Kan niet pingen met hostname

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Iets als dit is ongetwijfeld al 238761 keer langsgekomen, en ik heb dit zelf ook al talloze keren opgelost. Maar toch krijg ik het nu echt niet voor elkaar. Ik kan vanaf een nieuwe server geen enkele computer in het netwerk op hostname benaderen/pingen. Op ip-adres gaat prima. Andersom lukt wel: alle computers in het netwerk kunnen deze nieuwe server pingen met hostname en met ip-adres.

Allereerst, wat heb ik gedaan:
Ik heb Ubuntu 14.04.1 LTS geinstalleerd in een VM met bridged networking. Enige extra package dat ik heb meegeinstalleerd is OpenSSH. Vervolgens heb ik winbind geinstalleerd en "wins" toegevoegd aan /etc/nsswitch.conf, daar staat nu dus o.a.:
code:
1
hosts:          files wins dns

Net als op twee andere ubuntu 14.04 servers.

En that's it. Voor de rest is deze nieuwe server maagdelijk. Ohja, en hij heeft een vast IP-adres.

Wat heb ik verder nog geprobeerd:
Naast alle reboots? Sja, wat valt er te proberen? Dit hoort het te zijn, vziw.

Netwerk is simpel. Gewoon een thuisnetwerkje. Ik gebruik de 192.168.10.x range. Er zit een DNS in m'n router, ik heb geen dedicated WINS server, geen domeinserver. Gewoon. Simpel. Niets bijzonders aan. Wrs een netwerk van het kaliber van wat je buurman ook heeft.

En toch:
code:
1
2
3
4
5
ik@pinwheel:~$ nmblookup sunflower
Ignoring unknown parameter "netbois name"
192.168.10.6 sunflower<00>
ik@pinwheel:~$ ping sunflower
ping: unknown host sunflower

En vanaf sunflower:
code:
1
2
3
4
5
6
martijn@sunflower:~$ nmblookup pinwheel
192.168.10.7 pinwheel<00>
martijn@sunflower:~$ ping pinwheel
PING pinwheel (192.168.10.7) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.10.7: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.255 ms
...

Vanuit windows pingen naar beide gaat ook goed. Náár windows pingen gaat alleen goed vanaf bestaande server, en werkt niet met nieuwe server.

Enige rare dat ik merk is dat de nieuwe server soms staat te zoeken (ofzo) als ik een host wil pingen, en pas na een seconde of 10 het opgeeft. bestaande server doet het altijd instantly. Dus wellicht is er "iets" dat-ie niet kan vinden of dat niet werkt. Nu de vraag, wat, waarom, en hoe te fixen?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ignoring unknown parameter "netbois name"
netbOIs name? met oi?
Hij komt wel met een IP, dus misschien heeft het er niks mee te maken, maar dat zou ik eerst even oplossen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Heel lang geleden had je dit probleem wel eens tussen Windows-systemen onderling wanneer ze niet in dezelfde werkgroep zaten (in thuisnetwerkjes zonder DC). Tegenwoordig heb je allerlei discovery services en homegroups welke volgens mij heel erg afhankelijk zijn van ipv6. Misschien in die richting zoeken? Heb je t probleem nog steeds als je Samba installeert?

Zo'n bridge mode vm heb ik zelf niet vaak gedraaid en het lijkt er tevens op dat de beide machines in hetzelfde subnet zitten, maar controlleer even of er niks mis gaat met broadcasts want veel van die discovery mechanismen werken daar volgens mij mee.

Anders misschien even kijken of je met wireshark iets wijzer wordt?
(zijn overigens meer suggesties hoor, kan zijn dat t er allemaal geen reet mee te maken heeft ;) )

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 01:52:
netbOIs name? met oi?
Hij komt wel met een IP, dus misschien heeft het er niks mee te maken, maar dat zou ik eerst even oplossen.
Yup, met OI.
Maar, ehm, wat oplossen dan? Deze stap werkt toch?
temp00 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 03:17:Tegenwoordig heb je allerlei discovery services en homegroups welke volgens mij heel erg afhankelijk zijn van ipv6. Misschien in die richting zoeken? Heb je t probleem nog steeds als je Samba installeert?
Samba is geinstalleerd omdat ik winbind heb geinstalleerd. Maar ik heb Samba nog even netjes geconfigged voor dezelfde werkgroep enzo... Sterker nog, ik heb em identiek aan m'n andere (werkende) server geconfigged, en nog kan ie geen hostname pingen.
temp00 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 03:17:Zo'n bridge mode vm heb ik zelf niet vaak gedraaid en het lijkt er tevens op dat de beide machines in hetzelfde subnet zitten, maar controlleer even of er niks mis gaat met broadcasts want veel van die discovery mechanismen werken daar volgens mij mee.
Mwoah die bridge mode werkt prima. Dit is niet bepaald de eerste VM. Ik heb er nog een paar, op dezelfde manier opgezet, en die werken.
temp00 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 03:17:Anders misschien even kijken of je met wireshark iets wijzer wordt?
Misschien toch wat overkill... Maar mij best hoor, alleen waar moet ik dan op letten?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Staat er iets in /etc/resolv.conf?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

_Thanatos_ schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 15:56:
[...]
Misschien toch wat overkill... Maar mij best hoor, alleen waar moet ik dan op letten?
Wat er op de lijn gebeurt (of niet gebeurt) wanneer je een ping op naam doet, dat brengt je misschien dichter bij de oplossing van je probleem. Anders even de capture posten?
Weet niet of je dat een wenselijke oplossing vind maar anders kan je natuurlijk ook op de machine die problemen heeft met naam-pingen, de hostfile éénmalig aanpassen en de namen + ip addressen van de systemen waarmee je op naam wilt communiceren toevoegen.

[ Voor 27% gewijzigd door temp00 op 20-12-2014 17:39 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1