Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apple's Broken Promises

Na de Foxconn zelfmoorden is er blijkbaar weinig veranderd zo laat de documentaire "Apple's Broken Promises" van BBC's Panorama team zien. De documentaire laat zien hoe Apple producten worden geproduceerd en waar de grondstoffen vandaan komen.

Hier de artikel van de BBC die bij de documentaire hoort:
http://www.bbc.com/news/business-30532463

Hier een artikel op de BBC die over de reactie gaat op de uitgezonden documentaire:
http://www.bbc.com/news/technology-30548468

De documentaire kun je downloaden via de gebruikelijke wegen. Zeker een aanrader als je wilt weten hoe het er nu werkelijk aan toe gaat bij de productie van Apple producten.

Ik vind het erg triest om te weten dat mijn (computer) apparatuur met een zwart randje komt.

Wat kunnen wij doen om de mensonterende situaties te veranderen?

[edit]
Toevoeging artikel die bij de documentaire hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 12:52

edwinjm

Webdeveloper

Bij andere merken is het mogelijk nog erger. Apple doet in ieder geval nog zijn best (maar blijkbaar te weinig) om de werkomstandigheden te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
edwinjm schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:33:
Bij andere merken is het mogelijk nog erger. Apple doet in ieder geval nog zijn best (maar blijkbaar te weinig) om de werkomstandigheden te verbeteren.
Laten we niet in de eerste reactie beginnen met het zwarter schetsen van andere bedrijven om zo Apple (of welke bedrijf er mee werd gestart) op een podium te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zag toevallig stukje op MSN langskomen, ik denk dat er maar weinig gemeengoed producten zijn die geen grijze/zwarte randjes hebben, waar dan ook in het gehele productie proces. Maar is dit de documentaire van recent? Foxconn verhaal is niet zo bijzonder lang geleden, geen idee of er in de tussentijd al zaken waren aangepakt.

Maarja, massaproductie met maximale winstmarges, ergens kom je toch tot een punt dat je niet anders had verwacht? Er zal echt geen enkel tussenpartij van de productie een stukje minder winst nemen om betere omstandigheden te accepteren, zeker niet als de consument niet van plan is daarvoor dan meer te gaan betalen.

Punt waar ik het meeste mee zit, dat goedpraterij van Apple. Zij hebben werkelijk de vrije keuze elk bedrijf in de wereld als producent te kiezen, zo extreem selectief te kunnen zijn, maar toch kiezen zij voor dit bedrijf (of ergens in de chain). Zo blij te vermelden dat ze voldoen aan 60 uur/week, wat per saldo ook 'maar' 8,5u per dag is, maar dat zegt toch 0,0 over de omstandigheden waarin ze werken? Zolang ze maar trost kunnen zijn op zulke cijfers, zal het wel goed zijn?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

SinergyX schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:45:
Punt waar ik het meeste mee zit, dat goedpraterij van Apple. Zij hebben werkelijk de vrije keuze elk bedrijf in de wereld als producent te kiezen, zo extreem selectief te kunnen zijn, maar toch kiezen zij voor dit bedrijf (of ergens in de chain). Zo blij te vermelden dat ze voldoen aan 60 uur/week, wat per saldo ook 'maar' 8,5u per dag is, maar dat zegt toch 0,0 over de omstandigheden waarin ze werken? Zolang ze maar trost kunnen zijn op zulke cijfers, zal het wel goed zijn?
Ik vraag mij sterk af of Apple daarin vrije keuze heeft. Als je 20 miljoen iPhone 6 toestellen wilt verkopen in een maand tijd heb je aardig capaciteit nodig. Ik denk dat behalve Foxconn geen enkel ander bedrijf ter wereld is die dusdanige capaciteit heeft.

En ja helaas zijn het niet Apple's eigen medewerkers maar die van een partner. Apple kan er voor kiezen dat ze Foxconn erop aanspreken en dreigen met allerhande dingen. Maar hoe kan Apple controleren dat Foxconn zich ook actief aan die afspraken gaat houden, ook buiten controle momenten om bijvoorbeeld. Helaas gaat het altijd nog om geld. Ook Foxconn zal hierin proberen zijn marges te maximaliseren. Tijdens een probleem of conflict zijn er altijd 2 schuldig, zou vertelde mijn moeder eens.

Dus om het probleem dan alleen bij Apple neer te leggen vind ik dan wat schijnheilig.

Maar terug naar de vraag wat wij daaraan kunnen doen: helemaal niets. Wat kunnen niet voor Apple bepalen waar zij hun producten moeten laten fabriceren. Je zou met heel veel Apple consumenten wellicht een koopstop kunnen doen, zolang dit speelt. Maar persoonlijk denk ik niet dat het erg veel zin heeft. Of je moet ineens 50% - 60% van de Apple consumenten kunnen trekken.

Helaas kan je ook niet zeggen dat je bijvoorbeeld overstapt op een ander merk. Of je moet hierop hele erg selectief te werk gaan. Want welke andere fabrikant heeft het beter of net zo goed als Apple voor elkaar?

[ Voor 37% gewijzigd door Ultimation op 19-12-2014 17:57 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Laatst online: 03-10 12:52

edwinjm

Webdeveloper

Napo schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:34:
[...]

Laten we niet in de eerste reactie beginnen met het zwarter schetsen van andere bedrijven om zo Apple (of welke bedrijf er mee werd gestart) op een podium te zetten.
Ik geloof niet echt dat ik Apple op een podium zet. De context van de hele hardware-industrie is wel belangrijk, lijkt me.

De TS schrijft zelf dat hij het triest vind dat zijn computer met een zwart randje komt. Met een Dell, Compaq of Acer of welk merk dan ook zal het waarschijnlijk, helaas niet veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ultimation schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 17:49:
[...]
Ik vraag mij sterk af of Apple daarin vrije keuze heeft.
We hebben het wel over een bedrijf dat in 2012 en 2013 beide jaren ongeveer 40Miljard (!!!) winst (!) maakte.
Veertig miljard...
Laten we eens stellen dat het dit jaar wat minder ging...en ze dit jaar slechts 30 Miljard winst gemaakt hebben..

Apple had als doelstelling om 70 Miljoen iPhones te verkopen in dit jaar..
Met 700 euro voor een iPhone is dat 49 Miljard aan omzet...
En dat kost om te maken 11 Miljard
Dat alleen is al 38 Miljard winst. Daar gaan dan nog advertentiekosten, distributiekosten etc vanaf..
Ze verkopen nog veel meer dan iphones, en ook daar worden dezelfde winstmarges gehanteerd..

