• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 10:22
Hallo lieve mensen,

Een paar dagen geleden is mijn PC van anderhalf jaar oud ermee opgehouden, en ik vermoed dat dit door mijn moederbord komt.
Situatieschetsje: Ik kom thuis, en doe mijn computer aan. Hij start gewoon op, maar mijn muis en toetsenbord werken allebei niet. Beetje raar, maar okay. Omdat ik niks anders meer kan houd ik de aan knop in zodat hij weer uit gaat. Ik wacht een seconde of 10, en druk wederom op het aan knopje. Niks. De voeding gaat niet eens aan.

Nou dacht ik in eerste instantie aan een kapotte voeding (omdat die ook niet meer aanging), maar die heb ik eruit gehaald en de opstartpinnetjes geshort met een stukje ijzerdraad, en toen ging mijn voeding wel opeens aan. Waneer ik hem weer terug in mijn moederbord stak en aandeed, gebeurde er weer niks.

Mijn moederbord is een ASRock B75 Pro3-m, die hiervoor dus anderhalf jaar prima gewerkt heeft.

Voordat ik hem er als RMA uitstuur vroeg ik me af of het misschien mogelijk is dat ik het fout heb en dat het niet mijn moederbord maar iets anders is dat stuk is, of dat dit gewoon inderdaad een clear case van een kapotte MoBo is. Zijn er nog andere test die ik zou moeten doen?

Alvast heel erg bedankt!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 20:00
Dat je voeding het buiten de kast doet wil nog niet zeggen dat hij helemaal 100% is.
Kan zijn dat de voeding niet meer genoeg prik levert.

Om zeker te zijn dat het de voeding niet is zal je een andere goede voeding moeten proberen.

Maar het kan ook goed aan het mobo liggen of een ander component.

Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten.

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-02 10:22
Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik niet nog een voeding ergens liggen, dus ik kan het niet testen. Het was wel een XFX pro 550w, die over het algemeen wel bekend staan om een redelijk goede kwaliteit. Maar dat wil uiteraard nog niet zeggen dat het niet stuk kan gaan.

Ik heb nogmaals geprobeerd hem op te starten met alleen CPU+RAM+GPU (geen integrated graphics, dus GPU moest er bij), en nog steeds niks.

Naast de kleine kans dat het toch mijn voeding is kan ik niks anders bedenken wat het zou kunnen zijn, en om een nieuwe voeding van €40 te kopen om dit eerst te testen is ook een beetje onzinnig. Ik denk dat ik dus maar gewoon mijn MoBo als RMA op ga sturen in de hoop dat dit inderdaad het stukke component is.

• ReijMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:56
Ik denk dat mijn ASRock B75 Pro3-M ook de geest heeft gegeven rond kerst.
Bij mij gaan er wel wat ledjes aan maar geen piepjes of beeld.