Groene Ring om CD

Pagina: 1
Acties:

• srddeboer
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-03-2022
Beste,

Ik weet nog van vroeger dat mijn vader groene ringen om zijn cd's had. Hierdoor werd de geluidskwaliteit van een cd beter.

Heeft iemand enig idee hoe deze heten en waar ze nog verkrijgbaar zijn?

Met vriendelijke groeten,

Stephan de Boer

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een ring om de CD zou ik al nooit doen, want dat kan voor onbalans zorgen. Verder heeft een groene of zwarte (watervaste) marker hetzelfde effect. Maar zover ik kan zien in Google is dit inderdaad onzin en draagt het niet bij aan een beter geluid.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

De rand van de CD inkleuren met een groene Edding-stift is ook het eerste wat in mijn op komt bij het lezen van de TS. Een citaat van een HiFi-liefhebber op HiFi.nl:
“Groen absorbeert de zijwaartse verstrooiing van het laserlicht. Hoorbaar beter.”
Bovenstaande geeft de gedachtengang aan waarom dit soort tweaks worden gedaan. Ik laat de werking in het midden tot TS duidelijker heeft of het dit is wat hij zoekt of dat het toch wat anders is.

@ de personen die in dit topic hun post missen: het is niet de bedoeling meteen in de aanval te gaan als je überhaupt nog niet eens weet waar TS het over heeft. Dergelijke opmerkingen verzieken de sfeer binnen een topic direct.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Kan niet. Je kan het geluid (wat er niet opstaat) van een cd niet "verbeteren" anders dan met elektronica. Als je dat al zou willen.
Het is gewoon data. En data bestaat zoals wij weten uit "1" en "0". Die kan je niet manipuleren zonder het kapot te maken. En als een laser die info goed leest of juist niet resulteert niet in een betere of slechtere geluidskwaliteit want het is (op dat moment) niet analoog.
Als je dit beseft dan snap je het meteen. De digitale informatie op een harddisk kan je ook niet "verbeteren" want dan werkt het niet meer.
Dus zeker niet met een stift van een willekeurige kleur of andere kwakzalverij.
Dit is overigens niet als een aanval bedoeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 20-12-2014 23:28 ]

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:58
Een CD bestaat toch uit kleine groefjes? Niet uit ''1'' en ''0'' lijkt mij.
Je hebt het denk ik over een MP3 CD, niet een gewone CD.

• Bart2005
Jawel. Alleen dan in de vorm van "putjes". Je bent misschien in de war met een LP...
En of er als dan niet MP3 opstaat, het blijft data.

Digitaal gezien is een CD net als een harddisk een digitale informatiedrager.
Een CD wordt gelezen met een laser en een harddisk met een spoel. Voor de informatie dit dit oplevert maakt dat helemaal niet uit. Waarom wij de data op een CD denken te kunnen "verbeteren" en dat we hier bij een harddisk nog nooit van gehoord hebben zou voldoende moeten zeggen over dit soort claims.

[ Voor 114% gewijzigd door Bart2005 op 20-12-2014 23:42 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://www.scsmm.org/gallery/em14.gif

Iperf

• Speakerfreak95
Ja ik bedoelde putjes, groeven zijn inderdaad een LP.

Verwijderd

Wat is het verschil tussen een langwerpig putje en een groefje? :D

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een langwerpige put zou door de cd heengaan ... ? nee ?
De groene ring hoort imho een beetje thuis in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Ik kan geen enkele addon die je data(beeld) zomaar verbeterd ..

[ Voor 74% gewijzigd door Fish op 20-12-2014 23:43 ]

Iperf

• Speakerfreak95
Mind-fuck :D

Ik ben ook niet helemaal helder meer :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

srddeboer schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:55:
Beste,

Ik weet nog van vroeger dat mijn vader groene ringen om zijn cd's had. Hierdoor werd de geluidskwaliteit van een cd beter.

Heeft iemand enig idee hoe deze heten en waar ze nog verkrijgbaar zijn?
Dat heet een broodje aap en is bij de dichtstbijzijnde leugenaar te krijgen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bart2005
Speakerfreak95 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:38:
Ja ik bedoelde putjes, groeven zijn inderdaad een LP.
De overeenkomst is dat de groeven van een LP eveneens niet te verbeteren zijn.
Wel de lezer (het element met de naald) trouwens. En niet zo'n beetje ook.

