PC stofvrij maken met aangepaste FOHN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-07-2018
Onderwerp PC schoonblazen s al vaker aan bod geweest maar zoek zelf nog altijd een niet al te duur en ook niet te groot apparaat om dit te doen.

Stofzuigers kunnen statische elektriciteit veroorzaken in de luchtstroom dus niet aan te raden omdat dit beschadigingen kan opleveren aan elektronica.

Een goede compressor is voor occasional gebruik te groot/log/duur
Spuitbussen zijn ook niet allemaal goed en ook die zijn een dure aangelegenheid.

Nu dacht ik aan het aanpassen van een haarfohn. Sommige fohns hebben nl een ionisator ingebouwd dit zou de statische lading in de luchtstroom wegnemen.

Uiteinde van de fohn bouw ik dan een opzet stuk voor zodat er een vingerdik flexibel slangetje op past.
(te dunne slang geeft nl teveel tegendruk denk ik)

Mijn vraag aan de elektro experts hier wat die van het idee vinden.
Om een haarfohn met ionisator in koude stand, te gebruiken voor schoonblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom niet een elektrische luchtbedpomp :? Die hebben gelijk al een kleine nozzle zodat de druk hoger is

Zijn bij Action ofzo ook helemaal niet duur (€10 / €20). Maar daar heb je nu niks aan, want die verkopen ze alleen in de zomer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Een opzetstuk met flexibele buis maken vind ik het punt niet. Ik ben handig genoeg.

Ik heb geen ervaring met zo'n luchtbedpomp maar die lijken me gestaag blazen en niet genoeg stootkracht te leveren in korte tijd.

Daarnaast denk ik niet dat er in zo'n luchtbedpomp een ionisator zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik vind het eigenlijk maar moeilijk doen. Een fohn heeft nooit genoeg power, dan kun je idd nog beter een luchtbed pompje nemen.
Maar ik zou eigenlijk toch gewoon investeren in een niet al te lompe compressor. Die dingen zijn retehandig voor allerlei toepassingen en hoeven niet eens zo duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Ik heb hier een fohn en op het aanrecht een doosje met nieuwe fietsbinnenband. Mijn fohn blaast zo het doosje van het aanrecht zonder echte moeite. Hoe bedoel je niet genoeg power.

Sorry hoor maar ik irriteer me mateloos aan het huidige tweakers. Elke keer als je met een interessante vraag komt wordt je overspoelt met kneuzige niet ter zake doende antwoorden. Ik hoef geen respons van mensen die van niets weten en niet kunnen freubelen. We zitten hier op TWEAKERS met tweakers zou je denken maar nee ze sturen je naar de action.

Ik wil graag respons van mensen met elektronica kennis die mij kunnen vertellen of de ionisator in zo'n fohn toereikend genoeg is voor het antistatisch maken van de luchtstroom.

Een goede compressor waar je wat aan hebt voor allerlei zaken zoals jij noemt is er eentje die krachtig genoeg is met een oliesafcheider ofzo. En dat is echt niet handig meenemen naar een ander om zo nu en dan een pc schoon te maken. Heb je je wel eens verdiept in wat een goede compressor is en hoeveel geluid zon ding maakt in een woonkamer?

Ik wil graag relevante reacties. Ben ik heel blij mee maar aub stop het geneuzel en gekeutel waar niemand iets mee kan Ga jezelf eens afvragen waarom je op tweakers bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-06 16:17
Moet de fhon nog gebruikt worden voor haren te fhonen? En heeft de fhon losse opzet stukken?

[ Voor 26% gewijzigd door Uberdude op 20-12-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Nee ik heb de fohn voor verwijderen van stickers en andere kleine kluswerkzaamheden aangeschaft.
Het gaat niet over de opzetstukken. Ik heb al iets gevonden wat ik als nieuw opzetstuk kan refurbishen. Ik wil graag info aangaande de statische lading in de luchtstroom.

[ Voor 47% gewijzigd door GoldenRatio op 20-12-2014 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Of de ionisator goed genoeg werkt weet ik niet, maar bij houtverwerking afzuiginstallaties moeten de buizen allemaal geleidend en geaard zijn. Dus wellicht dat dat ook al voldoende is, iig een stuk beter dan de kunstof stofzuigerslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-06 21:38
GoldenRatio schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:03:

Een goede compressor waar je wat aan hebt voor allerlei zaken zoals jij noemt is er eentje die krachtig genoeg is met een oliesafcheider ofzo.
Een goede compressor is een olievrije.....en die niet teveel herrie maakt voor gebruik binnenshuis. Een goede stille die niet boven 68dBA komt is lastig te vinden en heus niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
De ionisator in zo'n haarfohn geeft negatieve ionen af zodat het haar niet statisch wordt.

