Iets als dit is ongetwijfeld al 238761 keer langsgekomen, en ik heb dit zelf ook al talloze keren opgelost. Maar toch krijg ik het nu echt niet voor elkaar. Ik kan vanaf een nieuwe server geen enkele computer in het netwerk op hostname benaderen/pingen. Op ip-adres gaat prima. Andersom lukt wel: alle computers in het netwerk kunnen deze nieuwe server pingen met hostname en met ip-adres.
Allereerst, wat heb ik gedaan:
Ik heb Ubuntu 14.04.1 LTS geinstalleerd in een VM met bridged networking. Enige extra package dat ik heb meegeinstalleerd is OpenSSH. Vervolgens heb ik winbind geinstalleerd en "wins" toegevoegd aan /etc/nsswitch.conf, daar staat nu dus o.a.:
Net als op twee andere ubuntu 14.04 servers.
En that's it. Voor de rest is deze nieuwe server maagdelijk. Ohja, en hij heeft een vast IP-adres.
Wat heb ik verder nog geprobeerd:
Naast alle reboots? Sja, wat valt er te proberen? Dit hoort het te zijn, vziw.
Netwerk is simpel. Gewoon een thuisnetwerkje. Ik gebruik de 192.168.10.x range. Er zit een DNS in m'n router, ik heb geen dedicated WINS server, geen domeinserver. Gewoon. Simpel. Niets bijzonders aan. Wrs een netwerk van het kaliber van wat je buurman ook heeft.
En toch:
En vanaf sunflower:
Vanuit windows pingen naar beide gaat ook goed. Náár windows pingen gaat alleen goed vanaf bestaande server, en werkt niet met nieuwe server.
Enige rare dat ik merk is dat de nieuwe server soms staat te zoeken (ofzo) als ik een host wil pingen, en pas na een seconde of 10 het opgeeft. bestaande server doet het altijd instantly. Dus wellicht is er "iets" dat-ie niet kan vinden of dat niet werkt. Nu de vraag, wat, waarom, en hoe te fixen?
Allereerst, wat heb ik gedaan:
Ik heb Ubuntu 14.04.1 LTS geinstalleerd in een VM met bridged networking. Enige extra package dat ik heb meegeinstalleerd is OpenSSH. Vervolgens heb ik winbind geinstalleerd en "wins" toegevoegd aan /etc/nsswitch.conf, daar staat nu dus o.a.:
code:
1
| hosts: files wins dns |
Net als op twee andere ubuntu 14.04 servers.
En that's it. Voor de rest is deze nieuwe server maagdelijk. Ohja, en hij heeft een vast IP-adres.
Wat heb ik verder nog geprobeerd:
Naast alle reboots? Sja, wat valt er te proberen? Dit hoort het te zijn, vziw.
Netwerk is simpel. Gewoon een thuisnetwerkje. Ik gebruik de 192.168.10.x range. Er zit een DNS in m'n router, ik heb geen dedicated WINS server, geen domeinserver. Gewoon. Simpel. Niets bijzonders aan. Wrs een netwerk van het kaliber van wat je buurman ook heeft.
En toch:
code:
1
2
3
4
5
| ik@pinwheel:~$ nmblookup sunflower Ignoring unknown parameter "netbois name" 192.168.10.6 sunflower<00> ik@pinwheel:~$ ping sunflower ping: unknown host sunflower |
En vanaf sunflower:
code:
1
2
3
4
5
6
| martijn@sunflower:~$ nmblookup pinwheel 192.168.10.7 pinwheel<00> martijn@sunflower:~$ ping pinwheel PING pinwheel (192.168.10.7) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 192.168.10.7: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.255 ms ... |
Vanuit windows pingen naar beide gaat ook goed. Náár windows pingen gaat alleen goed vanaf bestaande server, en werkt niet met nieuwe server.
Enige rare dat ik merk is dat de nieuwe server soms staat te zoeken (ofzo) als ik een host wil pingen, en pas na een seconde of 10 het opgeeft. bestaande server doet het altijd instantly. Dus wellicht is er "iets" dat-ie niet kan vinden of dat niet werkt. Nu de vraag, wat, waarom, en hoe te fixen?
日本!🎌