NAS (vs Homeserver?): advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• BlueFireGaming
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-01 13:40
EDIT:
Ik heb dus een Synology DS215 en een WD Red 3TB gekocht, maar op de een of andere manier verplaatsen bestanden langzaam. Hebben jullie misschien ideeën hoe dat gefixed kan worden of misschien andere algemene tips voor mij? :)

Beste Tweakers,

Ik heb in de zomervakantie al eens zitten kijken naar het bouwen van een homeserver/het kopen van een NAS voor het opslaan van mijn data. Daar ben ik toen uiteindelijk niet mee doorgegaan omdat Google Drive goed werkte voor mijn gebruik.
Nu is de situatie een beetje veranderd: ik gebruik tegenwoordig steeds meer GB's(/TB's) aan bestanden voor onder andere mijn studie en alles raakt steeds meer verstrooit over verschillende apparaten. Ook merk ik dat Google Drive/Dropbox wat raar doen af en toe voor mij, dus daarom ga ik weer kijken naar een NAS/homeserver. :P

Aangezien ik weinig tot geen verstand heb van homeservers en NAS'en (is dat meervoud? :P) zou ik graag wat advies van jullie willen. Er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen:
  • Makkelijk back-uppen van en naar de server
  • Deels synchroniseren met Dropbox/Google Drive
  • Goede apps en compatibiliteit met smartphones/tablets
  • Foto backup van mobiele apparaten (kan via Dropbox, maar dit zou heel fijn zijn)
  • Overal toegang tot mijn bestanden (op de uni, thuis, onderweg, op vakantie etc.)...
  • ... maar ook goede beveiliging!
  • Hij moet redelijk lang mee kunnen gaan. Dat is deels waarom ik nog naar een homeserver kijk omdat die makkelijk te upgraden is
  • Eventuele andere punten zal ik later toevoegen, mocht ik erop komen.
Verder zou een Dropbox-achtige interface wel fijn zijn, dus dat ik altijd bij de huidige bestanden, ook als ik offline zou zijn en dat ze dan updaten als ik weer online zou komen. Wat mijn idee is om al mijn bestanden die op het moment verdeelt zijn over Google Drive en Dropbox op de server te zetten en dan mijn studiebestanden op zowel de server als Drive/Dropbox te zetten, zodat ik ze gemakkelijk kan delen met medestudenten voor bijv. projecten.

Wat ik zo zie kan het meeste van dit met een Synology NAS (ik heb alleen naar Synology gekeken omdat ik die naam het meeste voorbij zag komen), maar ik heb geen idee welke dan het beste zou zijn voor mij en waar ik rekening mee zou moeten houden. Verder besef ik dat er ook andere merken zijn, maar zouden die dat ook kunnen? Plus, wat zou dan handig?
Wat ik ook graag zou willen weten is wat het slimste is om te doen qua backups en dergelijke. Ik heb begrepen dat je met twee identieke HDD's en RAID een kopie van een HDD kan bewaren, maar dat lijkt mij wat extreem en dus duur (2x een HDD van zo'n €100 tikt wel aan). Hoe kan ik dan het beste alles back-uppen?

Kortom, kunnen jullie mij adviseren of tips geven waar ik naar moet kijken? Ik heb het gevoel dat ik dit prima (en goedkoper) met een NAS zou kunnen doen, maar wat denken jullie? :)
In ieder geval alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door BlueFireGaming op 25-12-2014 16:27 ]

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
100% Synology voor jouw gebruik. Is het breedst gedragen in de markt, dus goede ondersteuning.

Ik zou op dit moment gaan voor de nieuwe 215j.

I don't have dreams, I have goals!!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:25

@r!k

It is I, Leclerq

Synology heeft gewoon heel goede producten beschikbaar en afgaand op je wensen zit je daar zeker goed mee. Je kunt daarnaast nog kijken naar qnap. Die worden ook goed ontvangen.

[ Voor 16% gewijzigd door @r!k op 20-12-2014 19:27 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Ik zou het zo formuleren:
  • Ben je een consumer, kies dan een kant-en-klaar NAS zoals Synology.
  • Ben je een tweaker, maar wil je een appliance wat gewoon werkt en weinig tijd in investeren, kies dan ook een kant-en-klaar NAS.
  • Ben je een tweaker, en wil je gaan tweaken met je eigen thuisserver en er tijd in investeren, kies dan vooral voor de zelfbouw NAS!
Zelfbouw NAS is altijd beter op elk gebied, maar kost je meer tijd en energie om te krijgen zoals jij dat wil. Het is wel de route die het meeste profijt geeft en het meest leerzaam is en je in staat stelt de beste technologie te gebruiken voor het minste geld.