1] Ik wil weten in welke mate statische lading uit de luchtstroom verdwijnt. is dat volledig? Of treden er toch nog spikes van statische elektrische energie daar doorheen? In dat laatste geval zou het niet afdoende zijn voor PC componenten die kunnen dan nog steeds beschadigen.

2] Bijkomende interessante vraag wordt nu ook of het een must is een geaard stopcontact voor de genoemde ionisator te gebruiken of niet noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187449

GoldenRatio schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 20:23:
De ionisator in zo'n haarfohn geeft negatieve ionen af zodat het haar niet statisch wordt.

1] Ik wil weten in welke mate statische lading uit de luchtstroom verdwijnt. is dat volledig? Of treden er toch nog spikes van statische elektrische energie daar doorheen? In dat laatste geval zou het niet afdoende zijn voor PC componenten die kunnen dan nog steeds beschadigen.

2] Bijkomende interessante vraag wordt nu ook of het een must is een geaard stopcontact voor de genoemde ionisator te gebruiken of niet noodzakelijk?
om die zeer interessante vragen te kunnen beantwoorden moet je wel exact het merk en type fohn opgeven.
en wellicht heb je ook een schema ? 8)

vervolgens zou je is kunnen overwegen zelf een ionisatie meter te bouwen mbv een arduino.
he.. weer een topic vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 15:57
Volgens mij gaat een haarföhn niet genoeg druk opleveren om al het stof goed los te blazen ook niet met een extra opzetstuk ofzo. In een föhn zit een simpele fan, die is bedoeld om veel volume te verplatsen met weinig drukopbouw.
Ik gebruik zelf met veel succes (en zonder statische ladings problemen) een handpomp, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/producten/01-771-2030/groot/handpomp-bestway-2x2-liter.jpg
ik het opzetstuk met de kleinste opening erop en pomp met flinke kracht.
Dan komt er een flinke straal lucht uit en daarmee blaas je al het stof los en dat dwarrelt alle kanten op dus ik doe dit buiten ! :)
Even blazen en alles ziet er weer als nieuw uit ! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Anoniem: 187449 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 22:44:
[...]

om die zeer interessante vragen te kunnen beantwoorden moet je wel exact het merk en type fohn opgeven.
en wellicht heb je ook een schema ? 8)

vervolgens zou je is kunnen overwegen zelf een ionisatie meter te bouwen mbv een arduino.
he.. weer een topic vol
Nee ik heb geen schema en nee ik vraag niet om allemaal poespas.En ook geen kinderachtige antwoorden van mensen die slim lijken te willen doen. Schei nou eens uit je eigen kant op te denken. Ik wil gewoon antwoord op de vraag of in de regel zo'n ionisator in een fohn echt werkt of niet. Van mij mag je best een topic vol schrijven hoor daar gaat het niet om, alleen dan wel met relevante informatie en daar kom jij niet mee . . . helaas. De vraag is helemaal niet zo moeilijk maar de kennis van de reageerders schiet te kort.

Het merk en type is: Remington D2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

peterpv schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 22:55:
Volgens mij gaat een haarföhn niet genoeg druk opleveren om al het stof goed los te blazen ook niet met een extra opzetstuk ofzo. In een föhn zit een simpele fan, die is bedoeld om veel volume te verplatsen met weinig drukopbouw.
Ik gebruik zelf met veel succes (en zonder statische ladings problemen) een handpomp, zoals deze:
[afbeelding]
Dan komt er een flinke straal lucht uit en daarmee blaas je al het stof los en dat dwarrelt alle kanten op dus ik doe dit buiten ! :)
Werkt prima inderdaad, een ander iets minder handig alternatief is de ouderwetse fietspomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
peterpv schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 22:55:
[afbeelding]
Ik vind je oplossing sowieso niet handig als je maar twee handen hebt. Die heb je nodig voor het pompen. ik heb wel eens gedacht om de grootste Bo-camp voetpomp voor zwembaden ed te kopen, dan heb je je handen vrij en pompen met je voeten kun je je gewicht gebruiken voor het pompen, kost heel wat minder energie.