Hoe je het ook wend of keert: Apple maak gruwelijk veel winst. En dat gaat dus op een niet nette manier.
Of ze dan een keuze hebben? Ja, die hebben ze.
Ze kunnen namelijk de Iphone goedkoper aanbieden, of de productiekosten duurder laten worden door betere omstandigheden af te dwingen..
Goedkoper aanbieden hoeft niet, want ze gaan als zoete broodjes over de toonbank.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
edwinjm schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:05:
[...]

Ik geloof niet echt dat ik Apple op een podium zet. De context van de hele hardware-industrie is wel belangrijk, lijkt me.

De TS schrijft zelf dat hij het triest vind dat zijn computer met een zwart randje komt. Met een Dell, Compaq of Acer of welk merk dan ook zal het waarschijnlijk, helaas niet veel beter zijn.
Maar je zegt wel dat Apple haar best doet en geeft aan dat het bij derde mogelijk erger is. Derhalve leg je de negatieve aandacht op de overige ipv Apple. Verleggen van aandacht was in deze niet geheel nodig. Iedere markt waar de prijs onder druk staat komt met een donkerzwart randje.

Neem bijvoorbeeld de Primark, doen ze het beter dan duurdere merken? Waarschijnlijk niet maar de vraag is of ze het veel slechter doen dan de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
edwinjm schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:05:
...De TS schrijft zelf dat hij het triest vind dat zijn computer met een zwart randje komt. Met een Dell, Compaq of Acer of welk merk dan ook zal het waarschijnlijk, helaas niet veel beter zijn.
Ze hebben in de documentaire Apple eruit gekozen. Dit omdat Apple één van de leading-hardware bedrijven is en door de statements die Apple gemaakt heeft om de situatie te veranderen.

Maar het mag duidelijk zijn dat dit zich niet beperkt tot Apple alleen. Dat ook andere Tech bedrijven over de ruggen van de kleine man in China rijk worden.

Wat ik aan deze situatie erg vind is dat werknemers in die landen worden uitgebuit voor mijn (computer) genot. Dat vindt ik moeilijk te verteren.

Ik zie er niet direct een oplossing in om dan maar geen Apple producten te kopen, want dat zou het onderliggende probleem niet oplossen. Dan zullen andere bedrijven de productie oppikken en hun apparaten laten produceren onder erbarmelijke omstandigheden.

Ik zou liever zien dat bedrijven met wat minder winst genoegen zouden nemen en geld zouden stoppen in de werkomstandigheden van de werknemers in de bedrijven die hun apparatuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Doet Apple z'n best? Nee, ze doen net voldoende om de marketingafdeling er een mooie leugenachtige draai aan te kunnen laten geven. Net als alle andere bedrijven die op grote schaal in ontwikkelingslanden laten produceren, trouwens.

Bedrijven die echt willen dat werknemers het beter krijgen kunnen eigen fabrieken openen in ontwikkelingslanden of duidelijke afspraken met de producenten (o.a. Foxconn) maken en permanente toezichthouders in dienst nemen om te zorgen dat deze afspraken nageleefd worden. Dat kost natuurlijk wel wat, maar een partij als Apple kan zich dit makkelijk veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Pegatron =/= Foxconn. Die BBC docu gaat over de fabrieken van Pegatron, een Taiwanees bedrijf, en niet over de fabrieken van Foxconn. Foxconn heeft al zeer veel verbeterd aan zijn werkomstandigheden, meer geinvesteerd in robots en outsourcing naar Brazilie.

Maar wel jammer dat ze weer maar 1 kant van het verhaal laten zien. Ze pakken uit de 1000'en werknemers er een paar uit die ontevreden zijn. Het is niet de eerste keer dat de BBC redelijk biased is.
Wat weinig mensen weten (en zullen geloven) is dat er zat werknemers zijn die die extra uren juist willen werken, puur om meer geld te verdienen.

En met 12 mensen in 1 dorm? Wat is daar vreemd aan? Dat gebeurd hier in China zovaak. Ook daar kiezen ze vaak zelf voor, je kan makkelijk je eigen flatje huren maar als je dat geld liever spaart door op een dorm te willen leven kan dat.

Overigens jammer dat er in de media heel veel wordt ingegaan op de omstandigheden in de fabrieken maar aan de kinderarbeid in de mijnen weinig aandacht wordt besteed. Kinderarbeid is imho een veel ernstiger vergrijp en zou hard aangepakt moeten worden.

ik keur overigens misstanden niet goed maar er zou wel wat minder biased naar gekeken kunnen worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Kenzi op 20-12-2014 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 18:22:
[...]
Wat ik aan deze situatie erg vind is dat werknemers in die landen worden uitgebuit voor mijn (computer) genot. Dat vindt ik moeilijk te verteren.
Mac Pro kopen. Die wordt in de VS gemaakt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 06:18:
[...]

Mac Pro kopen. Die wordt in de VS gemaakt.
Net zoals de foxconn onderdelen die in vrijwel alle computers zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik vond het een heel erg suggestief, er werd zoveel beweerd, zonder duidelijk met echte feiten te komen

de werknemers kiezen er zelf voor om die fabriek te werken, ze kunnen elk moment weer terug naar huis vertrekken, maar er werd weer door de BBC net gedaan of ze hun paspoort kwijtraakte, dat werd groots gebracht, maar als ze niet veel later gewoon hun paspoort weer terugkrijgen, komt het heel vluchtig in beeld.
en dan de vreselijk busrit van 23 uur naar de fabriek...weten ze niet hoe groot China is !
het feit dat ze daar ook moeten wonen, is toch niet vreemd, en met tienduizenden werknemers kan je kan je niet anders dan iedereen tegelijk aan het werk te zetten, ander ben je uren bezig om van werkgroep te wisselen, als er druppelsgewijs werknemers van verre aan komen.

ze moeten ook verplicht bepaalde zaken invullen op formulieren, om er te mogen werken,
als ze dagelijks honderden nieuwe medewerkers moet aannemen, moet je een selectie maken, en als je niet aan die eisen wil voldoen, ben je vrij om weg te lopen, maar dat doen ze niet.