Verwijderd

Synology is top en heeft een plug-in om o.a. met Google drive te syncen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

QNAP is ook een bekende naam. En er zijn modellen (bij beide merken denk ik) waarop je ook een gewone Linux-distro kan installeren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• BlueFireGaming
Bedankt voor de reacties! Zo te zien zou een NAS dus beter/makkelijker zijn voor mijn gebruik. Om even op CiPHER's bericht in te gaan: ik zou graag voor zelfbouw willen gaan, maar ik heb zo het vermoeden dat het dan heel veel geklooi en ook duurder gaat worden. Is het de hassle waard en zou het duurder zijn om zelf te bouwen versus een NAS?

Ik heb de DS215j aan mijn lijstje toegevoegd en die zal ik dus in de gaten houden. :)
Wel kwamen er net een aantal vraagjes bij mij naar boven:
  • HDD's: Wat zijn goede HDD's voor de NAS? Zie vaak iets over WD Greens vs Reds, maar wat zou dan beter zijn (had ergens gelezen dat de RAID technologie in de Reds toch niet werkt in een Linux based NAS, dus dan zou het nutteloos zijn)?
  • Moet ik naar RAID gaan kijken, zo ja welke?
  • Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik naar een NAS ga zoeken, als we er even van uit gaan dat het een NAS gaat worden.
  • Specifiek wat betreft de Synology NAS'en: die integratie van Google Drive/Dropbox, kan dat met meerdere accounts (kan ik bijv. mijn studiebestanden naar zowel Dropbox als Drive sturen en kan ik ook een Dropbox account voor mij ouders ernaast toevoegen?)?
  • Beveiliging/Backup: hoe gaat dat in zijn werk en wat is slim om te doen voor een NAS?
Dat was even een lijstje, maar dat zijn eigenlijk nog de dingen die ik graag zou willen weten.
Hebben jullie misschien wat antwoorden voor mij? Ik vond namelijk nogal verschillende dingen tijdens mijn avontuur op het magische Google. :P

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
BlueFireGaming schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:57:
Bedankt voor de reacties! Zo te zien zou een NAS dus beter/makkelijker zijn voor mijn gebruik. Om even op CiPHER's bericht in te gaan: ik zou graag voor zelfbouw willen gaan, maar ik heb zo het vermoeden dat het dan heel veel geklooi en ook duurder gaat worden. Is het de hassle waard en zou het duurder zijn om zelf te bouwen versus een NAS?
Zelfbouw is alleen duurder als je vergelijkt met single- of two-bay NAS-systemen. Kijk je naar 4-bay of meer, dan wordt zelfbouw rap goedkoper. Overigens is de software van Synology ook los te downloaden voor installatie op eigen hardware, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BlueFireGaming
Oké, ik heb dus een beetje rond zitten zoeken en op het moment lijkt de Synology DS215j mij het meest interessant, met name omdat die, voor de prijs, goede performance heeft voor zover ik zie. Ik zal ook nog even tussen de QNAP's kijken of daar een interessante tussen zit, maar ik zou nog wel graag wat antwoorden op mijn vragen willen: :)
BlueFireGaming schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:57:
  • HDD's: Wat zijn goede HDD's voor de NAS? Zie vaak iets over WD Greens vs Reds, maar wat zou dan beter zijn (had ergens gelezen dat de RAID technologie in de Reds toch niet werkt in een Linux based NAS, dus dan zou het nutteloos zijn)?
  • Moet ik naar RAID gaan kijken, zo ja welke?
  • Wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik naar een NAS ga zoeken, als we er even van uit gaan dat het een NAS gaat worden.
  • Specifiek wat betreft de Synology NAS'en: die integratie van Google Drive/Dropbox, kan dat met meerdere accounts (kan ik bijv. mijn studiebestanden naar zowel Dropbox als Drive sturen en kan ik ook een Dropbox account voor mij ouders ernaast toevoegen?)?
  • Beveiliging/Backup: hoe gaat dat in zijn werk en wat is slim om te doen voor een NAS?

• BlueFireGaming
Oké, ik heb dus een Synology DS215j en een WD Red 3TB besteld, maar ik krijg redelijk langzame transfer snelheden... :?
Ik krijg zo'n 3MB/sec terwijl de NAS op een 80Mbit/sec verbindingen staat en de PC op zo'n 40Mbit/sec heeft. Heeft iemand een idee waarom het zo langzaam is en hoe het sneller zou kunnen?

Verwijderd

Transfer van/naar en via welk protocol?

• BlueFireGaming
Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:29:
Transfer van/naar en via welk protocol?
Ik heb een netwerkschijf opgezet via de Synology Assistent en zet het over vanaf mijn SSD naar de NAS en ik neem aan dat SMB2 het protocol is. :P

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 13:19

Younes

Wie, Wat, Waar?

heb je vanaf de client een draadloze verbinding? Of bekabeld?

