Autocad / Solidworks / Inventor systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn tekenwerk wat ik steeds meer doe de laatste tijd ga ik toch weer een desktop aanschaffen voor de snelheids winst. Ik teken gemiddeld 30 - 40 uur per maand voor een opdracht.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
-Voornamelijk 3D tekenwerk van complexe tekeningen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
ca. 1500 euro. (goedkoper is altijd beter ;) ).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
SSD Crucial 256GB
Windows 7 licentie.
3de scherm samsung voor overzicht (32").

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Voorlopig 1x GTX970. Systeem wel voorbereid op een mogelijk 2de GTX970 voor SLI indien dat winst op brengt in 3D tekeningen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Niet specifiek, wel graag A kwaliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Bij voorkeeur een stil systeem met veel power.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Niet direct maar ook niet onmogelijk, (waterkoeling komt er niet).

-----------------------------------
Wat ik zelf reeds had uitgezocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 311,70€ 311,70
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3€ 105,95€ 105,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 351,95€ 351,95
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
2Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 206,95€ 413,90
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)€ 69,42€ 69,42
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 124,95€ 124,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,70€ 11,70
1Cooler Master GM G750M€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.562,97

Mogelijk heeft iemand nog tips of adviezen over deze configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 17:00

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Naar mijn weten heeft CAD weinig baat bij een GTX970, voor CUDA zou een 750 Ti al genoeg zijn. Een 2e 970 zou al helemaal zinloos zijn. Of wil je stiekem ook gamen?

De 4790K is wel een verstandige keus vanwege de hoge corespeed, wat goed aansluit op het singlethreaded CAD tekenwerk.

Stil systeem? Niet dat de CM slecht is, maar de Fractal Design Define R5 is dan beter.

Je voeding is matig en overkill, neem bijvoorbeeld een Cooler Master V550S, betere kwaliteit, stiller, en eerlijk gezegd nog steeds overkill voor een 970. Een Seasonic S12G 450W is ook goed en voldoende.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou heb ik ook zitten denken aan een quadro kaart.. maar zo nu en dan zou ik best wel eens een game willen kunnen draaien maar dat zal sporadisch zijn. Mainstream werk is 3D tekenwerk en renderingen.

http://www.salland.eu/pro...095aa.html?ref=2#lightbox[mixed]/0/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Zowel de maker van Solidworks als Inventor schrijven een CAD videokaart (Quadro/Firepro) voor bij de requirements. Maar in de praktijk blijken beide programmas ook goed te draaien op een gaming videokaart.

Inventor benchmarks:
http://www.tomshardware.c...graphics-card,3493-7.html

Solidworks benchmarks:
http://www.tomshardware.c...cs-benchmark,3778-17.html

Let wel op, dit geld bijvoorbeeld niet voor Siemens NX. Dat draait volgens onderstaande benchmark bijna niet op een gaming kaart van Nvidea.
http://www.tomshardware.c...cs-benchmark,3778-15.html

Misschien een idee om een Firepro W5100 in overweging te nemen (presteerd bij deze CAD programma's veel beter dan een Quadro 4000), ik verwacht dat die tov een GTX970 iets slechter presteert in Inventor, maar juist weer een beetje beter presteert in Solidworks. En als er dan een keer iets niet werkt met een CAD programma dan hoef je in ieder geval niet te twijfelen of het aan je videokaart keuze ligt.

http://tweakers.net/price...md-firepro-w5100-4gb.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de cad videokaarten doen het beter voor die applicaties ja, echter is het nog wel mogelijk om daar uberhaupt een spel mee te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:57:
de cad videokaarten doen het beter voor die applicaties ja, echter is het nog wel mogelijk om daar uberhaupt een spel mee te spelen?
Er zijn drivers voor en het schijnt best aardig te draaien. Het lijkt me echter zaak om voor jezelf heel duidelijk te hebben waarom je zo'n kaart nodig hebt voordat je hem ook daadwerkelijk koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn grootste werk is: autocad 3D en solidworks.
andere applicaties hebben verder geen belasting.

games zal ik zeer sporadisch spelen.