ook het slapen, werd gelijk als oververmoeid gezien, terwijl het in China normaal is langere uren te werken en tijdens het werk te slapen,
ook werd gelijk de zelfmoord van werknemers aangekaart, wat natuurlijk goed werkt voor de BBC, maar er is al uit onderzoek maanden geleden gebleken, dat het zelfmoord percentage vele malen lager licht dan het gemiddelde onder de bevolking is steden.

de BBC verplaatst dan de aandacht dan naar de grondstoffen, ook daar wordt indirect Apple de schuld gegeven over de omstandigheden waar tin gedolven wordt, en dat Apple weer niet genoeg doet om de illegaal gedolven tin niet te kopen, terwijl dat door de handelaren stiekem vermengd wordt, en er totaal geen mogelijkheid is om te achterhalen waar het echt vandaan komt.

zelfs een man die samen met zijn zoon in een tin/zand groeve aan graven was in zeer gevaarlijke situatie, is het weer de schuld van Apple,
terwijl de man hier zelf voor kiest, en de zoon weigerde naar school te gaan.

en zo ging het maar door, vage opnames, met vage beweringen, al vingerwijzend naar Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronosho
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 20:44
Ik geloof dat er in elke branch wel misbruik wordt gemaakt van de mens.
Maar men maakt hier geen documentaire over om de simpele reden, kleinere bedrijven zijn minder populaire dus heeft de boodschap minder impact.

Ik keur het absoluut niet goed, maar soms kan je er weinig aan veranderen omdat het in het cultuur van het land zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
absrnd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 10:41:
de werknemers kiezen er zelf voor om die fabriek te werken, ze kunnen elk moment weer terug naar huis vertrekken, maar er werd weer door de BBC net gedaan of ze hun paspoort kwijtraakte, dat werd groots gebracht, maar als ze niet veel later gewoon hun paspoort weer terugkrijgen, komt het heel vluchtig in beeld.
en dan de vreselijk busrit van 23 uur naar de fabriek...weten ze niet hoe groot China is !
het feit dat ze daar ook moeten wonen, is toch niet vreemd, en met tienduizenden werknemers kan je kan je niet anders dan iedereen tegelijk aan het werk te zetten, ander ben je uren bezig om van werkgroep te wisselen, als er druppelsgewijs werknemers van verre aan komen.

[...]

ook het slapen, werd gelijk als oververmoeid gezien, terwijl het in China normaal is langere uren te werken en tijdens het werk te slapen,
Ik denk dat het een vergissing is aan te nemen dat het op welke manier dan ook normaal is om lange werkdagen te maken - blijkbaar hanteert Apple 60 uur per week. Feitelijk zijn het negentiende eeuwse tafarelen in de eenentwintigste eeuw. In Nederland was het hondervijftig jaar geleden ook niet ongebruikelijk om zestig uur per week in een fabriek te werken en, tot het kinderwetje van Van Houten (1874) gold daarbij geen minimumleeftijd. Let wel: voor mijnwerkers gold vanaf 1810 al een minimumleeftijd: tien jaar, welke tot 1901 werd gehandhaafd.

Sindsdien hebben wij een ontzettend grote arbeidsemancipatie gekend. Verworvenheden die wij eigenlijk niet meer zo erkennen. In Nederland zien wij dergelijke zaken bijna als grondrecht, waarvan de veertigurige, vijfdaagse werkweek de belangrijkste is. En dat is niet zomaar gekomen. De Nederlandse arbeidsklasse heeft daar keihard voor moeten vechten.

Als je de klok tweehonder jaar terug draait, zul je zien dat arbeidsregels werden gedicteerd door een kleine elite die veelal de fabrieken bezaten waarin een groot deel van de bevolking een marginaal bestaan kon verdienen. En bedenk wel: zonder sociaal vangnet was het alternatief vaak het armenhuis of landloperij. In contrast was het leven van de elite uitstekend, zij konden in de vroege dagen van de industrialisatie exorbitant rijk worden. Een feit dat nu weer actueel wordt gemaakt door activistische econoom Piketty. Maar ook toen al was er kritiek. Vanuit dat perspectief opereerden Marx en Engels. Naar hun visie was de enige mogelijke uitkomst een volksopstand van de onderdrukte minderheid.

Welnu, in Nederland en veel andere Europese landen is het anders gelopen. Door evolutie van rechten hebben arbeiders de rechten gekregen die nodig waren om af te zien van een opstand. Er was geen revolutie meer nodig.... zou je denken. We zijn nu 166 jaar na de publicatie van het Communistisch Manifest. En toch worden onze goederen nog steeds geproduceerd in fabrieken die in handen zijn van een kleine elite, en ongecontroleerd zijn gang kan gaan. Ironisch genoeg in een wat zich een communistisch land noemt...

Er is, kortom, niets terecht gekomen van de hartekreet waarmee Marx en Engels hun standaardwerk afsloten. Blijkbaar vinden wij het normaal dat onze grondrechten - rechten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het menselijk bestaan - ophouden bij onze landsgrenzen. Of, in ieder geval, die van de Europese Unie.

Goed. Een oplossing ligt niet direct voor de hand, maar een partij als Apple heeft wel degelijk de macht om er iets aan te doen. Zo kunnen ze er voor kiezen hun productie te verhuizen naar een mediumlonenland (ja, een woord dat ik net verzon) met betere mensenrechten en werkomstandigheden die niet volstrekt zijn gecorrumpeerd. Ik noem Taiwan en Thailand, waar de kennis, vaardigheden en voorzieningen zijn om de productie te kunnen uitvoeren. Ik noem Brazilië, waar nog veel werkeloosheid is. Ook een land als Polen komt wat mijn part in aanmerking.

Maar nee, Apple kiest er voor om haar producten tegen de laagst denkbare prijzen te fabriceren. En daarmee stelt het zich bloot aan kritiek zoals die van deze BBC rapportage. Bedenk wel dat Apple het niet voor de marges hoeft te doen, het verdiend geld als water. We weten niets van de contracten die Apple heeft met Foxxcon, maar Apple heeft wel een reputatie wel zeer strak te onderhandelen. Wanneer een bedrijf, of onderaannemer, in de marge moet opereren, zal het er ook alles aan moeten doen om de opdracht tegen winst te realiseren. En dat gaat dan vaak ten koste van de werknemers.

