Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies basislaptop met een budget van €300

Pagina: 1
Acties:

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-11 22:20
Wat ga je met je laptop doen?
Huis, tuin en keukenlaptopje voor mijn vader. Hij zal er voornamelijk op browsen en wat torrents downloaden. Verder is er wel eens wens/eis dat de laptop minimaal een HDD van 500GB heeft voor muziek/film/foto opslag.

Wat is je budget?
300 euro is het maximum, inclusief verzending.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop zal voornamelijk thuis staan. Mocht hij hem een keer mee willen nemen ergens naartoe, is het een uitzondering.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat zelf te denken aan deze Toshiba satellite c50 of de Lenovo ideapad G50-30. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor de Lenovo, maar het verschil in de accu is vrij groot. De laptop blijft thuis, dus een oplader is altijd bij de hand. Daarom gaat bouwkwaliteit en prestaties boven de accu.

Om het net een tikkeltje sneller aan te laten voelen wil ik er zelf, misschien later, nog een ssd in installeren. Hierop hoeft enkel Windows te staan. Ik had zelf deze SSD in gedachte: Kingston SSDNow V300 60GB. Mochten jullie een andere SSD aanraden, graag. Uiteraard mogen de kosten van de benodigde bracket en ssd boven de gestelde 300 euro uitkomen.

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust, ik zal vrij actief zijn in dit topic.

Bij voorbaat dank! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door DaLucovic op 19-12-2014 22:11 ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:59
Ik denk dat je naar een Dell moet kijken. ;)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

De Dell Inspiron 3531 is nu te krijgen voor € 179,11 inc. verzending, basis laptopje ja met een 500GB HDD.
Laptop kost normaal € 249, maar nu € 199 en daar kan nog eens 10% vanaf als Dell VIP-member, best leuk.

[ Voor 15% gewijzigd door CLB op 20-12-2014 02:53 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

CLB schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 02:46:
De Dell Inspiron 3531 is nu te krijgen voor € 179,11 inc. verzending, basis laptopje ja met een 500GB HDD.
Laptop kost normaal € 249, maar nu € 199 en daar kan nog eens 10% vanaf als Dell VIP-member, best leuk.
De versie met i3 komt met 10% korting ook net onder de €300 uit. Dat is dus eventueel ook een optie voor TS. Dan is de SSD wel buiten het budget maar dat was geen probleem.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

TS schreef dat de kosten van SSD daar dan bovenuit mogen komen, dus de Dell lijkt me inderdaad de beste keus.

• DaLucovic
Dankjewel, hier heb ik wat aan.
Is een i3, met het gebruik in mijn achterhoofd, het extra geld waard?

Het wordt nu zeker geen Lenovo of Toshiba, maar een Dell. Zijn er ook suggesties voor een SSD of kom ik met deze al een heel eind?

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Verwijderd

DaLucovic schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 12:59:
Dankjewel, hier heb ik wat aan.
Is een i3, met het gebruik in mijn achterhoofd, het extra geld waard?

Het wordt nu zeker geen Lenovo of Toshiba, maar een Dell. Zijn er ook suggesties voor een SSD of kom ik met deze al een heel eind?
Persoonlijk zou ik of voor een MX100 van crucial gaan of een 840/850 evo van Samsung. Maar dat is misschien meer een gevoelskwestie. Sowieso zou ik niet meer voor 60GB gaan maar minimaal 120GB nemen en bij voorkeur zelfs 256GB.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:05

P_Tingen

omdat het KAN

Qua prijs/prestatie/kwaliteit verhouding zit de MX serie op een heel hoog niveau, ik zou dus kijken naar een MX100. De i3 heeft voor je vader weinig toegevoegde waarde, ik zou het geld dus liever in een SSD steken. Een SSD van 60GB moet je zeker niet nemen; te klein. Met de genoemde Dell en een pricewatch: Crucial MX100 256GB zit je nog steeds onder de €300.

Als de opslag van 256 GB te weinig is, zou ik er een externe HDD bij aanschaffen. Maar 256GB is nogal wat, als dat vol zit is het tijd om weer wat op te schonen :) Er zit geen USB3 op de Dell, dus een film overtanken naar externe schijf is niet in 1 minuut geregeld. Maar ja, daar is de prijs ook naar.

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 20-12-2014 13:49 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CLB schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 02:46:
Dat is echt een lage prijs, niet normaal meer.
Word je automatisch VIP-member als je registreert, of moet je nog iets speciaals doen?