Allemaal leuk en aardig maar ik tracht een fohn in te zetten en daar concentreer ik me op met specifieke vragen. ik heb al lang nagedacht over alternatieven voor een compressor dus ik hoef hier geen alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenRatio op 20-12-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
nou nou nu weten we het wel, beetje opgewonden standje eigenlijk he.
jij stelt de vraag al over de antwoorden heb je geen zeggenschap.

Misschien kan je beter even iets meer aandacht besteden aan de TS dan krijg je ook geen alternatieven.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
GoldenRatio schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 23:16:
[...]
Ik elektrotechnisch ingenieur (TU Twente) maakt mij dat een elektro expert ? :+
en ik gebruik dus een handpomp en dat lukt prima met twee handen (ik zet het te blazen object op een tafeltje ofzo). In geval van nood vraag ik een willekeurige voorbijganger om te pompen >:)

Een haarföhn met ionisator op de koude stand kan mijns inziens geen kwaad mits die ionisator uit staat (en dat weet je dus nooit zeker). Wat ik wel weet is dat een föhn niet hard genoeg zal blazen, dan blaas je alleen het losse stof weg en niet het aangekoekte stof op bv de schoepen van een ventilator. Dat lukt wel met een handpomp (aansluitsnoetje van de fan loshalen en blazen maar, dat de fan gaat draaien is geen probleem, alle fans die ik zo schoongeblazen heb werken nog).

Dan nog dit: bewijs dat een oplossing ALTIJD veilig is bestaat niet. Voor het bewijs dat het mis kan gaan hoeft het maar één keer mis te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door peterpv op 21-12-2014 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Ik vind een handpomp niet bijster handig noch voor de hand liggend als er krachtige voetpompen bestaan, sorry.

Ik begrijp ook al niet wat je schrijft. Je laat me weten dat de ionisator uit zou moeten staan?? Ik ben juist in de veronderstelling dat die in dit geval AAN moet om eventuele statische lading te niet te doen??

[ Voor 62% gewijzigd door GoldenRatio op 21-12-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is niet nodig.

[ Voor 91% gewijzigd door Sprite_tm op 21-12-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
GoldenRatio schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:03:
Stofzuigers kunnen statische elektriciteit veroorzaken in de luchtstroom dus niet aan te raden omdat dit beschadigingen kan opleveren aan elektronica.
Ooit wel eens vonken uit een stofzuigermond zien vliegen? Enige waarvoor je moet oppassen is dat je geen contact maakt met de stofzuiger en je printplaten, maar je mag een behoorlijk potentiaal opwekken om statische elektriciteit over de lucht te laten schieten. Dat gaat echt niet gebeuren. Maar los daarvan werkt blazen beter dan zuigen.

Een föhn voor deze toepassing vind ik een bizar idee. 15 euro voor een spuitbusje mag je duur vinden, maar denk niet dat je met een föhn veel los gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 19:18

sjaool

Every life should have 9 cats

Wat mij altijd goed heeft geholpen om de pc stofvrij te maken is een doodgewone ronde verfkwast en een stofzuiger. Ik heb hierbij nog nooit last gehad van statische elektriciteit. Een föhn lijkt mij trouwens de stof meer de moeilijk te bereiken hoeken in te blazen dan dat je het uit de pc krijgt.

Ook lijkt mij de blaaskracht veel te laag te zijn om moeilijk te verwijderen stof uit bijvoorbeeld de koelvin van de processor te krijgen. Stof heeft nogal eens de neiging om stevig vast te gaan zitten afhankelijk van de luchtkwaliteit in je slaap/woonkamer.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Flake schreef op zondag 21 december 2014 @ 09:50:
[...]

Ooit wel eens vonken uit een stofzuigermond zien vliegen? Enige waarvoor je moet oppassen is dat je geen contact maakt met de stofzuiger en je printplaten, maar je mag een behoorlijk potentiaal opwekken om statische elektriciteit over de lucht te laten schieten. Dat gaat echt niet gebeuren. Maar los daarvan werkt blazen beter dan zuigen.
Volgens mij is dat ook een broodje aap verhaal. Er zijn wel vaker topics over geweest en de meningen zijn verdeeld. Ik weet alleen dat ik nog nooit vonken heb gemaakt bij normaal stofzuigen en ook niet als ik een pc uitzuig. Een stofzuiger is sowieso een goed idee als je geen stof in je longen wil hebben.