Vraag jezelf: zouden wij geen Apple smartphones meer komen wanneer de werknemers zouden kunnen genieten van een 40-urige werkweek? Nee, werkelijk? iTeardown schat de kosten van "Assembly & Test" op $ 11. Doen we ruim, en tellen we daarbij de kosten voor de goedkope onderdelen, dan kom je op zo'n $ 80 aan onderdelen die waarschijnlijk in China zijn gemaakt. Als alle kosten daarvan arbeidskosten zouden zijn, kom ik op $ 45 aan extra arbeidskosten, wanneer de medewerkers een 40 urige werkweek zouden mogen maken tegen hetzelfde maandloon als van een 60 urige werkweek. Deel die kosten nou eens door twee, waarbij Apple de helft uit zijn marge haalt, en de helft doorberekent, dan betalen we $ 22,5 extra, ongeveer € 25 na belastingen. Het prijst zich daarmee echt niet uit de markt.

Bedenk welk signaal er uit zou gaan van een dergelijke beslissing door wellicht het meest toonaangevende bedrijf ter wereld. BBC heeft goed begrepen dat Apple een voorbeeldfunctie heeft, en een voortrekkersrol zou kunnen hebben. Het kiest er voor af te zien van het nemen van verantwoordelijkheid, door een 60-uursnorm op te stellen, met de behaalde "93% complaincy". En BBC houdt Apple, naar mijn mening, terecht verantwoordelijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Helixes schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:43:
[...]

Ik noem Taiwan en Thailand, waar de kennis, vaardigheden en voorzieningen zijn om de productie te kunnen uitvoeren. Ik noem Brazilië, waar nog veel werkeloosheid is. Ook een land als Polen komt wat mijn part in aanmerking.
Pegatron (en niet Foxconn) waar dit volgens de BBC zich afspeelt is een Taiwanees bedrijf, met meerdere fabrieken in China. Waarom denk je dat Pegatron dat niet in hun eigen land doet? Lonen te hoog en die mensen willen niet in fabrieken werken.
Thailand? Die zijn te lui om in een fabriek dit soort werk te doen ;)

Foxconn heeft al enorm geinvesteerd in fabrieken in Brazilie, en in robots, puur omdat fabriceren in China te duur wordt. En wat leverd dat op? Nu worden ze in Brazilie uitgebuit en loopt de werkeloosheid in China op (Foxconn is de grootste werkgever in China). :X ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimdaking
  • Laatst online: 09-02-2024
Minder mobieltjes consumeren lost al een deel van het probleem op.Ken teveel mensen die bij elke launch van een merk weer te nieuwste willen hebben.Je koopt natuurlijk ook niet elke 2 jaar een nieuwe tv dat is gek maar wel een phone die even duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Kenzi schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:58:
Pegatron (en niet Foxconn) waar dit volgens de BBC zich afspeelt is een Taiwanees bedrijf, met meerdere fabrieken in China. Waarom denk je dat Pegatron dat niet in hun eigen land doet? Lonen te hoog en die mensen willen niet in fabrieken werken.
Wie betaalt bepaalt. Apple geeft een opdracht en een budget aan - in dit geval - Pegatron. Pegatron kan blijkbaar de productie niet doen voor de prijs die in Taiwan wordt gevraagd, en kiest er dus voor het te doen in hun Chinese vestigingen. Apple is daar blijkbaar mee akkoord.
Thailand? Die zijn te lui om in een fabriek dit soort werk te doen ;)
Nog steeds vindt het grootste gedeelte van de hardeschijfproductie plaats in Thailand. Het is echt niet dat ze het niet willen doen, daar.
Foxconn heeft al enorm geinvesteerd in fabrieken in Brazilie, en in robots, puur omdat fabriceren in China te duur wordt. En wat leverd dat op? Nu worden ze in Brazilie uitgebuit en loopt de werkeloosheid in China op (Foxconn is de grootste werkgever in China). :X ;w
Ik denk dat het op middellange termijn niet verkeerd is dat in China de werkeloosheid oploopt. China verwacht een bepaalde mate van groei, en richt haar economische plan daarop in. Tegenvallende resultaten betekenen dat China toch echt zal moeten nadenken over hervormingen, wellicht ook eerder dan dat het van plan was dat te doen. Bedenk je dat het invoeren van een 50-urige (of, zelfs, 40-urige) werkweek ongelofelijk veel arbeidsplaatsen op gaat leveren ;)

Persoonlijk ben ik gematigd positief over Foxconn's verschuiving naar Brazilië. Hoewel de zaken daar nog lang niet op orde zijn, is het zeker niet zo'n vrijstaat als China voor fabrikanten. Eerlijk gezegd zou het mij verbazen wanneer Foxconn zijn arbeidsethos één op één zou kunnen kopiëren naar Brazilië. Natuurlijk is ook daar corruptie (die afwijkingen in het arbeidsrecht mogelijk zouden kunnen maken), maar de controle erop is toch wel een stukje beter dan in China. Kijk maar naar de avonturen van SBM Offshore.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Napo schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 07:31:
[...]

Net zoals de foxconn onderdelen die in vrijwel alle computers zitten?
Tsja, als je ver genoeg terug kijkt kun je nog geen stroopwafel kopen of er is wel iets mis mee.

Apple probeert tenminste te zorgen voor goede werkomstandigheden. Dat lukt misschien niet 100% perfect, maar dat is nou eenmaal ook een enorm lastig probleem omdat je te maken hebt met leveranciers van leveranciers van leveranciers van leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:28
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:35:
[...]
Apple probeert tenminste te zorgen voor goede werkomstandigheden.
Wie zegt dat? Dat beweert de marketing machine ja maar blijkbaar komt daar vreselijk weinig van terecht.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Brad Pitt schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:42:
[...]

Wie zegt dat? Dat beweert de marketing machine ja maar blijkbaar komt daar vreselijk weinig van terecht.
De marketingmachine maakt er een mooi rapportje van voor ons, iets wat ze overigens ook niemand verplicht zijn, maar je ziet 't aan de acties ook wel. Ze hebben in 't recente verleden leveranciers (van leveranciers) afgestoten die kinderarbeid inzetten en geen verbetering toonden (soms werken kinderen met een valse identiteit zodat ze oud genoeg lijken, daar proberen ze ook wat aan te doen.)

