Toon posts:

Nieuwe build , valt uit bij belasting!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers ,

Vorige week een nieuwe build afgeleverd bij een kennis met de volgende specs ,

CPU 1150 Intel Core i7 4790K 88W 4,00GHz / BOX 1
KOE Scythe Mugen 4 AMD-Intel 1
MB Gigabyte 1150 GA-Z97X-UD5H V/GBL/R/DDR3/USB3/ATX
VOE Cooler Master GM 80+ Brons 650W ATX
SSD 256GB SATA3 Crucial MX100 Retail

Besturing is Windows 7 64 bit home edition.

Nu het probleem ,

Zodra de cpu belast word , valt de pc uit en word hij opnieuw opgestart. Heb alle energie savers al uit gezet maar dit bracht geen oplossing. Bij gewoon gebruik draait de pc prima stabiel maar zodra er power word gevraagd van de cpu is het einde oefening. Prime95 krijgt niet eens de kans om te starten want dan valt hij al uit. Dus tempratuur is uit te sluiten , want de cpu heeft geen kans om warm te worden.

Wat wel opvalt , zodra ik de cpu terugklok naar bv 2000mhz dan blijft prime95 prima draaien. Dus er zit ergens een probleem met de stroom toevoer.

Zijn er nog meer opties in de bios die ik zou moeten controleren of instellen?

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 14:25 ]

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
heb je al een andere voeding en processor geprobeerd?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:12
Krijg je nog een foutmelding? Als ie echt meteen uit is dan zou ik de voeding verdenken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Neej heb helaas geen andere cpu met deze socket liggen. En de voeding is een hagelnieuwe 650 watt 80+ bronze voeding. Deze zou ruim voldoende moeten zijn voor een cpu met max 105 watt.... Dus die verdenk ik eerlijk gezegd niet.

Inmiddels de cpu op 3000mhz geklokt en tot nu toe stabiel.

Krijg overigens idd GEEN foutmelding.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 14:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik al een verdachte heb gevonden. Processor loopt nu op 100% met prime95 op 3 GHz maar volgens cpu is het voltage naar de cpu maar 0.980 v....

Lijkt me een beetje weinig om daar mee de orginele 4,4 ghz op te laten lopen??

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:27
En waarmee meet je dat voltage? Toch niet met een vaag programma zoals Speedfan? :X
Zet sowieso alles op default, auto kloks en auto voltages. Dan testen, daarna pas settings proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Cpu voltage nu naar 1,2 gezet , en de stabiliteit gaat met sprongen vooruit.

Ik lees de cpu Voltage uit met cpuz

• Electric Brainz
welke bios versie draait er? en welk merk type geheugen?

[ Voor 33% gewijzigd door Electric Brainz op 20-12-2014 14:35 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:12
Check ff welke bios er op staat. volgens deze pagina wordt de cpu pas ondersteund sinds versie F7
Bios voor Mobo revision v1.1 en Bios voor mobo revision v1.0

Verwijderd

Topicstarter
Ok , dit bord draait nog op de F6 versie. Maar de CPU word eigenlijk prima herkend. En nu ik het voltage van de CPU naar 1,2 volt heb gezet draait hij ook stabiel. (tot nu toe dan)

Stom eigen lijkt dat dit bord á fabriek maar 0,980 v geeft naar de cpu.

• analogworm
...zucht.. flash 'm naar de nieuwste versie. Best kans dat de CPU pas vanaf F7 de juiste default waardes krijgt..

• Electric Brainz
Op het forum van Gigabyte staan een aantal oplossingen waaronder werkgeheugen, bios en een ander toetsenbord

Verwijderd

Topicstarter
analogworm schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:39:
...zucht.. flash 'm naar de nieuwste versie. Best kans dat de CPU pas vanaf F7 de juiste default waardes krijgt..
Was de "zucht" nou echt nodig? Jij bent ook ooit begonnen met leren of niet?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:17:
Prime95 krijgt niet eens de kans om te starten want dan valt hij al uit. Dus tempratuur is uit te sluiten , want de cpu heeft geen kans om warm te worden.
Dit is niet waar. Het is absoluut niet zo dat een CPU er minuten over doet om de load temperatuur te bereiken. Bij iets als Prime95, AIDA64, OCCT of LinX schiet de CPU van (b.v.) 30 graden idle direct naar 70 graden en komt er na lange tijd draaien misschien nog een graad of 2 bij.

Ik vermoed dat het hier een voltage probleem is (inderdaad wellicht op te lossen met een bios update), maar controleer sowieso de temperaturen nog even met iets als CoreTemp, zeker als de voltages via een bios update of handmatige instelling ineens een stuk hoger zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:40:
[...]

Was de "zucht" nou echt nodig? Jij bent ook ooit begonnen met leren of niet?
Beetje misselijke toevoeging ja...

In ieder geval, report ook nog even hier hoe de Bios update verlopen is. Als je problemen hebt kun je die hier ook kwijt, ik ben in ieder geval benieuwd of dit het probleem oplost. Ik was eerst namelijk aan het denken aan een koeler die niet goed zit en daarom de cpu zichzelf stil legt bij hogere belasting.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
bios is , as we speak , aan het updaten naar F8

Tijdens het laatste rondje prime95 met 1,2v bleven te temps onder de 70 graden van de cpu. Dus dat was goed. Dadelijk met de nieuwe bios weer testen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt opgelost!!

De biosupdate naar F8 was de truc. Moet nog wel even wat fine tweaken maar de stabiliteit is 100x beter geworden. CPU loopt nu op 4,4 ghz met 1,251 v met temps onder de 70 graden.

Bedankt voor de tips!!

• analogworm
Mooizo oOo
Pagina: 1