Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Disaster recovery voor 3 standalone machines

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
In de hoop dat iemand me hier aan advies kan helpen, want ik raak gefrustreerd:

Mijn ouders hebben een klein bedrijfje met 3 werkplekken. Alles draait standalone en dat wil ik graag zo houden, dus geen domein met profiles en noem maar op. Als backup oplossing hadden we jarenlang Windows Home Server. Beviel eigenlijk prima, totdat die server er dit jaar uit vloog. Aangezien die hele Windows Home Server lijn obsolete is maar een NAS aangeschaft en losse software (Acronis True Image) om data op die NAS te dumpen. NAS bevalt prima, maar Acronis niet. Diverse bugs tegengekomen en wegens compleet gebrek aan support na de eerste maand wil ik het ook niet meer proberen. Het probleem is dat ik geen alternatief kan vinden.

Wat ik eigenlijk in gedachte had was scheduled incremental backups naar die NAS, bij voorkeur over FTP omdat dat wat beter te verstoppen is. Cloud backup valt af wegens te grote hoeveelheden data icm lage upload, plus het is data wat ik eigenlijk niet in de cloud wil hebben. Aangezien ik ook al geen pakket kan vinden wat naar tevredenheid het principe van Windows Home Server of Acronis kan doen zit ik nu muurvast. Het enige wat ik nu nog kan verzinnen is de hele Windows User-environment op de NAS te mounten en diskreplicatie toe te passen. Moet er een tweede schijf in, dus die zal ik moeten kopen, maar ik vraag me ook af of ik mijn data er nog af kan krijgen als de NAS zelf er nog een keer uitvliegt.

In de search vind ik dat ik ruim 5 jaar geleden een keer dezelfde vraag heb gesteld, maar ik zit in de elektronica, niet in de IT, dus misschien is mijn kennis gewoon achterhaald. Hoe zouden jullie dit oplossen?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien eerst eens goed je requirements beschrijven?
Over hoeveel data hebben we het precies?
Windows heeft tegenwoordig een hele mooie versie van Windows Essentials, wat volgens mij redelijk aan je eisen voldoet.
NAS kan eventueel rsync uiten de deur plaatsen.

Maar alles is weer terug te brengen, wat zijn je requirements?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik gebruik daar voor een NAS4free. Via iSCSI backup-disks aanbieden aan de windows clients. Die laat ik af en toe een volledige back-up schrijven naar zo'n iSCSI disk, en vervolgens geautomatiseerd incremental back-ups

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Aan Rolfie:

Eisen:
- Disaster recovery bij HDD failure
- Scheduled functioneren zonder input van de gebruiker
- Automatisch purgen van oude data
- 3 werkplekken, max 1TB aan actieve data (NAS is 3TB)
- Over LAN naar NAS van Synology

Wens: Bij voorkeur niet over SMB shares. Er zitten wel eens gasten op Wifi en SMB shares laten zich wel erg makkelijk vinden, ookal zet je er een wachtwoord voor. Gebruikten eerst FTP, iSCSI is ook een idee.

Waarom niet alle werkplekken rechtstreeks laten werken op die NAS en daar datareplicatie toepassen? Omdat die NAS dan een single point of failure vormt. NAS plat, alle werkplekken plat, en dat wil ik voorkomen. Zo simpel mogelijk was mijn devies en dit leek mij een praktische oplossing, of ik mis iets en dit kan slimmer.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Voor beheersbaarheid en simpelheid zou ik inderdaad gewoon een 2de NAS kopen, alle data naar de nas migreren en de "hoofd" nas laten repliceren met de 2de NAS. Voor je Wifi security issue zou je een gastennetwerk moeten hebben op een andere IP range / vlan dan je normale range welke enkel een route naar buiten heeft, FTP e.d. zie je trouwens op een port scan ook direct, dus FTP i.p.v. smb gebruiken doet mij eerder aan als schijnveiligheid als ik het zo mag zeggen.

De iscsi optie kan ook, op de nas een 3tal targets maken met een 3tal luns, dan kan zelfs Windows Backup correcte backups maken, en heb je mogelijk zelfs geen externe programma's meer nodig.

• tc982
  • Laatst online: 08:56
Waarom zelf redundantie inbouwen als je die kan huren? Waarom geen Office 365 met Sharepoint Online. Bestanden in een Document Library en dan syncen via onedrive. Elke gebruiker kan dan 1TB persoonlijke data syncen en je hebt de gedeelde data op de sharepoint.