Op het moment draai ik op mijn laptop met een GT555m. Dus de upgrade is zoiezo al inmens. Maar de pc moet 5 jaar meegaan en ik zit nu aan 6 uur met renderen. Nu is renderen een groot deel processor belasting.

Maar ik merk op mijn laptop ook dat het scrollen alles behalve soepel gaat. Echter heb ik met geforce kaarten nooit echt problemen gehad in autocad en solidworks. de vraag is echter hoeveel beter presteert en amd firepro w5100 in cad/solidworks t.o.v. de gtx970. Ik vond terug dat de w5100 overigens minder presteert dan de w5000???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Welke cpu heb je nu?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:04:
Op het moment draai ik op mijn laptop met een GT555m. Dus de upgrade is zoiezo al inmens. Maar de pc moet 5 jaar meegaan en ik zit nu aan 6 uur met renderen. Nu is renderen een groot deel processor belasting.
Waar render je mee, Photoview? Dat is uitsluitend CPU-gebaseerd, dat kan je op een IGP nog draaien.
de vraag is echter hoeveel beter presteert en amd firepro w5100 in cad/solidworks t.o.v. de gtx970. Ik vond terug dat de w5100 overigens minder presteert dan de w5000???
Het is lastig eenduidige antwoorden te krijgen op dit soort vragen, maar reviews als deze en deze zijn wellicht interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
renderen gebeurt in autocad en solidworks zelf. In autocad heb ik een plugin nxtrender.

Cpu nu is een core i7 2630QM. niet echt vergelijkbaar met wat ik nu wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grote vraag op het vlak van de processor is of je soepel werken met grote modellen in Solidworks belangrijker vindt ( single threaded performance), of dat je renderen en simuleren belangrijker vindt (multithreaded workloads). In het laatste geval kan je nog een 5820K overwegen, al wordt dat in combinatie met het benodigde moederbord en geheugen toch wel te duur.

Ik vind het belangrijk dat je de opties kent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
graag leer ik zoveel mogelijk opties. ben er zelf al echt te lang uit om de huidige markt goed te kunnen volgen daarnaast in het verleden nooit echt serieus bezig geweest met het tekenwerk maar de laatste tijd een aantal opdrachten hiervoor gehad vandaar dat het nu tijd is om er meer in te stoppen. en liever 1x goed dan toch net niet.

de 5820k is een 6 core had ik gezien echter renderen kun je op wachten scrollen in een tekening is essentieel. Dus daarom valt die al af. Zolang ze nog geen multi threaded core in het tekenwerk zelf.

de processor staat dus al redelijk vast (99%).
de videokaart en moederbord zijn de grotere vraagtekens op het moment.

EDIT: had namelijk een gigabyte staan omdat ik merken videokaart + moederbord graag match.
Echter heeft de asus 55 euro cashback:
https://toptechcashback.com/be/nl/pages/cashback/qualifying
pricewatch: Asus Z97-A

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ding is, met overclock zit die 5820K qua clocksnelheid niet zover van de 4790 (en anders ook niet ontzettend). De 5820K heeft qua interne bedrading (lanes) en bijvoorbeeld het werkgeheugen dan weer wat meer in huis, waardoor hij theoretisch beter is in het heen en weer gooien van grote sets data. Ik ken de afwegingen en er is geen eenduidig antwoord op :P

Maar goed, het is duidelijk dat je de interface performance bovenaan zet, en dan is de 4790 waarschijnlijk net de betere keus. Beide zijn overigens voor beide taken hoe dan ook geen slechte keuze. Beide modellen zitten in de absolute top van de consumentenmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ga er maar van uit dat die 4790K 2x zo snel rendert als een 2630QM (afgaand op de Cinebench scores)

En idd je wilt die turbo van 4,4ghz, rebuilden zal op de 5820k een stuk trager gaan bijv.

Ik zou gewoon voor een gamekaart gaan. Ik werk al 15 jaar met 3d en cad apps op allerlei kaarten waaronder quadro's, en ik kan niet zeggen dat als ik op een GTX zit ik een Quadro mis. Ook omdat je singlethreaded cpu snelheid de belangrijkste factor is.

Een pro kaart zal minder snel inzakken qua viewport interactie maar dat zegt weinig over of de snelheid van een normale gpu problematisch is. Ik denk het niet.

