Hoe SSD op juiste manier leeg maken ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Mijn huidige SSD wil ik graag overzetten in een nieuwe built.
Echter wil ik de betreffende schijf compleet leeg maken.
Wie kan mij adviseren hoe dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 00:29
Wanneer de ssd de bootschijf is of wordt:
Vanuit de windows installatie cd de partities verwijderen en een nieuwe partitie maken.

Wanneer het momenteel niet de bootschijf is kun je deze gewoon met Windows schijfbeheer of een willekeurige andere tool formateren.

Mocht je de schijf weg doen en ben je bang dat er gevoelige informatie terug gehaald kan worden zou je gebruik kunnen maken van een tool als shred, deze staat o.a. op de partedmagic bootcd.
Edit: laatste deel is niet relevant en blijkbaar ook niet echt betrouwbaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Jackxl op 19-12-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Tools als shred, etc. hoeven op een ssd niet te werken, want deze werken anders dan een harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
maar SSD behoor je toch nooit te formatteren ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-06 00:29
Wanneer je een hardeschijf of ssd formateerd is het niet zo dat je daadwerkelijk alle data er af haalt en dus schrijf acties naar alle bits uitvoert.

Je verwijderd enkel de verwijzingen naar de bestanden er op.

Een SSD formateren kan dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Gewoon niets doen. Ik ga er dan van uit dat er geen, of maximaal 1, partitie op de SSD staat.

Vers OS installeren met alleen de SSD in de PC. Je HDD's afkoppelen.

[ Voor 29% gewijzigd door albino71 op 19-12-2014 21:33 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

blancco ? (zusje van dban)
http://www.dban.org/download

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
Situatie is momenteel als volgt.
Mijn oude pc waar SSD nu inzit is voorzien van de OS.
Deze SSD wil ik in mijn neiuwe built gaan gebruiken als opslag schijf voor mijn games.
Er komt een nieuwe SSD in de built waar ik de OS op ga installeren. Daarnaast wil ik een HDD plaatsen voor data opslag.

Huidig systeem draait momenteel nog.

Wie kan mij een volgorde geven van handelen om deze schijf leeg in mijn nieuwe built te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik zou gewoon je nieuwe pc installeren op de nieuwe ssd.
daarna deze ssd erbij plaatsen op een hoger sata poortje. dan in windows kun je de schijf formatteren (quickformat) en gebruiken voor je spellen..
en stap 3 is het toevoegen van je hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Bull(shit) wat er allemaal wordt gezegd...
Geen rare tools gebruiken, vooral geen DBan...
Een SSD kan je perfect gewoon formatteren, hetgene wat je niet moet doen is een SSD defragmenteren....

Dus niet klagen/zeuren, dat ding formatteren en gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 20-12-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
okay gelijk to the point hahahahha en nog compliment ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Maar je moet hem niet eens appart formatteren, als je windows aan het installeren ben op je nieuwe pc, moet je een schijf kiezen. En dan zeg je dat die geformatteerd moet worden. En dan kan je perfect installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Juistem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
Kijk nu komen we ergens, dank u....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull243
Dus nooit geen zero fill doen, want dit geeft alleen maar slijtage en Secure Erase is dan beter en duurt maar een aantal seconden ( Bij samsung ssd's dan ) toch ?

Defragmenteren wordt toch ook heel sterk afgeraden ( Slijtage ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Bij een defrag verplaats je data wat zorgt voor onnodig schrijf acties (vind SSD niet leuk). Het vermindert de levensduur van de SSD en onderwater lopen ze vol met data wat niet ten goede komt voor de prestaties van een SSD.

Vanaf Windows 7 doet windows al geen defrag op SSD volgens mij. Als Windows ziet dat het een SSD betreft wordt defrag volgens mij uitgeschakeld.

Gewoon formatteren dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 14:14
bull243 schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 11:27:
Defragmenteren wordt toch ook heel sterk afgeraden ( Slijtage ) ?
Ik denk dat je je in eerste instantie hiermee hebt vergist. Formatteren is geen probleem met een SSD, zeker niet als het slechts een enkele keer in een paar jaar gebeurd.
Defragmenteren daarentegen, zoals ik het b.v. vroeger 1 keer per maand deed met een HDD, wordt wel afgeraden. Ten eerste, zoals Squ1zZy al aangaf, zorgt het voor veel onnodige schrijfacties op de SSD. Daarbij heeft een SSD geen last van fragmentatie zoals een HDD hier last van heeft. Bij een SSD maakt het niets of nauwelijks wat uit of de bits en bytes door elkaar staan, terwijl bij een HDD de leesarm juist als een malle heen en weer moet gaan om alles te lezen. Tenslotte heeft een SSD ook TRIM, wat de ophoping van rotzooi voorkomt.

Kortom: stop de SSD in de nieuwe build, format heb 1 keer en klaar.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raketje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 21:53
Gewoon tijdens installatie van nieuwe windows de partitie even deleten /formatteren en dan opnieuw windows installeren lijkt me hier het makkelijkst ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Een SSD maak je leeg en weer zo vers mogelijk met een Secure Erase. Er is nog een Enhanced-variant, daarmee leeg je ook de cellen die intern voor het heen en weer gooien van data gebruikt worden.