• Bart2005
Fish schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:40:
een langwerpige put zou door de cd heengaan ... ? nee ?
De groene ring hoort imho een beetje thuis in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Ik kan geen enkele addon die je data(beeld) zomaar verbeterd ..
Data is data, daar valt niets aan te verbeteren, want dan gaat het kapot.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bart2005 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:46:
[...]

Data is data, daar valt niets aan te verbeteren, want dan gaat het kapot.
Joh ...

Iperf

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dmv oversampling kon men tussenstappen genereren alsof het een 18 bit of zelfs 20 bit signaal werd. Dus ja, aan digitale audio data valt wel iets te verbeteren maar niet met een groene rand.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Voor als je nog iets wilt weten hoe een cd werkt http://www.pqtrain.nl/cd/

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Bart2005
memphis schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:52:
Dmv oversampling kon men tussenstappen genereren alsof het een 18 bit of zelfs 20 bit signaal werd. Dus ja, aan digitale audio data valt wel iets te verbeteren maar niet met een groene rand.
Ook niet. Je kunt er hoogstens iets bij "verzinnen".

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Gaat het hier niet om een CD-mat?
http://www.tnt-audio.com/accessories/themat_e.html

"When you grow up your heart dies"

• Bart2005
Ik weet niet precies waar je heen wilt, maar als we dit zouden beseffen dan snap je dat het niet kan.
Je spreekt over een add-on die jij niet kent maar ik begrijp dat je het dan niet uitsluit dat er zoiets bestaat als "data verbeteren".

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om TS' woorden te gebruiken: "Vroeger" wist men als simpele consument een stuk minder van CD's en digitale media dan tegenwoordig. In die tijd kon je je nog vanalles laten aansmeren, en omdat digitaal nieuw was en cd-spelers nog niet zo lang bestonden, was het makkelijk consumenten dingen te laten geloven.

Dat gezegd hebbend: ik kan me voorstellen dat in de begintijd van de CD, een soort van rubber ring om de CD zelf voor een iets betere uitbalancering van de CD zorgde. De disc zou er zwaarder door worden en eenmaal opgespind, makkelijker ronddraaien. Aangezien foutcorrectie nog in de kinderschoenen stond, kan ik me voorstellen dat dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat een CD wat beter klonk, in die zin, dat ie minder risico op overslaan had. In die tijd waren de CD trayx van de spelers ook nog iets groter en pastte dat ook nog gewoon ;)

En het klopt wel enigszins: hoe stabieler de CD, hoe makkelijker hij te lezen is en hoe minder foutcorrectie nodig is. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Stable Platter mechanisme van Pioneer.
Dat gezegd hebbend: de spelers van tegenworodig zijn allemaal zo goed (de hakkietakkies daargelaten) dat dit soort zaken niks meer kunnen toevoegen, hooguit stukmaken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja een beetje scheef en die ring veroorzaakt een enorme onbalans ..

Daarom plak je ook liever geen stickers op cd/dvd's

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 21-12-2014 00:01 ]

Iperf

• The Eagle

The Eagle

Klopt. Maar bedenk je ook dat de eerste CD spelers een klepje hadden en werkten als een soort van discman. Zat geen pickup mechanisme in, je klikte cd CD als een elpee op het draaimechanisme. Dus dan kon je de onbalans ook zien en evt sfatellen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bart2005
The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:59:
Om TS' woorden te gebruiken: "Vroeger" wist men als simpele consument een stuk minder van CD's en digitale media dan tegenwoordig. In die tijd kon je je nog vanalles laten aansmeren, en omdat digitaal nieuw was en cd-spelers nog niet zo lang bestonden, was het makkelijk consumenten dingen te laten geloven.