[ Voor 15% gewijzigd door maratropa op 20-12-2014 18:38 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:36:
En idd je wilt die turbo van 4,4ghz, rebuilden zal op de 5820k een stuk trager gaan bijv.
Een stuk trager lijkt me overtrokken, het verschil is vrij minimaal. Dat krimpt nog als je gaat overclocken, want dan doen ze ruwweg dezelfde snelheid en vergeet ook niet dat s2011 wat meer in huis heeft qua bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat we de processor discussie niet echt hoeven te voeren.. ze zijn beiden single core praktisch even snel echter is de 5820k een stuk duurder die meerprijs weegt in mijn toepassing niet op tegen de voordelen.

het grootste vraagteken is meer de videokaart voor mij om eerlijk te zijn.

uitgaande van deze tabel verwacht ik dat de gtx970 en firepro w5100 erg dicht bij elkaar zullen liggen in solidworks:

*gebaseerd op het feit dat de gtx 970 boven de 290x scoort.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:41:
ik denk dat we de processor discussie niet echt hoeven te voeren.. ze zijn beiden single core praktisch even snel echter is de 5820k een stuk duurder die meerprijs weegt in mijn toepassing niet op tegen de voordelen.
Geen slechte redenering! :)
het grootste vraagteken is meer de videokaart voor mij om eerlijk te zijn.
De viewportperformance van Quadro en FirePro-kaarten is beter. De drivers zijn duidelijk ook meer doorontwikkeld. De vraag is echter of je daar ooit iets relevants van terug gaan zien. Behalve als je vrij dure uren maakt loont het wat mij betreft doorgaans niet. Als er prestatiecontracten en opdrachten van vele tonnen aan hangen is het dan waarschijnlijk wel weer de betere optie om voor Quadro of FirePro te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:39:
[...]

Een stuk trager lijkt me overtrokken, het verschil is vrij minimaal. Dat krimpt nog als je gaat overclocken, want dan doen ze ruwweg dezelfde snelheid en vergeet ook niet dat s2011 wat meer in huis heeft qua bandbreedte.
Op stock is een 4790K met bijv. rebuilden van een assembly misschien wel 25% sneller dan een 5820K. Als die 5820K op 4,4 loopt is er natuurlijk weinig verschil. Die bandbreedte..weenie.. Zo is bijv. mijn G3258 op 4,6ghz VEEL sneller met rebuilden dan mijn 3930K op 4,4ghz

@TS: Qua gpu, kun je er niet gewoon een betaalbare GPU in zetten en kijken hoe het gaat, en hem swappen als dat nodig blijkt te zijn. Grote kans dat je met een GTX 760 ofzo prima uit de voeten kunt.

Ik merk op mijn GTX 670 dat met redelijk zware sketches met veel relations het wat trager kan worden maar dat heeft ook een cpu component, plus dat die relation icoontjes ook gewoon uit te zetten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 20-12-2014 18:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:48:
Zo is bijv. mijn G3258 op 4,6ghz VEEL sneller met rebuilden dan mijn 3930K op 4,4ghz
Dat zou toch niet moeten kunnen, maar dat is wellicht een discussie voor elders.
Ik merk op mijn GTX 670 dat met redelijk zware sketches met veel relations het wat trager kan worden maar dat heeft ook een cpu component, plus dat die relation icoontjes ook gewoon uit te zetten zijn.
Volgens mij is dat vrijwel uitsluitend de CPU - al die relaties moeten ook wiskundig uitgewerkt worden. Die icoontjes weergeven is in vergelijking een peulenschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een lichtere gpu zou kunnen. maar doe het liever nu in 1x goed dat ik er de komende jaren van af ben.
Om een beetje het overzicht te bewaren heb ik nu de keuze beperkt tot 2 kaarten.

Nvidia GTX 970 vs AMD Firepro W5100.

Beiden hebben hun voor en nadelen. Jammer dat ze niet echt onderling worden vergeleken in testen. De 970 kan nog in SLI gezet worden als toekomstige upgrade. Echter denk ik niet dat dat voor CAD 3D veel winst zal opbrengen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Op zich wel goed betaalbaar die W5100. Als je nauwelijks gamed en een beetje extra zekerheid en performance in CAD apps wilt dan is het toch op zich geen moeilijke keuze? Een gamepje zal er ook wel op draaien?