Desalniettemin hou ik wel rekening met statische elektriciteit, dus schoenen uit, het metaal van de pc aanraken voordat je iets aan de binnenkant aanraakt en het metaal vasthouden tijdens stofzuigen.

Men waarschuwt ook voor het hard draaien van een fan die als generator zou werken en schade zou veroorzaken, maar ook daar heb ik nooit problemen mee gehad en ik spin ze zo hard als ik kan :D
Als een fan daadwerkelijk energie zou leveren dan werkt dat als een rem, maar fans lopen gewoon vrij als de pc uit staat.
Een föhn voor deze toepassing vind ik een bizar idee. 15 euro voor een spuitbusje mag je duur vinden, maar denk niet dat je met een föhn veel los gaat krijgen.
Een fohn blaast idd niet hard genoeg, daar heb je niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
GoldenRatio schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:11:
Ik vind een handpomp niet bijster handig noch voor de hand liggend als er krachtige voetpompen bestaan, sorry.
Ik heb toevallig alleen een handpomp en dat werkt voor mij, als jij liever een voetpomp gebruikt ga je gang ook dat zal prima werken. In elk geval beter dan een föhn.
GoldenRatio schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:11:
Ik begrijp ook al niet wat je schrijft. Je laat me weten dat de ionisator uit zou moeten staan?? Ik ben juist in de veronderstelling dat die in dit geval AAN moet om eventuele statische lading te niet te doen??
Als je precies weet hoeveel statische lading http://en.wikipedia.org/wiki/Static_electricity er opgebouwd wordt dan kun je dat teniet doen ja. Maar zoiets is niet te voorspellen want het hangt van vanalles en nogwat af. Als de föhn iets teveel compenseert bouw je juist weer lading op ! Lading kan namelijk positief zijn (gebrek aan electronen) of negatief (overschot aan electronen).

Mee eens dat de verhalen m.b.t. ladingsopbouw bij zuigen/blazen broodje aap verhalen zijn. Ik denk dat met een stofzuigerslang in een PC porren veel meer kans geeft op mechanische schade dan op electrostatische schade (ESD). Bovendien, zolang alle chips in je PC gewoon blijven zitten waar ze zitten zijn ze zeer resistent tegen ESD ontladingen, als dat niet zo was waren ze namelijk lang geleden in de fabriek al kapot gegaan. Ik ontwerp chips voor mijn werk dus ik weet wel waar ik het over heb. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 08:54
Ik heb inderdaad ook altijd een spuitbusje of een stofzuiger en een ronde kwast gebruikt.

Tegenwoordig heb ik er een compressortje voor, dit omdat de spuitbusjes beter werken als de kwast maar een dure hobby zijn.

ik heb een Einhell BT-AC 180 en die kost 70 euro bij bol.com en is formaat koffer.

Erg handig, dat had ik veel eerder moeten kopen :)
Ik pomp er alles mee op en blaas alles er mee schoon.
ik snap dan ook niet waarom je het wiel opnieuw wil uitvinden.

[ Voor 3% gewijzigd door fvdberg op 21-12-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Zou een 12volt bandenpomp compressortje niet voldoende zijn voor dit doel?
Die Einhell van fvdberg is een leuk idee, maar ik vind 70 euro nog vrij pittig voor alleen dit doel.

Zou iets als dit niet handig zijn? http://www.auto-store.nl/...N3Qntma18ICFQsKwwodZ7kAUg

edit: en dan een oude AT/ATX powersupply gebruiken voor de voeding. Elke zelfrespecterende tweaker heeft wel een oude voeding liggen van 200 watt oid?

[ Voor 18% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2014 14:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:53
Flake schreef op zondag 21 december 2014 @ 09:50:
[...]