Om 't kort te houden: dit is een enorm lastig probleem want je kunt dit soort producten niet in het westen maken; wij hebben de skills daar gewoon niet voor. En als we die wel hadden was 't veel en veel te duur dus kun je niet meer concurreren. Het enige wat je dus kunt doen als je om dit soort zaken geeft is dus proberen om zo veel mogelijk goede werkcondities af te dwingen bij je leveranciers. Maar daar zit een hele keten aan vast en 't is ontzettend moeilijk om dat allemaal in kaart te brengen. Foxconn koopt gewoon capacitors in bij een ander bedrijf, en die hebben voor het vergaren van de daarvoor benodigde tantalum ook weer een andere leverancier, en die hebben dan weer een bedrijf in de arm genomen wat dat uit de grond haalt, en die hebben dan weer een vervoerder in de arm genomen, etc. Als je een product als een computer in elkaar aan het zetten bent heb je zo met 1000 (onder)leveranciers te maken, voor dat ene product alleen al. Probeer dat allemaal maar 's in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De EU houdt toch zo van regeltjes?
Alle bedrijven die gunstige belastingvoordelen willen hebben moeten dan voldoen aan eisen van een minimumloon en een maximum aantal werkuren plus alle kinderen van de werkenden die naar school kunnen voor een opleiding. Wil je dat niet dan moet je gewoon de volle mep belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 14:54:
[...]
want je kunt dit soort producten niet in het westen maken; wij hebben de skills daar gewoon niet voor.
Ach natuurlijk wel.
En als we die wel hadden was 't veel en veel te duur
Dit is de énige reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:43
Ik vind het apart dat meerdere mensen hier blijkbaar denken dat Apple écht haar best doet om de werkomstandigheden te verbeteren. Ze proberen het, zolang het ze maar niet al te veel geld kost. Want als het niet om geld zou gaan, dan was de productie allang ergens in Amerika of Europa gedaan, wat ze veel meer geld zou hebben gekost.

En de skills er niet voor hebben lijkt me verre van de waarheid. De skills ervoor, voor de prijs die Apple wil betalen, dat is een heel ander verhaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Natuurlijk zijn er hier ook mensen die 't kunnen. Maar geen 800.000+ zoals er voor Foxconn werken.

En het gaat niet om de prijs die Apple (of, even tussendoor, Dell of HP of IBM of etc., want da's allemaal een pot nat wat dit betreft) wil betalen maar om de prijs die *de consument* wil betalen.

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeR op 20-12-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:25:
Natuurlijk zijn er hier ook mensen die 't kunnen. Maar geen 800.000+ zoals er voor Foxconn werken.
Wel knap dat ze 800.000 highly skilled mensen alleen dáár hebben kunnen vinden!

Dat die mensen dat ook nog eens voor een hongerloontje willen doen is een bijzonder prettige bijzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Alsof al die 800k mensen een baantje hebben dat niet met een cursusje en wat oefening te leren is. Er zullen vast mensen werken met een unieke skillset maar als dat er meer dan 5000 van de 800k zijn verbaas je me ten zeerste.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat er meer dan genoeg werkelozen in Amerika zijn om dat op te vangen, als je ze maar genoeg betaalt ;)
En het gaat niet om de prijs die Apple (of, even tussendoor, Dell of HP of IBM of etc., want da's allemaal een pot nat wat dit betreft) wil betalen maar om de prijs die *de consument* wil betalen.
Natuurlijk gaat het daar wel om. Apple maakt dikke dikke winst op zo'n beetje alle producten die ze verkopen, als ze genoegen zouden nemen met 20% winst in plaats van 40% (of meer), dan zouden alle werknemers heel wat beter kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Brad Pitt schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:27:
[...]

Wel knap dat ze 800.000 highly skilled mensen alleen dáár hebben kunnen vinden!

Dat die mensen dat ook nog eens voor een hongerloontje willen doen is een bijzonder prettige bijzaak :)
Hoe kom je erbij dat ze voor een hongerloontje werken?
Foxconn hier in Shenzhen bijv betaald zo ongeveer 2x het mimimum loon wat wettelijk verplicht is in Shenzhen (waarbij Shenzhen ook een van de hoogste wettelijke lonen heeft van China).
Andere steden hebben een lager minimum loon maar daar zijn de kosten voor levensonderhoud ook vaak wat lager.

Als je het omrekend naar euro's is het misschien weinig maar hier kan je er gewoon van rondkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Kenzi schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:38:
[...]
Foxconn hier in Shenzhen bijv betaald zo ongeveer 2x het mimimum loon
Da's wel terecht ook want zo'n enorme en unieke skillset duurt natuurlijk ook jaren om te perfectioneren.

[ Voor 19% gewijzigd door Brad Pitt op 20-12-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Brad Pitt schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:40:
[...]

Da's wel terecht ook want zo'n enorme en unieke skillset duurt natuurlijk ook jaren om te perfectioneren.
Wie heeft het over een enorme en unieke skillset? :?

Het gros is ongeschoold en doet lopende bandwerk.

Of ben je nu gewoon aan het trollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Brad haakt in op CyBeR die beweert dat er niet genoeg mensen in de westerse landen zijn die het zouden kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Ga maar 's proberen om genoeg mensen te vinden die de skills hebben (én 't überhaubt willen doen) om hier in West-Europa iPhones te produceren. Gaat je niet lukken. Hoewel 't ook eigenlijk niet hoeft want elke iPhone kost als je dat doet 3000 euro dus je hoeft er niet eens zoveel te maken want niemand wil ze hebben.

Punt is: jullie denken hier allemaal veel te simpel over na. Als 't mogelijk was om de productie van deze producten in Europa of Amerika te doen, dan zouden ze dat doen. Dat scheelt namelijk een boel gezeik met belasting, quality control (je weet hoe dat gaat in China), enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:51:

Punt is: jullie denken hier allemaal veel te simpel over na.
En het kan niet zo zijn dat jij Apple een beetje te hoog hebt zitten? ;) De waarheid zal waarschijnlijk een beetje in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Hahn schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:53:
[...]
En het kan niet zo zijn dat jij Apple een beetje te hoog hebt zitten? ;) De waarheid zal waarschijnlijk een beetje in het midden liggen.
Ik denk eerder dat ik Apple misschien niet laag heb zitten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 16:13

sjaool

Every life should have 9 cats

Punt is: jullie denken hier allemaal veel te simpel over na. Als 't mogelijk was om de productie van deze producten in Europa of Amerika te doen, dan zouden ze dat doen. Dat scheelt namelijk een boel gezeik met belasting, quality control (je weet hoe dat gaat in China), enzovoort.
Productie is prima in Europa te doen hoor. Punt is wel dat de producten dan duurder worden.
Quality control is in China net zo belangrijk als daarbuiten anders zouden de producten niet eens geëxporteerd mogen worden.Ze hebben zich wat dat betreft net zo goed aan de regels te houden als de Westerse fabrieken. Wat de belasting aan gaat valt het ook wel mee want daarvoor hebben ze een dealtje met de belastingdienst in Nederland gesloten. ;)

Als laatste geldt voor elk product, het is maar wat de gek er voor over heeft. Als Apple zijn smartphone niet aan de straatstenen kwijt kan voor €800,- dan gaan ze zich vast wel een keer achter de oren krabben. Zolang de consument bereid is om de hoofdprijs te betalen voor producten dan zullen die ook voor die prijs op de markt blijven komen. 8)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Ga maar 's proberen om genoeg mensen te vinden die de skills hebben (én 't überhaubt willen doen) om hier in West-Europa iPhones te produceren. Gaat je niet lukken. Hoewel 't ook eigenlijk niet hoeft want elke iPhone kost als je dat doet 3000 euro dus je hoeft er niet eens zoveel te maken want niemand wil ze hebben.