Als pluspunt heb je ineens nog eens een mailbox van 50gb en Lync om met elkaar en andere te chatten, schermen over te nemen en meetings mee te doen.
En dat voor 3,8 per maand per gebruiker. ( 11,4 euro per maand, of 136,8 euro per jaar voor alles inbegrepen! Data is redundant opgeslagen in één van de grootste clusters in de wereld ;)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
je punt :? alles is heeft wel eens problemen of ligt eens down. das met office365 zo maar ook met je eigen lokale meuk heb je downtime.

A wise man's life is based around fuck you

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Is een bedrijfsaccount bij Dropbox geen optie?

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 14:04

Releases

Ja maar!

Iets als SyncbackSE?
Gebruikte wij voor kleine klanten vaak. Client installeren op die 3 PC's. Job aanmaken met welke mappen je wil backupen en laten verwijzen naar je NAS?
Draaide altijd als een trein.

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-11 13:00
Powershell schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:21:
[...]

je punt :? alles is heeft wel eens problemen of ligt eens down. das met office365 zo maar ook met je eigen lokale meuk heb je downtime.
Je hebt met in-house redundantie een veel hogere kans dat iets werkt en het grootste punt is dat je het in eigen beheer hebt. Wat je niet bij een internet verbinding hebt!
Als je uit gaat rekenen wat een dag lang internetuitval kost ben je op de lange termijn goedkoper uit met een eigen systeem

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

DVR123 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:36:
[...]

Je hebt met in-house redundantie een veel hogere kans dat iets werkt en het grootste punt is dat je het in eigen beheer hebt. Wat je niet bij een internet verbinding hebt!
Als je uit gaat rekenen wat een dag lang internetuitval kost ben je op de lange termijn goedkoper uit met een eigen systeem
En........ je bent wel ff bezig om 1 Tb aan data terug te halen en weer op de bewuste machines te plaatsen.

Heb dit voor een klant (familie ) inderdaad ook opgelost met syncback naar een NAS. Wekrt prima en de data is altijd direct beschikbaar. Divesre mappen per PC worden naar NAS gekopieerd. Meerdere keren per dag.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
tc982 schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:38:
Waarom zelf redundantie inbouwen als je die kan huren? Waarom geen Office 365 met Sharepoint Online. Bestanden in een Document Library en dan syncen via onedrive. Elke gebruiker kan dan 1TB persoonlijke data syncen en je hebt de gedeelde data op de sharepoint.

Als pluspunt heb je ineens nog eens een mailbox van 50gb en Lync om met elkaar en andere te chatten, schermen over te nemen en meetings mee te doen.
En dat voor 3,8 per maand per gebruiker. ( 11,4 euro per maand, of 136,8 euro per jaar voor alles inbegrepen! Data is redundant opgeslagen in één van de grootste clusters in de wereld ;)
Dit dus.

Zolang gebruikers weten hoe ze met de blauwe vinkjes van de Onedrive for Business om weten te gaan, neemt SharePoint je heel veel zorgen uit handen.

Als extra veiligheidsmaatregel kun je een WindowsImageBackup maken van een van de lokale computers. Dan heb je altijd een lokale backup. Een echt mooie internet-to-onsite backup ben ik nog niet tegengekomen, maar je zou zelfs Colligo kunnen gebruiken om backups te maken van je SharePoint omgeving.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 23-12-2014 22:50 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
Als je bang bent dat je gasten via WiFi op je SMB shares komen, dan moet je dát oplossen, niet allerlei andere vage dingen gaan verzinnen! Regel dus een gastnetwerk waar gebruikers alleen op internet kunnen en verder niets. Zet SMB aan met een wachtwoord erop en klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• tc982
Wat een haat tegenover een cloud dienst. Alsof je het zelf beter kan? De downtime van Office 365 was recent gelieerd aan office.microsoft.com. In Europa zijn er bijna geen issues geweest. Ook waren deze van korte duur. Leg mij eens uit hoe jij deze redundantie en cluster kan opzetten met dezelfde SLA?

Een terrabyte syncen kan inderdaad lang duren, maar niemand heeft een terrabyte aan werk data die ze *altijd* nodig hebben. 80% daarvan is minstens data die bijgehouden moet worden. Deze sync je dan niet. Maar is enkel en alleen beschikbaar op sharepoint online.

• Priet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:19

Priet

To boldly do what no one has..

Je zou eens naar Veeam Endpoint Backup kunnen kijken. Gratis, en geschikt voor standalone gebruik.

Erg simpel in gebruik, kan een volledige systembackup maken naar de NAS en achteraf is daarmee de volledige PC te herstellen.

"If you see a light at the end of a wormhole, it's probably a photon torpedo!"