...en waarom?

• BlueFireGaming
Younes schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:32:
heb je vanaf de client een draadloze verbinding? Of bekabeld?
De NAS zit via die kabel van Synology aan de router (ong. 80Mbit/sec) en de PC via een homeplug aan de router (op de PC krijg ik rond de 40Mbit/sec).
Verder krijg ik ongeveer dezelfde snelheid op mijn laptop via wireless.

[ Voor 10% gewijzigd door BlueFireGaming op 25-12-2014 16:35 ]

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-01 13:19

Younes

Wie, Wat, Waar?

kijk eens wat er gebeurt als je de laptop met een netwerkkabel aansluit op de router. Wat betreft homeplugs: daarvan is bekend dat die gewoon trager zijn dan wifi.

...en waarom?

• BlueFireGaming
Younes schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:41:
kijk eens wat er gebeurt als je de laptop met een netwerkkabel aansluit op de router. Wat betreft homeplugs: daarvan is bekend dat die gewoon trager zijn dan wifi.
Dat klopt, maar via de Wifi op de laptop krijg ik ook rond de 40Mbit, maar dan lijkt 3MB/sec mij alsnog veels te laag...

Verwijderd

De bottleneck is niet je NAS, deze haalt fluitend 50+ MB/sec. Oorzaak ligt ergens in je verbinding. Ik zou beginnen om alles met kabels aan te sluiten en daarna steeds meer ertussen te zetten.

Overigens klinkt 3MB/sec bij een 40MBit verbinding niet heel gek door de overhead van het protocol.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2014 20:03 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

BlueFireGaming schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:45:
[...]

Dat klopt, maar via de Wifi op de laptop krijg ik ook rond de 40Mbit, maar dan lijkt 3MB/sec mij alsnog veels te laag...
40/8 = 5

Nou ja "veel" ste laag is ook een beetje overdreven he. dan zit er nog wat overhead op. dan is die 3MB/s niet echt slecht ofzo. mischien dat er nog wat bij kan. maar jij bent niet de enige op d ewifi gok ik

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 25-12-2014 16:56 ]

Iperf

• BlueFireGaming
Fish schreef op donderdag 25 december 2014 @ 16:55:
[...]

40/8 = 5

Nou ja "veel" ste laag is ook een beetje overdreven he. dan zit er nog wat overhead op. dan is die 3MB/s niet echt slecht ofzo. mischien dat er nog wat bij kan. maar jij bent niet de enige op d ewifi gok ik
Ik ben niet de enige nee, maar wel de enige die het gebruikt op het moment. Ik zal eens wat gaan aanklooien met kabels en dan zal ik eens zien.

• MJanzn
  • Laatst online: 14-10-2025
Wat Rots en Fish je proberen je uit te leggen, je hebt het over verschillende eenheden.
Mbit en MByte, er gaan 8bits in een byte.
Niet dat je je verbinding deelt.

Jouw probleem is de 40Mbit/s wat nooit meer dan 5MByte/s kan worden.

Als de Nas nu 80Mbit/s aangeeft wordt de verbinding beperkt door een 100Mbit router/switch waar het max ong 10 MB/s.

Je hebt op moment 2 'weg versmallingen'

• BlueFireGaming
MJanzn schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 02:56:
Wat Rots en Fish je proberen je uit te leggen, je hebt het over verschillende eenheden.
Mbit en MByte, er gaan 8bits in een byte.
Niet dat je je verbinding deelt.

Jouw probleem is de 40Mbit/s wat nooit meer dan 5MByte/s kan worden.

Als de Nas nu 80Mbit/s aangeeft wordt de verbinding beperkt door een 100Mbit router/switch waar het max ong 10 MB/s.

Je hebt op moment 2 'weg versmallingen'
Ik weet het verschil tussen Mbit en MB, maar dan alsnog moet het sneller kunnen lijkt mij om meer in de buurt van de 40Mbit/5MB te komen. Zo bedoelde ik?
Het zit namelijk meer in de buurt van 2MB op het moment (en ik zit als enigste op het netwerk)...

• MJanzn
  • Laatst online: 14-10-2025
Het kost op een draad al 20% bandbreedte omdat elk pakketje 'ingepakt' moet worden en er een ontvangstbevestiging terug gaat.
Bij WiFi en Homeplug komt daar nog bij dat er meer pakketten niet (goed) aankomen ,en dus opnieuw verzonden moeten worden.
Van 5 MB/s blijft dan bedraad nog 4 MB over. Als er bij WiFi/Homeplug dan ong 3 MB overblijft is dat niet heel slecht.
Pagina: 1