Quality control is echt een lachertje ;) Apple eist dat een Westers bedrijf die qc doet, er zijn er echt tig van hier in Shenzhen. Die bedrijven plukken een willekeurige westers uitziend persoon van de straat en sturen die naar de fabriek. En die zou dan objectief moeten blijven. Ondertussen neemt de directeur van die fabriek die gast mee naar een restaurant, geeft hem een dure fles whiskey, misschien naar de KTV. Denk je nou echt dat die westerse gast dan objectief blijft? _/-\o_ _/-\o_
Tuurlijk zijn er ook integere QC bedrijven maar het gros is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
sjaool schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:14:
[...]

Productie is prima in Europa te doen hoor. Punt is wel dat de producten dan duurder worden.
Ja. Dat zeg ik de hele tijd, maar niemand lijkt dat daadwerkelijk zich te realiseren. Wij willen die producten niet als ze te duur zijn. Je hebt als Apple (of Dell of HP of IBM of Microsoft of Nintendo) helemaal geen keus hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

De enige reden dat bedrijven naar China zijn gegaan omdat ze zo goedkoop mogelijk willen produceren om hun winst te maximaliseren. Langzaamaan zijn er steeds meer bedrijven die hun productielijnen uit China halen en weer terug naar bijvoorbeeld oost-europa gaan.

Er zijn ook genoeg competitieve bedrijven die in Europa produceren. Deze bedrijven kijken net even verder en ja, dat kost extra energie en geld. Het probleem is dat Apple(net zoals vele andere bedrijven) winstmaximalisatie wil. 20% minder winst maar wel op een fatsoenlijke lijn neerzetten is dus geen optie.

Een goed geautomatiseerde productielijn kan prima concurreren met productie in China. Daarnaast maakt Apple nou niet echt modellen die veel van elkaar afwijken dus een goed opgezette lijn zou prima jaren bruikbaar moeten zijn.
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:15:
[...]

Ja. Dat zeg ik de hele tijd, maar niemand lijkt dat daadwerkelijk zich te realiseren. Wij willen die producten niet als ze te duur zijn. Je hebt als Apple (of Dell of HP of IBM of Microsoft of Nintendo) helemaal geen keus hierin.
Apple heeft wel een keuze: minder winst. Een iPhone produceren zou ongeveer 160 euro kosten. Waarom moet deze telefoon dan in de winkel omme nabij 700 euro kosten?

Het is een tendens en mindset. Die is verrot.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2014 17:20 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het gaat helemaal niet om skillset, hoe naïef kun je zijn :) . Het gaat hier nog altijd om über, über goedkope loonslaven, zelfs met 2x minimumloon :D .

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-10 17:03
Je vergeet even makkelijk dat er nog additionele kosten bijkomen. Dat alle onderdelen van een iPhone 160 euro kosten wil niet zeggen dat een iPhone 160 euro kost om te maken.

Mensen die dat beweren hebben geen kaas gegeten van bedrijfseconomie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Onzin verhaal dat elektrronicefabrikanten zich uit China zouden kunnen terugtrekken. Een Macbook bevat makkelijk duizend verschillende onderdelen, en die worden zo ongeveer allemaal in China gemaakt. De hele logistiek die nodig is, is gecentreerd rondom China.

Het Quality Control verhaal is evengoed nonsens. Dat doe je als Westers bedrijf niet om een vakje af te vinken. Dat doe je omdat ongecontroleerde Chinese elektronica een fault rate van 50.000 ppm kan hebben, terwijl je dat met een redelijk normale QA terug kunt brengen naar 500 ppm. De garantiekosten zijn dus een belangrijke reden, als je afnemers het al zouden accepteren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:24:
Je vergeet even makkelijk dat er nog additionele kosten bijkomen. Dat alle onderdelen van een iPhone 160 euro kosten wil niet zeggen dat een iPhone 160 euro kost om te maken.

Mensen die dat beweren hebben geen kaas gegeten van bedrijfseconomie.
Als je comfortabeler bent met kwartaal/jaar omzet en nettowinsten, dan kunnen we die cijfers er ook best in plakken. Feit blijft dat de marges hoog zijn.
MSalters schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:25:
Onzin verhaal dat elektrronicefabrikanten zich uit China zouden kunnen terugtrekken. Een Macbook bevat makkelijk duizend verschillende onderdelen, en die worden zo ongeveer allemaal in China gemaakt. De hele logistiek die nodig is, is gecentreerd rondom China.

Het Quality Control verhaal is evengoed nonsens. Dat doe je als Westers bedrijf niet om een vakje af te vinken. Dat doe je omdat ongecontroleerde Chinese elektronica een fault rate van 50.000 ppm kan hebben, terwijl je dat met een redelijk normale QA terug kunt brengen naar 500 ppm. De garantiekosten zijn dus een belangrijke reden, als je afnemers het al zouden accepteren.
Er zijn meer plekken op de wereld waar basiscomponenten als PCB's, condensatoren, IC's/ASICS en dergelijke geproduceerd worden.

[ Voor 46% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2014 17:31 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
LED-Maniak schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:18:
[...]