Ooit wel eens vonken uit een stofzuigermond zien vliegen? Enige waarvoor je moet oppassen is dat je geen contact maakt met de stofzuiger en je printplaten, maar je mag een behoorlijk potentiaal opwekken om statische elektriciteit over de lucht te laten schieten. Dat gaat echt niet gebeuren.
Gaat zeker wel gebeuren, toen ik poeder wat uit een toner was gevallen opzoog 2 vonken van zo'n 2-3cm.
Werd een flinke statische lading opgebouwd maar er zat zo'n strip over het zuigstuk heen welke hem afvoerde. Zal met puur stof zuigen minder snel gebeuren maar electronica heeft geen vonken nodig natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
Toner is ook wel bij uitstek een materiaal dat gevoelig is voor statische lading, dat is waar het principe van een laserprinter op gebaseerd is. Ook in de industrie komt het voor dat sommige poeders die opgezogen worden, forse lading opwekken. Het verhaal heeft dus wel een bepaalde basis.
De lading ontstaat bij wrijving tussen bepaalde materialen. Als je pc vol zit met toner of misschien piepschuim bolletjes oid, ja dan moet je oppassen, maar gewoon huisstof is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

of de ionisator de lucht antistatisch maakt? ik denk dat dat helemaal niet betrouwbaar is, ik zou zelf het niet doen. een ionisator brengt elektrostatische landingen aan. als dit niet goed afgesteld is, dan kan je een ionenkannon verkrijgen. dit wil je heus niet.

verder moet ik me aansluiten bij de rest dat die ionisator echt niet de heilige graal is bij het schoonmaken van je computer. ik heb nog nooit een computer weten stuk gaan door er lucht doorheen te blazen.

volgens mij geeft een fohn van zichzelf ook lading mee aan de lucht, daarvoor wordt een ionisator ingebouwd om dit tegen te werken, als je dan de verwarming eruit laat, dan gaat de ionisator teveel lading geven. (dit is speculatief, maar zeker niet ondenkbaar)

met een stofzuiger je pc schoonmaken? ja dat kan, maar is helemaal niet de beste oplossing.
je moet te dicht bij je componenten, en stof achter een ventilator uithalen is niet handig.

Prof. Bachelor Elektronica (toch echt wel jammer dat ik dit moet schrijven om waarde te geven aan mijn mening)

kan je vertellen waarom je het met een fohn zou willen doen? omdat hij draagbaar is?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
McKaamos schreef op zondag 21 december 2014 @ 14:11:
Zou een 12volt bandenpomp compressortje niet voldoende zijn voor dit doel?
Die Einhell van fvdberg is een leuk idee, maar ik vind 70 euro nog vrij pittig voor alleen dit doel.

Zou iets als dit niet handig zijn? http://www.auto-store.nl/...N3Qntma18ICFQsKwwodZ7kAUg
nee, die dingen leveren niet genoeg lucht om een PC mee uit te spuiten.
verder is een echte compressor een stuk universeler, en gewoon een handig stuk gereedschap om te hebben.

ff plintjes op de muur zetten met een spijkertje vanuit de tacker.
ff een bank of stoelzitting beleggen met schuim en daarna bekleden met stof en dan vastzetten met een nietje uit de tacker.
banden oppompen
pctje schoon spuiten
de warmtewisselaar van de cv ketel schoonspuiten.
en nog veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meten is weten in dit geval. je hebt een random apparaat wat er niet voor is gemaakt
Je moet de mate van ottlading meten met bijv deze kit

Extra mondstukken om de luchtstroom te verhogen is geen goed idee
deze veroorzaken wijving met de lucht, en wrijving veroorzaakt statische elektriciteit

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 22-12-2014 01:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 16:50
MikeVM schreef op zondag 21 december 2014 @ 22:49:

Prof. Bachelor Elektronica (toch echt wel jammer dat ik dit moet schrijven om waarde te geven aan mijn mening)

kan je vertellen waarom je het met een fohn zou willen doen? omdat hij draagbaar is?
Professor Bachelor ? wat voor study moet je daar voor doen, kun je niet alleen met een master verder komen op de ladder?

En ja hij heeft verteld waarom hij wil dat het een fohn is. omdat het draagbaar is onder andere.

Als je de fohn wilt gebruiken kun je met de juiste nozzle misschien wel genoeg druk opbouwen, qua ionisatie zou ik je niet druk maken als je het verwarmings element gewoon uit zet. Dan is je fhon eigenlijk niets meer dan een ordinaire fan die op hoge snelheid draait. dan moet je zoals eerder gezegd de ionisator ook gewoon uitzetten anders krijg je het effect anders om.

