Om TS' woorden te gebruiken: "Vroeger" wist men als simpele consument een stuk minder van CD's en digitale media dan tegenwoordig. In die tijd kon je je nog vanalles laten aansmeren, en omdat digitaal nieuw was en cd-spelers nog niet zo lang bestonden, was het makkelijk consumenten dingen te laten geloven.
Dat gezegd hebbend: ik kan me voorstellen dat in de begintijd van de CD, een soort van rubber ring om de CD zelf voor een iets betere uitbalancering van de CD zorgde. De disc zou er zwaarder door worden en eenmaal opgespind, makkelijker ronddraaien. Aangezien foutcorrectie nog in de kinderschoenen stond, kan ik me voorstellen dat dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat een CD wat beter klonk, in die zin, dat ie minder risico op overslaan had. In die tijd waren de CD trayx van de spelers ook nog iets groter en pastte dat ook nog gewoon
En het klopt wel enigszins: hoe stabieler de CD, hoe makkelijker hij te lezen is en hoe minder foutcorrectie nodig is. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Stable Platter mechanisme van Pioneer.
Dat gezegd hebbend: de spelers van tegenworodig zijn allemaal zo goed (de hakkietakkies daargelaten) dat dit soort zaken niks meer kunnen toevoegen, hooguit stukmaken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)