• DaLucovic
De Dell Insprion 3000 heeft geen DVD-drive, wat zou ik dan evt moeten verplaatsen (vervangen) om een HDD caddy in te bouwen?

Qua laptops ben ik eigenlijk niet echt thuis in de componenten etc, het zelf inbouwen moet wel goedkomen.

[ Voor 34% gewijzigd door DaLucovic op 20-12-2014 14:30 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
-> VIP: Schrijf je in als student. je geeft geen school op, wordt dus niet gechecked.
->HDD Caddy is niet mogelijk in de goedkoopste Dell Inspiron, zit gewoon geen extra sata aansluiting (aldus notebookcheck). Maar zelfs met die beperking is het natuurlijk belachelijk goedkoop voor een leuk laptopje. Het zal toch ergens vandaan moeten komen^^. Mijn tip is gewoon de oude HDD eruit te halen (zit een heel netjes een klepje op, fluitje van een cent) en een 240 GB Sandick of iets dergelijks erin te drukken.
->HDD Caddy is WEL mogelijk in de duurdere Insprions, ipv de CD rom speler. http://hddcaddy.com/nl/de...on-15-3000-hdd-caddy.html

=> Let op, Er mag dan staan dat hij voor de Inspiron 3000 het gaat dus echt niet op voor het basismodel, deze heeft uberhaupt geen tweede sata aansluiting.

• roffeltjes
Betreft de MX100, er is enig gemor op de crucial fora ivm MX100's die opeens weigeren als bootdevice (volgens mij met name in laptops)te werken.

http://forum.crucial.com/...oot-sometimes/td-p/158815

Het is uiteraard compleet onduidelijk of dit een wijdverspreid issue is, maar ik zou toch voor een Sandisk of Samsung gaan, scheelt niet veel (bij Arstechnica is bijvoorbeeld de community nogal anti crucial).

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 20-12-2014 18:03 ]

• DaLucovic
Oke wederom bedankt voor de input, misschien dat ik een ssd wel laat zitten dan.
Beetje zonde om die enkel te gebruiken voor OS+muziek etc.

Voor zo'n prijs blijft de laptop nog het meest aantrekkelijk.

Ik geef mijn vader wel de keus voor alsnog een van mijn voorgestelde laptops in de topicstart met een SSD of een (tragere) Dell Inspiron 15 zonder SSD.

• roffeltjes
De Dell is volgens mij niet belangrijk trager or rapper dan de door jou genoemde modellen (zit precies tussen de twee modellen in, maar dat is beide kanten op peanuts). Als je rapper wil kan je ook voor 290 een Dell I3 nemen die de vloer aanveegt met de Celerons.

En betreft de SSD voor data gebruik. Hou er rekening mee dat de verhalen over de beperkte levensduur van een SSD nogal misleidend zijn. Een doorsnee gebruiker haalt bij lange na niet het aantal writes. Een SSD is dus prima als primaire schijf, zeker met de huidge prijzen.

Sowieso vind ik lokale storage steeds minder interresant nu de NASjes zo goed en goedkoop zijn.

• DaLucovic
Gevoelsmatig trager dan haha, OS op SSD laat het wat sneller aanvoelen, daar doelde ik op.
Celeron is goed genoeg, SSD als primaire (enige) schrijf is niet ideaal denk ik.

Ik leg het hem voor en laat hem kiezen, een foute keuze is er niet.

Bedankt!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Wat is dan het probleem met een SSD als primaire, enige schijf? Te klein?

• roffeltjes
Zijn vaders wil de complete film/muziek collectie op het laptop zetten (500 GB).

Zou ik niet doen (daarvoor heb je een NAS en als echt wat mee moet neem je alleen het nodige bestand mee), maar dat moeten ze zelf weten.

En ja, 500GB SSD is even duur als de vorgestelde laptops, dus dat voelt wel wat krom :+

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
roffeltjes schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:59:
-> VIP: Schrijf je in als student. je geeft geen school op, wordt dus niet gechecked.
->HDD Caddy is niet mogelijk in de goedkoopste Dell Inspiron, zit gewoon geen extra sata aansluiting (aldus notebookcheck). Maar zelfs met die beperking is het natuurlijk belachelijk goedkoop voor een leuk laptopje. Het zal toch ergens vandaan moeten komen^^. Mijn tip is gewoon de oude HDD eruit te halen (zit een heel netjes een klepje op, fluitje van een cent) en een 240 GB Sandick of iets dergelijks erin te drukken.
->HDD Caddy is WEL mogelijk in de duurdere Insprions, ipv de CD rom speler. http://hddcaddy.com/nl/de...on-15-3000-hdd-caddy.html

=> Let op, Er mag dan staan dat hij voor de Inspiron 3000 het gaat dus echt niet op voor het basismodel, deze heeft uberhaupt geen tweede sata aansluiting.
Weet je dit zeker? Volgens de handleiding van Dell zelf heeft de Inspiron 15 3531 namelijk 1x SATA 1,5GBps en 1x SATA 3,0GBps (SATA I & SATA 2 dus?)