Let op dat de implementatie bij sommige schijven niet helemaal duidelijk is, waardoor Secure Erase wel gewoon werkt, maar mogelijk niet alle gegevens verwijderd zijn. In het geval van opnieuw installeren is dat niet heel erg relevant, in het geval van gevoelige gegevens wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Als je een reeds gebruikte SSD 'perfect' wil voorbereiden voor een totaal nieuwe toepassing, wil je eigenlijk de "secure erase" functionaliteit gebruiken.
Wat dit doet bij de meeste merken/types SSDs (bij HDD zal het alle bitjes overschrijven om veilig je data te vernietigen) is de controller vragen alle data te verwijderen en alle bruikbare NAND cellen als leeg te markeren.
Eigenlijk is het dus een TRIM instructie voor -alle- NAND flash in-1-opdracht. (en mogelijk de controller kans te geven additionele wear leveling zaken optimaal te organiseren die niet mogelijk zijn in een sector-per-sector TRIM op een in gebruik zijnd device)
De eind situatie is dat alle erase blokken volledig erased zin, klaar voor optimal (snel) toekomstig gebruik.

MS Windows secure erase tools (die het commando naar je drive sturen) ken ik niet maar in Linux is het redelijk eenvoudig met de commando's
hdparm --user-master u --security-set-pass wipe $1 # het woord wipe is het password dat je hier opgeeft, dit is nodig om de erase te kunnen doen, als na de erase zelf het password 'verdwenen' is, is dat het bewijs dat de actie ook goed doorlopen is
hdparm --user-master u --security-erase wipe $1 # hier komt het net instelde password 'wipe' weer terug
$1 = het device (/dev/sdX afhankelijk van welk slot en aantal disken op je SATA devices)

Er is 1 probleem, meeste moederborden zetten SATA devices op 'frozen' waardoor je bovenstaande commando niet kunt uitvoeren, mijn work around is na opstarten van Linux hibernaten en wakker maken, dan is de frozen state op meeste hardware weer unfrozen en werkt bovenstaande.

Laatste alternatief dit ik ook veel (in tijdnood) gebruik:

1. SSD in Linux bak stoppen
2. ext4 filesysteem op hele device aanmaken ter grootte van hele disk.
3. filesyteem mounten op /mnt/xxx
4 fstrim -v /mnt/xxx
5 unmounten

Nu is 99.9% van alle blokken van je SSD netjes ge-TRIM-ed voor optimaal gebruik in een nieuwe situatie.
Dus hierna maak je partities aan, MBR oid erop en gebruiken, vooral geen 'full format' doen die onused sectoren met zeros initialiseert, want dan markeer je al je sectoren als 'used' en ben je de TRIM-ed status weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Blancco, een van de weinige producten die SSD's goed wiped. Nadeel is dat een enkele licentie nogal duur is :'(

Maar in dit geval niet zo boeiend omdat de SSD bij de eigenaar blijft :)

[ Voor 11% gewijzigd door 5183 op 20-12-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Peter.
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-02 00:46
Aangezien je meer op zoek bent naar een methode om de SSD te "resetten" en niet om deze te wissen (voor doorverkoop o.i.d.) kun je hdparm gebruiken zoals AzertyNL noemt.

Zie ook https://askubuntu.com/que...mended-way-to-empty-a-ssd voor verschillende opties en deze mailinglist post voor een vergelijking tussen de opties:
  • Stuur een ATA SECURE ERASE UNIT commando met hdparm, je hierbij kunnen denken aan een "factory reset".
  • Stuur een ATA TRIM commando met blkdiscard of fstrim.
Persoonlijk zou ik voor de hdparm methode gaan zoals beschreven op https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase, hiervoor zou je even een USB stick moeten maken met een Linux distro erop.

[ Voor 7% gewijzigd door .Peter. op 21-12-2014 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staten
  • Registratie: Februari 2012
  • Niet online
Waarom kan je niet gewoon in dit geval /dev/zero naar de schijf schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

.Peter. schreef op zondag 21 december 2014 @ 00:49:
Aangezien je meer op zoek bent naar een methode om de SSD te "resetten" en niet om deze te wissen (voor doorverkoop o.i.d.) kun je hdparm gebruiken zoals AzertyNL noemt.

Zie ook https://askubuntu.com/que...mended-way-to-empty-a-ssd voor verschillende opties en deze mailinglist post voor een vergelijking tussen de opties:
  • Stuur een ATA SECURE ERASE UNIT commando met hdparm, je hierbij kunnen denken aan een "factory reset".
  • Stuur een ATA TRIM commando met blkdiscard of fstrim.
Persoonlijk zou ik voor de hdparm methode gaan zoals beschreven op https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase, hiervoor zou je even een USB stick moeten maken met een Linux distro erop.
Moet er niet net een freezelock actief zijn, dan werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Peter.
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-02 00:46
5183 schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:04:
[...]

Suspend/resume haalde de freezelock voor mij weg zoals beschreven staat op de wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183 schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:04:
Dat is niet zo moeilijk te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

staten schreef op zondag 21 december 2014 @ 02:11:
Waarom kan je niet gewoon in dit geval /dev/zero naar de schijf schrijven?
Daarmee wis je de schijf niet, maar schrijf je deze vol met nullen. De SSD kan geen cellen resetten (of trimmen), want er staat data in (en dat er nullen opgeslagen zijn, betekent niet dat er ook alleen nullen in de cellen staan!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan is je schijf inderdaad volledig ongetrimd, versus de volledig lege/getrimde schijf die je wilt hebben. Je bereikt dus precies niet wat je wilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 650598

Als je een uitgebreide uitleg zoekt over secure erase, vind je hier meer :
knip, dit valt onder spam. Wil je iets uitleggen, doe dat dan hier, geen linkje naar je eigen site.

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 17-01-2015 20:58 ]

Pagina: 1