Apple heeft wel een keuze: minder winst. Een iPhone produceren zou ongeveer 160 euro kosten. Waarom moet deze telefoon dan in de winkel omme nabij 700 euro kosten?
Dit is een heel mooi voorbeeld van dat "simpel denken" en kortzichtigheid die ik eerder aanmerkte. Die "een iPhone kost 160 euro" getalletjes zijn gebaseerd op de Bill of Materials. Oftewel: de kosten van de onderdelen en materialen. Daarbij is niet meegerekend dat dat ding:
• Ontworpen moet worden door zeer goed opgeleide mensen (zowel qua visueel design als technisch ontwerp)
• Voorzien moet worden van software die ontwikkeld moet worden
• Gemarket moet worden (probeer maar 's iets te verkopen als niemand er van weet)
• In elkaar gezet moet worden
• Verstuurd moet worden
• Gesupport moet worden (garantie, apple care)

En dat lijstje is het meest incomplete lijstje ter wereld. Met die €160 ben je er nog lang niet.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 20-12-2014 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 16:35

Saven

Administrator

En dan volgend jaar weer zeuren als het budgetmodel 16gb van de iphone nóg duurder is geworden ;w
CyBeR schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:33:
[...]

En dat lijstje is het meest incomplete lijstje ter wereld. Met die €160 ben je er nog lang niet.
Nou daar zijn ze bijna niks aan kwijt gezien de belabberde support. Neem een voorbeeld aan honderdduizenden mensen met een 2011 macbook, waar fabrieksfouten in zitten, en de problemen die apple niet onderkent :N

[ Voor 72% gewijzigd door Saven op 20-12-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Assemblage kosten van iPhone zijn zo'n 8 dollar leert een snelle google ons. Conclusie: Dat in het Westen in elkaar schroeven maakt ze echt niet zoveel duurder. Maar ze maken wel mooi meer winst in China, en de hele infrastructuur is daar aanwezig eromheen, en vermoed dat je je ook niet zo druk over dingen als stakingen hoeft te maken. En ik denk toch niet dat het zo makkelijk is om zoveel mensen die iPhones in elkaar willen schroeven te vinden in het Westen in één locatie.

Maar goed, ik heb niks met Apple producten, vind het overpriced, maar tegelijkertijd heb ik ook weinig met dat Apple gebash hier. Ja je kan wat standaarden verwachten, zoals dat het niet door tienjarigen in elkaar wordt geschroefd (bij onze kleding hebben we vreemd genoeg daar weer stuk minder problemen mee). Maar we moeten wel realiseren dat het een nog zeer ontwikkelend land is. Westerse standaarden daarop toepassen slaat nergens op imo. Net als klagen over zelfmoordpercentages die significant lager liggen dan bij het gemiddelde Westerse bedrijf. En als we de productie terughalen naar het Westen is dat goed voor ons, maar echt niet voor die Chinese fabrieksarbeiders die nu werkloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Dit is een heel mooi voorbeeld van dat "simpel denken" en kortzichtigheid die ik eerder aanmerkte. Die "een iPhone kost 160 euro" getalletjes zijn gebaseerd op de Bill of Materials. Oftewel: de kosten van de onderdelen en materialen. Daarbij is niet meegerekend dat dat ding:
• Ontworpen moet worden door zeer goed opgeleide mensen (zowel qua visueel design als technisch ontwerp)
• Gemarket moet worden (probeer maar 's iets te verkopen als niemand er van weet)
• Verstuurd moet worden

Wat gok jij dat de kosten zullen zijn voor het ontwerp van een iPhone 6 en de softwareontwikkeling? 100 miljoen? Hoe veel tijd zal het kosten om zo'n ding in elkaar te zetten?

Verzenden van China naar VS/EU kost geen gigantisch bedrag, zeker niet met volle containers, laatste stukje is het duurste (richting de klant).

Ik denk dat de additionele kosten die jij noemt per unit niet boven de €40 uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

• Verstuurd moet worden

Die 160 euro is misschien een beetje laag maar als je 13 miljard winst maakt per jaar kunnen die werknemers ook wel iets betere werkomstandigheden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb de hele docu laatst ook gezien. Heel interessant natuurlijk om een kijkje in Chinese fabrieken te krijgen die helaas bevestigt wat iedereen al wel vermoed natuurlijk. Maar om deze problemen allemaal Apple toe te schrijven vind ik wel erg makkelijk. Het maakt er natuurlijk wel een pakkend verhaal van dus ik snap de insteek wel. Ook al zijn sommige dingen wat jammer, zoals dat slapen van mensen tijdens hun pauzes. Van vrienden die in China stage hebben gelopen heb ik het al heel vaak gehoord, dat het heel normaal is daar om tijdens je pauze het toetsenbord opzij te schuiven en ter plekke een dutje te doen.

Maar goed, als mensen uitgebuit worden, zoals als ze 18 dagen achter elkaar moeten werken etc, zie ik daar voornamelijk een taak in voor de Chinese overheid ipv stellen dat een buitenlands bedrijf de verantwoordelijkheid toe te schrijven. Als dit is hoe het er in China aan toe gaat kan Apple dat ook lastig veranderen. En ze hebben gewoon de capaciteit nodig die ze alleen in China snel kunnen krijgen.
En als illegale mijnen hele kunstmatige eilanden maken om naar tin te mijnen vraag ik me ook af waarom niemand naar de overheid kijkt.

Verder ben ik het met Sissors eens. Voordat mensen heel hard 'schande' schreeuwen moeten ze ook even in hun eigen kledingkast kijken. Natuurlijk kan het bij de electronica-fabrikanten beter. Maar de kledingindustrie is al helemaal een ramp.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 20-12-2014 17:48 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Napo schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:39:
[...]

Wat gok jij dat de kosten zullen zijn voor het ontwerp van een iPhone 6 en de softwareontwikkeling? 100 miljoen? Hoe veel tijd zal het kosten om zo'n ding in elkaar te zetten?

Verzenden van China naar VS/EU kost geen gigantisch bedrag, zeker niet met volle containers, laatste stukje is het duurste (richting de klant).

Ik denk dat de additionele kosten die jij noemt per unit niet boven de €40 uitkomen
Het verzenden was door de stijgende brandstofprijzen wel een reden voor een aantal bedrijven om zich terug naar europa te bewegen.

Ik probeer overigens niet specifiek apple te bashen want het geld voor vele bedrijven met dezelfde strategie.

Als bedrijf maak je een keuze wat je écht belangrijk vindt. Apple is een zeer grote en het is logisch dat er dan kritisch naar dit bedrijf wordt gekeken. Ze stellen immers een voorbeeld. Op het moment dat bedrijven zich terugtrekken uit China omdat de consument dit afdwingt, gaan bedrijven als Foxconn zichzelf achter de oren krabbelen wat ze moeten veranderen(Foxconn zit grappig genoeg nu ook in Hongarije..) om hun klanten terug te krijgen.

