Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi zakt weg met 2 verschillende routers

Pagina: 1
Acties:

• Tr1bal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07-2024
Hallo,

Ik heb beneden in de meterkast een modem van Onsbrabantnet met een 60mbit verbinding. Hier had ik een Linksys wrt120n router op hangen en downloade met usenet eigenlijk standaar met 3 a 4 mb per seconden. Sinds eergisteren haal ik deze snelheden niet meer en valt mijn verbinden (WIFI) zelfs terug tot 0. Gisteren heb ik een Dlink dir655 aangesloten en ik zit met hetzelfde probleem. Nu heb ik deze aangesloten op de bovenverdieping recht boven de woonkamer en dus mijn laptop. De verbinding schommelt nog steeds. Het kanaal heb ik nu op 1 gezet omdat 6 tot 14 veel wordt gebruikt in de omgeving hier.

Wat kan dit zijn? Het heeft altijd goed gewerkt, maar ik krijg gewoon geen goede verbinding meer.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi is erg omgevingsafhankelijk. Kan zijn dat de buren net flink zijn gaan gebruiken, of bijv een babyfoon opgehangen hebben...

Dat je geen netwerken ziet op het gebruikte kanaal wil allerminst zeggen dat het schoon is, je PC kan non-WiFi storing niet detecteren.

Maar goed, ik doe hier de aanname dat WiFi het probleem is. Check dat eens. Wat gebeurt er bedraad?

Oslik blyat! Oslik!

• Tr1bal
Bedraad haal ik volgens speedtest de 60 mbit wel. Ik heb de router nu in de kamer hiernaast liggen en haal op wifi nu 40kbs. Beetje frustrerend.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed, dan zul je moeten uitzoeken wat er met WiFi aan de hand is. Dat kunnen wij niet voor je doen, hooguit tips geven.

Denk aan:
- check of die laptop elders wel goede verbinding heeft (als het aan laptop ligt geen wonder dat router/AP verwisselen niets uithaalt).
- halen andere devices op dit netwerk ook zulke slechte performance?
- check hoe performance met 5GHz is.
-

Oslik blyat! Oslik!

• Tr1bal
Ja alles devices hebben slechte verbinding. Mijn router kan alleen ingesteld worden op 2.4 ghz. Ik ga proberen of de andere router het boven ook zo slecht doet

Kunnen het niet de instellingen zijn?
20 of 40, kanaaltoewijzing op auto, wpa of wpa2

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 17:54

lier

MikroTik nerd

Instellingen zijn zeker relevant (zoek eens op GoT naar vergelijkbare topics :)).

HT20, WPA2 AES, kanaal op minst drukke (ff zelf checke), n-only is al een goed uitgangspunt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tr1bal schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:42:
Ja alles devices hebben slechte verbinding. Mijn router kan alleen ingesteld worden op 2.4 ghz.
Leen dan even een router of AP van iemand die wel 5GHz kan. Scheelt geld uitgeven voordat je dat zeker weet.
Ik ga proberen of de andere router het boven ook zo slecht doet

Kunnen het niet de instellingen zijn?
20 of 40, kanaaltoewijzing op auto, wpa of wpa2
Sowieso 20MHz in de 2.4GHz-band, 40MHz is in theorie sneller als er werkelijk niets anders in de lucht hangt, maar dat is tenzij je in hutje op hei woont (zonder beveiligingsmeuk) nooit het geval.

Kanaaltoewijzing: maakt eigenlijk geen bal uit. Ja, op dit moment is kanaal x beter dan kanaal y, maar aangezien de meesten op auto staan kan dat over 5 minuten anders zijn. Als je veel van kanaal moet wisselen is enige oplossing om van band te veranderen.

WPA/WPA2: an sich niet, aangezien ze volstrekt identiek zijn. Enig verschil is dat bij WPA2 AES (CCMP) verplicht is, terwijl bij WPA1 naast AES ook TKIP toegestaan is. Mocht je dat laatste ingesteld hebben dan is het wel fout, alle 802.11n performance enhancements moeten volgens standaard uitstaan als je via TKIP verbindt. Dus zorg dat je hoe dan ook alleen AES accepteert.

Oslik blyat! Oslik!

• Tr1bal
Ok bedankt. Gisteravond op de benedenverdieping gewoon met volle snelheid gedownload dus dacht werkt eindelijk, helaas lig ik nu in mijn bed 3 meter van de router af en geen wifi. Wel vol signaal, maar geen internet.

Ik ga de 5ghz eens proberen en sowieso de instellingen een nalopen
Pagina: 1