@Camacha; rebuilden in SW gebeurd op 1 core, vandaar dat die G3258 zo goed is. Als je niet renderd en wilt OC'en is die pentium voor het geld de beste cpu die je kunt krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 20-12-2014 19:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:55:
Beiden hebben hun voor en nadelen. Jammer dat ze niet echt onderling worden vergeleken in testen. De 970 kan nog in SLI gezet worden als toekomstige upgrade. Echter denk ik niet dat dat voor CAD 3D veel winst zal opbrengen.
Ik denk dat die kaart eerlijk gezegd het grootste deel van de tijd weinig staat te doen. De GTX970 lijkt wel een pak sneller te zijn, maar de Nvidia FirePro is wel toegespitst op wat je ermee wilt gaan doen.

Edit: wat maratropa zegt dus.
maratropa schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:00:
@Camacha; rebuilden in SW gebeurd op 1 core, vandaar dat die G3258 zo goed is. Als je niet renderd en wilt OC'en is die pentium voor het geld de beste cpu die je kunt krijgen.
Dat snap ik, die 200 MHz zet echter geen zoden aan de dijk :) De nieuwere architectuur wellicht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

nog even terug vallend op deze benchmark. Als het verschil tussen de gtx970 en firepro w5100 in cad toepassing minimaal is. dan gaat mijn keuze naar de gtx970.. Het verschil op gaming specs is namelijk daar in tegen inmens.

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nog even een voorbeeldje, ik heb even een leipe sketch ingeladen met -veel- maten en relations aan. Maar de gpu (gtx 670 2GB) zit niet op 50% terwijl er wel wat lag optreed, wat dus komt door mijn 3930K op 4,4ghz, de cores trekken het gewoon niet. In 3D views heb ik nog nooit traagheid ondervonden. Het is jammer dat ik niet meer weet of mijn Quadro hielp met het versnellen van die meuk in 2D sketchen... Want verder vond ik hem weinig meerwaarde hebben, realview boeide niet echt imho..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:07:
nog even terug vallend op deze benchmark. Als het verschil tussen de gtx970 en firepro w5100 in cad toepassing minimaal is. dan gaat mijn keuze naar de gtx970.. Het verschil op gaming specs is namelijk daar in tegen inmens.
Wat ik zelf nog wel relevant vind, maar voor jou misschien niet uitmaakt, is het stroomverbruik en het daarbij behorende lawaai om die warmte weer af te voeren. Krap 75 watt voor de FirePro tegen 170-200 scheelt wel wat.
RealView is ook prima met een consumentenkaart te draaien :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geluid is deels belangrijk. maar als die volop bezig is maakt het me niet zo heel veel uit. Mijn huidige laptop is ook niet de stilste.

2D sketchen doe ik vrij weinig, ik ben veel meer met 3D sketchen bezig in autocad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Grote kans dat die gtx 970 nooit zwaar belast wordt in CAD en dus ook nooit veel vermogen trekt en warm wordt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:53
Klopt. Als ik dat model uit de benchmark van Tomshardware nateken in Inventor en er een beetje omheen ga draaien verbruikt mijn pc (i5-3570k, HD7850) ongeveer 130W. Tijdens gamen gaat het meer riching de 200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou paar bedrijven aangeschreven omtrend de levertijden en zien of er nog 1 met een scherpe prijs terugkomt voor de gehele order. anders ga ik het opsplitsen maar heb het liever bij 1 shop vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad met gamevideokaarten in Solidworks (zowel Nvidia als AMD), dan moest ik overgaan op Software OpenGL (instelling in Solidworks) voor het renderen van de viewport. Dan wordt de viewport door de CPU gerenderd, wat echt veel trager is. Als ik dat niet deed kreeg ik allemaal renderfouten / artifacts. Net alsof de videokaart of het beeldscherm stuk was.