Dus bouw dat ding gewoon en check of je genoeg druk kan krijgen uit de nozzle die je gaat maken, daar moet je denk ik de meeste energie in steken.

Ben eigenlijk wel benieuwd doe ons een filmpje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

WeeDzi schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:19:
[...]

Professor Bachelor ? wat voor study moet je daar voor doen, kun je niet alleen met een master verder komen op de ladder?
professionele Bachelor is lager dan een master. het is een veelgebruikte term in België.

vroeger was dat hier Graduaat.

meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bachelor-masterstructuur (kijk bij vlaanderen)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
.....................................

Sorry hoor maar ik irriteer me mateloos aan het huidige tweakers. Elke keer als je met een interessante vraag komt wordt je overspoelt met kneuzige niet ter zake doende antwoorden. Ik hoef geen respons van mensen die van niets weten en niet kunnen freubelen. We zitten hier op TWEAKERS met tweakers zou je denken maar nee ze sturen je naar de action.

Ik wil graag respons van mensen met elektronica kennis die mij kunnen vertellen of de ionisator in zo'n fohn toereikend genoeg is voor het antistatisch maken van de luchtstroom.

.........................
Sorry....
al had ik er zat ideeën over na een dergelijk stukje tekst heb ik zo iets van > koken, sop ect<
als jij mensen die een oplossing willen aandragen zo aan spreekt weet ik niet of je het waard bent om een antwoord te krijgen..........

sorry als ik mensen tegen hun borst stoot nu maar dit is mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackwolf-nl schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:52:
[...]

Sorry....
al had ik er zat ideeën over na een dergelijk stukje tekst heb ik zo iets van > koken, sop ect<
als jij mensen die een oplossing willen aandragen zo aan spreekt weet ik niet of je het waard bent om een antwoord te krijgen..........

precies

' Sorry hoor maar ik irriteer me mateloos aan het huidige tweakers. '

en ik aan sommige gebruikers die van zichzelf vinden dat ze 'interessante' vragen stellen en niet op hun wenken bedient worden... over een fohn.. wat een giller _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Ik gebruik zo'n 12v luchtbedpomp, werkt perfect. Blaast behoorlijk hard, maar niet te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-06 16:50
Blackwolf-nl schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:52:
[...]

Sorry....

Nah ik begrijp wel een beetje wat hij bedoeld, al had hij het iets tactischer kunnen weergeven dat ben ik met je eens.

Hij stelt gewoon de vraag of je met behulp van een fohn geioniseerde lucht kan gebruiken om iets schoon te blazen zonder risico op ESD. Dat er dan 10 mensen (gecharcheerd :) ) reageren dat hij beter een compressor kan kopen........ Dat was zijn vraag niet en hij wil het graag met en fohn doen nouja prima toch. iets met graag zelf onder zoeken en dan wel of niet success hebben en leren van het process.

Maar dit gedrag is niet alleen op tweakers zo maar gewoon forum eigen....

@Mike
thanks, wist ik niet dat er verschil zat tussen het NL-BE-EU master bachelor verhaal. gelukkig ben ik nog gewoon ing :)

[ Voor 5% gewijzigd door WeeDzi op 22-12-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

fvdberg schreef op maandag 22 december 2014 @ 01:03:
[...]

nee, die dingen leveren niet genoeg lucht om een PC mee uit te spuiten.
Eh, 250 psi is zo'n 17 bar. Daar blaas je een PC zowat mee van tafel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Een föhn zou ik juist niet doen:
1. Het is een (turbo) fan in een buis
2. Er zit een verwarmingselement voor
3. Zelfde als de stofzuiger
4. Anti-ionisatie of niet: een föhn geeft per definitie nogal veel straling vrij wat JIJ niet in je super-gevoelige PC wilt hebben
5. Had ik verwarming al genoemd?
6. Een doosje wegblazen is wat anders dan wat stofdeeltjes. Daarnaast is het een bazooka: groot, geen finesse (sommige componenten wil je juist vermeiden).

Als lucht-in-een-bus niks voor je is, dan zal ik het toch zoeken in de luchtbedpomp-hoek als je er een vindt die absoluut géén vorm van wrijving veroorzaakt en bij voorkeur met een érg kleine nozzle. Zodra je een electrische pomp gebruikt, heb je overigens, los van filters ja/nee (al houden ze 90% tegen), last van statische electriciteit. Als is het maar van het gebrek aan finesse en het feit dat het een constant luchtstroom is.