Dat gezegd hebbend: ik kan me voorstellen dat in de begintijd van de CD, een soort van rubber ring om de CD zelf voor een iets betere uitbalancering van de CD zorgde. De disc zou er zwaarder door worden en eenmaal opgespind, makkelijker ronddraaien. Aangezien foutcorrectie nog in de kinderschoenen stond, kan ik me voorstellen dat dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat een CD wat beter klonk, in die zin, dat ie minder risico op overslaan had. In die tijd waren de CD trayx van de spelers ook nog iets groter en pastte dat ook nog gewoon ;)

En het klopt wel enigszins: hoe stabieler de CD, hoe makkelijker hij te lezen is en hoe minder foutcorrectie nodig is. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Stable Platter mechanisme van Pioneer.
Dat gezegd hebbend: de spelers van tegenworodig zijn allemaal zo goed (de hakkietakkies daargelaten) dat dit soort zaken niks meer kunnen toevoegen, hooguit stukmaken.
Dit is wel zo'n beetje de spijker op zijn kop.
Overigens waren de vroegste cd-spelers en zeker die van Philips (de top-loader) al behoorlijk perfect.
Ik had hem zelf en nooit iets gemerkt van narigheidjes. Het was al vanaf het begin een behoorlijk uitontwikkeld product zonder echte kinderziektes m.i.

• The Eagle

The Eagle

Tenzij je dr een tik tegenaangaf terwijl ie afspeelde ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:59:
Aangezien foutcorrectie nog in de kinderschoenen stond, kan ik me voorstellen dat dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat een CD wat beter klonk, in die zin, dat ie minder risico op overslaan had.
Foutcorrectie stond helemaal niet in de kinderschoenen. CD's gebruiken reed-solomon error correction en dat bestaat al sinds 1960. De CD is van 1982. Reed-Solomon is ook zo goed trouwens, dat CD's met leesfouten meestal geen bit-errors hebben maar tracking errors, wat zoveel inhoudt als dat de laser 't spoor bijster raakt.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 21-12-2014 00:14 ]

• Bart2005
CyBeR schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:11:
[...]

Foutcorrectie stond helemaal niet in de kinderschoenen. CD's gebruiken reed-solomon error correction en dat bestaat al sinds 1960. De CD is van 1982.
De technische uitvoering in elektronica was nog niet robuust. Zoals de man boven jou schrijft...
(of onderaan de vorige pagina zie ik nu)
Ook in de auto is dit nog lang dramatisch geweest.
En met het algoritme is i.d.d. helemaal niets mis.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 21-12-2014 00:16 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bart2005 schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:14:
[...]

De technische uitvoering in elektronica was nog niet robuust. Zoals de man boven jou schrijft...
Ook in de auto is dit nog lang dramatisch geweest.
Dat heeft niks met error correction te maken maar met tracking. De huidige CD-spelers (en zeker die in auto's en portables) zetten een geheugenbuffer in om te zorgen dat ze een trackingfout kunnen herstellen voordat je er iets van merkt. Dát was er toen inderdaad nog niet.

• Bart2005
I stand corrected dan.
Ik moet een beetje oppassen wat ik zeg.
Ik heb veel verstand van data maar niet perse van toegepaste electronica.

[ Voor 72% gewijzigd door Bart2005 op 21-12-2014 00:19 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

The Eagle schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:05:
Klopt. Maar bedenk je ook dat de eerste CD spelers een klepje hadden en werkten als een soort van discman. Zat geen pickup mechanisme in, je klikte cd CD als een elpee op het draaimechanisme. Dus dan kon je de onbalans ook zien en evt sfatellen :)
De eerste cd spelers hadden een caddy
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f5/Cd_caddies_JPG.jpg

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fish schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:26:
[...]

[afbeelding]
AFAIK (maar ik ben strict gezien niet oud genoeg; de CD is 2 jaar ouder dan ik) was dat alleen bij de eerste CD-branders zo.

Dit is een van de eerste CD-spelers:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/CDP101a.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 21-12-2014 00:31 ]

• Bart2005
En deze. Die had ik. Kostte een vermogen al weet ik niet meer hoeveel...

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQP90lyCzHDu6ESRjgTz4xMJScS83sEzMvc5vpXrjVIjkUttuYl

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Die Sony heb ik ook nog gehad. Loeizwaar ding was dat. :)
De caddy werd trouwens gebruikt voor de eerste cd-rom spelers.

"When you grow up your heart dies"

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja ik had meer data cd in gedachten

muziek http://www.dutchaudioclassics.nl/philips_cm100_cdrom_player/ had al een toploader

Iperf

• The Eagle

The Eagle

Fish schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:26:
[...]

[afbeelding]
Niet helemaal. Philips is de uitvinder van de CD, die hadden in eerste instantie een klepje. Toen volgde Sony idd, met de lade zoals hierboven getoond. Je ziet dat de cd daar op een paar punten rust, het draaimechanisme kwam van onderuit naar boven vziw. Vandaar ook die lange gleuf in de lade.
De caddy's zijn vziw met name door Pioneer en Tascam gebruikt, en verder in de branders van Plextor. Maar dat was pas vanaf begin jaren 90.