Overigens wordt in Solidworks alleen de viewport door de GPU gerenderd, de rest wordt altijd door de CPU gedaan. Hoe sterke videokaart je daarvoor nodig hebt hangt vooral af van het aantal features van parts en aantal parts in een assembly. In veel gevallen kan je je al prima redden met een FirePro W4100 of Quadro K620, maar een W5100 of K2200 is wat meer future proof en zal in vrijwel alle gevallen meer dan snel genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat heb ik nog nooit echt hoeven doen, Ik denk ook dat vaak bij problemen een nieuwe driver vaak al helpt.
Maar qua gamekaarten heb ik het prima zonder problemen zien lopen/lopend gehad op: geforce 256, geforce 6800 gto, 8800 gtx, HD 4850, HD 3850M, GTX 520, GTX 260, GTX 670. Dit naast de quadro FX4800 en 4000 die ik een tijdje had. Ik kan me alleen een kleine glitch herinneren op m'n 670 die verdween na een driverupdate. Ik zou iig zo weer een gamekaart nemen voor SW.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ik heb het onder andere jaren terug gehad met een Asus A6JC-Q088H laptop met een Nvidia Geforce 7300 Go. Daar kon ik alleen de videokaartdriver op installeren van ASUS zelf, want de driver van Nvidia weigerde te installeren (die zag de hele videokaart dan niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de definitieve lijst geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 313,50€ 313,50
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 144,99€ 144,99
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 351,95€ 351,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 34,95€ 34,95
1Logitech Comfort Keyboard K290 (Qwerty, Int'l EN)€ 23,47€ 23,47
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 149,50€ 149,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.731,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er niet verkeerd uit :Y Ik vraag me alleen af waarom je voor zo'n duur moederbord hebt gekozen. Is daar een specifieke reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cashback op van 41,50.

dus uiteindelijk goedkoper dan de gaming 3 die ik had. En dit bordt wordt beter aangeschreven.
-Kan overigens zijn dat het een iets ander type wordt nog ivm voorraad. Heb nu paar winkels aangeschreven omtrend deze order. Zien welke nog eventueel een aanbieding kan maken. Bestel het liever als 1 grote order dan allemaal losse orders. echter is het met losse orders nu voordeliger.

https://toptechcashback.com/be/nl/pages/cashback/qualifying

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Kan je niet beter voor 2x U2415 gaan? Voor een workstation is die 1200 pixels in de hoogte een stuk fijner dan 1080. Ik zou zelf waarschijnlijk zelfs voor 3x 1920x1200 of 2x 2560x1440 gaan met zo'n PC (heb nu ook 2x 2560x1440 en werkt heerlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als het geld oneindig zou zijn dan... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H lijkt me ook wel een prima bord voor je en heeft ook een cashback. Voor een mogelijke overclock in de toekomst kan je beter pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power nemen en deze is ook erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de ud3h is wat stroom voorziening naar de cpu beduidend minder in specs.
http://sinhardware.com/images/vrmlist.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Met Kid Jansen eens, Ik zou zelf ook liever maar 1 scherm hebben met meer hoogte dan 2 schermen met maar 1080 pixels.?

Voor iets meer dan 400 euro heb je ook al 4K monitoren. Dat is voor CAD wel heel fijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:52
Alle nieuwe tekenpakketten hebben multicore support dus waarom heeft iedereen t over singlecore prestaties? En je wilt echt een echte tekenkaart erin stoppen (quadro of firepro) want ja dat geeft veel meer snelheid en stabiliteit bij grote samenstellingen. Ik teken al 2 jaar bij een grote automotive fabrikant en vind het jammer dat mensen roepen dat je met een gamekaart net zo goed overweg kan als een gespecialiseerde kaart, als je ergens geen verstand van heb roep dan ook niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Lang niet alle processen binnen Solidworks kunnen goed geparallelliseerd worden, dus singlecore prestaties zijn zeker wel belangrijk. Zal ongetwijfeld ook voor andere pakketten gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
In een gecertificieerde omgeving bij een grote fabrikant met dat soort producten is zo'n kaart logisch. Hier helemaal niet. En ik heb in de 10 jaar dat is SW gebruik nog nooit issues gehad met gamekaarten. Ze zullen wat sneller inkakken bij zware files maar of dat erg is ligt helemaal aan wat je doet.