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
DVR123 schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:36:
[...]

Onzin! voor MKB is er geen enkele business case voor eigen hardware, tenzij je een MKB bedrijf bent dat op SGT zeer geheim ontwikkeling doet voor defensie ofzo, maar dan stel je de vragen niet op GOT :)

Voordeel van een goede cloud oplossing: Lekker boeiend dat de internetverbinding op kantoor er uit ligt: Je logt in via tethering op je telefoon en je kan online, je loopt naar de starbucks en je kan online, je gaat naar huis en je kan online..

Lees: de koppeling tussen kantoor (want daar staat de server) en werken is direct volledig weg. Maakt alles een stuk flexibeler en je kan echt niet voor die paar euro per maand de boel zelf inrichten.

Verwijderd

Welk OS draait er op de werkplek machines?

• Rolfie
  • Nu online
Flake schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:14:
Aan Rolfie:

Eisen:
- Disaster recovery bij HDD failure
- Scheduled functioneren zonder input van de gebruiker
- Automatisch purgen van oude data
- 3 werkplekken, max 1TB aan actieve data (NAS is 3TB)
- Over LAN naar NAS van Synology

Wens: Bij voorkeur niet over SMB shares. Er zitten wel eens gasten op Wifi en SMB shares laten zich wel erg makkelijk vinden, ookal zet je er een wachtwoord voor. Gebruikten eerst FTP, iSCSI is ook een idee.

Waarom niet alle werkplekken rechtstreeks laten werken op die NAS en daar datareplicatie toepassen? Omdat die NAS dan een single point of failure vormt. NAS plat, alle werkplekken plat, en dat wil ik voorkomen. Zo simpel mogelijk was mijn devies en dit leek mij een praktische oplossing, of ik mis iets en dit kan slimmer.
Ik zou zorgen dat de machine ISCSI ondersteunde kaarten hebben.
ISCSI Hosts aanbieden via de NAS, en daarna gewoon Windows Backup gebruiken om te backupen.
Afhankelijk van je netwerk kaarten, zou je die moeten vervangen. En voor de rest blijft het allemaal standaard.
ISCSi vanuit Windows is niet echt een oplossing. Voor Backup werkt het geweldig, maar als restore is het een stuk lastiger.
overhyped schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:05:
[...]

Onzin! voor MKB is er geen enkele business case voor eigen hardware, tenzij je een MKB bedrijf bent dat op SGT zeer geheim ontwikkeling doet voor defensie ofzo, maar dan stel je de vragen niet op GOT :)
Zal je toch tegen vallen. Hangt voor een groot gedelete er vanaf hoelang je met een bepaalde versie doet. Als je nu gewoon E2013, O2013 en W2012R2 aanschaft, kan je heeeeeeeeel lang met je huidige licenties doen. Daar kan could niet direct tegen op. Hangt er allemaal vanaf wat je precies wilt.
Voordeel van een goede cloud oplossing: Lekker boeiend dat de internetverbinding op kantoor er uit ligt: Je logt in via tethering op je telefoon en je kan online, je loopt naar de starbucks en je kan online, je gaat naar huis en je kan online..
Klinkt leuk, tenzij je desktops hebt, en 20-30 man hebt (niet) werken.
Lees: de koppeling tussen kantoor (want daar staat de server) en werken is direct volledig weg. Maakt alles een stuk flexibeler en je kan echt niet voor die paar euro per maand de boel zelf inrichten.
Hangt er allemaal vanaf. Soms kan cloud beter zijn, soms eigen beheer.
Om even snel te zeggen dat Cloud beter is als eigen beheer, dat gaat gewoon niet.

Je doet je naam eer...

[ Voor 32% gewijzigd door Rolfie op 24-12-2014 14:46 ]

• tc982
Rolfie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:43:
[...]

[...]
Zal je toch tegen vallen. Hangt voor een groot gedelete er vanaf hoelang je met een bepaalde versie doet. Als je nu gewoon E2013, O2013 en W2012R2 aanschaft, kan je heeeeeeeeel lang met je huidige licenties doen. Daar kan could niet direct tegen op. Hangt er allemaal vanaf wat je precies wilt.

[...]
Klinkt leuk, tenzij je desktops hebt, en 20-30 man hebt (niet) werken.

[...]

Hangt er allemaal vanaf. Soms kan cloud beter zijn, soms eigen beheer.
Om even snel te zeggen dat Cloud beter is als eigen beheer, dat gaat gewoon niet.

