Thuisserver, met flinke opslag.

Pagina: 1
Acties:

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-03 07:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een thuisserver, PHP, FTP, en mail met +/- 5 gebruikers. En ruim voldoende opslag (foto's, films).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000euro, omdat de opslag al rond de 600euro gaat zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een ruime behuizing.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, geheugen, proc, voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eerst de HDD + Voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
6WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 109,50€ 657,-
1Cooler Master GM G550M€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 706,95

En dan twijfel ik tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 364,-€ 364,-
1Transcend TS8GAP1333E3D€ 100,01€ 100,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,01

Of:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 65,95€ 65,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,85

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil Ubuntu server gaan draaien.
Met de 1e configuratie kan ik ESXi gaan doen (geen echte ervaring mee, wel veel over gelezen), en deze heeft ECC geheugen.

Met de 2e weet ik dat niet zeker, en heb ik geen ECC.

HDD in softraid 5 + 2 partities in raid 1 om van op te starten (ja, dat kan :P).
Of bij ESXi opstarten van een snelle USB-stick.

Ga je overklokken?
Neen

M'n Oma is een site aan het haken.

• NielsNL
Toch maar besloten om voor de ASRock C2750D4I te gaan vanwege de ECC, en omdat het semi-server hardware is. Alleen wel met ander geheugen want deze past niet volgens mij.

Maar geen ESXi draaien omdat ik het idee heb dat ESXi er niet op gemaakt is om zelf zijn opslag te regelen. Ook is het raar dat je sowieso een windows machine nodig hebt om ESXi te kunnen beheren, en dan de 60 dagen beperking nog.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou geen RAID5 doen met 3TB schijven. De kans dat je na een diskuitval de overige 5x3TB helemaal foutloos terug kunt lezen (want dat moet dan) is erg klein.
Misschien eens naar ZFS kijken ? Geeft je een stuk meer zekerheid over je data.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Interessant topic.
Misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=KYBok-XGsKM
Wordt ook dat moederbord gebruikt in die kast.

Heb zelf niet heel veel ervaring met echte servers. Dus ik kan je hier niet echte praktische tips bij geven.

Ben wel benieuwd wat je er mee gaat doen en hoe je alles gaat installeren en instellen etc

我的名字是Mirno

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
NielsNL schreef op woensdag 24 december 2014 @ 16:20:

Maar geen ESXi draaien omdat ik het idee heb dat ESXi er niet op gemaakt is om zelf zijn opslag te regelen. Ook is het raar dat je sowieso een windows machine nodig hebt om ESXi te kunnen beheren, en dan de 60 dagen beperking nog.
Esxi vSphere heeft ook gratis licencies.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• NielsNL
Pixarr schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:40:
[...]

Esxi vSphere heeft ook gratis licencies.
Dat klopt, maar is wat tricky en ik weet niet precies waar de valkuilen zitten, bijvoorbeeld hoe ik het moet oplossen als er een HDD uitvalt, hoe ik de maximale performance uit m'n schijven haal, hoe ik erachter kom dat er 1 defect is etc... Ook wordt er netjes gemeld dat je alles kunt configureren vanuit web vSphere maar er staat nergens hoe je die netjes installeerd. (Ik denk door het importeren van een applience)
Daarbij denk ik dat Ubuntu server meer dan genoeg mogelijkheden voor mij heeft. En als ik eens iets wil testen doe ik dat wel met virtualbox op mijn desktop.

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
NielsNL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 02:43:
[...]

Dat klopt, maar is wat tricky en ik weet niet precies waar de valkuilen zitten, bijvoorbeeld hoe ik het moet oplossen als er een HDD uitvalt, hoe ik de maximale performance uit m'n schijven haal, hoe ik erachter kom dat er 1 defect is etc... Ook wordt er netjes gemeld dat je alles kunt configureren vanuit web vSphere maar er staat nergens hoe je die netjes installeerd. (Ik denk door het importeren van een applience)
Daarbij denk ik dat Ubuntu server meer dan genoeg mogelijkheden voor mij heeft. En als ik eens iets wil testen doe ik dat wel met virtualbox op mijn desktop.
Voor de vSphere Webapplience moet je wel betalen, helaas. Ik draai hier ook de gratis versie van ESXi, maar zonder de webapplience. Werkt wel uitstekend overigens.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Pagina: 1