RFID portemonnee en alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Ik heb geen idee waar ik dit onderwerp moet plaatsen, maar dit lijkt me het meeste geschikte.

Sinds enige tijd wil ik een RFID portemonnee kopen, maar ik loop op tegen een beperkte keuze. Zoals iedereen wel weet zit er een RFID chip in de OV-chipkaart, net als in de ID-kaart en de nieuwe bankpassen komen er nu aan. Gezien de eerste geruchten dat die bankpassen niet veilig zijn voor het van afstand afboeken van geld, wordt het tijd echt werk te gaan maken hiervan. En identiteitsdiefstal of -controle op afstand is ook niet ondenkbaar.

Er is op zich wel aanbod, maar niet het aanbod wat ik zoek. Dat heeft ook te maken met wat ik momenteel allemaal meeneem aan spullen: sleutels, telefoon, portemonnee en nog wat andere dingen. Momenteel verdeel ik ze als volgt:

1) Portemonnee linksachter: geld inclusief munten, betaalkaarten, ov-chipkaart etc.
2) Sleutels, en nog wat andere dingen als bv USB-stick, koptelefoon in klein etuitje. Dit is allerlei rommel en vooral door de sleutels slijt alles sneller.
3) Telefoon in de linkerbroekzak voor. Hier doe ik niks anders bij, zodat het scherm niet bekrast kan worden. Dit doe ik al jaren zo, en dat werkt prima.

Al zoekende naar een vervangende portemonnee met RFID bescherming vind ik vooral portemonnees waar geen ruimte is voor munten, of die zo dik of groot zijn dat ze niet lekker zitten in de achterzak. Ik draag geen jasjes of colbers dus die optie is er ook niet. Wat wel mogelijk zou zijn is een dunne leren houder voor bankpassen en id-kaarten. Als het dun en glad is, kan het misschien bij de portemonnee. Een tweede optie is om muntgeld te scheiden en bij de sleutels te doen, rechtsvoor.

Ik ga ervanuit dat ik niet de enige ben met dit probleem, en misschien is het een kwestie van wachten op meer aanbod. Hebben jullie tips of suggesties? Alle ideeën zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meh ik neem aan dat er ook een spoel in de pas zal zitten. klein sneetje in je pas door de spoel zal wonderen doen :P. Athans dat is mijn voornemen als ik ee contactloze pas krijg :P

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Voor de bankpas is dat een optie, chip uitschakelen, voor OV-chipkaart niet. Die moet gewoon blijven werken, en ook die wil ik onderhand beschermd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het Shopping forum is niet bedoeld voor aankoopadvies. Het past ook niet echt ergens anders, ik zet het naar SG maar of het daar echt beter past? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:38
sumac schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:12:
Sinds enige tijd wil ik een RFID portemonnee kopen, maar ik loop op tegen een beperkte keuze. Zoals iedereen wel weet zit er een RFID chip in de OV-chipkaart, net als in de ID-kaart en de nieuwe bankpassen komen er nu aan. Gezien de eerste geruchten dat die bankpassen niet veilig zijn voor het van afstand afboeken van geld, wordt het tijd echt werk te gaan maken hiervan. En identiteitsdiefstal of -controle op afstand is ook niet ondenkbaar.
Wacht even, je hebt het over identiteitsdiefstal:
sumac schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 23:12:
1) Portemonnee linksachter: geld inclusief munten, betaalkaarten, ov-chipkaart etc.
Waarom doe je dan je portemonnaie in je achterzak? Zo ligt alles sowieso al binnen het handbereik van menig zakkenroller, dan maakt zo'n RFID-aluminiumfolie portemonnaie niet zo heel veel meer uit.

Bij de ING kun je trouwens contactloos betalen uitzetten. Ik weet niet welke bank je hebt, maar ik ga er van uit dat dit ook bij andere banken mogelijk is. Als je het niet vertrouwt dan kun je dit misschien het beste doen, hoef je ook geen nieuwe portemonnaie te kopen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Aangezien de TS nog geen toegang tot SG heeft, en er andere RFID-vragen in BV staan zet ik het daar neer. Echter, als het alleen om aankoopadvies gaat (waar kopen of welke kopen), dan weet ik niet of de BV-mods dat hier willen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
Het gaat mij om koopadviezen, links naar producten die ik niet kan vinden. Suggesties hoe dingen anders op te bergen zijn misschien wel belangrijker?!

Ja ik besef dat het dubbel is om m'n portemonnee linksachter te dragen, en dan bezorgd te zijn over identiteitsdiefstal. Het is een kwestie van kiezen. Maar dan dit: Ik ben totnutoe één keer gerold, en toen had ik toevallig portemonnee en telefoon linksvoor. Dat was op vakantie, juist om te voorkomen dat ik gerold zou worden. Dat bleek ijdele hoop. Het punt is dat sleutels in je kontzak gewoon niet zo lekker zit. Maar misschien moet ik naar minder sleutels (lastig), of sleutels verdelen, of sleutels in zo'n etuitje. Idem kan dat met passen.

Als je betalen met RFID kunt uitzetten, is dat al een prima oplossing, en dat ga ik waarschijnlijk ook doen. Andere oplossing is het bedrag en aantal betalingen per dag beperken. Ik ga ervanuit dat dat ook mogelijk zal zijn.