En nog steeds lopen een hele hoop functies van bijv. solidworks op 1 core. Singlecore snelheid is nog steeds de grootste factor die de snelheid van de interactie met CAD applicaties bepaalt. Renderen en simuleren is natuurlijk een ander verhaal. Dit zeg ik trouwens niet alleen maar ook bijv. BOXX (pro workstation leverancier) focused hier op.

Ik heb eerlijk gezegd vaak het idee dat juist veel pro gebruikers er niet zo veel van snappen omdat ze alleen maar de officiele werkomgeving kennen, en het marketing verhaaltje van de leveranciers ;)

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 22-12-2014 10:58 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het feit dat ik met 2 schermen wil werken is dat ik vaak met meerdere tekening naast elkaar bezig ben.
Overigens werk ik nu op een 17,3" laptop scherm dus is de stap zoiezo al groot te noemen met betrekking tot wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:43:
de ud3h is wat stroom voorziening naar de cpu beduidend minder in specs.
http://sinhardware.com/images/vrmlist.png
Dat is natuurlijk ook waarom die goedkoper is, maar ga je dat ook merken? Voor overclocken is dat moederbord gewoon geschikt, qua jouw eisen, zou ik alleen een moederbord afkeuren als die D-PAK MOSFET's heeft. Als je echt tot de max gaat zal je pas merken dat de UD3H wat minder is, maar dan heb je wel wat betere koeling nodig.

Waarom trouwens dat geheugen? Ze zullen trouwens ook niet onder de Mugen passen, maar wel onder de True Spirit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-08 14:28
PheraX schreef op maandag 22 december 2014 @ 10:49:
Alle nieuwe tekenpakketten hebben multicore support dus waarom heeft iedereen t over singlecore prestaties? En je wilt echt een echte tekenkaart erin stoppen (quadro of firepro) want ja dat geeft veel meer snelheid en stabiliteit bij grote samenstellingen. Ik teken al 2 jaar bij een grote automotive fabrikant en vind het jammer dat mensen roepen dat je met een gamekaart net zo goed overweg kan als een gespecialiseerde kaart, als je ergens geen verstand van heb roep dan ook niets...
Ik kan uit ervaring toch echt vertellen dat in ieder geval Autodesk Inventor alleen maar met renderen, FEA en FEM gebruik maakt van multicore en voor al deze toepassingen zou ik nooit Inventor gebruiken daar is veel betere software voor. Een professionele videokaart heeft bij inventor ook geen toegevoegde waarde meer.
Volgens mij is dit bij Solidworks ook zo maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Op het werk werk ik met een professionele quadro K4000 en een Xeon x5650 en het systeem is stukken trager als mijn pc thuis met een Core I7 920 op 4 ghz met een ATI 6870.
Het enige voordeel wat mijn werk pc heeft t.o.v. de thuis pc is dat ik daar 64GB geheugen heb en daardoor wel tekeningen met 4000+ onderdelen kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 11:52:
Waarom trouwens dat geheugen? Ze zullen trouwens ook niet onder de Mugen passen, maar wel onder de True Spirit.
Ik heb zelf 2x Corsair Dominator GT CMT12GX3M3A2000C9 in m'n vaste PC met de bijgeleverde geheugenkoeler er op.

Ongeacht of ik de geheugenkoeler er op doe past dat niet met m'n Scythe Mugen 2 Rev. B zoals hij hoort. Het koelblok van de CPU-koeler heb ik daarom wel gewoon verticaal gedaan, alleen zit de fan niet aan de voorkant met airflow naar achteren, maar aan de onderkant met airflow naar boven. Ik heb aan de bovenkant van de kast dan nog een Noctua NF-A14 PWM, 140mm als outtake fan. Koelt er niet eens minder door. Waarschijnlijk doordat warmte uit zichtzelf al omhoog gaat en de Noctua een hogere luchtverplaatsing heeft dan de standaard 120 mm outtake fan aan de achterkant van de kast.