Wat die busjes lucht juist zo goed maakt is dat het niet alleen klein is (rietje er aan), maar ook dat het kleine "burstjes" zijn die puur op de druk gaan en dus geen pomp/compressor.

Als je de finesse, het feit dat het kleine burstjes zijn (dus minder kans dat het stof zelf statisch wordt), en ook nog eens: géén/indirecte elektrische pomp kan bereiken, dan heb je iets.

Een föhn voldoet eigenlijk per definitie aan geen een van die vereisten: constant luchtstroom met start-vertraging (duurt even voor hij gaat); naast de pomp/fan heb je ook nog eens een lading (aanstaand of niet) elektrische componenten er voor, en het is een groot log ding (let op: je wilt eigenlijk ALTIJD fans tegenhouden bij het schoonmaken van een PC zodat die ook geen dynamootje gaan spelen).

De vraag of het mogelijk is, met zelfs een anti-ioniserend filter: nee. Die filters houden te weinig tegen en het bovenstaande verhaal.

De vraag of het mogelijk is met tweaken: vast wel. Laat de fohn een strakke, geaarde blaas vullen, en zet de föhn uit. Zorg via sensoren dat er niks statisch in zit en laat de blaas vervolgens via een snel-vrijlatende klep en knopje op een slangetje (koper + geaard omdat je die rotföhn geen kans moet geven je DIMM's op te blazen) met rietje + knop (doucheslang met een riet-kop). Sensor voor de druk er in zodat je blaas altijd op druk staat, en blazen maar. Een giga-omweg om het met een föhn werkend te krijgen, en tegen die tijd had je al een goed verwerkte compressor voor elkaar gekregen, maar ja, het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

evilution schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:38:
[...]

Als je die 17 bar in voldoende volume gericht kan loslaten wel, maar puur die 17 bar zegt niet zo veel. Dat een compressor banden etc. tot 17 bar kan oppompen wil niet per se zeggen dat er een krachtige luchtstraal mee te produceren is. Het kan heel goed zijn dat ie daarvoor een te klein volume lucht per seconde verplaatst. Compressors zijn doorgaans gericht op kracht, niet op groot doorvoervolume. Daarom hebben compressors voor toepassingen waarbij dat volume relevant is ook vaak een opslagtank. De compressor kan dan op zijn gemak een grote druk opbouwen in die tank en vanuit de tank kan ook (kortstondig) een groter volume geleverd worden als de toepassing daar om vraagt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
evilution schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:38:
[...]

Die dingen doen er bijna 10 minuten over om een volledig lege band op te pompen naar zo'n 2 bar.
Het is dus een heel klein volume lucht wat er verzet wordt. zo weinig dat het gewoon niet practisch inzetbaar is als je juist een groter volume nodig hebt

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
Wat is er zo dramatisch aan de stofzuiger dan? Is het enige dat ik gebruik, al doe ik alleen de filters, fans, cpu en gpu heatsink.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 15:52

BaRF

bijna kerst

Sommige fons kunnen trouwens niet te lang gebruikt worden, is het wel een beetje een goed model? :) Al zal dat hopelijk meevallen als je hem 'koud' gebruikt.

ot: +1 voor je schitterende compleet random product op de keukentafel:
Ik heb hier een fohn en op het aanrecht een doosje met nieuwe fietsbinnenband.
_/-\o_

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

haarbal schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:19:
Wat is er zo dramatisch aan de stofzuiger dan? Is het enige dat ik gebruik, al doe ik alleen de filters, fans, cpu en gpu heatsink.
Niet zo veel, je moet hem alleen niet op je fans zetten (zodat de fans hard gaan draaien), omdat er dan een stroompje opgewerkt kan worden en bovendien het stof er lastig vanaf gaat.

Een Fohn die je koud gebruikt lijkt mij helemaal prima. Je gpu is niet van suiker hoor. Anders verbind je hem lekker met de aarde?

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 22-12-2014 14:31 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:13

Ik wil graag relevante reacties. Ben ik heel blij mee maar aub stop het geneuzel en gekeutel waar niemand iets mee kan Ga jezelf eens afvragen waarom je op tweakers bent.
Oftewel: de nerdjes moeten maar alles voor je opzoeken en uitzoeken, zodat jij lekker achterover kan leunen en niets hoeft te doen?