===== UPDATE =====

Ik heb inmiddels in een winkel in de stad een creditcard etui gevonden van Castelijn en Beerens. Leer, creditcard formaat, klapt open en binnen twee plastic houders voor kaarten, plus een plastic mapje voor nog meer kaarten. Dat mapje kun je verwijderen, en dan blijft er een dun etui over, dat precies doet wat ik wil. Op het station klap je dit ding open, en met de goede kant naar de scanner kun je inchecken zonder de kaart eruit te halen. Niet heel goedkoop, maar het is te doen voor 25 euro.

Hiermee is meteen een tweede probleem opgelost. De waardevolle kaarten gaan hierin: rijbewijs, creditcard, ov-chipkaart en id-kaart als ik die bij me heb. Geld, munten, en de bankpas voor de boodschappen blijven achter in de gewone portemonnee in de achterzak. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door sumac op 20-12-2014 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44
sumac schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:56:
Ik heb inmiddels in een winkel in de stad een creditcard etui gevonden van Castelijn en Beerens. Leer, creditcard formaat, klapt open en binnen twee plastic houders voor kaarten, plus een plastic mapje voor nog meer kaarten. Dat mapje kun je verwijderen, en dan blijft er een dun etui over, dat precies doet wat ik wil. Op het station klap je dit ding open, en met de goede kant naar de scanner kun je inchecken zonder de kaart eruit te halen. Niet heel goedkoop, maar het is te doen voor 25 euro.

Hiermee is meteen een tweede probleem opgelost. De waardevolle kaarten gaan hierin: rijbewijs, creditcard, ov-chipkaart en id-kaart als ik die bij me heb. Geld, munten, en de bankpas voor de boodschappen blijven achter in de gewone portemonnee in de achterzak. ;)
Zo'n C&B etui heb ik ook nog ergens liggen, maar was niet echt te spreken over de kwaliteit (na een tijdje continu in m'n zak te hebben gezeten), maar dat terzijde. Het gaat je RFID niet blokkeren iig. Binnen NL zou ik trouwens een ID-kaart niet meenemen als je toch ook altijd je rijbewijs bij je hebt, nog maar een tip. (Toch wel handig dat wanneer je toch gerold wordt, je altijd een ander ID-bewijs thuis hebt liggen).

Ik gebruik zelf al wat jaartjes een Secrid. In het enkele model kun je stuk of 6 passen kwijt. Vallen er niet zomaar uit, en jawel, door het gebruik van alu als behuizing blokkeert ie elke vorm van RF. Tijdje terug op vakantie had ik een 'echte' portemonnee nodig voor veel cash. Ik heb er toen één gekocht van het merk Pacsafe, eentje die ook RFID blokkeert. Dat merk biedt ook kleine hoesjes voor RFID blokkering van een individuele kaart: http://www.pacsafe.com/rf...g-credit-card-sleeve.html of paspoort http://www.pacsafe.com/rf...g-passport-protector.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik had hier pas meer info over gevraagd in Beveiliging PPSE (Proximity Payment System Environment)?
Nog geen reactie, maar de bankpas lijkt redelijk safe.
Betaal je boven €25 per transactie of meer dan €50 aan transacties, dan wordt een pincode gevraagd.

Wilde eerst met de hamer de pas onbruikbaar maken, maar jouw vraag vind ik beter :)

Ik kwam deze handige gadget tegen: https://www.youtube.com/watch?v=I9YgoMN4dK0

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Ik heb al jaren een http://www.secrid.nl/ als portemonnee, beschermt tegen RFID en houd je pasjes lang heel.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
ebia schreef op zondag 21 december 2014 @ 20:57:
Zo'n C&B etui heb ik ook nog ergens liggen, maar was niet echt te spreken over de kwaliteit (na een tijdje continu in m'n zak te hebben gezeten), maar dat terzijde. Het gaat je RFID niet blokkeren iig. Binnen NL zou ik trouwens een ID-kaart niet meenemen als je toch ook altijd je rijbewijs bij je hebt, nog maar een tip. (Toch wel handig dat wanneer je toch gerold wordt, je altijd een ander ID-bewijs thuis hebt liggen).
Ik heb het etui inmiddels een week in gebruik, en merk een aantal verschillen. M'n voorkeur heeft dat ik de OV-chipkaart in het etui kan laten zitten, het etui openklap, en de binnenkant tegen de scanner houdt, en zo in- of uitcheck. Bij de NS merk ik ik - al lopend - niet meer kan inchecken. De scanner heeft meer tijd nodig. In de bus gaat dit nog lastiger, moet ik echt opletten met inchecken. Bij de fietsstalling zijn er de vaste scanners, en dat werkt vergelijkbaar, maar de mobiele scanners, dat is me nog niet gelukt. Die mannen die uitchecken hebben ook de neiging om het apparaat heen en weer te bewegen, en dat gaat dus niet werken. Stilhouden heb ik gevraagd, maar de conclusie is voorlopig dat ik daar de pas eruit moet halen.

Maar jou opmerking... Hoezo gaat dat C&B etui m'n RFID niet blokkeren? Deze bescherming is niet bedoeld voor de normale scanners bij de NS en in de bus, want die zijn zo afgesteld dat je echt vlakbij moet zijn (hooguit een of twee cm van de scanner). Die scanners zijn niet het probleem waar ik me druk over maak. Het zijn de scanners die op afstand werken, zonder dat je het merkt. Wil je zeggen dat je weet dat die wel door kunnen dringen tot mijn passen? En weet je zeker dat die niet werken bij de SECRID?
Pagina: 1