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• roffeltjes
Notebookcheck: http://www.notebookcheck....book-Review.130312.0.html
The Inspiron has a slot for an optical drive which is covered by a plastic flap. Sadly, we could not install the optical drive as we found no interface in this slot.
Dan ga ik ervanuit dat een caddy ook niet gaat werken. Maar ik heb hem uiteraard niet open op tafel gehad.

Bevestiging:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Dell_Inspiron_3531
no optical drive (and, although there is a slot for the drive, motherboard has no SATA connector)

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 26-12-2014 06:27 ]

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11 09:32
DaLucovic schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:32:
Gevoelsmatig trager dan haha, OS op SSD laat het wat sneller aanvoelen, daar doelde ik op.
Celeron is goed genoeg, SSD als primaire (enige) schrijf is niet ideaal denk ik.

Ik leg het hem voor en laat hem kiezen, een foute keuze is er niet.

Bedankt!
Uit eigen ervaring met de Celeron N2840 weet ik dat een SSD weinig toegevoegde waarde zal leveren, aangezien de CPU met een conventionele HDD ook met hoge regelmaat de bottleneck zal zijn.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

rr7r schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 10:27:
[...]
Uit eigen ervaring met de Celeron N2840 weet ik dat een SSD weinig toegevoegde waarde zal leveren, aangezien de CPU met een conventionele HDD ook met hoge regelmaat de bottleneck zal zijn.
Dan hangt het er wel vanaf wat je precies doet met je pc. Beetje standaard HT&K gebruik vraagt echt niet veel van een processor.

• rr7r
P_Tingen schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:19:
[...]

Dan hangt het er wel vanaf wat je precies doet met je pc. Beetje standaard HT&K gebruik vraagt echt niet veel van een processor.
Chrome opstarten met de uBlock en Disconnect plugins doet deze CPU spiken en het systeem 2 seconden vertragen/hangen. Ook met windows opstarten is de snelheidswinst beperkt, omdat de CPU op 100% staat.

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 28-12-2014 15:22 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

rr7r schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:21:
[...]
Chrome opstarten met de uBlock en Disconnect plugins doet deze CPU spiken en het systeem 2 seconden vertragen/hangen. Ook met windows opstarten is de snelheidswinst beperkt, omdat de CPU op 100% staat.
Dan is nog steeds de vraag hoe je je 300 euro in wil zetten. Als de keuze is om ofwel een iets snellere processor te nemen (zeg i3 ipv Celeron) ofwel een snelle schijf (ssd ipv hdd) dan zou ik mijn geld liever gebruiken voor de ssd.

• rr7r
P_Tingen schreef op zondag 28 december 2014 @ 15:24:
[...]

Dan is nog steeds de vraag hoe je je 300 euro in wil zetten. Als de keuze is om ofwel een iets snellere processor te nemen (zeg i3 ipv Celeron) ofwel een snelle schijf (ssd ipv hdd) dan zou ik mijn geld liever gebruiken voor de ssd.
In beginsel ben ik het met je eens, maar bij deze cpu (en het gaat niet om de "Celeron", het gaat om de "N" achter de Celeron) is het écht weggegooid geld.

• DaLucovic
Heel toevallig dat dit topic ineens weer opleeft, 6 minuten geleden heb ik de laptop besteld. Het is de Lenovo geworden. Mijn vader vond het toch een prettiger idee dat er een SSD uitbreidingsmogelijkheid bij zit.

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp, morgen zal de laptop binnenkomen.

Offtopic: Ik ben zelf bijna geneigd een paar van die Dells in te slaan, puur omdat het zo goedkoop is. Ze zijn nu 189,01, nog een tientje extra korting bovenop de oude aanbieding.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Denk dat de Lenovo een prima keuze is geweest. Die Dell's zijn inderdaad spotgoedkoop... Het is dat ik er geen nodig heb :P.
Pagina: 1