Verder worden ze nog veel gebruikt door bedrijven die achtergrondmuziek voor bijv supermarkten leveren. Die stoppen CD's in caddy's zodat ze ze kunnen verzegelen, en er geen andere muziek in de winkel kan worden afgedraaid. Om muziek in een winkel te draaien moet je namelijk rechten afdragen, want dat is publieke vertoning, zogezegd. Net zoiets als radiostations doen. En dat zit niet in de standaardrechten die je krijgt als je een cd koopt.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

The Eagle schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:54:
[...]

Je ziet dat de cd daar op een paar punten rust, het draaimechanisme kwam van onderuit naar boven vziw. Vandaar ook die lange gleuf in de lade.
Dit is bij de hedendaagse cd(dvd/bluray) speler toch nog steeds zo?
Het schijfje wordt klemgedrukt tegen de bovenkant

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01 22:20
Als ik het plaatje van die sony zo zie .. lijken die pootjes in de tray ook te kunnen zakken (anders waren ze toch wel vast in de tray gezet lijkt me.
Naja ben blij dat ik grotendeels van die technieken verlost ben .. af en toe gedoe met laser kapoet .. laser/lenzen niet goed uitgelijnd .. en dan idd steeds erger wordende tracking errors.

• The Eagle

The Eagle

Die pootjes in de tray van de sony kunnen idd zakken, zitten veertjes onder. Is ondermeer om de cd op te vangen als ie door het mechanisme losgelaten wordt, en om mee te veren als de cd toevallig te laat losgelaten wordt.
Bij hedendaagse spelers zie je dit niet of nauwelijks meer, daar is de positionering veel beter. Dus de marge kan kleiner zijn. Bovendien kosten cd's geen drol meer en zijn ze beter tegen beschadigingen bestand.

* The Eagle overigens een jaar of twee geleden nog een goede cd speler gekocht (Denon).
Ik heb teveel CD's om te willen digitaliseren ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op zondag 21 december 2014 @ 01:21:

Ik heb teveel CD's om te willen digitaliseren ;)
* CyBeR merkt op dat CD's al digitaal zijn.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 00:03

WhiteDog

met zwarte hond

Maar de vraag van de dag: bestaan er nu echt groene ringen die je om een cd kan doen?

Zou echt een product zijn om opnieuw uit te brengen... Groene ring die je om een sd card doet voor betere geluidskwaliteit en fotokwaliteit. Jah zelfs word documenten worden meteen mooier! Oh ik hoor de TelSell reclame al afspelen in mijn hoofd :D

[ Voor 10% gewijzigd door WhiteDog op 21-12-2014 10:18 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:03

Jag

Binnen audio is alles mogelijk. Groene stift was het trouwens, ging strooilicht tegen :p

• The Eagle

The Eagle

Mja, hier wordt dit genoemd als zijnde opvolger van die ring: http://www.tnt-audio.com/accessories/themat_e.html
En verder zie ik hier nog een hele hoop van die "kwaliteitverhogende" meuk: http://www.tnt-audio.com/accessories/accessories.html.

Knappe jongen trouwens die hier het verschil gaat horen: http://www.tnt-audio.com/.../nm_sonic_purifier_e.html

Stenen die electromagnetische straling uit de lucht halen waardoor het beter gaat klinken :D

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:08

FCC

The Eagle schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:10:
Tenzij je dr een tik tegenaangaf terwijl ie afspeelde ;)
Dat vinden de meeste spelers tegenwoordig nog steeds niet leuk hoor, alleen hebben sommige een buffer op dat op te vangen :+
Iets te vroeg gereageerd, was nog een tweede pagina waar Cyber de buffer al aanhaalde..

[ Voor 14% gewijzigd door FCC op 21-12-2014 12:44 ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

• The Eagle

The Eagle

Had men vroeger ook, alleen moest je het dan zelf maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.tnt-audio.com/gif/press.jpg

Tegen vibraties enzo ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 21-12-2014 12:54 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Op een gegeven moment was de mijne zo gevoelig dat hiji bij hard lopen door de kamer 3 minuten terug sloeg

Iperf

Pagina: 1