Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ASUS Xonar Essence STX II VS HDMI geluid

Pagina: 1
Acties:

• intered15
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 14:33
Op me HTPC maak ik gebruik van de HDMI geluidsuitgang van de videokaart. Maar nu zag ik wat reviews voorbij komen van de ASUS Xonar Essence STX II die erg goed uit de bus komt en ook nog eens 7.1 is.

Wat ik me al een tijdje afvraag, en nog steeds geen duidelijk antwoord op heb gevonden, wat doet zo'n ASUS Xonar Essence STX II ten opzichte van een HDMI uitgang die op een videokaart is. En daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in het geluid bij films en series.

Me versterker is een 7.1 en kand DTH-HD and True Dolby aan.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geluid via HDMI is (in princiepe) unprocessed en wordt verwerkt door het ontvangende apparaat. Dus daarbij is de kwaliteit van het ontvangende apparaat, die het geluid gaat omzetten naar een analoog signaal voor je speakers, dus van belang.
In essentie wordt het digitale audiospoor direct doorgestuurd en niet door je HTPC verwerkt, tenzij je bepaalde processing er overheen gooit zoals een bass-boost of up/down-mixing (2.0 naar 5.1 of 5.1 terug naar 2.0).

Ik weet niet wat je huidige setup precies is, maar stel b.v. dat je een HTPC via HDMI aan je TV knoopt, en dan een analoge versterker aan je TV hangt. Dan is de kwaliteit van het audio circuit in de TV van belang.
Stel nou dat je versterker en TV zijn voorzien van digitale audio I/O (SPDIF b.v., optisch of coaxiaal), dan is in princiepe je versterker volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit omdat je TV (mits anders ingesteld) het audiosignaal van HDMI linea recta digitaal door laat stromen naar zijn digitale uitgang.

Dus tenzij je je speakers/versterker direct aan je HTPC hangt, is een losse geluidskaart (hoe goed zo'n kaart dan ook mag wezen) overbodig, en kan je beter gaan kijken naar een flinke versterker/reciever die je digitaal aan je TV knoopt.

Edit: Kort gezegd is het het beste om het punt aan te pakken waar het geluid van digitaal naar analoog overgaat.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 21-12-2014 20:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?