Dat effect zien we nu al in werking: Foxconn heeft aangegeven hun fabrieken te moderniseren en automatiseren. Het probleem is verschoven naar subcontractors. In de documentaire wordt dan ook alleen maar inleidend over in het verleden ontstane problemen gesproken.

Als je als bedrijf zegt dat je zeer ethisch bezig bent en door inmenging in de productielocatie de standaarden omhoog probeert te krijgen, conflicteert dit nogal met het snel, in gigantische aantallen en zo goedkoop mogelijk een product te produceren. Door collectief niet meer te produceren dwing je dit soort veranderingen veel sneller af.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 20-12-2014 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 17:42:
vraag ik me ook af waarom niemand naar de overheid kijkt.
Je kan niet alle verantwoordelijkheden bij de overheid of bij Apple (of welk ander bedrijf dan ook) leggen. Dat zal ook niemand beweren. Echter kan je als Apple zijnde niet je eigen straatje schoonvegen door te zeggen dat je het minimaal (+ een beetje extra want dan doe je meer dan nodig is) doet wat de overheid in die regio wenst.

Minder slechter dan de rest != goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Het kan altijd erger en 'je best doen om het te verbeteren' is heel rekbaar.

Een groot deel van de westerse welvaart draait op goedkope arbeid (en grondstoffen) zo ook het verdien model (voor een deel) van vele bedrijven.

For the record: als ze echt zouden willen was het binnen een jaar gedaan met die slechte werkomstandigheden.

Verder is de jij-bak natuurlijk erg makkelijk (kijk eens naar kleding) dat praat dit niet goed en is dus niet zo relevant.

Probleem zit hem meer in ons maatschappelijk economisch systeem en hoe doe homo-economicus privé en in een multinational daar mee omgaat: Afwentelen van kosten is een hoofdtrigger in dit systeem. Combineer dat met marketing en indoctrinatie met neo-liberale 'waarden' (de vrije markt is goed! het is tenslotte vrij!) en je ziet in wat voor wereld je beland: Een wereld waarin permanente ecnomische oorlogsvoering, afwenteling en mensen op of over de grenzen van het betamelijke semi (il)legaal besodemieteren & uitbuiten hoofdactiviteiten zijn.

It's the economy stupid!

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 20-12-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

• Verstuurd moet worden

Datzelfde lijstje heeft de gemiddelde Chinaphone ook en zó ver achter op Apple wat betreft bouwkwaliteit liggen die vaak niet eens. Apple zit wel héél erg diep binnen als je denkt dat er niet minstens 200-300 euro pure winst wordt gemaakt op een iPhone, waarschijnlijk zelfs meer. Dat 160 euro productiekosten op een telefoon die in de winkel voor 700 verkocht wordt niet betekent dat ze 540 euro winst maken hoef je mij niet uit te leggen maar als al die andere kosten bij elkaar per unit op meer dan 250 euro uitkomen dan doet Apple iets niet goed. Vergeet vooral ook niet dat Apple duur wíl zijn omdat het al zijn exclusiviteit verliest als iedereen zo'n iPhone heeft.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimdaking
  • Laatst online: 09-02-2024
Apple is niet de enige die zulke winsten maakt ten kosten van werknemers en vervolgens kopen de schapeb het gwn toch.Maar het kan ook anders kijk maar dat mensen tegenwoordig biologisch bezig zijn dus iets met vraag en aanbod dan komen we er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GoldenSample schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 18:06:
[...]

Het kan altijd erger en 'je best doen om het te verbeteren' is heel rekbaar.

Een groot deel van de westerse welvaart draait op goedkope arbeid (en grondstoffen) zo ook het verdien model (voor een deel) van vele bedrijven.

For the record: als ze echt zouden willen was het binnen een jaar gedaan met die slechte werkomstandigheden.
Ligt wat bij je definitie allemaal past in slechte werkomstandigheden, maar met kortere werkweken nemen ze gewoon een tweede baan erbij waarschijnlijk, en met Westerse lonen ontwricht de hele maatschappij. Oh en alles verhuisd naar andere landen waardoor ze daarna weer werkloos zijn.

Ik ben (uiteraard) compleet voor betere omstandigheden daar, maar het is wel een proces dat geleidelijk zal moeten plaatsvinden. En dan niet geleidelijk als in over 200 jaar misschien eens, maar ook niet binnen een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:52
Ik ben geen fan van Apple maar het probleem ligt niet bij dat ene bedrijf, het is gewoon de wereldpolitiek. In de lageloonlanden worden mensen uitgebuit en daar gaat voorlopig niets aan veranderen. Als iedereen hier zo graag wilt dat mensen niet uitgebuit worden wees dan ook bereid om 2 of 3 keer zoveel te betalen. Want ondertussen gaat men in het china topic allerlei troep importeren voor enkele dollars en daarna hier komen klagen dat ze het zo slecht hebben :+ Wees bewust ervan dat we met z'n allen dit soort praktijken stimuleren zolang we hier als koopjesjagers rondlopen, ik doe het zelf ook. Niemand gaat nog naar speciaalzaken, dus dat soort goed verzorgde arbeidsplekken gaan verloren. Zelfs in het westen, laat staan dat ze in het oosten erbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
TheUninvited schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:09:
Ik ben geen fan van Apple maar het probleem ligt niet bij dat ene bedrijf, het is gewoon de wereldpolitiek. In de lageloonlanden worden mensen uitgebuit en daar gaat voorlopig niets aan veranderen. Als iedereen hier zo graag wilt dat mensen niet uitgebuit worden wees dan ook bereid om 2 of 3 keer zoveel te betalen. Want ondertussen gaat men in het china topic allerlei troep importeren voor enkele dollars en daarna hier komen klagen dat ze het zo slecht hebben :+ Wees bewust ervan dat we met z'n allen dit soort praktijken stimuleren zolang we hier als koopjesjagers rondlopen, ik doe het zelf ook. Niemand gaat nog naar speciaalzaken, dus dat soort goed verzorgde arbeidsplekken gaan verloren. Zelfs in het westen, laat staan dat ze in het oosten erbij komen.
De vraag is of dat enige verschil uit maakt. Ja er gaat wat extra geld/winst naar de speciaalzaak maar betekend dat ook dat diegene die het produceren er meer aan overhouden? Waarschijnlijk niet.
Pagina: 1