CPU Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik heb onlangs een pricewatch: NZXT Kraken X61 aangeschaft bij Azerty.
De pomp bleek echter kapot dus deze ging RMA. Helaas is de levertijd van een vervangend exemplaar 5 weken (30 jan 2015) waardoor ik geneigd ben voor een alternatief te gaan. Advies is welkom!

Wat is je budget?
Er is al reeds € 132,89 voldaan aan Azerty. Idealiter kom ik weer op 132 euro uit voor een nieuwe waterkoeler; wellicht inclusief 2 aftermarket fans. Maar het budget is niet relevant of van invloed verder.

Ik heb nog twee pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm liggen voor een eventuele 280mm radiator, maar twijfel of ik deze retour stuur. Ze zijn toch wel erg prijzig.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren uiteraard. Verder een goede balans tussen looks, koeling en relatief weinig lawaai!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
pricewatch: Corsair Graphite Graphite 730T
(In deze kast past elke mogelijke radiator, van 240 tot 280 tot 360mm.)

De opties

1. Wachten op een vervangend NZXT Kraken X61 exemplaar. Ik was verder wel zeer tevreden over de looks, software en performance.

2. Een alternatieve watercooler bestellen die wel voorradig is bij Azerty:

pricewatch: Corsair Hydro H100i
pricewatch: Enermax TwisterPressure UCTP12P, 120mm x2

pricewatch: Cooler Master Nepton 280L

pricewatch: Corsair Hydro H110

Uiteraard is dit aankoopadvies redelijk subjectief, vooral qua design van de AIO waterkoeler, maar ik heb nogal moeite met een keuze maken. De waterkoelingtest van Tweakers vond ik niet geheel nuttig, aangezien aftermarket fans niet worden meegenomen in die test. Vooral de geluidstesten worden daardoor flink beïnvloed. Ideeën zijn welkom :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:07
waarom niet de https://azerty.nl/8-224-727154/nzxt-kraken-x41.html

maar als je de Corsair Hydro H100i test bekijkt. koelt hij wel erg goed. alleen weet ik niet of de pomp zoveel geluid maakt of de fans. als het de pomp kan je er vrij weinig aan doen.

• stin00
  • Niet online
Wauw de NZXT X41 is natuurlijk ook een prima oplossing.. Dezelfde features maar een slagje kleiner. Aangezien alleen de CPU gekoeld wordt is dat ook een prima alternatief, helemaal niet aan gedacht. Ik heb namelijk een Corsair 730T kast met meer dan genoeg ruimte voor een grote radiator.

Zal één Noctua NF-A14 genoeg zijn om deze radiator te koelen of is een push-pull configuratie, met dus twee fans, goed voor een aardige koel boost? :)

Wat ik jammer vind aan de H100i zijn de 120mm fans.. maken veel RPM = lawaai.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Eigenaar van een pricewatch: Corsair Hydro H110 in een bijna vergelijkbaar systeem. Werkt prima, maar maakt wel geluid met standaard fans.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

Esumontere

Floep, banaan.

Heb je dit gelezen? :)

• stin00
  • Niet online
Yess uiteraard! Drie keer doorgelezen zelfs! Ik vind de toegevoegde waarde van de test alleen wat mager; bij alle setjes worden de boxed koelers gebruikt.. De fans die je erbij krijgt verplaatsen vaak veel lucht, maar tegen veel te veel lawaai. Het was interessanter geweest als ze bij elke set dezelfde aftermarket fans gebruikten in bijv push, pull en een combinatie setup.

Na veel reviews te hebben geleden en gezien, ben ik toch voor de NZXT X41 gegaan. Ik was erg te spreken over de kwaliteit, de koeling en de software. Daarnaast vind ik de looks erg mooi (instelbare led) en zijn de snoeren zeer eenvoudig weg te werken.

Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tegenover de X61 die ik had :)

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Kijk eens naar deze pricewatch: Enermax Liqtech 240
Als ik de review van JayzTwoCents mag geloven is dit echt een super cooler.
Pagina: 1