Aangezien de CM690 III ook de mogelijkheid heeft om fans aan de bovenkant te plaatsen zou dat ook nog een optie kunnen zijn.
xer_00 schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:07:
Het enige voordeel wat mijn werk pc heeft t.o.v. de thuis pc is dat ik daar 64GB geheugen heb en daardoor wel tekeningen met 4000+ onderdelen kan openen.
Damn, is daar zoveel geheugen voor nodig? Dan zou ik met m'n 24 GB dus maximaal tekeningen van zo'n 1500 onderdelen kunnen openen, of schaalt dat niet lineair?

[ Voor 14% gewijzigd door Kid Jansen op 22-12-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
grote tekeningen kunnen aardig geheugen slurpen. Ik begin zelf nu met 16gb maar de kans is groot dat er later nog 16gb bij gaat komen.

Nog een update van de lijst, koeler toch aangepast moederbord blijft toch de ud5h.
als elektronicus vind ik goede spanningsvoorziening belangrijk genoeg om 20 euro meer uit te geven.
Hoe stabieler de spanning hoe stabieler de elektronica.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 313,50€ 313,50
1Gigabyte GA-Z97X-UD5H€ 144,99€ 144,99
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 352,95€ 352,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,50€ 47,50
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY)€ 33,05€ 33,05
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 149,50€ 149,50
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.744,19

*Hij is zojuist besteld, als goed is morgen alles al binnen. zodra ik begin met de bouw zal ik wat fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-08 14:28
Ik lees graag je ervaringen over hoe het uiteindelijk werkt dit leek mij ook een mooie upgrade voor mijn pc maar ik kom qua geheugen niet uit zie ik.
Kid Jansen schreef op maandag 22 december 2014 @ 12:34:

Damn, is daar zoveel geheugen voor nodig? Dan zou ik met m'n 24 GB dus maximaal tekeningen van zo'n 1500 onderdelen kunnen openen, of schaalt dat niet lineair?
Volgens mij zit het geheugenverbruik dan rond de 42GB en het verschilt ook nog of het een simpel onderdeel is met maar 1 feature of een heel ingewikkeld onderdeel met meerdere features en eventueel ook nog iLogic code wat hier heel veel voorkomt.

[ Voor 24% gewijzigd door xer_00 op 22-12-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als je meer dan 32gb wilt zul je naar de 2011-3 socket moeten gaan dan heb je daar meer profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Wat voor hardware zit er in die coolermaster voeding? Ik zou zelf blind voor een seasonic gaan eigenlijk. Je hebt een aardige 450 watt gold voeding bijv.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik werd getipt op die voeding eerder in dit topic.
En alle testen over die voeding zijn eigenlijk alleen maar positief.

http://nl.hardware.info/p...ar-550w#tab:specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
Die V550 is een van de betere voedingen van CM.

Hardware.info's voedingsreviews zeggen niet alles, aangezien ze de voeding niet open maken.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisvdelsen schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:28:
Hardware.info's voedingsreviews zeggen niet alles, aangezien ze de voeding niet open maken.
De meeste voedingreviews zeggen heel weinig, omdat maar weinig websites de apparatuur hebben om voedingen echt goed te testen. Het komt doorgaans neer op 'ziet er aardig uit, lijkt aardig te werken, prima voeding!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mja als er meer info is dan sta ik er altijd voor open ;). dus als iemand nog goede info er over heeft?

overigens meerdere reviews gelezen waarin die goed naar voren kwam dus ben niet echt over 1 nacht ijs gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Laatst online: 15-07 20:54
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:34:
mja als er meer info is dan sta ik er altijd voor open ;). dus als iemand nog goede info er over heeft?

overigens meerdere reviews gelezen waarin die goed naar voren kwam dus ben niet echt over 1 nacht ijs gegaan.
Neuh, is ook een prima voeding, hoor.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je kan praktisch afstuderen op een pc samen stellen tegenwoordig :P.
kan me niet herinneren dat mijn laatste zelfbouw pc 8 jaar terug zoveel tijd kostte... oke was weliswaar geen high end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Kitguru heeft meestal degelijke reviews van voedingen. hij/zij schroeft ze ook uit elkaar en kijkt wat voor caps e.d. zijn gebruikt.