Je doet je naam eer...
Wat een rare vergelijking. Je gaat ineens voor een oplossing van een paar man, naar 20 a 30 man.
Zelfs dan komt Cloud nog goedkoper uit. Een licentie van Windows Server kopen in combinatie met Hardware kan een dure zaak zijn. Combineer dat met stroomkosten, onderhoud en upgrades. Dan betaal je met zekerheid even veel als de Cloud service van Office 365. ( 20 man * 3,8€ = 76€ per maand, of 912€ per jaar, over een periode van 4 jaar is dat dus : 3648€ ). Dat is inclusief alles behalve Office.

Probeer daar eens een server uit te rusten van een bekend A merk, met Windows. Tel dan het onderhoud en elektriciteit voor die periode er bij. En er zal niet veel verschil zijn.

Persoonlijk zie ik niet veel nut meer in de SMB/KMO markt voor een on-premise server zonder dat er een lokale applicatie nog gehost moet worden.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Huur een itc-er in, dan weet bijna zeker dat het goed gemaakt wordt! Kost geld maar die hebben veel meer ervaring.

-Backup= op minimaal 3 plaatsen een copie, waarvan 1 copie buitens huis zou moeten zijn.
-Je copie op je 3 werk stations is dus geen backup copie.
-Houd rekening met virus locker, die op alles encryptie zet, dus ook op je nassen, dus 1 copie moet niet online zijn.(hier dus ook zoals met wifi aparte wlan maken voor elke pc, zodat virus daar niets kan wijzigen. op alle pc's dus).
-Zorg dat pc naar pc ook niet werkt, of zo veel mogelijk dicht zetten, met shares en toegang beperken.
-Maak een pfsense router, daar kun je heel veel mee beveiligen, vlan's maken, elke pc's in een aparte vlan zetten, aparte wifi maken voor gasten.(ook veel werk, heb net zelf gedaan).(of 1 pc maar internet op laten indien dit mogelijk is).
-pc's de instellen als niet admin, dus rechten sterk beperken, niks laten installeren.
-http://sourceforge.net/projects/bacula/ kijk eens hiernaar, is wel ingewikkeld.
-Zeker ook terug in tijd springen mogelijk maken, op je nas.(snapshots).
- ZFS misschien, hier kun je snapshots in het file systeem maken, freenas bijv
-En zorg dat je mail krijgt, dat de backup gemaakt is en goed verlopen is.
-Kontroleer ook of je backup terug kunt zetten, dus of dit werkt.
-Ook regelmatig kontroleren of pc's goed werken, log files bekijken, hd smart kontrolern, etc.

Veel van bovenstaande is veel werk, en misschien nog leren hoe het werkt,dus het ligt eraan wat je wilt.
Je zult regelmatig moeten kontroleren of het goed gaat.
Gebruikers opvoeden tav installeren, en hoe om te gaan met pc/backup.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 25-12-2014 11:15 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
tc982 schreef op donderdag 25 december 2014 @ 10:32:
[...]

Wat een rare vergelijking. Je gaat ineens voor een oplossing van een paar man, naar 20 a 30 man.
Zelfs dan komt Cloud nog goedkoper uit. Een licentie van Windows Server kopen in combinatie met Hardware kan een dure zaak zijn. Combineer dat met stroomkosten, onderhoud en upgrades. Dan betaal je met zekerheid even veel als de Cloud service van Office 365. ( 20 man * 3,8€ = 76€ per maand, of 912€ per jaar, over een periode van 4 jaar is dat dus : 3648€ ). Dat is inclusief alles behalve Office.

Probeer daar eens een server uit te rusten van een bekend A merk, met Windows. Tel dan het onderhoud en elektriciteit voor die periode er bij. En er zal niet veel verschil zijn.

Persoonlijk zie ik niet veel nut meer in de SMB/KMO markt voor een on-premise server zonder dat er een lokale applicatie nog gehost moet worden.
Zo heel vreemd is die vergelijking niet, Overhyped noemt namelijk dat er binnen het MKB geen business case meer gemaakt kan worden voor eigen server hardware, daar een MKB onderneming tussen de 1 en 250 werkplekken heeft is, is de conclusie van Overhyped wel erg makkelijk gemaakt, zeker als je bijv. een productie bedrijf hebt waarbij de medewerkers niet zo maar even kunnen gaan thuiswerken wanneer er een lokale internet storing is of wanneer er bijvoorbeeld wetgeving in de weg zit.

