60 graden zonder zware belasting, dit schiet omhoog naar 65-70 met games (getest met Rome 2).Ik vind het wel belangrijk dat de geluidsproductie binnen de perken blijft, de huidige koeler maakt vrij veel herrie.

Wat is je budget?
Geen budget, zolang het fysiek in de case past.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren, elk merk is welkom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Core i5 4440
ASRock Fatal1ty H97 Killer
MSI GeForce GTX 760 2GB
Corsair Carbide SPEC-03 Red Led
Corsair Vengeance Pro
Corsair AX860

Overigens is dit de eerste keer dat ik me meer verdiep in de temperaturen, dus als ik iets verpruts hoor ik dat graag. Ik heb HWMonitor gebruikt om alles te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyhiraeth op 21-12-2014 00:15 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

70 is niet een temperatuur om je zorgen over te maken.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
70 graden is erg warm zeker als je kamer warmer wordt in de zomer.
Voor nog geen 25 euro haal je al een hele verbetering in temperaturen en geluid in huis. pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Cyhiraeth
Vanaf welke temperatuur zou ik me zorgen moeten gaan maken?

En de kamer wordt inderdaad erg veel warmer zomers, dus dat is iets om rekening mee te houden. Die koeler had ik zelf ook bekeken, heb je ook nog andere suggesties? Zoals hierboven genoemd is er geen sprake van een budget.

[ Voor 65% gewijzigd door Cyhiraeth op 21-12-2014 00:17 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Deze zou nét moeten passen, maar dat kan ik niet 100% garanderen. Deze mugen 4 koeler komt met 2 fans en is ongelofelijk stil, terwijl de cpu mooi koel blijft. Ik heb er zelf lange tijd gebruik van gemaakt totdat ik op waterkoeling overstapte.

Wat mij betreft is de mugen 4 een van de beste aankopen; hij komt overigens in reviews ook goed naar voren.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Cyhiraeth
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, evenals de 15 processor koeler op een rij gezet review van tweakers. Ik had mijn twijfels of hij wel zou passen. Is het anders misschien de moeite waard om naar waterkoeling over te stappen? Ik begrijp uit de reacties van tweakers dat dit niet noodzakelijk beter is.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

In de zomer wordt ie misschien inderdaad te warm :+

Waarom zou je willen overstappen naar waterkoeling? Dat lijkt me een beetje extreem in een keer.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
Cyhiraeth schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:24:
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, evenals de 15 processor koeler op een rij gezet review van tweakers. Ik had mijn twijfels of hij wel zou passen. Is het anders misschien de moeite waard om naar waterkoeling over te stappen? Ik begrijp uit de reacties van tweakers dat dit niet noodzakelijk beter is.
gewoon een mugen erop en je bent klaar,deze is stil en houd de cpu mooi koel. :)
Waterkoeling is niet echt iets voor beginners :X lijkt mij toch

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2014 00:33 ]

• Cyhiraeth
Het is me nog niet helemaal duidelijk wanneer een overstap naar waterkoeling verstandig is, vandaar ook mijn vraag.

Verder waardeer ik de reacties zeer, laat ze maar komen!

• Cyhiraeth
Overigens zie ik dat de Mugen erg over het geheugen heen hangt, zou dat geen probleem opleveren met de Corsair Vengeance Pro?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De mugen is zware overkill, ik zou lekker de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen, kan zelfs nog goedkoper, pricewatch: DeepCool GammaXX 200 ligt voor nog geen twee tientjes op je mat, en is al koel en stil zat.

People as things, that’s where it starts.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
Cyhiraeth schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:32:
Het is me nog niet helemaal duidelijk wanneer een overstap naar waterkoeling verstandig is, vandaar ook mijn vraag.
Daar heeft tweakers onlangs nog een mooie review over gemaakt :)

reviews: Hoe 'cool' zijn waterkoelsetjes? Negen kant-en-klare sets op een rij

Heel kort, als je naar een degelijke manier van koelen zonder extra eisen op zoek bent ben je beter af met een luchtkoeler... een waterkoeler biedt eigenlijk alleen voordelen wanneer je wilt gaan overclocken e.d, of zoals de review het noemt 'behoefte aan extra koelcapaciteit' Idle is een luchtkoeler vaak stiller en wanneer je een flink potje aan het gamen ben zullen de fans van de gemiddelde videokaart vrijwel altijd luider zijn dan die van de cpu en dan maakt het voordeel van de stillere waterkoeling bij intensiever gebruik ook niet veel uit.

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

of

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Voor de 25 euro beide uitstekende koelers, zullen uitstekend voldoen. Leg er een tientje bij en je hebt een Mugen 4 die in vrijwel in iedere test hoge ogen gooit. Maar misschien zoals hierboven al genoemd zelfs al iets teveel van het goede.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:09
Cyhiraeth schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:53:
Overigens zie ik dat de Mugen erg over het geheugen heen hangt, zou dat geen probleem opleveren met de Corsair Vengeance Pro?
goed punt,ja zou ik zeggen,dat kan zeker een probleem zijn...Alleen low profile geheugen past goed met de mugen.

Edit: ook met de gelid kan je met het geheugen zitten,vooral omdat de heatspreader nogal hoog is van deze ram latjes.

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 21-12-2014 01:21 ]

• Cyhiraeth
Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd. Nog een laatste vraag, is het adviseerbaar om de fan op de CM te vervangen?
Pagina: 1