http://www.kitguru.net/co...-series-1000w-psu-review/

hij heeft helaas niet de 550watt getest maar de 1000w en de 750watt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hier is een uitgebreide review te vinden:
http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550S/1.html

ook hier geen echte problemen en een goede recensie. Seasonic had ook gekund achteraf. Maar met deze voeding is ook weinig mis en is het zelfde merk als de kast. Ik hou wel van een beetje merk matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:46:
je kan praktisch afstuderen op een pc samen stellen tegenwoordig :P.
kan me niet herinneren dat mijn laatste zelfbouw pc 8 jaar terug zoveel tijd kostte... oke was weliswaar geen high end.
Het hangt ervan af of je het goed wilt doen :) Je kunt in één avond wat samenklappen dat prima werkt, of je kunt drie maanden bezig zijn om ieder onderdeel tot in de puntjes geresearched te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou die 3 maanden haal ik net niet maar een aantal weken ben ik er al zeker mee bezig... eerst met een vervangende laptop maar uiteindelijk besloten dat daar niet voldoende winst te behalen is. Daarna met een pc. Inmiddels wat betrefd processors redelijk weer up to date. Videokaarten heb ik de 900 serie afgewacht mede door dat ze gezien werden als de eerste echte upgrade sinds de 600 serie.

Enige wat ik nog mis is windows 10, maar voor voorlopig kan ik nog wel even af met windows 7.

nog wel even benieuwd naar het verschil in de moederborden revisie kan het niet terug vinden. Maar het schijnt dat gigabyte nog wel eens behoorlijke wijzigingen doorvoert.

Gigabyte z97x ud5h rev 1.0 http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4950#ov
Gigabyte z97x ud5h rev 1.1 http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5105#ov

in de specs zelf zie ik geen verschil maar in het verleden heeft gigabyte wel eens verschillende componenten weg gehaald om goedkoper te produceren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:19:
...of je kunt drie maanden bezig zijn om ieder onderdeel tot in de puntjes geresearched te hebben.
Of twee jaar... Ik wilde in juni 2008 al een nieuw scherm kopen, maar uiteindelijk pas in juni 2010 m'n Dell U2711 gekocht. Ook geen spijt van gehad dat ik gewacht heb, want ik was voor de 3008WFP die ik eerst op het oog had een heel stuk meer kwijt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:29:
Gigabyte z97x ud5h rev 1.0 http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4950#ov
Gigabyte z97x ud5h rev 1.1 http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=5105#ov

in de specs zelf zie ik geen verschil maar in het verleden heeft gigabyte wel eens verschillende componenten weg gehaald om goedkoper te produceren.
Bij 1.1 staat:
Audio Noise Guard with LED path lighting
Kid Jansen schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 00:19:
[...]
Of twee jaar... Ik wilde in juni 2008 al een nieuw scherm kopen, maar uiteindelijk pas in juni 2010 m'n Dell U2711 gekocht. Ook geen spijt van gehad dat ik gewacht heb, want ik was voor de 3008WFP die ik eerst op het oog had een heel stuk meer kwijt geweest.
Ik gok dat daar geen twee jaar research aan vast zat, of wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de audio noise guard hebben ze beiden. alleen de led path lighting is anders maar lijkt me niet dat men voor alleen die wijzigingen een nieuwe revisie uitbrengt.

Maar goed mijne is de rev 1.0 geworden. Staat nu te installeren. Voordeel van dat het lekker rustig is op de zaak kon het mechanisch werk daar vast doen. Twijfel nog wel over de fans wat ik daar mee moet doen.

Zit te denken om een tweede fan te monteren op de cpu koeler.
Een extra fan onderin voor aanvoeren lucht en een extra fan op het dak voor de warme lucht kwijt te raken.
De fan van de achter uitvoer wil ik vervangen door een van betere kwaliteit. Mogelijk de front ook.

Uiteindelijk wil ik de pc stiller krijgen maar vermoed dat de gtx970 de meeste herrie maakt.

Foto's:.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/241ldh2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14sdx7a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/241ldh2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/w2d3xk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2crk8k8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/nehzes.jpg

EDIT: ook de laatste monitor aangesloten en mijn oude laptop er op het moment even naast. Lijkt wel een pc helpdesk hier xD

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/35buqew.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/10pt43l.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2014 21:17 ]

Pagina: 1