In de casus van TS kan cloud natuurlijk de beste oplossing zijn, al weet ik niet hoe flexibel bijvoorbeeld medewerkers in de elektro zijn m.b.t. tot thuiswerken e.d. bij een internet storing. Hoe erg downtime voor ze is zowel bij on-premise als downtime van de cloud, hoe stabiel de internet verbinding is en dat soort zaken. Iets was je natuurlijk wel goed in kaart moet brengen voordat je cloud als alternatief kan aandragen. Stel dat er alleen een 2/2 ADSL mogelijk is op de locatie van het bedrijf (zelfs in nederland kom je dit soort situaties helaas nog vaak tegen), dan wil je niet al je backups in de cloud hebben wanneer je een restore van een paar 100GB moet doen en er bijv. door management vastgesteld is dat de downtime van een werkplek maar 2 uur mag zijn.

Daarnaast ken ik ook genoeg ondernemers die de clound nog niet volwassen genoeg vinden en zelfs bij een business case waar cloud qua kosten iets voordeliger is gewoon kiezen voor het on-premise alternatief omdat ze zich toch meer in control voelen als ze de controle hebben over alle facetten van ICT binnen de organisatie en niet afhankelijk zijn van grote 3de partijen waar ze een nummer zijn wanneer er iets mis loopt.

Zo had ik laatst bijvoorbeeld een storing bij Microsoft bij het activeren van een kleine 100 Office 365 Office Pro Plus pakketten via de volume license portal, duurde 5 dagen (en een paar escalaties) voordat Microsoft het issue opgelost had, nu was het hier geen groot issue qua impact omdat ik ruim tijd begonnen was met de activatie, maar ik kan me indenken dat wanneer je de activatie op het laatste moment doet (Om geen looptijd op O365 te verliezen) een issue als dit toch zeer vervelend kan zijn als je op vrijdag gaat migreren en maandag moet het spul weer draaien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
Dit:
Releases schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 20:24:
Iets als SyncbackSE?
Gebruikte wij voor kleine klanten vaak. Client installeren op die 3 PC's. Job aanmaken met welke mappen je wil backupen en laten verwijzen naar je NAS?
Draaide altijd als een trein.
Gebruik ik thuis ook om een aantal PC's te backuppen naar een NAS. Werkt zoals het er nu uit ziet (net een paar dagen in gebruik) prima. Ik gebruik nu de gratis versie nog (SyncBackFree), maar wil naar SyncBackSE zodat je ook versiehistorie enzo hebt.

En dit:
Ramon schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 22:59:
Als je bang bent dat je gasten via WiFi op je SMB shares komen, dan moet je dát oplossen, niet allerlei andere vage dingen gaan verzinnen! Regel dus een gastnetwerk waar gebruikers alleen op internet kunnen en verder niets. Zet SMB aan met een wachtwoord erop en klaar.
Cloud is leuk, maar daar vraagt TS helemaal niet om. Toch altijd weer apart hoe een discussie totaal de andere kant op kan gaan hier op Tweakers :P

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2014 12:48 ]

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Priet schreef op woensdag 24 december 2014 @ 10:16:
Je zou eens naar Veeam Endpoint Backup kunnen kijken. Gratis, en geschikt voor standalone gebruik.

Erg simpel in gebruik, kan een volledige systembackup maken naar de NAS en achteraf is daarmee de volledige PC te herstellen.
Houd er wel rekening mee dat deze software nog beta is en pas ergens in Q1 2015 uitgebracht wordt. Bovendien zal dit geen bescherming bieden voor data die centraal op een NAS oid opgeslagen wordt...

[ Voor 9% gewijzigd door Linke Loe op 25-12-2014 13:45 ]

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-10 04:31
Als het alleen om de data gaat, kijk eens naar Crashplan op http://www.code42.com/crashplan/

Eenmaal geinstalleerd, heb je er geen omkijken meer naar en is direct ook een offsite backup.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Linke Loe schreef op donderdag 25 december 2014 @ 13:44:
[...]

Houd er wel rekening mee dat deze software nog beta is en pas ergens in Q1 2015 uitgebracht wordt. Bovendien zal dit geen bescherming bieden voor data die centraal op een NAS oid opgeslagen wordt...
Inderdaad een beta maar wat werkt ie fijn! Simpele interface, duidelijke rapportage en mogelijkheid tot file of complete (bare-metal) system restore.
Ik ben heel benieuwd wanneer ze dit pakket uit beta gaan halen en toevoegen aan het Backup & Replication pakket.

while (! ( succeed = try ()));

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Linux server met backupPC dit doet het werk binnenshuis vervolgens cruciale data zoals boekhouding en klantgegevens naar de cloud syncen.
Snap je weerstand voor bepaalde oplossingen zoals hier aangedragen de kosten zijn simpelweg voor een klein bedrijf te hoog.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1