Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een nieuw game pc, als opvolger van mijn overleden laptop (Asus N73SV). Met dit systeem wil ik de volgende zaken kunnen doen:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht ongeveer €850 incl verzendkosten nodig te hebben voor een systeem dat voldoet aan in deze post beschreven wensen. Minder zou natuurlijk fijn zijn, dan kan ik daar weer andere leuke dingen mee doen. Meer is afhankelijk van of het nodig/verstandig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al enkele hardware welke ik mee wil nemen naar / gebruiken voor mijn nieuwe systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiscomponenten, plus een toetsenbord en een muis.
Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren?
Geen directe merk voorkeuren maar neig wel meer naar de iets betere kwaliteit dan de budget merken. Voor processor Intel, voor videokaart Nvidia.
Wat denk je voor hardware nodig te hebben?
Moederbord:
Het systeem staat voorlopig op een slaapkamer, dus een stil systeem heeft zeker de voorkeur. Ook voor als ik een film aan het kijken ben. Als het energieverbruik laag kan zijn is dat mooi mee genomen, maar geen doel op zich.
Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen om te overclocken. Geen zin in de risico's, tijd en moeite, wil een betrouwbaar systeem.
Heb je verder nog vragen of twijfels?
Ik ben opzoek naar een nieuw game pc, als opvolger van mijn overleden laptop (Asus N73SV). Met dit systeem wil ik de volgende zaken kunnen doen:
- Software-/webdevelopment, in vrije tijd niet als werk.
- Zo nu en dan een of meerdere (Windows) virtual machines draaien (incidenteel).
- Regulier browsen (inefficiënt met veel tabbladen)
- Gaming op FullHD: (Modded) Minecraft en Call of Duty (nu nog Modern Warfare 2, mogelijk ook de nieuwste). Wil ook nog wel eens een retro game spelen: Red Alert 2, Quake 3 Arena, Roller Coaster tycoon 2 etc.
- Film kijken in 1080p, geen home cinema set helaas (kan dus via HDMI naar scherm).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht ongeveer €850 incl verzendkosten nodig te hebben voor een systeem dat voldoet aan in deze post beschreven wensen. Minder zou natuurlijk fijn zijn, dan kan ik daar weer andere leuke dingen mee doen. Meer is afhankelijk van of het nodig/verstandig is.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al enkele hardware welke ik mee wil nemen naar / gebruiken voor mijn nieuwe systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Syncmaster XL2370HD Grijs | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 830 series 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 series Pro 512GB | € 241,94 | € 241,94 |
| 1 | Microsoft Windows 8 Pro (Upgrade) | € 129,95 | € 129,95 |
| Totaal | € 371,89 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basiscomponenten, plus een toetsenbord en een muis.
Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren?
Geen directe merk voorkeuren maar neig wel meer naar de iets betere kwaliteit dan de budget merken. Voor processor Intel, voor videokaart Nvidia.
Wat denk je voor hardware nodig te hebben?
Moederbord:
- Minimaal 1 PCI-E 3.0 x16 poort
- Minimaal 1 PCI-E x8 poort (mag zowel 2.0 als 3.0 zijn, mag physical x16 zijn. Indien niet anders mogelijk is x4 electrical / x8 physical ook acceptabel).
- Minimaal 4 SATA poorten, bij voorkeur allemaal SATA600.
- Minimaal 2 USB3.0 poorten op de achterkant en 2 poorten via interne header.
- Netwerkchip een sterke voorkeur voor Intel chips ten opzichte van Atheros en Realtek.
- 9 series chipset.
- Ik heb geen PCI apparaten meer welke ik wil gebruiken.
- Intel
- Quad core
- Minimaal 3.0 GHz
- Nvidia (mee bekend, zuiniger)
- Laser
- Bedraad
- Degelijk, geen super fancy gaming muis met knoppen op elke mogelijke plek.
Het systeem staat voorlopig op een slaapkamer, dus een stil systeem heeft zeker de voorkeur. Ook voor als ik een film aan het kijken ben. Als het energieverbruik laag kan zijn is dat mooi mee genomen, maar geen doel op zich.
Ga je overklokken?
Ik heb geen plannen om te overclocken. Geen zin in de risico's, tijd en moeite, wil een betrouwbaar systeem.
Heb je verder nog vragen of twijfels?
- Moederbord: afweging tussen nu voldoende vs toekomstvast.
- Videokaart: 970 lijkt mij een geweldige kaart, maar is erg duur en lijkt mij te zwaar voor deze setup. Helaas komt de 960 pas eind januari. Zal dat het wachten waard zijn?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4590 Boxed | € 184,79 | € 184,79 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 124,95 | € 124,95 |
| 1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,- | € 66,- |
| 1 | MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC) | € 185,95 | € 185,95 |
| 1 | Seasonic S12G 450W | € 64,- | € 64,- |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 97,95 | € 97,95 |
| 1 | Asus DRW-24F1ST Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
| 1 | Logitech Corded Mouse M500 | € 26,39 | € 26,39 |
| 1 | Corsair Raptor K30 (US Int) | € 48,- | € 48,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 812,98 | |
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]