Wees zelf een tweaker: pak een föhn en meet de elektrostatische lading.

De 'elektro-experts' die jij zoekt, weten niet of een föhn veilig is omdat ze zelf een compressor gebruiken omdat dat veel praktischer is. Dus raden ze jou ook een compressor aan, maar dat vind je weer niet goed genoeg want je wil persé een föhn gebruiken.

Zoek het lekker zelf uit, en schrijf er een blogpost over oid. Doe metingen, zoek uit hoe zo'n ionisator werkt, en deel je bevindingen met de rest van de wereld.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Je beweegt er zulke volumes stof mee dat het stof zelf kan gaan wrijven (beetje het concept vulkaan-bliksem maar dan niet zichtbaar) en zo je halve moederbord kan ESD-en waardoor je PC "vaag" kan gaan doen. Naast natuurlijk fan-dynamo's.

Tevens: ook al zuigt hij, elektro-motor blijft elektro motor. Nooit helemaal goed voor je elektronica. Je kan overigens ook erg goed filters onder de kraan houden.

Overigens, zoals ik eerder al aangaf:

Statische elektriciteit van een motor/elektronica is één ding. De reden dat die busjes JUIST zo goed zijn is dat ze ook heel kort, heel precies, heel klein kunnen bursten. Puur om te voorkomen dat het stof ZELF statische elektriciteit opwekt.

En ja dan zou je denken: het is mij toch nog nooit overkomen dat ik een geheugenchip opblaas/ESD? Ja: klopt. Ze zijn tegenwoordig vrij goed beschermd. En hebben redundancy (SSD's vooral). Maar dat is nog géén garantie dat het toch ooit mis gaat met "vaag gedrag" als resultaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Umbrah op 22-12-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
WeeDzi schreef op maandag 22 december 2014 @ 13:15:
[...]

.............

Hij stelt gewoon de vraag of je met behulp van een fohn geioniseerde lucht kan gebruiken om iets schoon te blazen zonder risico op ESD. Dat er dan 10 mensen (gecharcheerd :) ) reageren dat hij beter een compressor kan kopen........ Dat was zijn vraag niet en hij wil het graag met en fohn doen nouja prima toch. iets met graag zelf onder zoeken en dan wel of niet success hebben en leren van het process.

Maar dit gedrag is niet alleen op tweakers zo maar gewoon forum eigen....
nee het gaat mij om het feit dat mensen PROBEREN mee te denken en meneer de ik ben zo goed bla bla bla en dan ook nog lopen zeiken over de antwoorden.

"Wordt je overspoelt met kneuzige niet ter zake doende antwoorden"
"Ik wil graag relevante reacties. Ben ik heel blij mee maar aub stop het geneuzel en gekeutel waar niemand iets mee kan"

Als dit het nieuwe type tweaker is dan kom ik hier liever niet meer.
Het was altijd een platform waar je veel div antwoorden kreeg, ook de geen waar je misschien nog niet aan gedacht had.
maar als je op het moment wat neer zet en je krijgt gelijk de term kneus..... nou sorry.
ik denk dat überhaupt dat dit soort opmerkingen meer over de TS zeggen dan over de tweakers hier.
het merendeel heeft wel fatsoen om een normaal gesprek te voeren!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:47

Rmg

haarbal schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:19:
Statische lading op de buis, zeker nadat je iets van zand hebt opgezogen en daarna met je stofzuiger aan de gang gaat.

Het is ook nog eens kut voor de lagers van je fans omdat je ze met de stofzuiger en uit balans brengt en vervolgens nog eens kneiter hard laat draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
Rmg schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:30:
[...]
Statische lading op de buis, zeker nadat je iets van zand hebt opgezogen en daarna met je stofzuiger aan de gang gaat.

Het is ook nog eens kut voor de lagers van je fans omdat je ze met de stofzuiger en uit balans brengt en vervolgens nog eens kneiter hard laat draaien
Ik houd de fans altijd stil, peur met het dunne opzetstuk tussen de bladen om bij de heatsink te komen. Maar goed, de buis kan dus een statische lading krijgen, gaat dat een chip slopen als je alleen de heatsinks doet?

Stel je maakt een metalen verloopstuk voor op het eind van je stofzuiger, die je dan met een draad met de kast verbindt, kan je dan veilig alles schoonmaken?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1